2024-04-11 10:55:00
Porsche 911 Targa
Porsche 911 Targa
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Porsche 911 Targa 4: Keď sa ozve kríza stredného veku, plnia sa sny

Porsche 911 je synonymom klasického športového auta a taktiež sa pomaly stalo synonymom krízy stredného veku.

Nehovorím, že na mňa prichádza, ale keby má byť moja kríza stredného veku spätá s tým, že mám Porsche, tak by som sa veru nebránil. A možno by mi stačila aj Panamera, nemusel by som mať 911, ale taká 911 Targa! Ojojój!

Najskôr to vyzeralo, že to bude známosť len na pár hodín, ale nakoniec sa pretransformovala do kompletného testu. Porsche 911 Targa na testovací časový úsek? Hneď teraz a tu podpisujem. Ale najprv sa pozrieme na celkovú púť tohto vozidla. Začala sa pred 60 rokmi a aktuálne je na trhu generácia označená číselným kódom 992. Ak rátate, že teraz príde nástupca ako 993, tak rátate zle, lebo 993 bol posledný model so vzduchovým chladením. Od roku 1999 je Porsche 911 chladené vodou a aktuálne sú všetky základné verzie s turbom. Už počujem tie náreky ortodoxných fanúšikov, že to nie je atmosféra. No a? Viezli ste sa vôbec v oturbenom Porsche? Ďakujem za vaše otázky.

Zdroj: Jozef Murárik

Výhodou turba je, že napríklad verzia S dáva taký výkon ako dávalo kedysi plnohodnotné, plnotučné 911 Turbo. Veď len stupienok od základu je dostupných 331 kW (450 k). Toto však nie je stupienok od základu. Toto je základ so štvorkolkou. Dá sa to dedukovať už z názvu. To ale znamená trojliter s výkonom 283 kW (385 k).

A ak hovoríme, že Porsche 911 prešlo určitým vývojom, tak určitý vývoj zaznamenal aj štýl modelu Targa. To, čo máme teraz je veľkolepý návrat ku pôvodnému prevedeniu s masívnym oblúkom za prednými sedadlami a obaľujúcim zadným sklom pokračujúcim až do bokov. Fakt by som nechcel riešiť poistnú udalosť a nahlasovať, že som chytil nejaký kamienok práve do tohoto skla.

Medzitým však 911 Targa ukazovala paktovanie s inými prístupmi, kde sa vlastne otvárala len presklená strecha. To ale aktuálne môžete mať už v príplatkoch klasického kupé. A nechcete to. Nechcete nič, čo by zhoršovalo tuhosť karosérie. Vlastne neviem, či chcem Targu. Ja som stará škola, ja by som bral poctivé kupé, maximálne s vymeneným strešným plechovým dielom za karbónový.

Zdroj: Jozef Murárik

Tento biely kúsok rozhodne nie je novinka. Je už v kadejakom klipe, tieto zlaté kolesa sú neprehliadnuteľné a nájazd tiež môže hovoriť niečo o vztýčenom ukazováku ako varovaním po požičovňovom živote. Ale až na pár malých detailov je vlastne všetko v najlepšom poriadku. Áno, občas sa objaví vrznutie, ale to sa objavuje aj na omnoho novších autách, ktoré majú práve zhoršenou tuhosť karosérie.

Niektoré tlačidla sú trochu unavené a najviac ma zaráža zvláštna výbava. Na jednu stranu má toto auto športový výfukový systém, ktorý stojí od 2 500 € hore, ale nemá automatické stmavovanie spätného zrkadla za päťsto eur. Tu boli potrebné kompromisy.

Zdroj: Jozef Murárik

Ale kompromisy rozhodne nie sú pri jazde. Štartujem klasickým prepínačom vľavo, aj keď toto auto má bezkľúčové ovládanie. Spočiatku, kým sa motor ustali na normálnom voľnobehu, znie fakt zvláštne. Nie, neznie ako športové vozidlo, znie ako vysávač a CNC fréza v jednom. Až keď sa motor trochu zohreje a sytič povolí, vtedy sa k slovu dostáva reálny zvuk. Je hneď omnoho príjemnejší a kultivovanejší. Je tak kultivovaný ako sa od plochého šesťvalca s objemom 3 litre vôbec dá čakať. Po reálnom zohriatí prepínam výfuky do športového režimu tlačidlom na displej. Vlastne musím uznať, že ovládanie informačno-zábavného systému je úplne intuitívne aj bez študovania návodov. Je síce dotykom na displej, ale intuitívnosťou sa vyrovná iDrive 7 od BMW. Čiže sa vyrovná systému, ktorý bol ešte stavaný na jednoduchších používateľov, nie na smartfónové budúce generácie.

Pomaly sa s autom zoznamujem, veď kladivový efekt s motorom za zadnou nápravou som videl v toľkých videách! Ale tu sa báť nemusím. Aj v športovom režime je Carrera Targa 4 dokonale stabilná a nenechá šoféra spraviť až takú somarinu. Dokáže veľa prepáčiť, ale aj veľa povoliť. Veď odtrhnúť kolesá a ísť jemne bokom nie je vôbec problém. Poznámka, počas celého testu, až na pár krátkych chvíľ pršalo a bolo mokro. Veď ako inak môže byť, keď mám kabriolet?

Zdroj: Jozef Murárik

Práve takéto počasie praje spotrebe. Pri bežnej jazde sa viete pohybovať kľudne do 10 litrov a keď sa veľmi posnažíte, viete hodnoty v palubnom počítači stlačiť pod 8 litrov na 100 km. Ale aj napriek horšiemu počasiu mi na konci testu zostalo na palubnom počítači 12 litrov. Dvanásť litrov, z ktorých som neľutoval ani jedno deci, lebo každý 1 km stál za to. Dokonca aj presuny mali niečo do seba. Možno by som ocenil príplatkové maticové LED svetlá, možno by som ocenil iné doplnky, ale samotná nátura, podstata auta, je úplne dokonalá. Je to auto, ktorému prepáčite hocičo.

Porsche 911 je životný štýl, ktorý hovorí aj o preferenciách. Nielen o peniazoch. Aj napriek astronomickej cene je prijatie vozidla okolím lepšie ako pri konkurencii s podobne astronomickými, až súmračnými, sumami. Neviem si predstaviť ako by som susedom vysvetľoval BMW M8 Competition, alebo Audi R8, ale o niečo drahšie Porsche 911 sa dá vždy odôvodniť entuziazmom. A vedia to všetci.

Zdroj: Jozef Murárik

Všetci vedia, že Porsche 911 je voľba petrolheada, ale ja viem, že 992 911 Targa 4 jazdí perfektne. Na pár chvíľ, keď sa umúdrilo počasie a vyschli cesty som si užil masívne preťaženie. Auto nemalo ani jediný náznak opustenia ideálnej stopy, pokiaľ som to ja nechcel. Neviem čím to je, ale ovládanie a jazdné vlastnosti sú priam fantastické. Naposledy si na niečo podobné spomínam s Lotusom.

Porsche 911 určite radím medzi tie autá, ktoré raz v živote budem vlastniť. A vybral by som si toto? Ako som načrtol na začiatku, ja by som šiel do kupé. Kupé s manuálom. Takže GT3 Touring! To musí byť úplne famózne. Už samotná Targa 4 je vynikajúca.

Čo však nie je až tak vynikajúce je, že nech sa v konfigurátore snažím akokoľvek, pod dvestotisíc eur som málokedy. To je celkom brutálne veľa peňazí. Veď mám ešte v hlave, že toľko stojí Lamborghini Gallardo. A teraz sa na dve stovky dostávam s relatívne obyčajným Porsche. Na dve stovky v hodnotovom vyjadrení, nie rýchlosti. Veď rýchlosť by 911 zvládla aj vyššiu bez zadýchania.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku