2023-08-18 11:30:00
Cupra Leon 15 TSI
Cupra Leon 15 TSI DSG
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Cupra Leon 1,5 TSI – Niečo za niečo

Fanúšikovia značky Cupra smútia. Fanúšikovia značky Cupra oslavujú. A teraz si vyberte.

Keď Cupra oznámila, že rozšíri ponuku aj o slabšie motorizácie, ktoré doteraz využívala len značka SEAT, časť verejnosti sa tešila. Bol som medzi nim, veď presne to sa k týmto autám hodilo. Keď chcete značku Cupra a všetko čo s ňou súvisí – závan prémiovosti, novátorstvo, prémiová výbava, športovosť, môžete to mať aj bez vrcholného motora. A nikto nemusí vedieť, že nemáte 300 koní. Hneď vzápätí som ale pochopil to, čo iný pochopili už skôr – že tak značka Cupra vlastne nahrádza značku SEAT. Nie úplne, ale ktovie čo prinesie budúcnosť.

Rozdiel je vraj aj v dodacích lehotách. Cupru dostanete omnoho rýchlejšie ako SEAT pri tom istom modeli Leon. Prečo? Lebo na Cupre značka skrátka lepšie zarobí. Je to logické, pravdepodobne sa to dlho neudeje úplne ak sa to vôbec udeje. Lenže teraz, v čase písania testu a pozerania cenníkov zisťujem, že Cupra pridala základné motory ako 1,5 TSI, 2,0 TDI a 2,0 TSI v úspornej verzii, no potichu sa v cenníku zbavila verzie TSI 245 so samosvorom, ktorá bola vlastne typickou Cuprou. To preto, lebo to isté ponúka Golf GTI a navyše bez tejto verzie sa Cupra nielenže zaobíde, bude mať aj menej flotilových emisií a čo je hlavné – v ponuke si nechá verziu s výkonom 300 koní. A aby to bolo celkom dokonané, verziu 2,0 TSI 245 vo vrcholnej výbave Veloz nahrádza  1,4 TSI plug-in s rovnakým papierovým výkonom... Doba je ťažká veru a hot-hatchom príliš nepraje.

Nuž ale dobre. Máme tu Cupru Leon s výkonom 110 kW (150 k), ktorej ešte dodatočne pomáha menší 48 V elektromotor priradený k dvojspojkovej automatickej prevodovke. Je to „pravá“ Cupra?

Jasné že nie. Vadí to? Väčšinou nie. Keď ale náhodou narazíte na staršiu Cupru minulej generácie, ktorá je ozajstná Cupra a jej vodič od vás tak nejako očakáva, že aspoň pohrozíte výkonom, no vy ten výkon nemáte, uvedomíte si tak ako ja, aký exkluzívny a výnimočný klub vlastne spoločenstvo vlastníkov áut značky Cupra je. To nie sú GTI-čkari so svojimi veľkými zrazmi, to nie sú majitelia naftových Octavii RS. Cupra znamenala doteraz vždy viac. Znamenala športovú výnimočnosť. Klub. Tak trochu underdog club, hodnotu ktorého si uvedomoval len málokto. A to je aj príchodom týchto modelov preč.

Zdroj: Ján Hargaš

Pardon Cupra, SEAT, Volkswagen. Ja ako dieťa doby hot-hatchovej cítim smútok a mám na to právo.

Týmto prerodom si Cupra musela prejsť. Ak nechcela zostať úplnou minulosťou akou je dnes divízia Renault Sport, z ktorej inak ten istý človek vytvoril športovú výbavičku pre bežné autá s názvom Esprit Alpine. A tým istým prerodom si už dávnejšie prešlo napríklad BMW. Ešte teraz si pamätám ako sa hovorilo, že na klubové akcie platil zákaz vstupu pre majiteľov modelu BMW i3. Nenávisť voči novým modelom bola zrejmá. A dnes? Dnes tu máme písmenko M na všetkom a zároveň tu máme autá ako M2, ktoré už dávno nemali existovať. Ale existujú a rovnaký prístup treba mať aj k modelom Cupra. Takže áno, na jednu stranu možno byť smutný – lebo Cupra už nie je taká exkluzívna ako bola, ale vďaka modelom ako je ten testovaný môžu pravoverné Cupry existovať ešte nejaký čas a to aj s poriadnym motorom Podkapotou.

Niežeby testovaný model s benzínovým hybridizovaným štvorvalcom nebol dobrý, ale ten tristokoňový dvojliter je skrátka viac.

Zdroj: Ján Hargaš

Paleta motorizácií, ktoré Cupra od SEATu prebrala je naozaj bohatá. Všetko začína na 1,5 TSI s manuálnou prevodovkou, pokračuje testovanou špecifikáciou s označením 1,5 eTSI DSG a vrcholí na 2,0 TSI s výkonom 140 kW, ktorý je dostupný len s automatickou prevodovkou. No a rovnaký vrchol výkonu príležitostne ponúkne aj 1,4 TSI eHybrid taktiež s automatom a s batériou ponúkajúcou zhruba 40-50 km elektrického dojazdu. No a ešte stále je tam aj dvojlitrové TDI s manuálom i s DSG.

Cupra 1,5 TSI s manuálom začína na 27 440 eur. Za približne 3000 eur navyše získate vďaka výbave Cupra okrem znakov Cupra množstvo doplnkov vrátane Full LED svetiel, 18 palcových kolies, športových sedačiek a koženého volantu i vrátane 10-palcového centrálneho displeja infotainmentu s kopou konektivity, asistentov i parádne falošné koncovky výfukov skopčené z plug-in hybridných modelov. Taktiež tam je trojzónová klíma s Aircare, no len klasický tempomat. Ten adaptívny si treba dokúpiť v jednom z balíkov – ak ho pravda chcete. Na to slúži napríklad balík PLUS za 1300 eur, ktorý okrem adaptívneho tempomatu, asistenta diaľkových svetiel, sledovania mŕtveho uhla, kontroly okolia pri cúvaní pridá ambientné osvetlenie interiéru, winterpack a väčší  12-palcový displej infotainmentu – ten bol osadený aj v testovanom vozidle. Stručne a skrátka – s manuálom máte Cupru 1,5 TSI za cca 30-tisíc, s automatom za 33-tisíc a so silnejším dvojlitrom a automatom len o 2300 eur drahšie. A odrazu sme za hranicou 35-tisíc eur za hatchback nižšej strednej triedy. A tak to presne funguje. Zaujímavé však je, že pri snahe o vyrovnanie jednotlivých výbav pri SEATe a Cupre sú ceny veľmi podobné. Akurát pri Cupre si toho môžete prikúpiť viac. 

Má dnes vôbec zmysel kupovať Leon od SEATu, keď ho môžete mať vyčančaný a bohato zdobeno-vybavený od Cupry? Ono – obe autá vlastne kupujete od SEATu, ale áno je v tom stále rozdiel a podľa mňa to zmysel má. SEAT Leon však zostáva pre tých, ktorým stačí jednolitrový motor – pokojne aj mild-hybrid a tým, ktorí chcú majstra v spotrebe – motor 1,5 TSI s výkonom 130 k s manuálom.

Zdroj: Ján Hargaš

Od začiatku je jasné, že rozdiel je vo výbave. Primárne si však treba povedať, že nový Leon je priestranný, mohutný hatchback, ktorý je najlepší a najvyváženejší práve ako hatchback. Osobne by som ho bral do rodiny ako prvé auto. Dvaja dospelí, dve deti, príležitostne pes, či babka (nie je to to isté, ale v aute sa vyskytujú rovnako ne-často). Nepotrebujem kombi, lebo už hatchback má naozaj veľký kufor a navyše sa mi páči omnoho viac. Jeho dizajn je väčšmi vyvážený, ak by som chcel kufrisko navyše, radšej od Golfa (kombi), čo Octavie (liftback). Leon je skrátka najfešnejší z tejto trojice a najviac mu svedčí karoséria hatchback. SEAT, či Cupra? Ja v tom mám jasno, rozpočtovú zodpovednosť mám v krvi, bral by som SEAT. Pre seba s manuálom, pre polovičku s automatom. Ak by to bolo auto primárne s ňou za volantom, mild-hybridný jednoliter je akurát. Kopa krútiaceho momentu, nízka spotreba, moderné výdobytky, výrazne nižšia cena. Vác-je-vác nechám ostatným.

Zdroj: Ján Hargaš

Aj tak by to nebolo v hotovosti a predajná cena jazdenky nech trápi lízingovku. Sedliacky rozum však vraví – kúp štvorvalec. S manuálom. Hype okolo Cupry však chápem. Je to devalvácia značky, ale nič s tým nespravíme. Rožky nestačí piecť, treba ich aj predávať a to platí aj o autách. Príplatok za značku Cupra je citeľný, no okrem značky dostanete aj viac výbavy, viac dizajnu a ono to rozhodne nie je na zahodenie. Na fanúšikov sa môžete vykašľať. Kúpte si čo chcete. Testované auto bolo nadmieru dobre vybavené, jazdilo fajn, bolo aj celkom rýchle. Pravá Cupra to nie je, no niekomu stačí aj ľavá. 7 z 10.

Technické údaje

Model:

Cupra Leon 1,5 eTSI DSG

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 110/5000-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 214
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,5-6,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4368/1800/1442
Rázvor náprav (mm): 2684
Objem batožinového priestoru (l): 380
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1419
Užitočná hmotnosť (kg): 461
Rozmer pneumatík: 225/40 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 27 540 €
Základná cena modelu s motorom a výbavou: od 30 620 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku