2023-05-01 07:58:00
BMW XM
BMW XM
Zdroj: Jozef Murárik

PRVÁ JAZDA: BMW XM je z iného vesmíru

Ako si predstavujete úplne extrémne auto? Je to športové kupé, od ktorého očakávate, že bude svojim spôsobom brutálne?

Alebo je to šialenstvo na 4 kolesách s úplne avantgardným tvarovaním, ktoré sa skrýva za logom výkonného oddelenia značky BMW? BMW XM je v každom prípade jedno z najkontroverznejších áut ostatnej doby, ktoré BMW predstavilo. A to už je čo povedať, keď jednotlivé vozidlá automaticky zapĺňajú prvé stránky magazínov a prvé polička v internetových portáloch kvôli svojej vizuálnej stránke.

BMW XM je presne tým, čo bude odteraz dlhodobo témou debát fanúšikov značky, ale aj tých, ktorí automobilku doteraz ignorovali. Je to auto, ktoré ma na dĺžku 5,1 metra a šírka je pocitovo ako v kamióne. Ak idete po záhorských cestičkách od Perneku smerom ku Stupave, tak zistíte, že pri klasickom dodávkovom automobile oproti máte trochu strach o dostatočnú šírku vozovky a ak ide oproti autobus, či nákladné vozidlo, tak už pomaly idete podvedome pravým kolesom po čiare krajnice. Je to naozaj obrovské a masívne auto, ktorého reálne rozmery ukáže až priamy pohľad naživo. Na fotkách vyzerá trochu už kompaktnejšie a menšie a pritom má dĺžku takmer ako BMW X7.

Zdroj: Jozef Murárik

Kontroverzný tvar začína rozdelenými svetlometmi vpredu a podsvietenou maskou chladiča v tvare klasických ľadvín, ale znova s obrovským rozmerom. Na tento rozmer nadväzujú extrémne zliatinové disky s priemerom 23 palcov a výrazne ostro tvarované nielen bočné partie, ale aj zadná časť. Tu sa nejdeme hrať na žiadne prepojené svetlomety, tu má byť všetko extrémne drsné a agresívne. Také sú predsa aj koncovky výfuku. Naviac kombinácia sivozelenej so zlatými detailami necháva vyniknúť čo najviac tvarov. Kombinácia čiernej s čiernou by pôsobila ako helma Darth Vadera z Hviezdnych vojen. Toto auto vyžaruje, že má v sebe určitú temnotu. Vyžaruje ju vonkajšom dizajnom.

Po extrémnom zovňajšku je možno trochu príliš usadlý interiér vozidla. Nevymyká sa z toho, čo ponúka napríklad BMW X5 po modernizácii. Tiež ma masívny displej, či skôr masívnu plochu dvoch displejov pod spoločným krycím sklom. Systém iDrive 8 funguje perfektne s kolieskom, ale viete ho ovládať aj mnohými ďalšími spôsobmi. Automobilka predviedla, že kvalita interiéru je na extrémnej úrovni a prevedenie s kombináciou hnedej a modrej kože je akousi čerešničkou, ktorá z auta robí ešte príťažlivejšie náčinie na vraždenie pneumatík.

Zdroj: Jozef Murárik

Predná časť prináša aj tradičný M-kový volant s dvoma tlačidlami M, to pravé všetko vypína a robí z auta absolútnu beštiu. Ale všetko záleží na tom, ako si ich nakonfigurujte podľa svojich predstáv. Režimy sa dajú meniť aj tlačidlami za radiacou pákou. Áno, toto auto má ešte stále radiacu páku, aj napriek všeobecnému trendu BMW hovoriacemu o prechode k malým prepínačom. Prečo má páku? Lebo na nej nastavujete manuálny režim, ale aj agresivitu radenia prevodových stupňov malým kolískovým prepínačom. V základnom nastavení radi 8-stupňová prevodovka hladko a príjemné, ale aj tak necháva vyniknúť zdrvujúcu silu motora. V najextrémnejšom režime strieľa prevody štýlom, ktorý je takmer nezlučiteľný so zachovaním zdravia krčnej chrbtice. Práve tu príde vhod detailnejšie nastavenie sedadla a posunutie hlavovej opierky smerom von, bližšie ku hlave. Aj tu sú na sedadlách loga modelu, ale rozhodne nie sú tou najzaujímavejšou častou interiéru.

Aj keď toto auto nemá presklenú panoramatickú strechu, má nádherné dvojfarebné čalúnenie aj na strope. Kým bočné lemy sú hnedé, stred je modrý a predvádza minerálny vzor až kryštalického charakteru. Dôležité sú aj miesta vzadu. M Lounge je priestor pre zadných pasažierov rovnako masívny ako je auto zvonka. Sedadlá sú extrémne pohodlné a ak nebudete pozerať do vrecka s vrátením obedom, tak môžete využiť naozaj ležérny štýl sedenia. Na to ale potrebujete aj adekvátneho vodiča, ktorý bude zvládať nielen šialenú jazdu, ale aj občasné kolísavé presúvanie.

Zdroj: Jozef Murárik

Hovorím kolísavé presúvanie, ale to je v ostrom kontraste s použitými zliatinovými diskami s priemerom 23 palcov. Auto je jednoducho celkom tvrdé. Má totiž hmotnosť 2,7 tony, takže podvozok musí toho zvládať až príliš veľa. Aj v režime M Hybrid je vozidlo celkom tuhé, ale a ešte viac stuhne v prípade alternatívy M Sport, kde sú zase na výber dve podsekcie Road a Track. Vzhľadom na cestné použitie som Track radšej ani neskúšal. Nastavenie Sport Road a prevodovka do naj športovejšieho M režimu robí z auta ozajstné ///Monštrum. XM využíva všetku silu, všetok výkon na najlepšie správanie na ceste. A darí sa mu to. Napriek hmotnosti dokáže držať cestu až neuveriteľne svedomito.

O okamžitý katapult sa stará plug-in hybridná sústava s výkonom 480 kW (653 k) a krútiaci moment 800 Nm. Tieto parametre sú následkom nielen elektrického motora, ale aj nového 4,4-litrového osemvalca pod prednou naozaj extrémne veľkou kapotou. Nie, tu sa nebudete pozerať na spotrebu, tu vás nebude zaujímať dojazd na elektrickú energiu, tu vás bude zaujímať číro-číra brutalita hybridnej sústavy a extrémna pripravenosť v prospech maximálnych dynamických parametrov.

Zdroj: Jozef Murárik

BMW, či skôr sekcia M, vytvorila ozajstné Monštrum, ktoré dokáže šialené zrýchlenia a šialené preťaženia vzhľadom na svoju veľkosť a vzhľadom na svoje hmotnosti. Táto alternatíva, ktorú som si vyskúšal však nebude jediná v ponuke. BMW pripravilo aj verziu Label Red, ktorá bude mať ešte vyšší výkon. Bude mať až 1000 Nm, čo je skok o dvesto Nm a bude mať tiež výkon až 550 kW (748 k). To však zďaleka nebude stále všetko. Okrem týchto dvoch šialenstiev sa do ponuky dostane aj 50e, ktoré bude mať radový 6-valec a pohonnú sústavu z modelu BMW M760e. To bude znamenať výkon 345 kW (469 k) a krútiaci moment 700 Nm. Realita je však taká, že práve prvá verzia môže byť tou najlepšou. Mne by určite stačila a asi by som zásadne nemenil ani farebnú kombináciu minimálne zvnútra.

No a teraz zásadná otázka. Koľko toto auto stojí? Asi to nechcem vedieť, ale tuším, že niekde okolo 200 000 € s DPH. Čiže približne toľko ako dáte za podobne vážiaci a podobne dlhý elektromobil od automobilky, ktorá sídli približne dvesto kilometrov západnejšie. Nikdy by som nepovedal, že takto obrovské a ťažké auto, ako je BMW XM, dokáže byť až tak pohlcujúce a obratné, prípadne extrémne rýchle. Viac fotiek nájdete v galérii. 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku