2023-03-19 21:54:00
MG ZS 1,0 TGI
MG ZS 1,0 TGI Exlusive
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: MG ZS – Za menej peňazí viac muziky

Ponúknuť viac za rovnakú, alebo len mierne vyššiu cenu ako konkurenti? Také je ZS.

MG prišlo na náš trh celkom nedávno, pritom v Európe a najmä v Británii je to po obnove prostredníctvom čínskeho kapitálu už rokmi overená značka. Jej podstatou je ponúkať veľa výbavy v zaujímavých vozidlách za dobrú cenu. Cesta, ktorou sa vybrali mnohí a mnohí sú na tejto ceste aj úspešní. Tak prečo MG?

Naozaj, prečo nie Opel, SEAT, Škoda, Renault, či Peugeot? Prečo MG s prívlastkom – čínske? Nuž, keď sa pozrieme na cenu, niektorí konkurenti z vyššie menovaných sú síce drahší a vedia byť výrazne drahší, časť z nich vie byť s porovnateľnou výbavou i motorizáciou dokonca lacnejšia. Pozrite si krátke video ako výcuc (abstract) z testu. 

Veľkým argumentom v prospech MG je prítomnosť benzínového štvorvalcového motora 1,5 VVVT, ktorý disponuje nepriamym vstrekovaním a prichádza bez turba. Je to teda alternatíva k mimoriadne populárnemu modelu i30 s motorom s rovnakým objemom a podobným charakterom. To sú pre slovenského zákazníka také silné a zvodné hlasy sirén ako veľké prsia a údeniny. Druhým motorom v ponuke je prepĺňaný agregát s objemom 1,0 litra s turbom, priamym vstrekovaním a s možnosťou kúpiť ho aj s automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Ako jazdí verzia s atmosférickým motorom neviem, predpokladám však, že pre defenzívneho vodiča to bude výborná voľba. Ja som mal v rukách modernejšiu verziu so spomínanou kombináciou turba a dvojspojkovej prevodovky. Celková cena s maximálnou výbavou 22 690 eur. Žiaden pohon všetkých kolies, no naozaj výborná výbava s drobnými slabôstkami, ktoré však nemusia vyslovene odpudiť.

Zdroj: Ján Hargaš

Napríklad je to digitalizovaná manuálna klimatizácia a vzduchotechnika. Žiadne nastavovanie teploty, len či chcete viac zimy, menej zimy, stredne niečoho, teplo a veľmi teplo. Regulácia prebieha cez displej a ono to stačí. Viete, pri lacnejších autách s horšími senzormi teploty, prípadne s ich horším umiestnením atď, je naozaj lepšie keď máte takpovediac „blbú“ klimatizáciu. Jej ovládanie je jednoduchšie a robí to, čo od nej chcete. Keď raz má kúriť, tak kúri, keď má chladiť, tak chladí. Nevypína sa, nestrieda teplý a studený vzduch, je to skrátka primitívnejšie a tým aj pochopiteľnejšie.

Ďalšia zo slabôstiek je displej infotainmentu. Je skrytý pod sklom a niekedy nezareaguje na jemnejší dotyk, a niekedy sa len zdá, že nezareaguje, no v skutočnosti je systém dosť pomalý. Ale funguje a nezasekáva sa. Navyše má k dispozícii aj tradičné tlačidlá, takže práca s ním je opäť intuitívnejšia. Len si dáva na čas. Má však aj CarPlay a Android Auto.

Do tretice slabôstiek súvisiacich s doplnkovou výbavou uvádzam absenciu bezdrôtového nabíjania. Testované auto ho nemalo, v cenníku tiež zatiaľ nie je.

Zdroj: Ján Hargaš

Štvoricu slabôstiek uzatvára vrcholné koženkové čalúnenie. A to len preto, lebo som počas testu neodhalil, že nejde o kožu. Tušil som to, ale nie je to taká tá lacná koženka a vyzerá veľmi autenticky.

A tu sa už dostávam k najvýraznejšiemu vnemu z týždňového testu. A síce kvalita spracovania, kvalita dielcov, kvalita výroby. Je vysoká. Veľmi vysoká. Na danú triedu a na dané očakávania. Materiály pôsobia veľmi dobre, kvalitne, sú tu aj mäkčence. Prakticky nič nevŕzga, všetko pevne drží a nevyzerá, že je to tenké ako papier. To možno niekoho prekvapí – čínske auto a kvalitné. Ale mňa to neprekvapuje. Len mi to potvrdilo chýry, ktoré sa ku mne nesú už niekoľko rokov. A síce: čínska výroba prekonala európsku a Číňania si dávajú veľmi záležať aj na výbere materiálov. Všetko lícuje, všetko drží a sú tu naozaj len malé zakopnutia. Je ich menej než majú mnohé načančané prémiovky. Auto je presne v tom duchu, ktorý dnes žiada zákazník: nechce aby mu to vrzotalo, nechce aby to zle vyzeralo. To dokážu aj konkurenti, nie vždy však s takým glancom.

Zdroj: Ján Hargaš

MG ponúka prepĺňaný motor k dvom vyšším výbavám a atmosférický motor k nižším výbavovým stupňom. A má pravdu, i keď je atmosféra snom nejedného zákazníka bažiaceho po takmer bezúdržbovom stroji, turbodúchadlo ponúka vyššiu úroveň komfortu a aj prístupnejšiu dynamiku. Pravdou tiež je, že aj nižšie výbavy sú výrazne bohatšie ako u väčšiny konkurentov.

Jednolitrový motor patrí k najviac používaným agregátom na trhu. Nie je automobilky, ktorá by ho nepoužívala. Azda len s výnimkou veľkých prémiových značiek. Jednolitrový motor si za dobu svojej existencie našiel veľa odporcov, no azda rovnako veľa zákazníkov. Dynamiky má ako 1,6 litrový štvorvalec, akurát ju nemusíte hľadať vo vysokých otáčkach a je dostupná hneď. V meste je to veľmi fajn, no turbodúchadlo pomôže aj na okresných cestách. So ZS sa naozaj dá predbiehať a aj keď pružnosť nie je dychberúca, na príležitostné predbiehanie stačí. Slabinou menšieho motorčeka v kombinácii s vyššou karosériou je samozrejme spotreba. Tá vie ísť do výšin najmä, keď dupete po pedáloch, respektíve auto ženiete po diaľnici. V studenom zimnom počasí som mal priemernú spotrebu 7,5 litra na 100 km. Najnižšiu spotrebu som dosiahol na okreske – 6,8 litra. Snažil som sa o nízku spotrebu. 7,5 litra je primárne po okreskách s kratším výjazdom na diaľnicu. Tradičný pomer 50 percent diaľnic, 40 percent okresných ciest a 10 percent jazdy po meste znamenal v mojom prípade 7,8 litra. Na diaľnici ručička zapichnutá na 130 km/h čo je podľa GPS 124 km/h a spotreba cca 8,8. Zdá sa to možno viac, ale platí, že je to s automatom a vodič sa nesnažil o úsporu paliva. S manuálnou prevodovkou to môže byť menej, rovnako to bude menej s vodičom s ľahšou nohou. No pravdou je, že nepatrím k pretekárom. Tak si vyberte. Slabinou motora je, že sa v porovnaní s priamou konkurenciou zahrieva pomalšie. Preto je menej odolný voči kratším trasám, ktoré v mojom prípade tvoria solídnu časť nájazdu. Kým sa vôbec ručička teploty chladiacej kvapaliny dostane na ideálnu hodnotu, trvá to pri vonkajšej teplote okolo nuly plných 10 km jazdy. Konkurenti napríklad od VW to vedia za cca polovicu nájazdu (aj keď sa stále nedá hovoriť o plne zohriatom motore, ale to hádam viete).

Zdroj: Ján Hargaš

Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebieha za 8,0 sekundy. Z 80 na 120 je to v priemere za 9,0 sekundy. Nie zlé na takého vysokého pána s malým motorom. S ručným podradením pred samotným predbiehaním by to mohlo byť o pár desatín rýchlejšie.

Prevodovka inak radí dobre. Počúva, keď ju požiadate o zvýšenie otáčok, nesnaží sa motor vyslovene týrať a aj keď sú situácie, keď radí do 1500 ot/min, nižšie už nejde a keď sa v takejto situácii začne terén zdvíhať, auto si s miernym pridaním plynu rozumne podradí. Na diaľnici vie držať cca 3400 ot/min pri 125 km/h, keď treba pridať, rýchlo podradí. Má momenty, keď nevie čo od nej chcete, ale nie je ich veľa a aj pri plazení mestom pracuje slušne.

Motor sa vyznačuje prijateľným zvukovým prejavom, je ho počuť viac ako u Volkswagen konkurentov. To nehodnotím ako zlé, aspoň o ňom šofér vie a nezabudne preradiť – ako sa to často deje u VW značiek – motor je tak utlmený a odizolovaný, až musíte skôr sledovať otáčkomer, než dať na zvuk a drsnosť chodu. Aj tá je výraznejšia – drsnosť chodu. O motore a jeho pocitoch skrátka viete viac. Ja som s tým OK.

Zdroj: Ján Hargaš

Slabšou stránkou jazdy je odhlučnenie podvozku. Je mi jasné, že britsko-čínske auto chce mať obuté britskú značku pneumatík, no s Bridgestone nemám vlastne žiadnu dobrú skúsenosť a o zimných kolesách to platí tiež. Každopádne odhlučnenie auta hlučnejšie gumy nevie zakryť. Vyšší hluk na diaľnici ide na vrub aj diere v streche. Strešné okno majú obe vyššie výbavy v základe, čo je naozaj raritná záležitosť.

Zimné Bridgestone nepomôžu pri prejazde zákrut a ani pri snahe prudko vyštartovať. Trakciu auto stráca rýchlo napriek slušnej šírke gúm. Zišlo by sa obuť niečo lepšie pasujúce k našim zimným podmienkam – najmä ak uvážime, že u nás sú zimy primárne suché a cesty nanajvýš mierne mokré. Ak žijete v kopcoch a často jazdíte po kaši, moje ponosy na pneu vás nemusia trápiť.

MG robilo čo mohlo, aby vysokého pána pripravilo aj na drsnejšie zaobchádzanie a ostrejšie manévrovanie. Asistenčné systémy pomáhajú, no hlavné je, že auto dokáže rýchlo komunikovať svoje limity. Napriek tomu sa mu dá veriť. Je to akoby ste sadli do auta, ktoré už dobre poznáte, no pritom ste v ňom neprešli ani kilometer. Nie každé európske, či japonské auto je tak európske a tak povedomé ako MG – píšem o jazdných vlastnostiach.

Zdroj: Ján Hargaš

Tvrdšie naladenie podvozku je nepopierateľné, avšak v tejto triede časté. Jednoduchšie riešenia si to v kombinácii s vysokým ťažiskom skrátka žiadajú. Nedá sa však povedať, že by podvozok bol vyslovene nepohodlný a slušne zvláda menšie i väčšie nerovnosti. Pasažieri vzadu ale budú na horších povrchoch vytrasení ako tatarák (stará predstava, že si Tatari vozili mäso pod sedlom na koni).

Už som čo to o kabíne napísal, no nepísal som o tom najdôležitejšom – o priestore. Lebo toho je naozaj veľa. Vysoká stavba prináša viacero negatív, no tie odznejú, keď zistíte, že v aute je miesta takmer ako vo vozidle o triedu väčšom. Reálne má MG aj rozmery ako nejedno o triedu väčšie a drahšie auto. Kufor má 445 litrov, miesta pre dvojicu dospelých, či dvojicu detí vo vysokých sedačkách vzadu je až-až. Traja sa azda odvezú, no neveľmi pohodlne a natlačení. Vpredu je miesto v každom ohľade. Auto má elektricky posuvné sedačky s dobrou anatómiou. Do auta sa ľahko nastupuje, slušný je aj výhľad a tam kam nevidíte, pomožu senzory. Nie je ich veľa – napríklad v zadnom nárazníku sú tri, ale aj to stačí. Auto má pekne nastaviteľné asistenčné systémy, aj tu platí, že ich poznáme viac ako sa v ZS nachádza, ale nevadí, fungujú a dajú sa vypínať s neobvyklým luxusom (znova sa nezapnú). LED svetlá svietia dobre, sú manuálne nastaviteľné, takže si treba dať pozor na ich výšku, aby ste zbytočne nevypaľovali sietnice tým v nižších vozidlách.

Zdroj: Ján Hargaš

Nedá mi nezmieniť pasívnu a aktívnu bezpečnosť. EuroNCAP v roku 2017, keď tento model prišiel na trh, ohodnotil ZS na tri hviezdy v crashtestoch. Kabína nárazom vzdorovala veľmi dobre, vyznamenala sa najmä pri nárazoch z boku, horšie už boli výsledky v oblasti asistentov a auto podľa EuroNCAP nebolo úplne schopné poskytnúť rovnakú mieru ochrany rôznym výškam postáv sediacich v rozličných pozíciách. V roku 2019 šiel na crash test model opäť – avšak ako elektromobil a získal plný počet 5 hviezd za vynikajúcu bezpečnosť. Súčasné ZS by na plný počet asi nemalo, no pri elektromobile časť problémov s výškou odstránili a nie je dôvod myslieť si, že to neurobili aj pri spaľovacej verzii.

Celkovo je MG ZS s turbotrojvalcom a s automatom v porovnaní s konkurenciou vyšší priemer triedy B SUV. Nemá pohon všetkých kolies, no ten potrebuje málokto. Jeho najsilnejšími stránkami sú prítomnosť atmosférického motora, slušná cena v kombinácii s vysokou úrovňou vybavenia a s vysoko nadpriemerným priestorom v kabíne. Za cca 22-tisíc eur si viete kúpiť v tejto kategórii veľa rôznych áut, nie každé bude mať toľko výbavy, nie každé má toľko priestoru. Auto vyzerá dobre, sviežo. Modrá výrazná farba je tak trošku cukríková, pre niekoho až príliš výrazná, ale autu svedčí. MG je značka, ktorá k nám prišla len v priebehu minulého roka, no na západ od našich hraníc už pôsobí niekoľko rokov a v Británii je po obnove prostredníctvom čínskeho kapitálu prítomná už viac ako dekádu (prvé modely prišli v roku 2007, prvý vlastný nový model v roku 2011). Auto na dôvažok dostanete so 7-ročnou zárukou a servisnou sieťou po celom Slovensku – tá sa navyše má toho roku výrazne rozšíriť. MG skrátka u nás obsadzuje prevažne tie servisné strediská, ktoré doteraz riešili prioritne Mitsubishi – čo zostáva naďalej v platnosti, no využiť zavedenú dílersku a servisnú sieť je výborná stratégia. No a auto máte aj s plnou EÚ asistenciou v prípade potreby. Nie je to teda taká mačka vo vreci ako by sa mohlo niekomu zdať. MG nie je žiaden nováčik vo výrobe áut a dobre vie čo si zákazník v EÚ cení. A čo možno v dnešných časoch ocení ešte viac – MG má autá k dispozícii hneď. Lode sú plné a putujú našim smerom. Podľa zástupcov značky – ak chcete auto, môžete hneď, ak chcete cez konfigurátor s požiadavkou do výroby – čakáte cca 3 mesiace. A teraz ruku na srdce: ktorá značka s výrobným závodom na kontinente dokáže toto podliezť? 7 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: MG ZS Exlusive
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 6-stupňová automatická dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 82/5200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 160/1800-4700
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,4
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 7,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4323/1809/1653
Rázvor náprav (mm): 2580
Objem batožinového priestoru (l): 448
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1255-1264
Užitočná hmotnosť (kg): 466-475
Rozmer pneumatík: 215/50 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 17 890 €
Cena špecifikácie: 22 690 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku