2022-05-02 11:30:00
Toyota Camry HEV
Toyota Camry HEV
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Toyota Camry – lebo SUV nie je všetko

A ani by nemalo byť. Dôkazom je Camry. Dobré, veľké a nesmierne pohodlné auto.

A čo je doslova šokujúce: nemá naftový motor. Ja viem, dnes to už tak veľmi šokujúce nie je, ale šok je v tom ako dobre to funguje bez naftového chrchľoša.

Toyota Camry prešla minulý rok kozmetickými úpravami. Nepochybne vyzerá inak, ale ani na prvý, ani na druhý pohľad neodhalíte čo je vlastne iné. Ja som prišiel iba na farbu. Auto už nie je hnedé, ako v predchádzajúcom teste, ale strieborné. Niekedy mám pocit, že strieborná je len iný odtieň sivej hnedej a že Camry by si zaslúžila krikľavú červenú. Chcelo by to oživiť, no zároveň nechcelo. Lebo Camry je strieborné auto, respektíve Camry je sivé auto. A je to veľmi fajn.

Čo že je to päťdesiatka?

Len číslo, pravdepodobne. No na trhu je len málo áut, ktoré sa prvoplánovo väčšmi viažu na tento údaj. Päťdesiat a viac. Lenže päťdesiat a viac si obvykle vyberá SUV. Lebo sa lepšie nastupuje.

No to je rovnaké ako chodiť na prvé poschodie výťahom. Trápi vás nejaké postihnutie? Zranenie? Lebo ak nie, je to len pohodlnosť, neochota k pohybu. Viete inak, že tým výťahom prídete na prvé pomalšie ako pešo cúvaním?

Zdroj: Ján Hargaš

A presne tak je to aj pri nízkom aute. Ťažko sa ti nastupuje? Bolia ťa kríže? Tak si kúpiš barličku v podobe SUV. A čo takto viac cvičiť, nesedieť na gauči ako taká gaučaňa a urobiť niečo pre ten svoj lenivý chrbát? Napríklad ísť na to blbé prvé poschodie pešo?

Lebo v Camry neexistuje pocit menejcennosti, na ktorý sa potajme všetci vyhovárajú v druhom pláne. A ani zlý výhľad z vozidla „lebo je nízke“. Veď je to úplne absurdné. Obstaviate sa tučnejším autom, ktoré musí mať tučnejšie všetko, ste ďalej od cesty, ďalej od diania naokolo a máte pocit, že máte lepší výhľad? No jedine tak priamo vpred. A ak to naozaj potrebujete, kúpte si dodávku, alebo kamión. Tam je výhľad priamo vpred ešte lepší. Dokonca odtiaľ vidíte aj do rigolov a do iných dodávok a kamiónov. Skvelé.

Neexistuje auto, ktoré by bolo na prvý omak väčšmi koncipované pre päťdesiatnika. Žiadne šokantné dizajnové fičúry, žiadne neobvyklé riešenia v interiéri. Len pohodlné, veľké auto na dlhé i krátke trasy, ktoré zapadne do parkoviskovej šede s takou ľahkosťou ako ani služobný Passat nie. Po facelifte možno ešte viac. Čo to máš? Corollu sedan? Nie, Camry. Fakt? Fakt. A ozaj. Je to väčšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Lenže to je len prvý dojem. Tak ako je prvý dojem z modelov SUV – že sú pre mladých, progresívnych. Až neskôr zistíte, že tak to úplne nie je a SUV je vlastne veľmi konzervatívna voľba najmä pre staršie ročníky. Trúfnuť si vidieť veci inak a robiť veci inak, to chce odvahu a mladú myseľ. Alebo skrátka veľa skúseností, ktoré vám vybudujú priority správnym smerom.

Camry nie je sedan pre športovo založených. Ani v prvom, ani v druhom pláne. Nemáte koho ohúriť tým, že máte sedan s predným náhonom a komfortným podvozokom. Neohúrite ani tým, že je to auto nadmieru priestranné, veľké, vzdušné a že sa s ním ťažko manévruje. Tým naozaj neohúrite, ale je to tak. Vyjsť z parkovacieho miesta, či sa otočiť na ceste je s Camry ťažšie než s väčšinou áut. Lebo je to veľké auto, lebo medzi kolesami nemá toľko pľacu a skrátka preto, lebo je to Camry. Amerika.

Paradoxom je, že aj bez všetkých tých elektronických fičúr, iba so základným a zároveň vrcholným podvozkom, je to auto schopné dobre odolávať ostrejšiemu jazdeniu. Je až vtipné o koľko lepšie drží na ceste než športové SUVéčka. A aj stabilizačný program pracuje presne tam, kde má, aby bola cesta stopercentne bezpečná, no stále príjemne dynamická.

Zdroj: Ján Hargaš

Najväčšiu pohodu na palube však spôsobuje motorizácia a s ňou úzko súvisiace odhlučnenie a celková izolácia. Už to nie je hlučný hybrid ako kedysi dávno. A ani pri prudkom zrýchľovaní nepôsobí ako variátor. 218 kombinovaných koní nie je málo, málo nie je ani okamžitá reakcia na stlačenie plynového pedálu. Dynamika tiež nie je málo. Zo 60 na 100 km/h zrýchli Camry za 5,18 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,08 sekundy. To sú výborné čísla. Ešte lepšia je bezstarostná dynamika v nízkych rýchlostiach. Ani sa nesnažíte, ani nepretekáte a najlepšie je, že ani nemrháte palivom a predsa ste za semaforom ďalej než ostatní.

Málo nie je ani tichý motor, no málo je spotreby paliva. V kombinovanom cykle 6,6 litra. To pri nájazde v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10% mestských kilometrov. Na okreskách pod šesť úplne v pohode a aj s predbiehaním všetkého, čo nezodpovedá môjmu jazdnému štýlu, či zvolenej rýchlosti. V meste pod šesť, lebo Toyota hybrid.

Zdroj: Ján Hargaš

V tomto aute si motorizáciu užívam ešte viac ako v RAV4. V Camry som si uvedomil ako veľmi sú mi Toyoty v ostatnom čase po chuti. Dva a pol litrový štvorvalec do každej domácnosti, ej veru hej. A v spojení s hybridom piatej generácie, ej veru hej. Prídem na ulicu, do zóny, a idem už len potichu. Auto musí robiť zvuk, aby pri pomalej jazde po obytnej zóne vôbec niekto tušil, že idete. Ukazovateľ, ktorý v Toyotách nahrádza otáčkomer je v tomto veľmi nápomocný. Keď na niekoho čakám, alebo keď zastanem a idem niekomu naložiť veci do kufra, aby mohol pristúpiť, nemusím motor zhasínať, ani sám nezhasne a nepokazí si pripojenie s mobilom, a čo mňa najviac teší – ani celé auto nepípa. Pekne si v pohodke v tichu čaká a občas pustí ventilátor, a neskôr, tiež občas, pustí aj motor. Dobije si baterku a zas spokojne sedí a čaká. Že sa to nesmie? Dajte si facku. Boli ste už niekedy ráno v akejkoľvek obytnej zóne na prechádzke? A čo ten úžasný vzduch, čo sa šíri po parkovisku zo zaparkovaných naftových áut, ktoré ich majitelia nechajú chrčať v bolestnom kŕči aj pol hodinu, aby sa riťkami nedotkli studenej sedačky. To by mali zakázať a každému je to jedno (že je to tiež zakázané? Ale nehovorte). Že treba odmraziť okno? Áno, na to stačí minúta fučania vzduchu na okno, škrabka a ono sa to poddá.

Málo nie je ani výbava. Camry si kúpite za 43-tisíc s daňou. Bodka. Lebo Camry má len jednu výbavu zvanú Executive a k nej nejakú tú metalízu. Môžete majstrovať aj s nižšími, no práve Executive má všetky podstatné prvky a práve tú som testoval. Osemnásťpalcové disky kolies, krásny biely interiér a ja by som volil sýtočervenú farba a zadný spoiler. Lebo päťdesiat ani na prvý pohľad. Ak ide o šetrenie, je tu Comfort a balík Business. Dovedna za 40-tisíc plus-mínus podľa doplnkov.

Zdroj: Ján Hargaš

Testovaný kus mal ešte balík Luxury za 5000 eur. Okrem farby, spoilera, navigácie a pár serepetičiek je to jediný príplatok. Ten obsahuje JBL reproduktory, trojzónovú klimatizáciu ovládateľnú zo zadných sedadiel, roletku, vyhrievané zadné sedadlá, ventilované predné, 360° kameru a nastaviteľné zadné sedadlá (sedenie vzadu je veľmi pohodlné a neobmedzujúce a aj pre pasažierov s výškou do 190 cm. Nastaviteľné sú aj hlavové opierky. Netuším prečo ich základná verzia nastaviteľné nemá, rozhodne by som si to pred kúpou vyskúšal, či to nie je rovnaký trhač zátylku v prípade kolízie ako je to napríklad vo vychýrených modeloch ako Tesla Model S, či Peugeot 301.

Celkovo? 48-tisíc a máte tam všetko. Zdá sa vám to veľa. No asi to nie je vaša cenová relácia, povedzme si pravdu. Ani moja nie je. Pri všetkej snahe možno Corolla sedan a aj to „až keď budem veľký.“ Keď sa však pozriem na ponuku na trhu a zhodnotím si, čo môžete dostať za 50 papierov, ej veru nie je toho veľa a toto je naozaj slušná ponuka. A to aj bez luxury balíka.

Camry je sedan. Camry má veľký kufor. Naozaj veľký a hlboký. Camry je sedan. Camry má užší otvor kufra než iné. Nevýhoda, ale mikrovlnku v škatuli som tam dal bez problémov. A mnohé iné tiež.

Camry je sedan. Takže je pekná. A tichá. Lebo kufor je oddelený od auta. Camry je sedan, preto je tuhá a jazdí ozaj pekne.

Výhradu mám k svetlám. Tie sa nastavujú automaticky, no príde mi, že súčasné nastavenie je príliš priateľské k vodičom ležiacim za volantom a chcelo by to o milimetrík zdvihnúť celý svetlomet na oboch stranách a tým výrazne zlepšiť dosvit. Lebo výkon je dobrý, no ten milimeter by nikoho neoslepil, pomohol by jazdiť po nociach vyššími rýchlosťami.

Zdroj: Ján Hargaš

Camry je možno na prvý pohľad päťdesiatka. Ale aj keby bola. Nezáleží na tom. To auto je primárne stavané ako veľké a pohodlné. Veľké a bezpečné a s luxury balíkom veľké a luxusné. No vie byť aj veľké a dynamické, ba veľké i zábavné. Najmä veľké a predvídateľné. Sú tu spiatočky v podobe nižšieho rozlíšenia centrálneho displeja, či malých káps vo dverách, alebo nižšieho rozlíšenia parkovacích kamier a navigácie, ktorú bude využívať len málokto – pokiaľ má mobil schopný zvládnuť CarPlay a Android Auto. Ale inak je to vynikajúce auto s vysokou aktívnou i pasívnou bezpečnosťou, ktoré patrí k tomu najlepšiemu čo si v strednej a aj vo vyššej strednej triede môžete kúpiť. Treba mať len odvahu a odvážiť sa nekupovať SUV. Keď sa Camry opäť vyberie preč z Európy, bude to veľká škoda. 8,5 z 10.

 

 

Technické údaje

Model: Toyota Camry Executive
Motor:

2,5 hybrid Dynamic Force 16V DOHC Common Rail VVT-iE, VVT-i D4S

Zdvihový objem motora (cm3): 2487
Prevodovka: eCVT
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 131/5700
Krútiaci moment (Nm/ot.): 221/3600-5200
Celkový výkon sústavy (kW) 160
Výkon elektromotora (kW) 88
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 202
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,3
Spotreba kombinovaná NEDC (l/100 km): 4,3-4,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4885/1840/1445
Rázvor náprav (mm): 2825
Rozmer pneumatík: 235/45 R18
Objem batožinového priestoru (l): 524
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1595-1660
   
Základná cenníková cena modelu: od 37 200 €
Cena modelu Executive: 43 200 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku