2022-01-11 15:30:00
Cupra Formentor 190k 4Drive
Cupra Formentor 190k 4Drive
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Cupra Formentor 190k AWD – Všetko v jednom a v správnom pomere

Po teste verzie s výkonom 150 koní prichádza dvojliter s výkonom 190 koní.

 

Vlastne sme v redakcii mali už štvrtú verziu, aj keď pri jednej z nich išlo len o prvú jazdu a neabsolvoval som ju ja. Pokojne ale môžem prehlásiť, že Formentor máme na Podkapotou prelezený od spodku po vrch. Teraz prišiel ešte aj stred.

Dvojlitrový turbomotor s výkonom 140 kW (190 k) v spojení s automatom a s pohonom všetkých kolies je skutočne stredom ponuky a zároveň univerzálom. Ide pritom o relatívne „normálnu“ verziu modelu Formentor a nie o vrcholnú. O top-strop sa stará taktiež motor s označením 2,0 TSI, no okrem neho aj plug-in a samozrejme vrcholná verzia VZ5.

Zdroj: Ján Hargaš

Natíska sa otázka: tak ktorý? Každý jeden?

Každý jeden má svoje výhody, nevýhody, špecifiká a presne určenú cieľovú skupinu. Problém je zistiť, v ktorej cieľovej skupine sa vlastne nachádzate. Závisí to od veľkosti rozpočtu i športových chúťok.

Ak by otázka stála takto: Stačí 190 koní? Odpovedal by som: určite nestačí. To preto, lebo podvozok auta, obzvlášť verzie s pohonom všetkých kolies, je stavaný na vyššie čísla. Márne sa tu bude automobilka tváriť, že to tak nie je. Nie sme nevidomí, ani nechápaví. Je úplne jasné, že podvozok tohto auta bol od začiatku stavaný so zreteľom na vrcholné motorizácie. Veď úplne prvá verzia má 310 koní, no aj pri nej možno konštatovať, že podvozok je z dvojice motor-podvozok ten silnejší. Práve vo vrcholnej motorizácii VZ5 s takmer 400 koníkmi už hrajú motor a podvozok sústruhsúlad a vzájomne sa nepredbiehajú.

Zdroj: Ján Hargaš

Takže AWD s motorom 2,0 TSI 140 kW v aute zvanom Formentor je úplne bezpečná forma divokého presúvadla, ktorej motor jednoducho nestačí na možnosti a potenciál podvozku. Niežeby s autom nebola zábava, ani ten motor nie je slabý. Len je po celý čas zrejmé kto je pánom situácie. Práve preto som sa počas celého testu zamýšľal nad tým, či vo finále radšej neodporučiť verziu 2,0 TSI 245 s pohonom prednej nápravy.

Koniec koncov, je to iná verzia motora a nielen naladením – aj množstvom komponentov, je výrazne viac orientovaná na výkon, kdežto verzia 140 kW je tu skôr pre ideálny mix medzi úsporou paliva a dynamikou. Má to ale dve ale. Kým prvé je viditeľné – ale bez 4x4?!, druhé až tak nie. A síce verzia s pohonom prednej nápravy je na nekvalitných povrchoch uskákanejšia a to v štýle auta s jednoduchou nápravou. Má viacprvkové zavesenie, avšak bez pohonu všetkých kolies a bez adaptívnych tlmičov (DCC v základe verzie Veloz, inak 795 eur). Ide o niečo výrazne odlišné. To auto je bez 4x4 tvrdšie, nepríjemnejšie, menej pohodlné. Ďalšia vec odohrávajúca sa niekde na podnebí je, že verzie s pohonom iba prednej nápravy budú predsa len ťažšie bojovať s vyššou konštrukciou. Nejde o hatchback ale crossover a tam je pre udržanie správneho smeru potrebná práve tá mierne vyššia tvrdosť a tuhšie naladenie, či často aj zníženie podvozku. Môj verdikt teda znie: 190 koní je viac ako 150, ale aj viac ako 245. Naopak, 150 je viac ako 245. V druhom prípade však ide len o cenu. 1,5 TSI DSG ju skreše výrazne a stále máte Cupru, ktorá jazdí celkom dobre, je však tvrdšia a výkonu má menej. Najmä ale vyzerá ako ozajstná Cupra. 245 koní so samosvorom vo Formentore bude dozaista veľká vec a ešte väčšia zábava, ale aj tak by som pravdepodobne uprednostnil testovanú slabšiu verziu.

Zdroj: Ján Hargaš

Tuning testovanej verzii príliš nepomôže, ja by som to nerobil, skôr ide o to, že ide o pekný univerzálny mix. Ak ale univerzalita s adekvátnou dynamikou nestačí, nie je o čom. Ešte aj štandardný Veloz s 310 koníkmi s AWD a DSG je vlastne lacný v porovnaní s VZ5. A máte tam všetko – aj veľa výkonu, aj pohon všetkých kolies, aj športovo vyššiu spotrebu.

Celá táto filozofia z vyšších riadkov však reálne hovorí len jedno: ktorýkoľvek Formentor si vyberiete, dostanete výborné, ba až vynikajúce auto. Mimochodom, kúpiť si môžete aj naftové verzie.

Dizajnom, výbavou i kvalitou použitých materiálov je Formentor ďalej než čokoľvek z neprémiových áut a v pohode sa vyrovná prémiovým. Tu všetko zapadá, tu sa všetko podarilo a Formentor ako taký, je naozaj výnimočne dobrý. Nechcem, aby to znelo ako urážka, ale v portfóliu značky SEAT vytŕča príliš, vytŕča aj nad nový Leon a naozaj by ako model štandardnej automobilky nedával až taký zmysel. Osamostatniť ho, predávať ho len pod značkou Cupra bol síce risk, ale bol to zároveň krok správnym smerom. Formentor je výnimočný.

Zdroj: Ján Hargaš

No ale späť k tomu prečo by som si vybral práve testovanú verziu. Lebo stačí? Nie, lebo je univerzálna, veľmi dobrá a navyše ako bonus nemá ten šibnutý zvukový soundtrack silnejších špecifikácií. Že sa to dá vypnúť? Dobre. Predovšetkým sa motor nesnaží predbehnúť podvozok. Vzniká tým ľahodná a výrazne a dlho bezpečná konfigurácia umožňujúca aj veselšie jazdenie i za zhoršených podmienok s výrazne nižšími obavami o bezpečnosť jazdy, než v porovnateľných crossoveroch.

Má tiež prijateľnú spotrebu a cenovka vie aj s peknou výbavou podliezť, či len veľmi mierne prekročiť úroveň 40 000 eur (štart za 35 880 eur). Pre porovnanie, Veloz 310 k 4Drive ide od 49 490 a Veloz 245 FWD za 41 350 eur.

Mojimi jedinými ale je obava z nedostatku priestoru na zadných sedadlách a infotainment, ktorý patrí medzi pomalšie a ešte stále miestami mrznúce systémy. Kým prvá obava vychádza skôr z ostrejších tvarov zadných dverí, ktoré mierne zhoršujú nastupovanie vzad, druhá obava je realitou najmä v prípade, že si na začiatku spárujete smartfón a systému dovolíte používať CarPlay či Android Auto bezdrôtovo. Chyba. Systému to škodí a celé to potom seká a mrzne. Najväčší problém je to pri plug-in hybride, ktorý sa snaží vypnúť pri každom opustení sedadla vodiča, no problém je aj pri ostatných verziách.

Problém č. 1 sa týka nastupovania a mierne stiesneného pocitu na zadných sedadlách pre nižších pasažierov. Úroveň okien je vyššia. Nie je to taký problém ako pri Toyote C-HR, avšak je tu. Vnútri je však dosť miesta aj nad hlavou a dvojica priemerne urastených pasažierov sa odvezie. Trojica sa bude tlačiť. Aj pre stredový tunel vedúci hnaciu silu aj na zadné kolesá.

Zdroj: Ján Hargaš

Inak je auto vnútorne spracované kvalitne, kvalitne aj lícujú komponenty v kabíne a napriek súčasným čoraz horším štandardom aj prémiových značiek v oblasti lícovania karosárskych dielcov, Cupra si od svojho založenia drží vyšší štandard.

Baví ma posed za volantom, ktorý je spomedzi všetkých crossoverov v tejto i vyšších triedach jednoznačne jeden z najjšportovejších. Nesedíte až tak vysoko, no stále vyššie ako v hatchbacku.

Svetlá svietia, infotainment sa ovláda dotykovo, ale základné príkazy viete vykonať aj na volante - ak ide o displej digitálneho prístrojového štítu. Tak Leon, tak Formentor ponúkajú v kabíne vyslovene očarujúcu špecifikáciu s modrým vyhotovením vrátane modrých kožených sedačiek. A pozrite sa na to v galérii. Vyzerá to skvostne. Na palubke trošku viac vadí prach, ale aspoň je o dôvod viac zobrať do rúk handričku a jemne to tam očistiť. Kufor je k veľkosti auta adekvátny. 420 litrov nie je šokujúco veľa, no batožinový priestor je dostatočne hlboký a nám (ako rodine) stačil bohato. Je však menší než kufor auta bez pohonu všetkých kolies (450 l).

Zdroj: Ján Hargaš

Adekvátny je aj podvozok. Znesie tvrdšie zaobchádzanie, dá sa kúpiť aj ako adaptívny a v tejto motorizácii je to vyslovene bezpečná, no stále podmanivá jazda.

Priemerná spotreba počas testu nepresiahla hladinu 8,0 litra na 100 km. Pružnosť zo 60 na 100 km/h možno zrýchliť športovým režimom prevodovky, avšak len o pár desatín. Športový režim najmä zlepší pocit z odozvy na stlačenie plynu. Na S-ku išiel Formentor zo 60 na 100 km/h za 5,19 sekundy. Zo 60 na 100 v štandardnom režime za 5,39 sekundy. Z 80 na 120 km/h v štandarde za 6,22 sekundy. Merané so záťažou + 110 kg, so zohriatym motorom a za pekného jesenného počasia.

Motor nemá fantastický zvuk, ale ťahá pekne a s autom je i vďaka nemu radosť jazdiť. Ja som mal po celý čas v hlave dilemy, ktoré som naznačil vyššie, no vy ako potenciálni užívatelia tohto vozidla mojimi dilemami zaťažení nie ste. Jedine, že by ste si pred kúpou siahli na výkonnejšie verzie. Formentor má čo ponúknuť a je bezpečne v TOP 5 áut, ktoré som minulý rok mohol testovať. Ktorá motorizácia konkrétne? Pokiaľ ide o jazdný zážitok jednoznačne Veloz 310 k. Cena je už vysoká, ale schopnosti tiež. Testovaná verzia to má za 8 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model:

Cupra Formentor Veloz 4Drive

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon (kW): 140
Krútiaci moment: 320/1500-4100
Maximálna rýchlosť (km/h): 220
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4450/1839/1528
Rázvor náprav (mm): 2679
Objem batožinového priestoru (l): 420
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1622
Nosnosť (kg):  488
Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 1700
   
Základná cenníková cena modelu (1,5 TSI): od  27 980 €
Základná cenníková cena verzie Veloz (2,0 TSI 245 k) od 41 350 €
Základná cenníková cena testovanej verzie od 35 880 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku