TEST: Cupra Formentor 1,5 TSI DSG – mimikry
Pri teste samotnom a aj pri jeho následnom písaní ma omíňala dilema.
Je to výborné auto, alebo slabá Cupra? Ja viem, Formentor bol niekedy ku koncu jeho vlastného vývoja napevno spojený s novou samostatnou značkou Cupra. Odteraz až navždy bude Formentor iba Cuprou. A tak tu máme najslabšiu Cupru súčasnosti i najslabšiu Cupru v ére samostatnosti.
Podkapotou Formentora môže tepať aj celkom bežný motor s označením 1,5 TSI ACT DSG. To isté platí aj o naftovom agregáte 2,0 TDI s totožným výkonom. Obe autá tiež dostanete ako s automatom, tak s manuálom. Zaujímavé je, že v prípade 1,5 TSI 110 kW ide o motor, ktorý nie je spojený s mild-hybridným ústrojenstvom. To znamená, že ide o skutočnú raritu v aktuálnom portfóliu koncernu Volkswagen. Nie je veľa áut, ktoré ešte dnes môžete kúpiť v konfigurácii výkonnejšieho štvorvalca 1,5 TSI 110 kW s automatom bez mild-hybridu. Obvykle ide o staršie modely čakajúce na facelift a zmenu techniky. Tu ide ale o celkom nový model. Môže to byť tiež považované za výhodu motorizácie. Automat, 150 koní, štyri valce. A k tomu multi-link. Zaujímavé je, že v tlačových správach pri uvádzaní modelu Formentor Cupra používala to isté šalamúnske slovné spojenie hovoriace o prítomnosti viacprvkového zadného zavesenia iba pri autách s výkonom nad 150 koní. Žiadne iné auto z bežných značiek koncernu nemá pri výkone 150 koní multi-link, ak nejde o auto s pohonom všetkých kolies. Ešteže tá Cupra nie je bežná značka.
Toto auto teda má viacprvkové zavesenie zadných kolies. Akýkoľvek Formentor si kúpite, vždy to bude s multi-linkom. To pomáha najmä stabilite pri ostrejších manévroch, či pri prejazde nerovnosťami v zákrutách. Faktom zostáva, že takto ľahká Cupra bez záťaže na zadnej náprave v podobe pohonu všetkých kolies, či plug-in hybridného systému (batérie) je ako taká horská koza. Pomerne uskákaná na väčších nerovnostiach a relatívne tvrdá. Tvrdosť je prítomná predovšetkým pre krásne športové disky s nízkoprofilovými pneumatikami. A keď už som pri pneumatikách, mám ešte jeden poznatok: Cupra Formentor 1,5 TSI je asi jediné auto v celom vesmíre, ktoré športovým chúťkam v zákrutách vyhovie aj napriek obutiu pohodlných a úsporných pneumatík Bridgestone Turanza. To auto ani na týchto štupľoch od fliaš nejazdí zle, i keď je prirodzene nedotáčavé. Formentor má s ľahkým motorom vpredu celkom slušne rozloženú hmotnosť a naozaj-naozaj výborný podvozok, ktorému ani bežné pneu neškodia. Turanzy nie sú vo všeobecnosti zlé, no ostré manévre sú s nimi možné len v prípade, že Podkapotou a možno aj Podčapicou nemáte toľko výkonu a odvahy, aby ste si v zákrutách trúfli na naozaj solídne rýchlosti.
A to je možno skrytý význam celého chválospevu na podvozok tohto auta. A síce nevadia mu Turanzy, podvozok je ozaj výborný a s takým nízkym výkonom to ani inak nemôže byť. Dobre si pamätám na BMW 128 ti, ktoré s rafinovanejším podvozkom, vyšším výkonom a nižšou svetlosťou predvádzalo horší výkon v zákrutách – na tom istom obutí. Skrátka, keď od Turanzy veľa nechcete, veľa ani nedostanete. Asi tak?
Takňák. Jazdné vlastnosti v aute so zvýšenou svetlosťou a celkovou stavbou budú vždy vnímané trošku inak ako v nízkom aute. Pocit z rýchlosti v zákrute je vo vyššom aute násobný pre násobné náklony karosérie. V preklade: myslíte si, že idete ktovie ako dynamicky v SUV v zákrute, no pre hatchback ste na smiech. A s týmto napísaným tvrdím, že Formentor na Turanzách so základným motorom jazdí ozaj pekne. Len trocha pritvrdo.
Keď je štýl viac ako výkon.
Táto veta je presnou charakteristikou testovaného automobilu. A čím viac času od jeho testu uplynulo, tým viac je mi toto tvrdenie sympatické. Výkon, výkon. Všetci novinári a moto-fanúšikovia sme orientovaní na výkon, ale výkon je väčšine záujemcov o prémiový automobil úplne ukradnutý. 150 koní? Veď super, nie? Ale hlavne aká tam je výbava, hlavne je tam automat, asistenti a hlavne to takto božsky vyzerá.
Môžeme sa tváriť, že je to zlý postoj, no v skutočnosti nie je zlý, je bezpečný a rozumný. Môžete mať aj päťkrát viac koní, ale dokázateľne nebudete rýchlejší. Súčasná hustota premávky v mestách i na hlavných ťahoch neumožňuje jazdiť zbesilo a ak sa o to aj miestami pokúšate, koledujete si o dodatočné zdanenie, ba stretnutie s iným účastníkom cestnej premávky. Stručne a skrátka – pre väčšinu z nás držiteľov vodičského oprávnenia je výkon 150 koní tak akurát. A garantujem vám, že aj so 150-timi koníkmi vie byť skúsený vodič dramaticky rýchlejší ako neskúsený s dvojnásobným počtom koní. Lebo na cestách i okruhoch je to najmä o skúsenostiach, znalostiach a zákrutách.
Je však ale celkom jasné, že so silnejším motorom by to bola väčšia zábava. Síce by si silnejší motor aj pýtal drahšie lepivejšie športové obutie, auto by bolo vyváženejšie v zmysle porovnania motora s podvozkom. Tu motor podvozku nestíha – ak ide o športovú jazdu.
V bežných situáciách je motor akurát. Pružné zrýchlenie vystačí aj na predbiehanie pri horších príležitostiach. Zo 60 na 100 to ide za 5,53 sekundy. Z 80 na 120 je to za 7,38 sekundy. Pekné a najmä v nízkych rýchlostiach viac ako svieže. Príde mi, že bez mild-hybridu reaguje i dvojspojka rýchlejšie a celkovo sú reakcie na plyn zreteľnejšie.
Spotreba s týmto agregátom paradoxne neklesne, pretože ho vodič Cupry akosi viac tlačí. Ak ale vymeníte aj vodiča a bude jazdiť úsporne, aj motor bude menej hladný. Absenciu mild-hybridu cítiť pri spotrebe v meste. Komplikovanejší systém dokáže okresať decilitre, takže môj výsledok 8,6 litra pri jazdení po Bratislave nie je prekvapivý. Priemerná spotreba celková bola 7,7 litra benzínu na 100 km. Išlo o nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% tvorili mestské presuny, ktorými test začínal. Formentor Veloz 310 k mal 8,8 litra na tých istých cestách. S ním som ale predsa len jazdil o kúštik dynamickejšie a navyše jazdil test prebiehal v zimnom počasí. Letná malá Cupra sa tak v spotrebe príliš nevyznamenala. Na diaľnici si auto pýta cez 8 litrov, pokojná okresková jazda však aj v mojom prípade stiahla spotrebu pod 7. Nie výrazne.
Formentor už majú čitatelia Podkapotou dobre zapamätaný, takže s ďalšími súčasťami testu už nebudem strácať priveľa času a priestoru.
Formentor vychádza z nového Leonu hatchback. Sedí sa v ňom o niečo vyššie a pár litrov navyše je aj v kufri. Vo všeobecnosti ide o typického zástupcu segmentu C – nižšej strednej triedy. Avšak v tomto prípade sa bez škrupúľ treba baviť o prémiovej nižšej strednej. Beztak sa rozdiely medzi prémiou a bežnými autami postupne stierajú a práve Cupra ponúka svojim zákazníkom nielen športový štýl, ale aj prémiovú kvalitu a lesk. Vidieť to v interiéri, ktorý ako z hľadiska navrhnutia, tak realizácie spĺňa vysoké nároky. Kvalitné materiály, plasty, presné lícovanie, minimum vrzgotu – ak vôbec nejaký a naozaj hlboký informačno-zábavný systém. Ten nemá veľmi rád bezdrôtové spojenie s mobilným telefónom a vie drhnúť najmä v prípade vystupovania a nastupovania do vozidla s mobilom v krátkom čase za sebou. Tu je našťastie možnosť vypnúť štart-stop systém, takže stabilita konektivity by mala byť vyššia. Systém už po tých mesiacoch od uvedenia pracuje o poznanie lepšie, stabilnejšie, no ešte má slabé momenty, keď pripomína skôr Windows Vista ako IOS. To platí aj o intuitívnosti. Keď si ale prejdete celé menu párkrát po kúpe, naučíte sa čo kde hľadať. Najmä treba tieto konektívne funkcie využívať. Inak tam máte veľký displej v strede palubky pomerne zbytočne. Auto má kopu možností vrátane sledovania a ovládania na diaľku, zrkadlenia a dokáže tiež pomáhať pri jazde solídnymi asistenčnými systémami.
Posed vo Formentore je v poriadku, rovnako i výhľad. Tam kde už zavadzia karoséria, pomôžu kamery a senzory. Rozhodne ich preto treba. Silné Full LED svetlá treba spomenúť, aj keď k nim nemám nič nové. Lebo sú skrátka naozaj dobré. Auto vyhovie štvorici dospelých cestujúcich, s trochou obety odvezie aj toho piateho chudáka na vysunutom strednom sedadle. Zato kufor je ozaj hlboký a práve ten spolu s dostatkom miesta v druhom rade sedadiel i populárna karoséria, ktorá neurazí ani vysloveného odporcu SUV sú najsilnejšie stránky auta.
Slabší – základný motor šetrí pneumatiky a tak netreba investovať do športového obutia. Ja som ale celkom hejter gúm, ktoré auto obúva a určite by som zvolil niečo iné, niečo lepšie. Či si vybrať 1,5 TSI DSG alebo 2,0 TSI DSG 4Motion. Úprimne? Neviem. Mám tendenciu voliť 2,0 TSI DSG s predným náhonom a samosvorom, no potom je tu otázka, načo je to dobré, keď to dám do karosérie crossover. Stručne a skrátka – Formentor je jedným z najlepších áut na trhu a aj jeho najslabší variant môže zamiešať kartami. Azda nie pre pravých petrolheadov, avšak pre populáciu s chuťou do crossoveru s naozaj pekným zovňajškom, solídnym vnútrajškom a dostatočným výkonom a výborným podvozkom? Prečo nie. Najmä, keď pri troche snahy dokážete udržať cenu v okoli 30 000 eur. 7 z 10.
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku