2021-11-09 14:30:00
Cupra Formentor 1,5 TSI
Cupra Formentor 1,5 TSI DSG
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Cupra Formentor 1,5 TSI DSG – mimikry

Pri teste samotnom a aj pri jeho následnom písaní ma omíňala dilema.

Je to výborné auto, alebo slabá Cupra? Ja viem, Formentor bol niekedy ku koncu jeho vlastného vývoja napevno spojený s novou samostatnou značkou Cupra. Odteraz až navždy bude Formentor iba Cuprou. A tak tu máme najslabšiu Cupru súčasnosti i najslabšiu Cupru v ére samostatnosti.

Podkapotou Formentora môže tepať aj celkom bežný motor s označením 1,5 TSI ACT DSG. To isté platí aj o naftovom agregáte 2,0 TDI s totožným výkonom. Obe autá tiež dostanete ako s automatom, tak s manuálom. Zaujímavé je, že v prípade 1,5 TSI 110 kW ide o motor, ktorý nie je spojený s mild-hybridným ústrojenstvom. To znamená, že ide o skutočnú raritu v aktuálnom portfóliu koncernu Volkswagen. Nie je veľa áut, ktoré ešte dnes môžete kúpiť v konfigurácii výkonnejšieho štvorvalca 1,5 TSI 110 kW s automatom bez mild-hybridu. Obvykle ide o staršie modely čakajúce na facelift a zmenu techniky. Tu ide ale o celkom nový model. Môže to byť tiež považované za výhodu motorizácie. Automat, 150 koní, štyri valce. A k tomu multi-link. Zaujímavé je, že v tlačových správach pri uvádzaní modelu Formentor Cupra používala to isté šalamúnske slovné spojenie hovoriace o prítomnosti viacprvkového zadného zavesenia iba pri autách s výkonom nad 150 koní. Žiadne iné auto z bežných značiek koncernu nemá pri výkone 150 koní multi-link, ak nejde o auto s pohonom všetkých kolies. Ešteže tá Cupra nie je bežná značka.

Zdroj: Ján Hargaš

Toto auto teda má viacprvkové zavesenie zadných kolies. Akýkoľvek Formentor si kúpite, vždy to bude s multi-linkom. To pomáha najmä stabilite pri ostrejších manévroch, či pri prejazde nerovnosťami v zákrutách. Faktom zostáva, že takto ľahká Cupra bez záťaže na zadnej náprave v podobe pohonu všetkých kolies, či plug-in hybridného systému (batérie) je ako taká horská koza. Pomerne uskákaná na väčších nerovnostiach a relatívne tvrdá. Tvrdosť je prítomná predovšetkým pre krásne športové disky s nízkoprofilovými pneumatikami. A keď už som pri pneumatikách, mám ešte jeden poznatok: Cupra Formentor 1,5 TSI je asi jediné auto v celom vesmíre, ktoré športovým chúťkam v zákrutách vyhovie aj napriek obutiu pohodlných a úsporných pneumatík Bridgestone Turanza. To auto ani na týchto štupľoch od fliaš nejazdí zle, i keď je prirodzene nedotáčavé. Formentor má s ľahkým motorom vpredu celkom slušne rozloženú hmotnosť a naozaj-naozaj výborný podvozok, ktorému ani bežné pneu neškodia. Turanzy nie sú vo všeobecnosti zlé, no ostré manévre sú s nimi možné len v prípade, že Podkapotou a možno aj Podčapicou nemáte toľko výkonu a odvahy, aby ste si v zákrutách trúfli na naozaj solídne rýchlosti.

Zdroj: Ján Hargaš

A to je možno skrytý význam celého chválospevu na podvozok tohto auta. A síce nevadia mu Turanzy, podvozok je ozaj výborný a s takým nízkym výkonom to ani inak nemôže byť. Dobre si pamätám na BMW 128 ti, ktoré s rafinovanejším podvozkom, vyšším výkonom a nižšou svetlosťou predvádzalo horší výkon v zákrutách – na tom istom obutí. Skrátka, keď od Turanzy veľa nechcete, veľa ani nedostanete. Asi tak?

Takňák. Jazdné vlastnosti v aute so zvýšenou svetlosťou a celkovou stavbou budú vždy vnímané trošku inak ako v nízkom aute. Pocit z rýchlosti v zákrute je vo vyššom aute násobný pre násobné náklony karosérie. V preklade: myslíte si, že idete ktovie ako dynamicky v SUV v zákrute, no pre hatchback ste na smiech. A s týmto napísaným tvrdím, že Formentor na Turanzách so základným motorom jazdí ozaj pekne. Len trocha pritvrdo.

Zdroj: Ján Hargaš

Keď je štýl viac ako výkon.

Táto veta je presnou charakteristikou testovaného automobilu. A čím viac času od jeho testu uplynulo, tým viac je mi toto tvrdenie sympatické. Výkon, výkon. Všetci novinári a moto-fanúšikovia sme orientovaní na výkon, ale výkon je väčšine záujemcov o prémiový automobil úplne ukradnutý. 150 koní? Veď super, nie? Ale hlavne aká tam je výbava, hlavne je tam automat, asistenti a hlavne to takto božsky vyzerá.

Môžeme sa tváriť, že je to zlý postoj, no v skutočnosti nie je zlý, je bezpečný a rozumný. Môžete mať aj päťkrát viac koní, ale dokázateľne nebudete rýchlejší. Súčasná hustota premávky v mestách i na hlavných ťahoch neumožňuje jazdiť zbesilo a ak sa o to aj miestami pokúšate, koledujete si o dodatočné zdanenie, ba stretnutie s iným účastníkom cestnej premávky. Stručne a skrátka – pre väčšinu z nás držiteľov vodičského oprávnenia je výkon 150 koní tak akurát. A garantujem vám, že aj so 150-timi koníkmi vie byť skúsený vodič dramaticky rýchlejší ako neskúsený s dvojnásobným počtom koní. Lebo na cestách i okruhoch je to najmä o skúsenostiach, znalostiach a zákrutách.

Zdroj: Ján Hargaš

Je však ale celkom jasné, že so silnejším motorom by to bola väčšia zábava. Síce by si silnejší motor aj pýtal drahšie lepivejšie športové obutie, auto by bolo vyváženejšie v zmysle porovnania motora s podvozkom. Tu motor podvozku nestíha – ak ide o športovú jazdu.

V bežných situáciách je motor akurát. Pružné zrýchlenie vystačí aj na predbiehanie pri horších príležitostiach. Zo 60 na 100 to ide za 5,53 sekundy. Z 80 na 120 je to za 7,38 sekundy. Pekné a najmä v nízkych rýchlostiach viac ako svieže. Príde mi, že bez mild-hybridu reaguje i dvojspojka rýchlejšie a celkovo sú reakcie na plyn zreteľnejšie.

Spotreba s týmto agregátom paradoxne neklesne, pretože ho vodič Cupry akosi viac tlačí. Ak ale vymeníte aj vodiča a bude jazdiť úsporne, aj motor bude menej hladný. Absenciu mild-hybridu cítiť pri spotrebe v meste. Komplikovanejší systém dokáže okresať decilitre, takže môj výsledok 8,6 litra pri jazdení po Bratislave nie je prekvapivý. Priemerná spotreba celková bola 7,7 litra benzínu na 100 km. Išlo o nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% tvorili mestské presuny, ktorými test začínal. Formentor Veloz 310 k mal 8,8 litra na tých istých cestách. S ním som ale predsa len jazdil o kúštik dynamickejšie a navyše jazdil test prebiehal v zimnom počasí. Letná malá Cupra sa tak v spotrebe príliš nevyznamenala. Na diaľnici si auto pýta cez 8 litrov, pokojná okresková jazda však aj v mojom prípade stiahla spotrebu pod 7. Nie výrazne.

Zdroj: Ján Hargaš

Formentor už majú čitatelia Podkapotou dobre zapamätaný, takže s ďalšími súčasťami testu už nebudem strácať priveľa času a priestoru.

Formentor vychádza z nového Leonu hatchback. Sedí sa v ňom o niečo vyššie a pár litrov navyše je aj v kufri. Vo všeobecnosti ide o typického zástupcu segmentu C – nižšej strednej triedy. Avšak v tomto prípade sa bez škrupúľ treba baviť o prémiovej nižšej strednej. Beztak sa rozdiely medzi prémiou a bežnými autami postupne stierajú a práve Cupra ponúka svojim zákazníkom nielen športový štýl, ale aj prémiovú kvalitu a lesk. Vidieť to v interiéri, ktorý ako z hľadiska navrhnutia, tak realizácie spĺňa vysoké nároky. Kvalitné materiály, plasty, presné lícovanie, minimum vrzgotu – ak vôbec nejaký a naozaj hlboký informačno-zábavný systém. Ten nemá veľmi rád bezdrôtové spojenie s mobilným telefónom a vie drhnúť najmä v prípade vystupovania a nastupovania do vozidla s mobilom v krátkom čase za sebou. Tu je našťastie možnosť vypnúť štart-stop systém, takže stabilita konektivity by mala byť vyššia. Systém už po tých mesiacoch od uvedenia pracuje o poznanie lepšie, stabilnejšie, no ešte má slabé momenty, keď pripomína skôr Windows Vista ako IOS. To platí aj o intuitívnosti. Keď si ale prejdete celé menu párkrát po kúpe, naučíte sa čo kde hľadať. Najmä treba tieto konektívne funkcie využívať. Inak tam máte veľký displej v strede palubky pomerne zbytočne. Auto má kopu možností vrátane sledovania a ovládania na diaľku, zrkadlenia a dokáže tiež pomáhať pri jazde solídnymi asistenčnými systémami.

Zdroj: Ján Hargaš

Posed vo Formentore je v poriadku, rovnako i výhľad. Tam kde už zavadzia karoséria, pomôžu kamery a senzory. Rozhodne ich preto treba. Silné Full LED svetlá treba spomenúť, aj keď k nim nemám nič nové. Lebo sú skrátka naozaj dobré. Auto vyhovie štvorici dospelých cestujúcich, s trochou obety odvezie aj toho piateho chudáka na vysunutom strednom sedadle. Zato kufor je ozaj hlboký a práve ten spolu s dostatkom miesta v druhom rade sedadiel i populárna karoséria, ktorá neurazí ani vysloveného odporcu SUV sú najsilnejšie stránky auta.

Slabší – základný motor šetrí pneumatiky a tak netreba investovať do športového obutia. Ja som ale celkom hejter gúm, ktoré auto obúva a určite by som zvolil niečo iné, niečo lepšie. Či si vybrať 1,5 TSI DSG alebo 2,0 TSI DSG 4Motion. Úprimne? Neviem. Mám tendenciu voliť 2,0 TSI DSG s predným náhonom a samosvorom, no potom je tu otázka, načo je to dobré, keď to dám do karosérie crossover. Stručne a skrátka – Formentor je jedným z najlepších áut na trhu a aj jeho najslabší variant môže zamiešať kartami. Azda nie pre pravých petrolheadov, avšak pre populáciu s chuťou do crossoveru s naozaj pekným zovňajškom, solídnym vnútrajškom a dostatočným výkonom a výborným podvozkom? Prečo nie. Najmä, keď pri troche snahy dokážete udržať cenu v okoli 30 000 eur. 7 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model:

Cupra Formentor 150k DSG

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW): 110
Krútiaci moment: 250/1500-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 203
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4450/1839/1528
Rázvor náprav (mm): 2679
Objem batožinového priestoru (l): 450
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1482
Nosnosť (kg):  418
   
Základná cenníková cena modelu (1,5 TSI): od  27 980 €
Základná cenníková cena testovanej verzie od 31 020 €
Základná cenníková cena verzie 190k 4Drive od 35 880 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku