22.09.2021

TEST: Škoda Superb Sportline – s dračou kožou a naftou

Drak v strednej triede. Divoká zeleno-žltá farba upriamuje pozornosť, no jeho sila je inde.

Poviete si, že veď farba nie je dôležitá. Lenže Superb Sportline vo farbe Dragon Skin tvrdí niečo iné. Tu je farba všetkým a zároveň len doplnkom. Všetkým, lebo aj pre relatívne obyčajný liftback v strednej triede namieša už len tá farba výrazné emócie. Doplnkom, lebo sila verzie Sportline s najsilnejším naftovým motorom v ponuke nie je vo farbe. To je len čerešnička. Čerešnička, ktorá celému dielu dáva punc zmysluplnosti a emóciu, ktorú len tak niečo v danej triede neprinesie. A ak áno, prišlo to z prémie, alebo z Francúzska.

Už som tu raz mal test porovnávajúci Talisman so Superbom. V danom prípade pre mňa bol Talisman jasnou voľbou, lebo to auto, hlavne ako sedan, je jeden z mojich najobľúbenejších modelov. Ale na Superb Dragon skin tiež neviem zabudnúť a bolo by pre mňa ťažké vybrať si medzi týmito dvoma.

Dragon Skin prvýkrát na Slovensku odela testovacia verzia s benzínovým dvojlitrom s výkonom 220 koní. Cez 6-stupňové DSG motor posielal všetko na prednú nápravu a to sa mne príliš nepáčilo. Superb je tu najmä pre komfortnú jazdu, takže prudké rozbehy zo stoja prirodzene nepatria do jeho najobľúbenejších kúskov, no prehrabovanie zúfalými prednými kolesami pri každom pripájaní na hlavnú cestu ma jednoducho nebavilo. Farba, výbava a jazda však celkom áno.

Teraz prišiel Dragon Skin a samozrejme aj Sportline v mimoriadne silnej konfigurácii. Konfigurácii, ktorá celkom zreteľne odsúva ambicióznu Octaviu na vedľajšiu koľaj. Stále platí, že aktuálny Superb je tým najlepším, čo Škoda kedy vyrobila a nezmenila to ani štvrtá generácia modelu Octavia. Superbu stačilo osvojiť si nový motor a oživiť vlastné silné stránky ešte pred príchodom samotnej Octavie.

Naftové srdce bije silno a úsporne

Vo svete, kde je nafta nadávkou a každý deň niekto skloňuje zákaz predaja nových spaľovacích áut je chválospev na naftový motor akiste absurdný. Lenže tento obraz nezachytáva skutočný svet slovenských motoristov a obávam sa, že nezachytáva ani obraz európskych motoristov. Iba časť z nich sa v súčasnosti zamýšľa nad elektromobilitou s nadšením. Väčšina z nás má pochmúrne myšlienky a chytá sa každej slamky, ktorá nám dovoľuje vzdorovať elektrickému tlaku. Nech je pravda kdekoľvek, skutočnosť je zrejmá, naftový motor má čo motoristovi ponúknuť a aktuálne je dôkladne efektívny a zároveň nízkoemisný. Nielen z hľadiska nenávideného CO2, ale aj ostatných „drobností“ osviežujúcich naše životné prostredie.

A najviac o tom nesvedčia papierové údaje, ani záväzky k ekologickej výrobe a používaniu recyklátov. Najviac o tom svedčia reálne spotreby v reálnych podmienkach. Lebo jazdiť s veľkou limuzínou s chuťou, zábavne a dynamicky za menej než 6 litrov nafty na 100 km, to je dnes ozaj raritné. No Superbu sa to naďalej darí. Kombinovaný cyklus zvládne za 5,7 litra. So štvorkolkou i s automatom. Dynamické prejazdy diaľnic nad dovolené maximálne rýchlosti nezvýšia priemer nad 6,5 litra. Pritom je motor tichý a má chuť do zrýchľovania, ktorú ani jeho predchádzajúca verzia 2,0 TDI 190 k nemala. S týmto motorom a s pohonom všetkých kolies sa dá aj dlhá služobná cesta odjazdiť s radosťou a to ako pre pohodlnú posádku, tak športovo orientovaného vodiča. Pravdepodobne nie v ten istý okamih, no to je tak nejako jasné, všakže? Typické nedostatky podvozku Superbu sa v pohone všetkých kolies strácajú a auto sa chová ozaj pekne.

Navyše je dobre odhlučnené a to aj po stránke utlmenia zvukov odvalujúcich sa kolies.

Práve v týchto oblastiach je citeľný odstup od novej Octavie. Tá je mierne hlučnejšia. Rozdiel v komforte jazdy nie je zreteľný, i keď testované auto malo adaptívne tlmiče, ktoré Superb vyslovene potrebuje a pomáhajú mu v prípade potreby zvrátiť kolísavé hojdanie na nerovnostiach. To sa inak aj tu vyskytuje s tvrdšími prejazdami väčších nerovností. Za ne ale môžu väčšie kolesá s nižším profilom pneumatík.

Superb preukazuje na ceste aj pri ostrejšom jazdení veľkú predvídateľnosť a dodáva vodičovi slušnými komunikačnými schopnosťami dostatok sebadôvery bez zbytočného ignorovania podstatných zmien na vozovke. Za volantom si možno nájsť vynikajúcu pozíciu, sedenie je pritom komfortné a vodiča i posádku udrží sviežich aj na dlhšie trasy. Tak ako vždy, aj teraz platí, že auto je robené na pohodlie vodiča, spolujazdca a v druhom slede pasažierov vzadu. Tam nenájdete možnosť polohovania operadiel. Majú síce dobrý sklon, no pri ozaj dlhých cestách si už chrbtice zvyknú pýtať menší tlak na jednotlivé stavce. Nastupovanie vzad je ale veľmi dobré – na sedan. Dvere vzadu sú veľké, a síce starečkovia budú frfľať, aj dieťa do sedačky je možné vložiť so zachovaním istej úrovne. Priestoru vzadu je veľa, no kto už by len čakal iné. Podobné je to v kufri. I keď aj kombi je pekné auto, vzdať sa plynulo zvažujúcej zadnej časti liftbacku pre tých pár litrov nad úrovňou plató z môjho pohľadu nemá význam. Dizajnérom sa podarilo dobre skryť vyššiu úroveň batožinového priestoru a toto majstrovstvo zostáva zreteľné aj po rokoch. Auto netrpí vŕzganím vnútorných komponentov. Ako to bude o pár rokov, to netuším, no nielen Škoda má skúsenosti s vŕzganím už za nova.

Matricové svetlomety nepatria k najústretovejším, ak ide o snahu neoslňovať protiidúce autá a radšej ich prácu ovládam páčkou tak ako za starých čias. Výhľad z vozidla je veľmi dobrý a tam, kde nie je, pomôžu senzory a kamera. Asistenčné systémy zachovávajú dekórum a práca s nimi je v o niečo staršom aute (v porovnaní s Octaviou) príjemnejšia. To isté možno napísať o prehľadnosti menu infotainmentu, no pravdou je, že Octavia je v tomto ohľade ďalej a jej infotainment je bohatší. Vyznať sa v ňom je však na prvú šupu výrazne náročnejšie.

Na záver ešte pár poznatkov k dynamike. Ako som písal už vyššie, nevidím absolútne žiaden zmysel v tom, aby si človek kupoval benzínovú verziu. Naftový motor je výrazne úspornejší a to aj pri ostrejšom používaní a jeho nižší vrcholný výkon je vyvážený vysokým krútiacim momentom a dobrou prácou automatickej prevodovky. Nemám ani pocit, že by podvozok tohto vozidla potreboval 272 koní k dobrému životu a tých 200 je tak akurát. V aute s týmito parametrami možno badať akúsi symbiózu medzi motorom a možnosťami podvozku. Niežeby auto tejto veľkosti nezvládlo viac koní, skôr je to o prioritách, ktoré sú v prípade Superbu zreteľne nasmerované k pohodliu na dlhých trasách.

Pružnosť mi dáva za pravdu. Zo 60 na 100 km/h zrýchlilo testované auto za 5,89 sekundy bez prípravy v komfortnom režime. Z 80 na 120 km/h to bolo za 6,63 sekundy pri zachovaní rovnakých podmienok. Prevodovka si s motorom rozumie lepšie než kedy predtým a zreteľne zrýchlila v reakciách aj v štandardných režimoch.

Úprimne poviem, že v cenovej relácii cca 50 000 eur reálne neviem nájsť lepšie auto. Čo snáď SUV? Ale dajte mi s tým pokoj. Alebo niečo prémiové? Lenže bude to s danou výbavou za 50? A koľko kilometrov to bude mať najazdené? Vôbec neobhajujem cenovú politiku značky, aj ja by som bol radšej, keby takto konštituované auto bolo o pätinu lacnejšie, ale doba je ťažká, ceny rastú, platy stagnujú. Superb asi nie je autom do každej rodiny, ale vie byť ako reprezentatívny, tak aj rodinný. Pokiaľ teda hľadáte strop od bežnej značky, tu ste ho našli. Za danú cenu dostanete slušnú prémiu menších vnútorných rozmerov. Treba si vybrať. Za mňa je tento Superb jeden z vrcholov tohto testovacieho roka. Pomer ceny a protihodnoty má napriek plíživo sa zvyšujúcej cene stále solídny. Najväčším plusom je nový motor s DSG, DCC, ACC a 4x4. 8,5 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Škoda Superb Sportline 2,0 TDI Evo DSG 4X4
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon (kW/ot.):  147/3600-4100
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1750-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 238
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,2
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,9-6,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4869/1864/1473
Rázvor náprav (mm): 2841
Objem batožinového priestoru (l): 625
Objem palivovej nádrže (l): 66
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1705-1839
Užitočná hmotnosť (kg): 491-625
Rozmer pneumatík: 235/45 R18
   
Základná cenníková cena modelu Sportline: 35 670 €
Základná cena testovanej verzie: 46 020 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku