17.09.2021

TEST: Citroen e-Jumpy – veľa ľudí a batožiny na krátke trasy

9-miestny mikrobus s posuvnými dverami a obrovským kufrom bez naftového motora.

 

Citroen Jumpy získate s tromi spaľovacími verziami a dvomi elektrickými verziami. To je podstatne viac verzií, než je priemer v segmente. Niektorí konkurenti dokážu ponúknuť elektrickú alternatívu, niektorí plug-in hybridnú. Väčšina si ale s elektrickými stredne veľkými dodávkami zatiaľ veľmi neláme hlavu. Najmä u nás je ťažké rozpomenúť sa aspoň na jedného relevantného konkurenta v tejto triede. Oni sú a budú, no u nás priveľký zmysel stále nemajú. Nie je to chyba auta, ale absencie dlhodobej dotačnej schémy a samozrejme absencia bezemisných zón v mestách. Lebo presne na to sú tieto autá určené.

Znamená to, že bez týchto dvoch podmienok si nikto elektrickú stredne veľkú dodávku nekúpi? Ak by to tak bolo, Citroen by sa ani neunúval priviesť ju na Slovensko. I keď je jasné, že z eJumpy sa predá len niekoľko kusov, niekde začať treba. A treba tiež napísať, že je to dobrý začiatok.

230 alebo 330 reálnych WLTP kilometrov je málo? 

Isteže je to málo v porovnaní s naftovou verziou. V meste to ale málo nie je a dodávku s kapacitou batérie až 75 kWh by len málokto musel nabíjať častejšie ako raz za týždeň. Iné by to bolo v prípade, že by po takomto aute siahla taxislužba.

Toto je výborné auto jazdiace ako veľké letiskové taxi prekonávajúce vzdialenosť medzi letiskom a cieľom určenia pohodlne a v tichosti. Testované vozidlo malo nielen XL veľkosť ale aj XL batériu, za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani veľké elektrické SUV. A ani nabíjací výkon nie je na zahodenie. Vrcholný výkon, ktorý eJumpy znesie je až 100 kW. Isteže väčšinu času na taký výkon nejde a po pravde sa mi počas testu danú úroveň ani nepodarilo dosiahnuť. No aj tak vie byť nabíjanie elektrickej dodávky skutočne rýchle a počas testu vrcholilo niekde pri 75 kW.

S autom som za týždeň najazdil niekoľko stoviek kilometrov mimo jeho mienenej lokácie. Ono, na Slovensku je pojem mestská aglomerácia ešte v plienkach a ani Bratislava a okolie nie sú také veľké a zaľudnené, aby sme reálne pocítili význam takéhoto veľkého bezemisného prevážača ľudí. Aj u nás však nájdete mnoho miest a situácií, kedy sa tichá jazda bez lokálnych emisií hodí a navyše je u nás tiež výrazne lepší energetický mix, ktorý je tak často spájaný s „presunom“ emisií od výfuku auta k tepelnej elektrárni. Na Slovensku sa s týmto trápiť nemusíme takmer vôbec a nemuseli by sme sa vôbec, keby u nás tak veľmi neletel alobal a podobne orientované baliace komponenty.

eJumpy nie je Spacetourer, takže luxusný povoz pre osem cestujúcich hľadáte na nesprávnej adrese. Isteže, auto je tiché a podvozok je relatívne komfortný, takže tieto základné predpoklady pohodlnej jazdy je možné splniť, no výbavou, sedením a použitými vnútornými materiálmi skôr nie.

Aj tu ale platí, že auto odvezie a najmä na krátke vzdialenosti si len málokto všimne „neluxusnosti“ modelu.

Počas týždňového testu si ale človek všimne, že teplotná pohoda na palube sa udržiava ťažšie, rovnako si všimne, že sedadlá, či volant kožu nevideli a ani bočné dvere nepracujú s noblesou elektromotorčekov. Ďalšie fakty, ktoré sa rinú na povrch sú vyklápacie okienka posuvných dverí, či nepolohovateľné operadlá mohutných lavíc. Tie sa však dajú kompletne vybrať. Len pozor, sú skutočne ťažké, neohrabané, a síce chlapi radi machrujú, lepšie urobia, ak si na vyberanie lavíc zavolajú aspoň jedného pomocníka.

XL verzia má naozaj krásny batožinový priestor aj bez nutnosti vyberania tretieho radu sedadiel. Ak ide o priestor, ťažko hľadať niečo rozmernejšie. Batéria v podvozku tu starosti vôbec nerobí a v podstate o nej neviete. Pripomínam, že má 75 kWh. Je neuveriteľné, že sa do auta zmestí a posádka nemá pritom nohy na poličke, alebo podobne. Na druhú stranu, kam by sa mala zmestiť, keď nie do stredne veľkej dodávky?

Podstatné tiež je, že batéria neobmedzuje ani nosnosť a ťažnosť menej, než som čakal. A síce, eJumpy Combi odvezie 836 kg (prevažne živej) váhy. Brzdený príves môže mať 1 tonu, nebrzdený štandardných 750 kg. Jedna tona je menej ako 1,9 tony, no aj tak: stále lepšie ako vôbec nič.

Najzaujímavejšia je pohotovostná hmotnosť a jej porovnanie s rovnako veľkou naftovou verziou. eJumpy je od naftovej verzie 2,0 BlueHDI AT ťažšia len o 200 kg a s hmotnosťou 2,264 t prekvapí.

Tých dvesto kilogramov, navyše v strede auta, pomáha zlepšiť ťažisko i rozložiť hmotnosť medzi nápravy. Pocitovo je ale auto ťažšie tak o pol tony. Pôsobí skutočne komótne a svoju veľkosť i hmotnosť komunikuje väčšmi než naftová verzia. Rozoznať to možno aj na prechode cez väčšie nerovnosti. Nafťák sa hojdá rovnakým štýlom, no mäkkosť a komfort si zachováva o kúštik dlhšie.

Auto naozaj nie je stavané na ostré prejazdy zákrut a pridanie plynu na mokrej ceste v zákrute to stručne vysvetli každému. Podobne priečna nerovnosť v zákrute okamžite komunikuje limity podvozku. Baterkové eJumpy sa ale v tomto prípade správa lepšie ako nafťák, cítiť to najmä so záťažou iba vodičom.

Už som to spomenul, no teraz doplním: tepelný komfort sa udržiaval horšie. Teploty nad 25° Celzia spôsobovali, že sa klimatizácia časom stávala úplne neúčinnou. Nepochybne možno nájsť spojitosť medzi chladením motora, batérií a posádky. Či už je fyzická, alebo nie, existuje a človeka to nahnevá. Čím viac som auto vo vyšších teplotách používal a čím viac som žiadal klimatizačný výkon, tým skôr mi klimatizácia ponúkla iba teplý vzduch. Je možné, že ide o chybu konkrétneho auta, ktorá sa už v čase vydania testu mohla vyriešiť, ale môj dojem bol, že auto nemieni riskovať prehriatie batérií a radšej chladí tie ako posádku. Z hľadiska bezpečnosti fajn, no ten komfort nič moc. O tom, že sa situácia blíži hovorí aj prehľadný ukazovateľ záťaže palubného vybavenia pre elektrickú sústavu. Po zapnutí klímy v lete mi ukazovateľ okamžite vyletel do výšky.

Auto počas testu dokázalo bezpečne plniť očakávania a bezpečný dojazd sa pri kombinovaných trasách pohyboval okolo 300-330 km na jedno nabitie.

Auto na diaľnici naozaj žerie veľa energie a aj preto má obmedzenú maximálnu rýchlosť na 130 km/h. Mne sa podľa GPS podarilo dosiahnuť 132 km/h. Vzhľadom na brutálnu spotrebu som ale pokusy prekonávať „maximálnu konštrukčnú rýchlosť“ vzdal a jazdil pohodovým tempom 115-120 km/h. Vtedy spotreba dosiahla 33,3 kWh. Netreba náročnú matematiku a človek hneď vie, že na pomyselnú nulu sa dostanete za zhruba 230 km čisto diaľničného pojazdu. Tento údaj však treba znížiť na približne 200 km, viac by ste bez nabíjania na diaľnici naozaj nemali tráviť. Iné je to v kombinovanom cykle. Tam preukazuje elektrický maco eJumpy Combi spotrebu okolo 27 kWh. Môj kombinovaný cyklus zahŕňa 50% diaľničných presunov, 40% okresných ciest a 10% trás v meste. No vravím, auto som trápil mimo jeho mienenej lokácie. V meste sa reálna spotreba pohybuje na úrovni 22-23 kWh.  

Na záver si dajme trošku akcelerácie. 100 kW nie je pri pohľade na pohotovostnú hmotnosť extra veľa, ale v meste je to pre dodávku viac ako potrebuje. Z 0 na 60 km/h zrýchlilo eJumpy za 5,4 sekundy. Zo 60 na 100 km/h za 7,73. Z 80 na 120 km/h za 11,24 sekundy. Stručne a skrátka, eJumpy je zaujímavé mestské auto pre veľa posádky, či batožiny. Existuje aj dodávkový variant a ten sa zdá byť ešte pútavejší. Pritom platí, že eJumpy bude možné získať aj vo vodíkovej hybridnej verzii. Píšem o tom preto, lebo naftový motor dokázateľne nenahradíte batériovým autom. Vodík sa pri úžitkáčoch javí ako lepšia voľba.

Tak si to zhrňme. eJumpy má svoje uvádzacie mušky a nie je to luxusný dostavník pre prevoz šejkov z letiska. Môže však slúžiť ako mestské taxi, či ako auto pre zvoz detí v meste. Uplatnenie auta v rukách súkromnej osoby je možné, avšak limitované. Musíte mať veľmi špecifické požiadavky, aby drahšia elektrická verzia dokázala prekonať naftový ekvivalent. Ticho na palube, veľká batéria, solídna nosnosť a ťažnosť, no najmä bezemisná jazda s výkonným nabíjaním sú najsilnejšími stránkami auta. 

 

Technické údaje

Model: Citroen eJumpy Combi XL
Počet valcov/ventilov: -
Zdvihový objem motora (cm3): -
Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 100/3673-10000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 260/300-3673
Maximálna rýchlosť (km/h): 130
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,6
Spotreba kombinovaná (kWh/100 km): 21-26,1
Maximálny dojazd (WLTP): 330
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5309/1920/1899
Rázvor náprav (mm): 3275
Objem batožinového priestoru po kryt 6/9 miest (l): 1950/915
Kapacita batérie v kWh: 75
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2264
Užitočná hmotnosť (kg):  836
Rozmer pneumatík: 215/65 R16
   
Základná cenníková cena modelu Jumpy Combi XL (s DPH): od 26 448 €
Základná cenníková cena testovanej verzie (s DPH): 42 300 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku