23.02.2021

TEST: Kia Ceed SW PHEV – v zásuvke je sila

Aká je Kia Ceed, ktorá sa od základnej ceny vzdiali najviac zo všetkých verzií?

 

Pohľad do cenníka, ale i do zoznamu modelov s cenou už od, je v prípade modelu Ceed SW PHEV desivý. Kým Ceed SW láka na cenu už od 14 890 eur, SW PHEV je od 31 990 eur. Nech rátam ako rátam, stále mi to vychádza na viac ako dvojnásobok štartovacej ceny. To sú tie baterky také drahé?

Rozmeňme si to na drobné. V prvom rade treba napísať, že základná cena je pre malý motor s manuálnou prevodovkou. Plug-in dodáva komfort jazdy s automatickou prevodovkou a s takmer plnou, alebo úplne plnou výbavou. A čo je potešujúce – kufor nie je plný batérií. Žiadne schody, ale pekne rovná plocha s dvomi praktickými priečinkami.

Batérie s veľkosťou 8,9 kWh s napätím 360 V sú umiestnené hneď za zadnými sedadlami, čím dodávajú vozidlu dostatočne veľký kufor so 437 litrami. Ja viem, v kategórii áut, akým je napríklad Hyundai i30 kombi so svojimi 601 litrami je 437 podstatne menej. Lenže tie litre navyše sa skrývajú v dvojitých podlahách a kapsách po bokoch kufra. Ak ide o základný objem kufra na batožinu, rozdiel tam nie je skoro žiaden.

Kiu Ceed som netestoval už dva roky. Mám ju odvtedy zafixovanú ako takú kórejskú Octaviu s nadpriemerným priestorom na zadných sedadlách. Musím uznať, že v porovnaní s i30 je tam naozaj viac miesta. Auto nemá ani výrazný stredový tunel, takže aj tretí pasažier vzadu sa potlačí. Nastupovanie vzad je v rámci segmentu priemerné. Priestor je vzadu skutočne nadpriemerný. Vysoký vodič však nebude spokojný s ponukou priestoru za sebou. Nebol som ani ja. A dôvod je vyslovene hlúpy. Je to jeden kus plastu, ktorý obmedzuje priestor na nohy vodiča. Vlastne na jednu nohu – pravú. I keď tam je výrez, plast ktorý ho tvorí je tvrdý, neústupčivý. Opierať oň koleno je nepríjemné, až bolestivé. Vodič si tak chtiac-nechtiac posúva sedadlo dozadu viac, než by bolo nutné a nakoniec sedí tak ďaleko od palubnej dosky, až za ním zostane miesto iba pre dospelcov kompaktných rozmerov. Deti v autosedačkách majú problém s umiestnením končatín a to bez ohľadu na typ autosedačky.

Palubná doska je vo všeobecnosti dizajnovaná moderne, masívne, ba až maskulínne. Mäkčené plasty sú v tomto robustnom svete jedinou mäkosťou. Kvalitné je obloženie na kľučkách dverí i na stredovom tuneli. Tam kde treba auto využíva plasty, ktoré sa ľahko nepoškriabu. Volant sa výborne drží v rukách, obzvlášť vďaka rýchlemu nástupu vyhrievania. Rýchlo nastupuje vyhrievanie aj sedadiel. Klimatizácia má funkcionality odkukané od elektromobilov značky, takže v elektrickom režime môžete usporiť kilometre práve vďaka nim. Napríklad vzduchotenika iba pre vodiča.

Konektivita CarPlay a Android auto je prítomná. Digitálny prístrojový štít je informatívny a pekne veľký. Rovnaké platí o displeji infotainmentu. Našiel som si aj najobľúbenejšiu funkciu – okamžité informácie o najbližšej nabíjačke.

Nabíjanie trvá 2 hodiny aj 15 minút pri maximálnom výkone 3,3 kW. Teoretický dojazd v meste je až 57 kilometrov. Auto som preberal s dojazdom 12 km a štartoval som s vypnutou vzduchotechnikou. Prešiel som štyri kilometre a dojazd zmizol úplne. Január, vyhrievanie sedadla a volantu a jazda po obchvate. V mestských uličkách by to bolo dvakrát viac. Nabíjací slot je dobre umiestnený po ľavej strane vozidla rovnako ako veko hrdla palivovej nádrže. Tá má 37 litrov, takže dojazd bez nabíjania je niekde tesne nad 400 km. Priemerná spotreba bez nabíjania bola 7,2 litra. Išlo o nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% tvorilo voľné mesto. Náročné podmienky pre plug-in hybrid. Vyššiu spotrebu teda v kombinovanom cykle nebudete mať. Jedine pri jazde výhradne po diaľnici. Vtedy je priemer tesne nad 8 litrov.

Podkapotou sa skrýva 1,6 litrový priamovstrekový atmosférický štvorvalec s výkonom 77 kW a s krútiacim momentom 147 Nm. Elektromotor má 44 kW a 170 Nm. Maximálny systémový výkon je 104 kW a maximálny systémový krútiaci moment je 265 Nm. Pohotovostná hmotnosť je od 1533 do 1601 kg podľa výbavy. Z toho jasne vyplýva, že to nie je pretekár, ani hybridný športovec.

Je to bežné rodinné auto s dvomi motormi a s dvojspojkovou 6-stupňovou prevodovkou.

Napriek tomu má auto peknú dynamiku aj bez plného nabitia batérií. S dojazdom 0 km na elektrinu (19 % kapacity) som zo 60 na 100 km/h zrýchlil za 6,18 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 7,9 sekundy. Úplne stačí. Vyššia úroveň nabitia by parametre o kúsok zlepšila. 

Príjemné časy v oboch prípadoch. Poskytujú dostatočnú dynamiku na predbiehanie s dobrým výhľadom. Potešujúce je, že to platí aj pri vybitej batérií. Oba motory šliapu spoločne a elektromotor citeľne pomáha najmä v prvých sekundách zrýchľovania.

Podvozkovo je auto dosť tvrdé a nerovnosti aj počuť. 17-palcové disky kolies nie sú na našich cestách radostnou udalosťou. Podpriemerné je i odhlučnenie odvaľovania kolies. Aerodynamický šum a hluk motora sú na tom lepšie. Netreba zabúdať, že píšem o situácii na zimných pneumatikách. Tie bývajú obvykle hlučnejšie. Viacero áut v segmente si s tým vie poradiť lepšie.

Výborné sú svetlomety. Stretávacie LED obvykle postačujú a diaľkové svetlá držia stranu anglickému výrazu high-beam, tak ako je to u áut z východných krajín bežné.

Kia Ceed SW je aj s plug-in hybridným pohonom dobré auto. Má svoje muchy, no dá sa ne zvyknúť. Spomedzi súčasných motorizácii tohto automobilu nejde o tú najlepšiu. Pre maximalizáciu úžitku tohto vozidla je žiaduce mať nabíjačku doma, či v práci. Bez toho je to len nadpriemerne ťažký Ceed SW s úplne priemernou spotrebou. S pravidelným nabíjaním ale auto dostane druhý rozmer a môže byť zmysluplnou možnosťou na pravidelné dochádzanie z blízkeho okolia mesta do mesta. V zime je nabíjanie doma pred cestou ešte dôležitejšie. Inak vám dojazd odíde rýchlo a budete sa veľmi čudovať. Auto jazdí prvé kilometre s nabitou batériou na elektrickú energiu, čo znamená, že aj vykúrenie auta ide z batérie v kufri a to je veľmi neefektívne. Nabiť doma, vykúriť auto na nabíjačke a potom až vyraziť. Vtedy bude aj zimný elektrický dojazd prijateľný a môže dosiahnuť 30 km. 7 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Kia Ceed SW PHEV
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1580
Výkon (kW/ot.):  77/5700
Krútiaci moment (Nm/ot.): 147/4000
Prevodovka: 6-stupňová DCT
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 168-195
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,8
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km):
1,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4605/1800/1465
Rázvor náprav (mm): 2650
Objem batožinového priestoru (l): 437
Objem palivovej nádrže (l): 37
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1533-1601
Užitočná hmotnosť (kg): 497
Hmotnosť batérie (kg): 117
Rozmer pneumatík 225/45 R17
Základná cenníková cena modelu (1,0 T-GDi Amber): 14 890 €
Základná akciová cena modelu PHEV: 31 990 €
Základná cena verzie: 33 490 €
Cena testovanej verzie (Platinum): 35 390 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku