2021-01-28 15:00:00
Citroen C4 BlueHDi 130
Citroen C4 BlueHDi 130 AT
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Citroen C4 BlueHDi – Najlepší Citroen za dekádu

Nová C4 predbieha všetko, čo Citroen za ostatných desať rokov uviedol.

Mohol by som písať o tej prichádzajúcej desaťročnici, ale z môjho pohľadu je nová C4 vynikajúcim uzatvorením dekády predchádzajúcej. Od roku 2010 Citroen neuviedol lepšie auto, akým je nová C4. Možno aj dlhšie.

Dôvodov je viacero. V skutočnosti ide práve o ich kombináciu. Nová C4 prichádza ako benzínová, naftová a aj ako čisto elektrická verzia. Prichádza v najpopulárnejšom karosárskom prevedení súčasnosti – ako SUV Coupé. Má kompaktné rozmery, priestrannú kabínu, slušný kufor, no najmä má solídny podvozok, originálny a neurážajúci dizajn a najmä výborné dielenské spracovanie v spolupráci s vyslovene žiaducim usporiadaním interiéru.

Zdroj: Ján Hargaš

Kabína je skutočne vzdušná. Pomáha aj strešné okno. Karoséria poskytuje dostatočnú výšku sedenia aj pre nadpriemerne vysokých vzadu. Tí majú dosť miesta tiež pred nohami a v oblasti ramien. Všetko sa zmení, ak dozadu nasúkate trojicu. Nielen pre úzke stredové sedadlo, aj pre stredový tunel. Ten naznačuje prítomnosť pohonu všetkých kolies, no ide skôr o priestor pre batérie. Štvorkolku C4 neponúkne. Nastupovanie dozadu je jednoduché, aj keď sa tam treba zohnúť o niečo viac ako pri C5.

Zdroj: Ján Hargaš

Sedenie vpredu je vynikajúce. Sedíte vyššie, ale nie tak, aby ste úplne stratili prehľad o dianí na ceste. Výhľad z auta je tiež nadpriemerný vzhľadom na karosériu. Môžu za to okná za tretím stĺpikom. Väčšina modelov SUV Coupé tam okienka nemá. K výhľadu tiež prispieva možnosť zakúpiť si kamerový systém s výhľadom 360° okolo automobilu. Už nejde o dokreslovanie, ale o štyri kamery so slušnou viditeľnosťou. Pritomné sú aj parkovacie kamery a auto môže v prípade potreby aj samé zaparkovať. Keď už som pri asistentoch, testované auto malo k dispozícii aj adaptívny tempomat a všetkých tých tichých spoločníkov, ktorí sa ozvú, až keď je zle, vrátane asistenta pre jazdu v pruhoch, či núdzového brzdenia.

Zdroj: Ján Hargaš

Práve jazda v pruhoch je s tolerantným asistenčným systémom veľmi príjemná a C4 je jedným z mála mainstreamových áut, kde sa nesťažujem. Vodič má vpredu všetko na dohľad a pritom sa na ovládanie základných funkcií nemusí pozerať inam, než na cestu. Fyzické tlačidlá na ovládanie vzduchotechniky sú skutočne radostná udalosť. Aj preto, lebo to nie je žiaden šmejd, ale normálne postavené tlačidlá. A oceňujem aj tlačidlá na volante. Majú príjemnú povrchovú úpravu a držia na mieste lepšie ako v nových Mercedesoch, či Toyotách.

Zdroj: Ján Hargaš

Vŕzganie plastov tiež nie je prítomné, naopak príjemné materiály a mäkčené kúsky tu sú. Žiadne nezmysly, vyslovene francúzsky štýl s dôrazom pre detail, ktorý je prítomný skôr u DS, než u Citroena. Prítomný je aj HUD displej a digitálny prístrojový štít. Volič automatickej prevodovky je typu shift-by-wire a je zapustený do konzoly z lešteného čierneho plastu. K jeho využívaniu mám výhrady – ľahko sa zamaže. Ale s voličom problém nemám. Tak ako obvykle, aj tu platí, že keď nejde o mechanickú páku a riešenie od prémiovej značky, na zmenu prevodov treba mať viac času, dôrazu a treba si očami overiť, či sa režim jazdy naozaj zmenil. Aby toho nebolo málo, máme tu aj pádielka pod volantom.

Zdroj: Ján Hargaš

Batožinový priestor má 380 litrov. V segmente úplne v poriadku, no na SUV málo. Málo to najmä vyzerá, pretože má vozidlo dvojitú podlahu. Ak vám ide o viac litrov v kufri, mali by ste zamieriť inam. Môj kočíkový test auto zvládlo aj na vrchnej podlahe. Málo by mi bolo azda len na dvojtýždňovú rodinnú dovolenku pri mori, ale tam je človeku málo vždy. Je to teda len na vás. Toto je auto, ktoré nebyť zvýšenej svetlosti, volalo by sa liftback. To znamená, že vzadu odveziete aj väčšie predmety, ale nie až také veľké ako v kombi.

Zdroj: Ján Hargaš

Utlmenie vonkajších zvukov je priemerné. Reálne to ale znamená, že je výborné. Akurát priemer v segmente sa postupom času výrazne zvýšil. Páči sa mi naladenie podvozku. Nie je vyslovene mäkké ala Citroen, no nie je ani tvrdé. Citeľne je nastavené tak, aby sedelo ku karosérii a dovolovalo i ostrejšie prejazdy zákrut. Nie je to športovec, stále ide o pohodlný Citroen, ale v zákrutách predvádza obdivuhodné výkony a dobre sa správa aj pri prudšej zmene smeru. Pomáhajú široké pneumatiky, azda i širší rozchod a väčší rázvor. Auto na nerovnostiach nepôsobí ťažko. Riadenie nemá veľkú odozvu, ale pocit z jazdy je lepší ako v C5, kde ide vyslovene o SUV.

Stretávacie i diaľkové LED svetlá svietia dobre. Zázraky som nečakal a ani som ich nedostal.

Zdroj: Ján Hargaš

Podkapotou testovaného vozidla bola dobre známa pohonná jednotka s objemom 1,5 litra. Motor s výkonom 96 kW a s krútiacim momentom 300 Nm patrí k jedným z najúspešnejších naftových motorov súčasnosti a montuje sa do kvanta nových áut. Modelu C4 pasuje výborne. Automobil je vďaka nemu úsporný a pritom príjemne dynamický. Počas testu som bez akejkoľvek snahy o úspornú jazdu dosiahol spotrebu 5,3 litra nafty na 100 km. Nájazd bol v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% tvorilo koronamesto. Motor bol testovaný v studenom januárovom počasí. Pokojnejšie tempo na rovnakom úseku tlačí spotrebu pod 5 litrov. Spotreba je na crossover skutočne výnikajúca. Pekná je aj pružnosť. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 6,83 sekundy. Z 80 na 120 je to za 8,86 sekundy. Zlepšiť sa to dá ručným podradením. Na diaľnici má pri tachometrovej rýchlosti 140 km/h na 8. stupni motor 2400 ot/min a spotrebu okolo 7 litrov.

Zdroj: Ján Hargaš

C4 je výborne postavené, dobre jazdiace a dizajnovo zaujímavé vozidlo. Je to niečo nové, je to Citroen, ktorý pokračuje v trende, ktorý nastolila nová C5 a posúva ho o kúsok ďalej. Cena už od, tak tá je lákavá. Dobré auto s touto motorizáciou a peknou výbavou ale stojí cez 24-tisíc. Chcelo by to cenu posadiť o také dve tisícky nižšie, aby to bol aj u nás skutočný kauf, no chápem, že autá dnes lacnejšie nebudú. Teším sa na test benzínovej verzie. Nafta dokázala, že by sme na ňu nemali zabúdať a najmä pri autách s vyššou stavbou a hmotnosťou sú nielenže naftové motorizácie lepšie ako plug-in hybridy, sú doslova nenahraditeľné. 9 z 10. Žeby tip na auto roka? V porovnaní s Cactusom... Kaktus vedel popichať, i keď bol originálny. Toto je celkom iné auto.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Citroen C4 
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 499
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 96/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 206
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,5
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,5-4,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4360/1834/1525
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 380
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1446
Rozmer pneumatík: 195/60 R18
   
Základná akciová cenníková cena modelu: od 14 990 €
Základná akciová cena špecifikácie: 21 490 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku