2020-11-26 16:39:00
Dacia Duster 1,0 TCe
Dacia Duster 1,0 TCe LPG

TEST: Dacia Duster 1,0 Tce LPG – sporíš, sporím, sporíme. Hybrid zo starej školy

Páči sa mi používanie slova hybrid aj na autá, ktoré nekombinujú spaľovanie s batériami a elektrinou.

 

Lebo v podstate ide o hybrid. Síce kombinuje rôzne skupenstvá tých istých zhnitých dinosaurov a ich životného prostredia, každé z týchto skupenstiev má vlastnú nádrž a vlastný tankovací stojan. Z môjho pohľadu hybrid. A rokmi overený hybrid. Ale hybrid, o ktorom sa už veľmi nehovorí ako o ekologickom hybride. Toto je primárne hybrid ekonomický. Až potom nasleduje úspora paliva a emisií. Úspora paliva je diskutabilná, úspora emisií ešte viac.

Slovenský výrobca LPG tvrdí, že palivo je ekologické, pretože jeho spaľovaním vzniká menej exhalátov a v podstate žiadne pevné častice, ba dokonca je LPG zdravšie pre motor ako na západe populárne CNG pretože nespôsobuje koróziu, motorový olej vydrží dlhšie a ešte k tomu aj neobsahuje metán, čo je jeden z hlavných skleníkových plynov. Pre fabriku je používanie LPG výhodné pretože vzniká ako vedľajší produkt pri spracovaní ropy. CNG pochopiteľne dodáva niekto iný. Ale o tom som nechcel. Chcel som spomenúť fakt, že ani LPG, ani CNG ani LNG na západ od našich hraníc nepovažujú za ekologické palivá. Vraj nie sú ekologickejšie ako nafta a už vôbec nie sú natoľko ekologické, aby si zaslúžili dotácie. Podobné je aj u nás.

Nuž nečudujem sa, že ľudia veria hoaxom. Kto sa má v tom informačnom neporiadku vyznať? Konštatovať, že každá strana má kúsok pravdy je síce zmierlivé, ale nevedie k ničomu. Je jasné, že výrobcovia si budú tie svoje palivá obhajovať – či už vyrábajú CNG, LPG alebo LNG, z ich pohľadu sú dané palivá tie najlepšie. Tak ako je pre výrobcu lítiových batérií najlepšie, keď používate lítiové batérie. Najlepšie práve tie jeho...

Ani vedecká obec sa v tomto úplne nezhodne a rozhodne sa na tom nemôžu zhodnúť bežní užívatelia. Tak si povedzme jednu zásadnú pravdu. Spaľovanie hocičoho – od suchej trávy po dinosaurov, tvorí škodliviny. Najlepšie je nič nespaľovať, žiť asketickým životom v lone prírody a umrieť na podchladenie. Ale keďže je to zároveň pomerne nepríjemný spôsob života a smrti, musíme si vybrať nejaký kompromis. A z môjho pohľadu je LPG dobrý kompromis. Najmä v časoch, keď je čoraz ťažšie uživiť rodinu. Pomôcť si pri živení nevyhnutného dopravného prostriedku môže pomôcť.

Ale nechajme filozofiu. Aspoň filozofiu hybridnú. Filozofiu ekonomickú ešte neopúšťam.

Lebo presne o to ide. Tri najväčšie plusy Dustera na LPG sú: nízke obstarávacie náklady, nízka cena paliva a samozrejme vysoký dojazd. Takýto dojazd elektrické hybridy neponúknu. Azda s výnimkou naftových hybridov od Mercedesu. Uznajte však, že to je celkom iná kategória.

Výrobca píše o dojazde až 1000 km. Nie je veľmi ťažké označiť ho ako reálny. Auto má totiž 34 litrovú nádrž na LPG a 50 litrovú nádrž na benzín. Výrobca uvádza spotrebu benzínu 5,5 litra a spotrebu LPG 6,9 litra v kombinovanom cykle.

Testované auto nemalo palubný počítač ani pre jedno palivo, a tak si treba pomôcť dojazdom a v mojom prípade aj údajmi z testu Dustera bez LPG s rovnakým motorom (lebo 1000 kilometrov som v čase núdzového stavu nevedel najazdiť s jedným autom).

Na LPG dokážete na jedno tankovanie odjazdiť cca 400 km, čo znamená, že spotreba LPG je na úrovni približne 8,5 litra. Pri súčasnej cene LPG 0,529 eur je cena za 100 prejazdených kilometrov 4,5 eura. Na benzín bola v mojom prípade priemerná spotreba 6,8 litra. Rovnaké cesty, rovnaký nájazd, rovnaký vodič, dokonca rovnaké počasie. V prípade jazdy na benzín tak stojí 100 km 7,5 eura. Jazdou na LPG ušetríte 3 eurá na každých 100 km. Ak by ste počas záruky 100 000 km jazdili výhradne na LPG, rozdiel v nákladoch na benzínový Duster a na LPG Duster by bol 3000 eur. Rozdiel v kúpnej cene je 400 eur. Pri značkovom financovaní dostanete pri kúpe auta na LPG bonus -400 eur, takže sa cena vlastne vyrovná. Aj bez financovania máte k dobru 2600 eur. Koľko zhltne servis dvoch verzií? Netuším, to je otázka na majiteľov a v tomto čase je priskorá. Keď sa však pozerám na špecifiká súčasnej normy pre N95 a LPG, vidím to tak, že LPG je pre motor možno až lepšie ako zostárnuté etanolom obohatené základné palivo. Z môjho pohľadu je tak ideálne jazdiť primárne na LPG a do nádrže na benzín šupnúť rezervu s kvalitným aditivovaným palivom, ktoré občas miniete. Alebo jazdiť na obe palivá a tankovať to, čo príde skôr. Aj v tomto "kombinovanom" cykle bude úspora nákladov na palivo zreteľná a tých 400 cenníkových eur sa vráti rýchlo. 

Celkovo mi z kombinácie prvkov použitých pri novom Dusterovi LPG vychádza dobre najmä spoľahlivosť. Rumuni vedia prečo stavili na LPG a hádam to už viete aj vy. Navyše stavili na motor, ktorý nemá priame vstrekovanie a pre prestavbu na LPG je výhodný. 

A čo dynamika?

Logika veci a skúsenosti hovoria, že na LPG má auto nižšiu dynamiku. Dacia to doháňa vyšším krútiacim momentom verzie na LPG. Namiesto 160 Nm má 170 Nm. Má inú krivku priebehu, ale Rumuni sú šibali. Oni dobre vedia, že aj keď je vrcholný krútiaci moment k dispozícii v užšom pásme otáčok, je dostupný práve tam, kde na tom záleží.

Papierovo nič neprezrádza skutočnosť, že by tých 10 Nm, navyše s okliešteným priebehom niečo menilo. Všetky parametre, ktoré výrobca uvádza v tabuľke sú v priamom porovnaní lepšie pri benzínovej verzii. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h má LPG verzia horšie o 1,3 sekundy ako má verzia čisto na benzín. Zaujímavé je, že na LPG je auto dokonca rýchlejšie ako keď LPG Duster jazdí na benzín a to o 0,6 sekundy (13,8 vs. 14,4). To isté ukazujú tabuľky v prípade šprintu na 1000 metrov. Lenže realita je iná.

Test pružnosti som opakoval, no na chybu merania som neprišiel. Píšem to preto, lebo namerané parametre hrajú verzii na LPG do karát viac než ukazujú tabuľky výrobcu.

Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h je na 3. stupni na úrovni 7,46 sekundy v priemere. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h na 4. stupni je na úrovni 11,56 sekundy. Pri prepnutí na benzín som nezaznamenal žiadny merateľný rozdiel a priemer bol defacto rovnaký v oboch prípadoch. Ale to neplatí pri porovnaní s čisto benzínovou verziou toho istého auta. Benzínová 1,0 Tce je síce o necelú desatinu sekundy rýchlejšia v prípade šprintu zo 60 na 100 km/h, ale je o takmer sekundu pomalšia ako LPG verzia pri zrýchlení z 80 na 120 km/h.

Ako vidíte, ani jedno auto nie je pretekár. Skutočne tu ide predovšetkým o úsporu paliva a peňazí. Ale poteší to, čo som písal vyššie. Že tých 10 Nm pomôže presne tam, kde to potrebujete. Pri predbiehaní. Isteže je ostrejšia krivka priebehu krútiaceho momentu horšia pri šprinte s pevným štartom. Lenže kto z vás také niečo potrebuje? To je údaj len informatívny, pre dobré porovnanie. Pre vás je podstatné vedieť, že keď budete na rovinke predbiehať autobus s Dusterom LPG zvládnete to o sekundu rýchlejšie než by ste to isté spravili s čisto benzínovým Dusterom s rovnakým motorom. A ešte pritom zájdete ďalej a bude vás to menej stáť.

Na záver k spolužitiu s Dusterom LPG...

Nemá pre mňa v tomto teste zmysel písať o tom aký je vlastne Duster. Prečítajte si to tu, alebo tu. Nádrž na LPG vám berie priestor na rezervu. Ale dojazdovku si môžete do kufra bachnúť na dlhé cesty do neznáma a stále budete mať dosť priestoru. Kufor LPG má 445 litrov rovnako ako verzia na benzín. Podlaha je rovná a kufor je výborne tvarovaný. Dacia do jeho objemu nezapočítava skryté priestory, takže tých 445 reálne vyzerá lepšie ako viacero kufrov s objemom 600 litrov.

Určite odporúčam balík Comfort, ktorý pridá ochranu hrany batožinového priestoru i lakťovú opierku. Hodí sa vám aj plastová vanička do kufra a pár ďalších vecí.

Jediné čo si okrem absencie priestoru na rezervu všimnete, je malý ukazovateľ pri ľavom kolene vodiča. Tam je skryté to, čo autá odlišuje. Ukazovateľ stavu nádrže aj s tlačidlom na prepnutie medzi pohonnými hmotami. Je to lacné a síce mimo zorného uhľa vodiča, prechod medzi spaľovanými látkami je neciteľný a pozerať naň tak nie je potrebné často.

Keď si to tak všetko zrátam, je ťažké nemať k Dacii ako značke sympatie. Jediné, čo ma štve je nižšia pasívna a aktívna bezpečnosť týchto áut. Tu nie je o čom. Autá sú mäkšie, majú menej asistentov. Nový Duster má v prísnych testoch EuroNCAP tri hviezdy. Je to lepšie ako jazdiť vo vylágrovanom hrdzavom prémiovom aute s vekom nad 15 rokov (niekedy aj menej). Je to lepšie ako jazdiť vo Felicii, či v iných hrdzavých zázrakoch. Ale sú tu bezpečnejší konkurenti. Sú drahší. A máloktorý z nich má LPG.

Dacia Duster je robená na nízku cenu. Ale pri všetkých tých proti, vrátane ostrých hrán a vysokej hlučnosti v kabíne, tu máte viditeľnú snahu výrobcu robiť síce veci lacno, ale poctivo. Obávam sa, že taký zápal pre hodnotu vlastných produktov napriek tlaku na cenu nenájdete takmer u žiadneho iného výrobcu. A to je presne to, prečo je Duster na LPG tak dobrou voľbou. 8 z 10 bodov.

PS: Pozrite na výfuk. Spomínate si, že ešte pred pár rokmi bol výfuk jedným z mála miest, kde tieto autá hrdzaveli? Všetci to tu hejtovali. I keď bol výfuk hrdzavý len zvonku a celkové prehrdzavenie trvalo dlho, dnes majú takéto nerezové výfuky. Dacia skrátka počúva svojich zákazníkov aj v týchto veciach. 

 


 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku