10.10.2019

TEST: Dacia Duster 1,3 TCE Techroad – pekná farba, silný motor

Dacia pripravila pre svoje modely limitovanú edíciu Techroad. Je zaujímavejšia, než sa zdá.

Nie som veľký fanúšik limitovaných edícií. Zopár čačiek, zopár mačiek a dôvod, aby si výrobca pýtal viac peňazí. Lenže sú výrobcovia, ktorí neprinášajú každý rok tri nové modely a limitované edície sú jedinou cestou ako oživiť vlastnú ponuku. Dacia sa limitkám venuje dlhšiu dobu, táto im vyšla. Nie je príliš bláznivá, nie je ani predražená, je decentná a pritom veľmi pekná. Duster s ňou vyzerá obzvlášť dobre vďaka červenej farbe, ktorá k limitovanej edícii tiež patrí. Červený odtieň metalízy Fusion je spolu so sivou Highlands kľúčovým prvkom odlišujúcim bežné výbavy od tej Techroad. K tomu patria špeciálne disky kolies s rozmerom 17 palcov a s červeným podkladom loga Dacia, či červené „saténové“ akcenty madiel dverí, lemu krytu radiacej páky, či výduchov vzduchotechniky. Pekné, osviežujúce a spolu so sýtou červenou farbou laku to dobre ladí. Limitovaná edícia je spolu s výbavou Prestige zároveň najvyššou výbavou a tvorí pomyselný vrchol ponuky automobilky z Pitesti. V základnej výbave nájdete napríklad infotainment MediaNAV s navigáciou, asistent sledovania mŕtveho uhla, tempomat, obmedzovač rýchlosti, elektricky nastaviteľné a sklopné spätné zrkadlá, klimatizáciu, zadné parkovacie senzory, či cúvaciu kameru. Tu je rýchly videotest:

Limitovaná edícia však nebola hlavným dôvodom na test novej generácie Dustera. Je ňou nový prepĺňaný turbomotor, nástupca po agregáte s označením 1,2 TCE je väčší, výkonnejší, úspornejší, modernejší a odolnejší voči novým emisným normám. Volá sa 1,3 TCE a Podkapotou Dustera ho nájdete v dvoch výkonnostných stupňoch. Základná verzia má maximálny výkon 96 kW (130 k) a maximálny krútiaci moment 240 Nm. Testovaná a zároveň vrcholná verzia disponuje maximálnym výkonom 110 kW (150 k) a maximálnym krútiacim momentom 250 Nm. Do ponuky postupne pribúdali nové verzie a možnosti zákazníkov sa koncom leta výrazne zvýšili. Obe verzie sú v čase uverejnenia testu dostupné nielen s pohonom prednej, ale i oboch náprav. Obe len s manuálnou prevodovkou.

Pri výbave Techroad môžete siahnuť i po naftovom motore 1,5 dCi s výkonom 85 kW. Ten môže byť kombinovaný ako s pohonom prednej, tak oboch náprav. Automat v ponuke aktuálne nenájdete. Základ ponuky Techroad tvorí nový turbomotor s označením 1,0 TCe. Ten v priebehu leta nahradil nielen základnú atmosféru, ale tiež prepĺňaný trojvalec 0,9 TCE. To znamená jediné – v ponuke modelu Duster sa práve motor 1,3 TCE stane tým najzaujímavejším.

Najvýkonnejším už dnes je. Vlastne som ešte nepočul o silnejšej sériovej Dacii, no možno vypátrate  nejakú zabudnutú limitku...

Motor núka Dusterovi nielen serióznu dynamiku, ale tiež nevídané ticho. Nízku hlučnosť agregátu by som možno podčiarkol ešte viac ako vysoký výkon. Lebo zákazníci značky Dacia nikdy neboli zaťažení na vysoký výkon, no nižšia hlučnosť ich môže taktiež potešiť. Obzvlášť v porovnaní s naftovými motormi je na palube mimoriadne ticho a tichší je motor aj v porovnaní s atmosférickým motorom, najmä na diaľnici. Kým v porovnaní so starším turbomotorom 1,2 TCE o výraznom stíšení hovoriť nemožno, uvažovať sa dá o znížení spotreby. Ej veru, je to tak.

Duster si počas testu pýtal v konečnom zúčtovaní 6,7 litra benzínu na 100 km. To zahŕňalo nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% zabrali mestské presuny. Na diaľnici som udržiaval rýchlosť od 125 do 140 km/h (tachometer) v závislosti od situácie, priemer bol približne 7 až 7,5 litra. Na tachometrových 140 km/h som sa musel viac nútiť. Pritom tichší motor i jeho sila nebránili jazde vyššími rýchlosťami, no pocitovo je rýchlosť v tomto aute vyššia, než v iných. Skrátka, mal som tendenciu jazdiť pomalšie približne o 10 km/h. Aj napriek nižšej hlučnosti je hlučnosť vo vozidle vo všeobecnosti vyššia než u drahších áut a k výraznejšiemu vnímaniu rýchlosti dopomáha aj vzpriamený posed za volantom a zopár ďalších drobných faktorov.

Pri vyšších rýchlostiach, obzvlášť pri bočnom vetre sa do kabíny dostáva viac zvukov. Počuť napríklad pískanie od spätných zrkadiel, celkovo je aerodynamický hluk vyšší, i od podvozku je čo-to počuť. Jedným dychom dodávam, že medzigeneračne je auto tichšie. Na diaľnici má motor pri rýchlosti 140 km/h približne 2800 ot/min.

Keď vypnete audio, môžete sa ponoriť do počúvania zvukov turbodúchadla. Ako je u Dustera zvykom, počujete všetky prejavy turba, môžete tak lepšie sledovať, či je všetko v poriadku. Počuť keď sa turbo dostane k slovu, počuť, keď sa otvorí obtokový ventil, počuť spätný tlak. Akonáhle zvýšite rýchlosť na diaľnici, začnete rozhovor, či pustíte audio, tieto zvuky počuť nebudete a turbo je tichšie ako pri naftovom motore.

Pružnosť je veľmi pekná, pravda, prejavuje sa menšia ochota turbodúchadla pracovať pod úrovňou cca 2000 ot/min.

Vždy ma prekvapí ako nový Duster jazdí. Od príchodu modelu Duster na trh sa zmenilo veľa, nová generácia je toho dôkazom. Auto je na prvý dojem tvrdé. Už to nie je ten plávajúci rozmäknutý Duster, ako si ho pamätáme. Na prvý omäk je tvrdší a to výrazne. Jeho sila a schopnosť vyhladiť nerovnosti sa prejavuje pri vyššej záťaži. Či už pri vyššej rýchlosti, alebo v teréne, vtedy sa ukáže koľko pohodlia vie toto auto posádke dodať – s ohľadom na jeho cenu. Tlmí ako vyslovene rozbité cesty, tak jazda v teréne je veľmi príjemná. Podvozok možno prirovnať k moderným pikapom. Najprv sa zdajú tvrdé, no akonáhle sa dlhšie tlmiče dostanú k slovu, ukážu čo všetko zvládnu.

Pri prudších manévroch by sa pritom auto aj dnes prudko naklonilo a pri troche snahy by ho losí test poslal „na budku“. Lenže to by tu nemohol byť akčný stabilizačný systém, ktorý všetky problémy zastaví nekompromisne na začiatku. Pri náznaku straty kontroly, či hroziacich väčších náklonov začne systém pribrzďovať kolesá, až neskôr berie z výkonu.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h výrobca neuvádza, uvádza iba za akú dobu od pevného štartu prekoná Duster 1000 metrov. Už toho jasne vyplýva, že je vozidlo najrýchlejšie, v skutočnosti je rozdiel medzi najrýchlejším a najpomalším len 3,5 sekundy.

Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h na 3. stupni prebehlo za 6,45 sekundy. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h na 4. stupni prebehlo za 8,73 sekundy. Pekné časy v oboch prípadoch. Podradenie v druhom šprinte na 3. stupeň by potlačilo zrýchlenie pod „magických“ 8 sekúnd. Znamená to, že najsilnejší Duster dokáže bezpečne predbiehať aj pri kratších príležitostiach. Naďalej platí, že zázraky čakať nemožno. Úprimne, čakal som viac. Prevody sú dlhé a odpor vzduchu je pri tomto malom SUV so zvyšujúcou sa rýchlosťou čoraz väčší. Pohon všetkých kolies nebude priať zvýšeniu dynamiky. Očakávať možno i zvýšenie spotreby. Avšak som rád, že v ostatných dňoch do ponuky pribudol aj tento najvýkonnejší variant obdarený pohonom všetkých kolies. S vyššou záťažou spojenou s pohonom 4x4 sa vysporiada lepšie než slabšia verzia. Druhá vec je, že tradične je pohon všetkých kolies najlepšie kombinovať s naftovým motorom. Minimálne spotreba by mala byť priateľskejšia. Rozdiel v hmotnosti tejto motorizácie 4x2 a 4x4 je 97 kg. To už spotrebu poznačí, nehovoriac o ďalších súvislostiach. Pohon všetkých kolies by tak nemal byť len preto, lebo by mal byť, ale... mal by byť preto, lebo ho naozaj potrebujete. Dúfam, že je to jasné.

Duster s pohonom iba prednej nápravy ponúkne 445 litrový kufor. Je dosť hlboký, určite k nemu odporúčam minimálne gumovú vaničku a rovno nejaké tie prepravky, ušká sú v tomto prípade len výrezy v plaste a s usporiadaním nákupu tak budete mať bez tejto pomoci väčší problém.

Ako som už naznačil, sedenie na predných sedadlách je vzpriamenejšie. Na druhú stranu, sedadlá sú  medzigeneračne lepšie tvarované, pohodlnejšie. Posed za volantom je typický dusterovský, sedíte vzpriamene, kolená máte vyššie, opierajú sa vám o okolité plasty, čo obzvlášť v lete nie je príliš príjemné, ale kolená sú v relatívnom bezpečí. Displej infotainmentu nie je tak nízko, aby sa z neho nedali čítať údaje navigácie. Skvelá je konektivita Apple CarPlay a Android Auto. Ocenia najmä užívatelia apky Waze. Škoda, že kábel trčí z vrchného lemu infotainmentu a prekáža vo výhľade. Nie veľmi, ale predsa by sa dalo nájsť lepšie miesto. Úspora za vedenie káblika inam bola zreteľným cieľom.

Ovládanie na volante, i volant samotný, rovnako tak jeho možnosť nastavovania sú veľkými benefitmi pre užívateľa vozidla značky Dacia. Riadenie je inak výrazne preposilované, najmä pri pomalej jazde. Avšak oceníte to. Otočiť volantom pri parkovaní zvládnete jedným prstom. Radenie prevodových stupňov zas musí prebiehať s citom. Kulisa prevodovky je výborná, dráhy sú krátke napriek dlhej páke, i samotná hlavica sa dobre drží. Avšak prevodovka je citlivá na jemné zaobchádzanie s plynom a spojkou, trocha neskúsenosti, či nepozornosti a zacítite i začujete tvrdé i keď tlmené údery kov o kov. S plynom i spojkou sa však manipuluje ťažšie, obzvlášť vyšším postavám s väčšími chodidlami. Zvyknúť sa ale dá celkom rýchlo. Teší ma, že motor má dosť síl a rozumu, aby hýbal vozidlom i bez plynu. Na rozbeh stačí púšťať spojku. Agregát si navyše dokáže udržiavať rovnaké otáčky naďalej, čo pomáha najmä pri veľmi pomalých kolónach. Platí to pre prvé tri stupne. Je to detail, ktorý je u mnohých výrobcov bežný, a predsa poteší.

Aj na zadných sedadlách je sedenie vzpriamené, za vodičom vyšším než 190 cm sa odvezú najmä menšie postavy, či deti. Pri nastupovaní pozor na ostré hrany dverí. Stále sú tu.

Vyššie očakávania som mal od klimatizácie. Niežeby mala nízky výkon. Problém je, že vzadu nie sú výduchy a studený vzduch sa stratí niekde na pol ceste. Môže za to najmä horšia tepelná izolácia. Tento deficit mierne znižuje množstvo dobre nastaviteľných výduchov.

Dacia Duster je dobré auto. Nie je už natoľko zamerané na nízku cenu. Nepotrebuje to. Zákazníci žiadajú viac výbavy a lepšie auto. To sa im dostáva. Dokazuje to nová generácia, dokazuje to výbava Techroad a dokazuje to tiež nová motorizácia 1,3 TCE. I keď autu k dokonalosti chýba dosť, tento Duster má moje sympatie, objektívne si zaslúži pozornosť publika pretože ponúka veľmi dobrý pomer ceny a protihodnoty. No a tiež má svojský „dáčiovský“ štýl. Škoda len, že v očiach mnohých majiteľov (často lacnejších jazdených) prémiových áut je Dacia „podauto“ a dávajú to najavo svojim agresívnym chovaním na cestách. Ešte väčšia škoda však je, že je náš štát neschopný vysporiadať sa s agresivitou na cestách. To je ale celkom iný príbeh. Duster Techroad 1,3 TCE má odomňa 7 z 10 bodov.

Rýchly videotest nájdete aj na Youtube.com.

 

 

Technické údaje

Model: Dacia Duster 1,3 TCe 4x2 Techroad
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1333
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 110/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,4
Spotreba kombinovaná (l/100 km): -
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4341/1804/1693
Rázvor náprav (mm): 2674
Objem batožinového priestoru (l): 445
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1309
Užitočná hmotnosť (kg): 458
Rozmer pneumatík: 215/60 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 9 990 €
Základná cena verzie Techroad: 14 290 €
Cena výbavy a motorizácie od:  16 390 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku