20.09.2019

TEST: Mazda MX-5 2,0 Skyactiv 184 – vyšší výkon a limitovaná edícia

Mazda si pri príležitosti tridsiateho výročia uvedenia športového roadsteru MX-5 pripravila limitovanú edíciu.

Už je to viac ako 30 rokov odkedy zo sveta zmizli všetky zábavné ľahké a malé športové kupé so zadným náhonom. Kupé ba roadstery, ktoré kedysi zdobili modelové portfólia najmä anglických značiek. Je to presne 30 rokov odkedy prišlo jedno, ktoré ich všetky nahradilo.

Japonské športové roadstery pre ľudí!

Tak by malo znieť volebné heslo, aby oslovilo aj motoristických nadšencov. Netvrdím, že by takéto heslo stálo za hlas vo voľbách, iba že by si tým aj tí najväčší politickí exoti zvýšili šance na zvolenie. Ale dosť bolo kecov o politike, i keď 30 rokov neubehlo len od predstavenia modelu MX-5. Rok 1989 bude v našich končinách vždy výnimočný a vždy bude mať aspoň jemnú politickú príchuť.

Mazda MX-5 nepotrebovala ani 30 rokov, aby sa stala najpredávanejším športovým roadsterom. Bolo to v roku 2016, teda po 27 rokoch, keď sa z modelu MX-5 po celom svete predal milión exemplárov. Keď sa pozriete na čísla predajnosti veľkých automobiliek a ich mainstreamových modelov, neznie to obvzlášť významne. Lenže MX-5 nikdy nebolo auto pre mainstream. Dokonca ani z pohľadu športových automobilov nepatrí do mainstreamu. Nemá brutálny výkon, nemá turbo a dokonca nemá ani pohon prednej nápravy, či pohon všetkých kolies... Je to maličké auto s dĺžkou 3,9 metra. Auto, ktorého A-stĺpik začína tam, kde začína nárazník veľkého sklápača. Je to auto s relatívne malým výkonom, no taktiež malou hmotnosťou. Je to auto s klasickým usporiadaním – motor je vpredu pozdĺžne, poháňané sú zadné kolesá. Má dve miesta, celkovú nosnosť cca 200 kilogramov a pohotovostnú hmotnosť v tejto verzii 1137 kilogramov. Má kufor, do ktorého sa zmestí sotva jedna priemerne veľká cestovná taška. A má tiež plátenú strechu, ktorú treba stiahnuť a vytiahnuť ručne. Zároveň je to strecha, ktorú je možné otvoriť a zatvoriť v rekordne rýchlom čase. Stačia na to tak tri sekundy – na jeden, alebo druhý pohyb. A netreba k tomu žiadnu silu. No a ešte je tu aj verzia RF s pevnou sklápacou strechou s elektrickým pohybom. Tá verzia je inak o 7 kilogramov ľahšia pri pohotovostnej hmotnosti ako soft top, má ale vyššiu celkovú hmotnosť (vyššiu nosnosť).

Mazda MX-5 sa za tých tridsať rokov usídlila v mysliach fanúšikov motorizmu ako jeden z vrcholných automobilových výtvorov. Mazda auto vylepšovala, upravovala a dnes tu máme štvrtú generáciu.

MX-5 v limitovanej edícii k príležitosti tridsiateho výročia uvedenia modelu je celkom zreteľne odlíšiteľná od všetkých ostatných MX-5-tiek. Základom odlišnosti je sýta oranžová farba. Viaže sa výhradne k limitovanej edícii. Ďalej sú tu čierne spätné zrkadlá a odznaky upozorňujúce na príslušnosť k výnimočnému rodu, je tu tiež sériové číslo z limitovanej edície. Auto má veľké kované disky, vpredu má brzdy Brembo, vzadu štandardné Nizin. Má samosvorný diferenciál, tlmiče Blistein, má podporu carplay a android auto. Má drobné „karbónové“ detaily v kabíne, má športové sedadlá, má palubnú dosku čiastočne potiahnutú alcantarou. Limitka je dostupná len s najvýkonnejším benzínovým motorom 2,0 Skyactiv-G 184 s manuálnou prevodovkou. Cena 34 590 eur za soft top, alebo 37 090 eur za RF.

Celkovo sa týchto áut vyrobí 3000, testovaný automobil bol č. 507. Stojí limitka zato? Určite áno. No ak sa vám nepáči oranžová, Revolution Top ponúkne v podstate rovnakú výbavu akurát aj s inými lakmi. Bude možné limitku jedného dňa predať lepšie ako štandardné verzie? Dozaista áno. Nečakajte však, že by ste to auto predali dvakrát drahšie ako Revolution Top s rovnakým motorom. Pár stoviek ale získať navrh môžete. To poteší, keď limitka ani nie je nadrahšia v ponuke. Najväčším benefitom limitovanej edície je predovšetkým pocit výnimočnosti. Nielenže máte MX-5, ešte je aj z limitovanej edície. Málokedy mám pre limitky pochopenie, obzvlášť pri veľkosériových áutách. A síce MX-5 sa celosvetovo predáva vo veľkých počtoch, oranžovú len tak nestretnete.

Ibaže ja som stretol. Išli sme oproti sebe v Bratislave. Bolo to ako dejavu, pretože tie autá naozaj vyzerajú rovnako a svietia ako fakle. Odporúčam majiteľom, aby sa zdravili. Pocit výnimočnosti to ešte zdvihne. A nebudete mať pocit, že ste odhalili chybu v matrixe.

Ako jazdí?

Na toto existujú dve odpovede. Jeden by mohol povedať, že to auto nemá veľa gripu. Druhý by mohol povedať, že je to jedno z najzábavnejších áut na svete. Obaja budú mať pravdu.

Ak od MX-5 očakávate neutrálne jazdné vlastnosti s miernym sklonom k pretáčavosti na limite – ktorý je navyše poriadne ďaleko. Sklamem vás. Nie, to bez úprav podvozku a výmeny pneumatík nedokáže. Ak od MX-5 očakávate, že pôjde prakticky na každej zákrute pod plynom bokom a to aj na suchu, očakávate správne. Áno, toto auto sa do šmyku dostáva enormne ľahko. Najlepšie však je, že prichádzajúce vrtenie bokmi cítite v celom tele. Šmyk je veľmi ľahké kontrolovať, veľmi ľahké je ho aj potlačiť, a rovnako ľahké je ho poriadne natiahnuť. A to sme stále na suchu. Na mokre sa môžete považovať za majstra driftu, pretože to auto nebude chcieť ísť inak. Páči sa mi nastavenie kontroly ESC. Aj v základnom nastavení vám dovolí zavrtieť bokmi, dokonca počká na vašu reakciu, no a ak nepríde, bleskurýchlym zásahom zvráti hroziace hodiny. Keď ju vypnete, môžete si s autom robiť čo chcete. Aj tie povestné hodiny.

Ak túžite po aute s dvoma tvárami – na jednu stranu zábavné na voľnej ploche, na druhú stranu isté na horskom priesmyku, sklamem vás. S týmto nebudete konkurovať chlapcom v hot-hatchoch. Aby ste išli neutrálne, pôjdete pomalšie. Ak si líznete pár zákrut šmykom, aj tak pôjdete pomalšie. Pomalšie v porovnaní s rovnako hmotným a výkonným autom s predným pohonom, či pohonom všetkých kolies. To aby sme si od začiatku rozumeli.

MX-5 je auto, čo jazdí v zákrutách bokom. No nie je to jediné, čo robí. To zvládnu viaceré autá. Predovšetkým je to auto, ktoré vám dá pocit, že ste živší než predtým. Ja som ten pocit zažil. Odrazu všetko vnímate intenzívnejšie. Akoby ste sa prebrali z letargie, z polobdenia a opäť všetko vnímali. No platí to iba do momentu, kým nevypnete motor a nevystúpite. Lebo MX-5 je urobená presne na to. Známe jimba-ittai – spojenie so strojom (jazdca s koňom) neplatí nikde inde viac ako tu. Dôsledky môže vidieť a dokonca kritizovať každý. Áno, auto je hlučné, áno, auto sa trasie a áno, autu sa trasie radiaca páka. Nejde len o spojenie so strojom. V aute je všetko autentickejšie, reálnejšie. Auto je vysokou školou šoférstva pre dnešného vodiča. Je to taký návrat do prehistorických časov. Časov, keď brzdiť bolo možné len na rovinke pred zákrutou, časov keď vám technika nič neodpustila. Taká je MX-5. Skúsil som s ňou brzdiť na nerovnej ceste v zákrute a viem, že to už neurobím. Lebo to, čo mi moderné auto s inteligentnými brzdami a kolesami pribitými k ceste odpustí, to mi MX-5 určite neodpustí. Tu musí vodič premýšľať. Musí takpovediac vidieť za zákrutu. Musí mať skúsenosti a reflexy a musí mať strach. Inak sa zaručene stretne s poistnou udalosťou. A to ma na nej baví najviac. Je to skrátka skutočnejšie.

Poďme na pár údajov. Pružnosť zo 60 na 100 km/h som meral na 3. stupni. MX-5 zaznamenala zrýchlenie na úrovni 5,24 sekundy. Z 80 na 120 km/h na 4. stupni zrýchlila za 6,31 sekundy. Na 3.stupni za 5,22 sekundy. Čísla dokumentujú, že auto s výkonnejším motorom vie ponúknuť aj naozaj zaujímavé zrýchlenia na rovinke. Nie je to teda len auto o pokojnom jazdení so strechou dole, či o šmýkaní sa v zákrutách. Tretím rozmerom je športová pružnosť, ktorou MX-5 ľahko prekoná mnohé nafučané dvojtonové akože športové SUV autá, no vyrovná sa aj tým spomínaným hot-hatchom.

Priemerná spotreba bola počas testu 8,7 litra. Pochybujem, že to niekoho zaujíma, no možno predsa. Spotreba kombinuje všetky jazdné situácie od pokojných prejazdov, cez šmýkanie sa, až po dynamiku na okreskách a na diaľnici. Pri športovom aute ale k otázke spotreby môžete dopísať akékoľvek číslo chcete. 

Podvozok je dobrý, no pre lepšie časy na okruhu by dozaista potreboval pritvrdenie. To už by ste ale riskovali, že na bežných dierach na slovenských cestách si vylámete zuby. Auto som nebral ako príliš tvrdé, no adekvátne ostré.

Priestorová ponuka je v MX-5 sof top prekvapivo lepšia ako pri RF. Aj vodič s výškou 192 centimetrov sa do auta nasúka a dokáže v ňom i celkom pohodlne sedieť. Posed za volantom je dobrý, no ocenil by som, ak by boli sedadlá ukotvené ešte nižšie. Nielenže by som lepšie využil priestor, mal by som tiež lepší pocit z jazdy. Na sedenie si ale musíte chvíľu zvykať. Rovnako tak na výhľad z auta. Aj vďaka stredovému spätnému zrkadlu máte v istých momentoch dosť obmedzený výhľad šikmo vpred. Aj tu by sa mi zišlo posadiť sa nižšie.

Fanúšika infotainmentov poteší fakt, že auto si doviezlo konektivitu s rozumnými telefónmi. Poteší tiež ovládanie infotainmentu prostredníctvom stredového ovládača. No azda nebudem jediný tĺk, ktorý sa prichytil pri tom ako džubal prstom do displeja a rozmýšľal prečo to nefunguje. Veru, displej nie je dotykový, aj keď je v dosahu končatín. Spracovanie interiéru je typicky japonské. Teda kvalitné, bez vrzgotov, avšak s prioritou v účelnosti. Páčia sa mi oranžové detaily a páči sa mi aj Alcantara.

Mazda MX-5 je jedinečné vozidlo. Už síce nie je jediné, má silných konkurentov, no nie až tak silných, aby jej prvenstvo medzi roadstermi dokázali prekonať. Osobne si neviem príliš predstaviť, že by som za MX-5 dal 34-tisíc eur. Pravdepodobne by som šiel radšej do jazdenej. Myslím, že na MX-5 musíte vyzrieť. Priznávam, že na vlastníctvo takéhoto auta ešte nie som dostatočne vybláznený. Viac ma bavia práve tie láskavé ale besné hot-hatche, alebo veľké silné kupé ako sedliacky Mustang, či niečo rafinované od BMW. Keď na mňa však príde kríza stredného veku, MX-5 budem mať v hľadáčiku. Pretože to auto hovorí jasne: nie, nie je mojim cieľom byť najrýchlejší na planéte. To už mám za sebou. Ale viem to s volantom, každú jazdu si chcem užiť a nepotrebujem k tomu auto za státisíce. Výborné náčinie v zaujímavej limitke. Multifunkčný stroj nečakajte, nedočkáte sa. Športovo-zábavný roadster akoby zo starých čias ale čakať môžete. Také to auto naozaj je. 9 z 10 bodov.


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku