TEST: BMW R1250GS – legenda na ceste aj v teréne
Vyskúšali sme si novú generáciu dnes už legendárneho endura s dvojvalcovým boxerom.
Je prešpikované elektronikou skrz-naskrz a to všetko pre jediný účel: pre spokojnosť jazdca počas jazde. A je jedno, či je to pohoďák na diaľnici, alebo maniak v teréne. Tento motocykel si nastaví každý k obrazu svojmu ľahko a pohodlne pomocou ovládacích prvkov priamo na riadidlách.
Novinkou je vzduchom /kvapalinou chladený, štvortaktný, plochý motor. Má dva vačkové hriadele v hlave valcov, jeden vyvažovací hriadeľ a systém variabilného časovania BMW ShiftCam so zvýšeným objemom motora na 1254 cm³. Výkon stúpol na 100kW/135 koní, maximum krútiaceho momentu 143 Nm je k dispozícii pri 6250 otáčkach.
Oproti predchádzajúcej generácii sa motor zbavil vibrácií v nízkych i vysokých otáčkach, má prejav skôr ako štvorvalec. Navyše si oveľa lepšie rozumie s prevodovkou Quick Shift, kde sa radí pod plným plynom bez spojky. Toto riešenie rozhodne odporúčam. Vďaka elektronike si môžete vybrať jeden zo štyroch režimov práce motora a jeho spolupráce s ostatnými asistentami.
Už samotné názvy jazdných režimov prezrádzajú, na čo boli zrodené. Dynamic je najostrejší režim, kedy je reakcia na plynovú rukoväť sakramentsky ostrá. ABS nezasahuje tak rýchlo, kontrola trakcie je obmedzená na minimum, podvozok sa pritvrdí. V tomto režime udržíte dych aj so superšportami. Protikladom je režim Rain. Kontrola trakcie aj ABS zasahujú veľa a rýchlo a nič nenechajú na náhodu. Reakcia na plyn je jemná, podvozok citeľne zmäkne. Pre jazdu v daždi, alebo pre chladné dni je to úplne ideálne. Ďalším cestným režimom je Road. Dalo by sa povedať, že je akýmsi stredom medzi predchádzajúcimi dvoma. Používal som ho počas testu pomerne často hlavne v meste a pri bežnom cestovaní. Na výlety mimo spevnených ciest je tu režim Enduro - jemná reakcia na plynovú rukoväť, obmedzené zasahovanie ABS a TK, mäkké pruženie.
Okrem štyroch spomínaných základných režimov môže byť motocykel vybavený príplatkovým Enduro Pro, ktorý úplne vypína ABS a TK. Režim vhodný do ťažšieho terénu, keď obujete GS-ku drapákové pneumatiky.
Všetky funkcie sú výborne prístupné a ovládače ergonomicky usporiadané tak, aby boli počas jazdy ľahko dostupné palcom na ruke. Prístrojovke dominuje nový, 6,5-palcový TFT displej zobrazujúci rýchlosť, otáčky, jednoduchú šípkovú navigáciu (itinerár), telefonovanie, médiá a podrobné informácie o motorke. Prečo treba nad takto veľký displej montovať ešte dodatočnú navigáciu som celkom nepochopil. Po zotmení alebo pri prejazde tunelmi sa osvetlenie a intenzita farieb displeja automaticky prispôsobia. Aj pri silnom slnečnom svetle sú všetky informácie veľmi ľahko čitateľné. Navyše sú informácie na displeji pekne animované.
Štandardom sa stal asistent rozjazdu do kopca HSC, uľahčuje rozjazd na svahoch a ovláda sa pomocou brzdovej páčky.
Jazda na GS-ke je zážitok. Pohodlná v meste a pri bežnom cestovaní, ostrá pri „jazdení“, poslušná na nespevnených cestách. V teréne sa ovláda lepšie ako tučnejšia Adventure, je viac fun. Všetko funguje tak ako má, plasty nepôsobia lacným dojmom, sedadlá sú pohodlné. Skrátka pani motorka do voza i do koča. A stojí za to.
PS: Aby som nezabudol, neviem, komu napadlo namontovať na GS-u miesto tradičnej prevodovky Qucik ShiftPro, kde sa radí pod plným plynom. No v prípade Pro verzie nemusíte stláčať spojkovú páčku ani na podraďovanie. Výborná vec – a fakt už niet čo dodať.
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Drobný
Komentáre k článku