2019-02-18 11:55:00
Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet
Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet AllGrip Elegance
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet Elegance – Vitara v novom šate

Suzuki pripravilo pre svoj úspešný model Vitara niekoľko noviniek. Všetky mala na palube testovaná verzia.

Suzuki Vitara patrí na Slovensku už od svojho uvedenia medzi mimoriadne obľúbené vozidlá. Po necelých štyroch rokoch si teda zaslúžila facelift. Mierny, veď úspešný recept netreba priveľmi meniť, a netreba na zmeny míňať zbytočné peniaze, obzvlášť v čase, keď je čoraz ťažšie vyhovieť emisným normám. Našťastie má Suzuki veľkú výhodu. Vyrába totiž prioritne malé a ľahké autá. Nevýhodou je, že práve táto kategória áut len ťažko znesie drahú hybridizáciu. Aj tu ale Suzuki našlo cestu. Vidieť to na hybridnom Swifte.

Vitaru zatiaľ hybridizácia nečaká. Avšak strata atmosférického štvorvalcového motora sklamala dozaista mnohých. Menšie ťažkosti môže mať Vitara s vysvetlením prečo sa už neponúka s naftovým motorom. Napriek tomu nemožno pochybovať, že i naftový motor sa Podkapotou Vitár pravidelne objavoval. Tomu je ale koniec. Namiesto nafty a atmosféry sú tu dva benzínové turbomotory. Kým sa posunieme ďalej, tu je krátky VIDEOTEST:

Atmosférická motorizácia je preč spolu s naftovým variantom, v ponuke sú naďalej verzie s pohonom predných kolies i s pohonom oboch náprav. Šikovná štvorkolka od Suzuki ťaží z nízkej celkovej hmotnosti vozidla a nezaťažuje až tak peňaženku. Ak ale chcete Suzuki najmä ako auto do mesta, bez pohonu všetkých kolies môžete ušetriť nejaké euro. Nielen pri kúpe, ale aj pri prevádzke. Na druhú stranu, prečo si to nekúpiť, keď to nie je tak drahé a funguje to tak dobre? Poďme k motorom.

Kým štvorvalcový Boosterjet veľmi predstavovať netreba, menší trojvalec je Podkapotou Vitary novinkou. Pravdou ale je, že trojvalcové jednolitrové priamovstrekové motory používajú iní výrobcovia aj vo väčších a ťažších autách. Tu by motor s výkonom 112 koní nemal mať žiaden problém nahradiť väčší atmosférický štvorvalec. Na test malého motora si ale ešte musíte počkať. Zatiaľ je tu Vitara s vrcholným benzínovým motorom. Ten jej dodáva 103 kW (140 k) pri 5500 ot/min a 220 Nm pri 1500 až 4000 ot/min.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor malú a ľahkú Vitaru rozhýbe rýchlo a ľahko. Pružnosť je výborná a výkon je ľahšie dostupný ako pri atmosférickom agregáte. Motor tak bude pre väčšinu populácie pôsobiť výrazne výkonnejšie. Vitara s ním skutočne ožíva a mení sa na viac ako dynamického spoločníka.

Nameraná pružnosť je viac ako slušná. Vitara s týmto motorom nebude mať problém predbiehať ani na kratších voľných úsekoch. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 6,2 sekundy na 3.stupni. Z 80 na 120 km/h zrýchli za 7,7 sekundy na 4. stupni. Pre lepšie tempo stačí podradiť do 3.stupňa, zopár desatiniek získate k dobru.

Vitara je ozaj dynamická, obzvlášť v nízkych rýchlostiach je na svoj segment naozaj nadpriemerná. Nejde len o výkon. Už po prvých kilometroch si vaše vodičské gény všimnú to isté, čo u mňa. A síce nízku hmotnosť auta a výborné ovládanie. Je to malé, šikovné, vrtké a má to seriózne odhodlanie zrýchľovať. Čím dlhšie s autom jazdím, tým väčšmi využívam jeho schopnosti. Pravdou ale je, že pohyb okolo Bratislavy nikdy nebude naklonený veľkej zábave za volantom. Hustota premávky to jednoducho nedovolí. Aj preto sa na priemernej spotrebe počas testu odzrkadlila vášnivosť Vitary iba málo. Priemerná spotreba 7,1 až 7,2 litra počas testu je presne v strede rozpätia kombinovanej spotreby podľa WLTP.

Riadenie síce nemá enormnú odozvu, ale je presné a v tomto drobcovi cítite všetko všetkým. Dôležitá je štvorkolka. Tá napomáha k výbornému dojmu z jazdných vlastností veľkou mierou. Ostré dojmy z jazdy tiež zlepšuje pomerne tvrdo nastavený podvozok. To čo oceníte na dobrých cestách, nepoteší na zlých.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Kvalitné povrchy ciest neprezradia nič. No zájdite na vedľajšie cesty a podvozok ukáže svoju ostrosť aj v opačnom garde. A síce deravé cesty cítiť a počuť. Najmä pasažieri na zadných sedadlách nebudú príliš spokojní. Väčšie nerovnosti prinútia kolesá miestami uskočiť do strany. To je len znamenie, že rýchlosť treba prispôsobiť stavu vozovky. Netvrdím, že je to priveľká daň za zábavnú, presnú a z toho dôvodu aj celkom bezpečnú jazdu, je to na zvážení každého. Keďže sme na Slovensku, treba to rozhodne brať do úvahy.

Zdroj: Ján Hargaš

Podobne je na tom jazda terénom. 185 milimetrov svetlej výšky je vzhľadom na krátky rázvor a malé previsy pekná veličina. Auto dokáže vzdorovať aj skutočnému terénu, aspoň krátkodobo bez ujmy. Schopnosť vyjsť na mokrý kopec, či prekonať bahnitý kúpeľ samozrejme do veľkej miery záleží od obutia, ale keďže toto je SUV, priority sú iné. Jednoducho treba hrabať všetkými, kým sa prekážka nezdolá, alebo aspoň kým vodič neusúdi, že to ďalej nemá zmysel. To Vitara zvládne výborne. Navyše vám len tak ľahko nezapadne. Nemá hmotnostné disproporcie a je celkom ľahká. O pohodlí ale v teréne nemôže byť ani slovo. Je to opäť o prioritách. Pohodlne, alebo úspešne?

Zdroj: Ján Hargaš

O pohodlí môžeme len s ťažkosťami hovoriť aj pri vyšších rýchlostiach na diaľnici. Hluk je vysoký. Bočný vietor s autom máva ako s hračkou. Motor má síce síl dosť, ale už pár minút pri rýchlostnom limite môže v zlom počasí spôsobiť, že človeka rozbolí hlava. Zvyknúť sa na to dá. Do kabíny nefúka, je tam teplo, síce hluk, ale aspoň to nehorí... Iste viete kam mierim.

Pohodlie tkvie v tom, že idete v osobnom aute rýchlosťou akú uznáte za vhodné. A na vyššiu hlučnosť si časom zvyknete. Duster nie je lepší, skôr naopak. V segmente síce sú aj tichšie autá, ale tie nezvládnu v teréne to, čo Vitara. Ak teda berieme do úvahy konkrétny segment, v porovnaní je hlučnosť v kabíne pri Vitare priemerná, a teda dobrá.

Kabína je priestranná. Miestami až prekvapivo. Suzuki je špecialista na malé autá, vidieť to na detailoch. Veď pozrite na palubnú dosku. Teraz pôsobí ešte lepšie. Plasty sú tenučké, ale robia to čo majú. Na deravých cestách sa môže objaviť mierne zavŕzganie, nie je ho veľa.

Vzadu sa odvezie dvojica pasažierov. Trojica len núdzovo. Batožinový priestor pôsobí väčší, než koľko litrov mu nacenili. Dvojité dno je praktické.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Iba s infotainmentom som mal problém. Pripojiť iPhone cez bluetooth síce ide, ale streamovanie hudby som nerozbehal. Systém vypisoval stále rovnakú hlášku (na zariadení nie sú žiadne média). Pritom nielenže sú, zariadenie ešte aj potvrdilo, že do auta púšťa hudbu. Ale prepnúť zdroj nešlo.

Potešujúci je nový prehľadný farebný displej medzi "budíkmi". Vďaka viacerým ukazovateľom zistíte o aute a vašej jazde kopu informácií, no a farbičky veci oživia, to je jasné.

Pozitívne hodnotím svetlá. Na svoju triedu sú nadpriemerné. Svietia dobre a dostatočne ďaleko. Aj stretávacie, aj diaľkové.

A čo cena? Považujem ju za adekvátnu. Prvá Vitara, ktorú som testoval ešte pred tri a pol rokom bola s atmosférickým motorom s výkonom 88 kW a s 5-stupňovou prevodovkou a pohonom 4x4 za 18400 eur. Táto je v podstate s identickou výbavou, ale s vyšším počtom asistentov, a teda s vyššou bezpečnosťou, no najmä s výrazne výkonnejším motorom s výkonom 103 kW za 20 830 eur. Teda za necelých 2400 eur viac. Vitaru s benzínovým motorom 1,6 VVT ale v skutočnosti nahrádza tá s motorom 1,0 Boosterjet s výkonom 82 kW (menší vrchol, ale viac krútiaceho momentu). Tá je za 18 490 eur (5MT + 4x4). Drahšia o 90 eur.

Zdroj: Ján Hargaš

Škoda, že 1,6 VVT už vo Vitare nie je. Ak si mám vybrať, vyberám si silnejší motor. Auto je drahšie, ale zdôvodniť je to ľahké. 7 z 10 bodov.

Ak si chcete videotest pozrieť vo vyššej kvalite na youtube.com, nájdete ho tu.

 

Technické údaje

Model: Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet Elegance AllGrip
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1373
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  103/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 220/1500-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,2
Spotreba kombinovaná podľa WLTP (l/100 km): 7,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4175/1775/1610
Rázvor náprav (mm): 2500
Objem batožinového priestoru (l): 375/1120
Objem palivovej nádrže (l): 47
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1195-1240
Užitočná hmotnosť (kg): 535
Rozmer pneumatík vpredu: 215/55 R17
Rozmer pneumatík vzadu: 215/55 R17
Základná cenníková cena modelu: 14 790 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena motorizácie: 19 490 €
Cena testovaného vozidla (+ metalíza 400 eur): 20 830 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku