01.02.2019

TEST: Ford Fiesta Active Ecoboost – Športová nátura v ochrannom balení

Ford Fiesta Active sľubuje spojenie malého hatchbacku s terénne ladeným crossoverom.

V čase, keď sa z modelov typu SUV stala zákaznícka posadnutosť, prichádza Ford s trojicou modelov typu Active. U nás sú známe najmä dva – Fiesta Active a Focus Active. Kým na test Focusu v tejto výbave ešte len čakáme, Fiesta už redakciu navštívila. Zanechala príjemný dojem.

Šialenstvo zvané SUV je síce pochopiteľné, ale tak trocha otravné, tak trocha nezmyselné. Prečo by ste mali míňať viac peňazí za auto, ktoré je ťažšie a pažravejšie, ak to isté zvládne aj malý hatchback? Ten bude dozaista úspornejší, ľahšie sa s ním bude manévrovať a bude mať tiež lepšie jazdné vlastnosti. Zhruba tak znie dilema, ktorú rieši práve Fiesta Active, ale tiež ďalšie aktívne modely ako Hyundai i20 Active a... na viac si už asi nespomeniem. Vy snáď áno?

Fiesta Active je v porovnaní s modelom Hyundai i20 Active o poznanie kvalitnejšie spracovaná, o poznanie lepšie jazdí a ponúka o poznanie lepší komfort (porovnávam však verziu i20 Active pred faceliftom, tú novú sme ešte nemali – sľubuje zlepšenie). Fiesta by mala byť lepšia, je tiež drahšia.

Kľúčom k rozlúsknutiu potenciálu tohto derivátu je práve jeho racionalita v porovnaní s malými crossovermi. Tu ale narážame na cenníkové boje. V parametri cena už od Fiesta Active nestačí na rovnako motorizované verzie najmenších modelov SUV. Napríklad Hyundai Kona je v základe o 1400 eur lacnejšia ako Fiesta Active. Obe autá majú trojvalec (1,0 EcoBoost vs 1,0 T-GDi), manuálnu šesťstupňovú prevodovku a pohon iba predných kolies. Fiesta má navyše v základe o 20 koní slabší motor. Kona má však v základe o kus slabšiu výbavu. Kým totiž základná Kona je v základnej výbave, výbava Active patrí pri Fieste k najvyšším. Väčší displej, vyššia konektivita, viac kože. Taktiež treba zarátať o pol až 1 liter nižšiu spotrebu v kombinovanom cykle podľa WLTP, no a tiež nevyhnutne lepšie jazdné vlastnosti. Fiesta je tiež o viac ako 10 cm kratšia, čo značí lepšiu manévrovateľnosť, no má tiež o 80 litrov menší batožinový priestor. Priestor na zadných sedadlách je napríklad porovnateľný, Fiesta má miernu prevahu.

Iné to je pri ďalšom populárnom konkurentovi z radov malých SUV/crossoverov. Zoberme si SEAT Arona. Arona začína na nižšej cene v základnej výbave. Keď Reference vymeníme aspoň za Style, porovnateľnosť sa zvýši, a to ako vo výbave, tak v cenníku. Rozdiel sa zníži na 1000 eur. Arona je stále lacnejšia. Má tiež viac miesta na zadných sedadlách (nad hlavou), má výrazne vyšší objem batožinového priestoru (285 vs 400). Má porovnateľný motor (95 k TSI vs 100 k Ecoboost), avšak iba s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Arona je väčšia, ale bez veľkého stredového displeja, bez konektivity a do terénu je prichystaná horšie (motory do 100 k nemajú ani XDS). Tabuľkové spotreby sú porovnateľné.

Najvýraznejšie podlieza cenu Fiesty Active model z Francúzska – Renault Captur. Ten ale v základnej výbave ponúkne síce tiež trojvalec, ale ide o 0,9 TCe a ten žiaľ porovnanie ani s jedným z vyššie menovaných agregátov neutiahne, a to ani z hľadiska dynamiky, ani z hľadiska kultivovanosti. Porovnateľný je skôr nový motor 1,3 TCe s výkonom 130 koní dostupný vo vyššej výbave Limited. Motor je navyše štvorvalec s vyšším výkonom a stále pod cenovkou aktívnej Fiesty (15 140 eur za Captur 130 k vs. Fiesta 100 k za 15890,-). Výbava Limited porovnanie s Active zvládne, pridáva parkovacie senzory v základe a väčší batožinový priestor 377 litrov. Aj Captur je od Fiesty dlhší, čo mu uberá na manévrovateľnosti, no vďaka tomu má väčší batožinový priestor. Aj tu sú tabuľkové spotreby porovnateľné. Ako však vieme, aj pri nových meraniach znesie papier veľmi veľa.

Z porovnaní malého hatchbacku s malými crossovermi (trieda B vs B+) vyplýva to isté – Fiesta Active je v cene i výbave porovnateľnás väčšími crossovermi konkurencie. Je menšia a má tiež menší batožinový priestor.

Takže v čom je jej výhoda v porovnaní s autami, ktorým chce kradnúť zákazníkov? Už som to spomenul viac ráz. Ide práve o jej menšie vonkajšie rozmery, nepochybne ide o jej jazdné vlastnosti a tiež o nižšiu spotrebu v reálnych podmienkach. Pretože tú skutočne dosiahne.

Fiesta Active s litrovým výkonom superšportu

Testovaná Active mala Podkapotou benzínový turbomotor 1,0 EcoBoost v najvyššom dostupnom výkone. Najvýkonnejšia verzia motora je v novej Fieste dostupná iba pre Active a ST Line. Ide o najvýkonnejší motor v štandardnej Fieste, vyššie je už len plnohodnotné ST-čko. 140 koní bolo pri minulej generácii Fiesty dostupných ku koncu výroby, a to len v špeciálnych edíciách (Red Edition).

1,0 litrový Ecoboost je skutočne motorom, ktorého litrový výkon je hneď zrejmý a dosahuje úrovne doteraz nevídané. Auto vám ponúka technológie, ktoré obdivujeme na mnohonásobne drahších športových vozidlách. Jednoduchá matematika vraví, že ak by bol tento motor štyrikrát objemnejší, dosahoval by výkon na úrovni 560 koní.

Keď to ešte viac pritiahnem za vlasy, môžem napísať, že lacnejší superšport nenájdete. S týmto superšportom navyše môžete zájsť aj mimo kvalitný asfalt...

Výkon motora je skutočne obdivuhodný a podmanivý. Vďaka slušnému sprevodovaniu i dobre nastavenému radeniu je i bežné jazdenie s vozidlom zábavné a športové. Pružnosť je vysoká, motor ľúbi vysoké otáčky a predbiehanie je jednoduché aj pri vysokých rýchlostiach. Dokazujú to namerané údaje. Pri pružnom zrýchlení zo 60 na 100 km/h som na 3. stupni nameral 5,81 sekundy. Pri pružnom zrýchlení z 80 na 120 km/h to bolo na 4. stupni za 8,27 sekundy. Pri oboch disciplínach je možné tieto časy celkom výrazne podliezť. Stačí vychádzať z nižšieho stupňa. Motor to zvládne, priam sa mu to páči. Aj tieto údaje ale dokazujú, že auto má dynamiky plné priehrštie.

Priemerná spotreba počas testu klesla až na 6,0 litra. Vyššie diaľničné rýchlosti priemer zvýšia rovnako ako častejšia jazda po meste. V mojom prípade niekde na 7 až 7,5 litra. Samozrejme a celkom pochopiteľne, čím viac si užívate zrýchlenie, tým vyššie sa so spotrebou dostanete. Vzhľadom na počasie v čase testovania ale považujem priemer 6,0 litra v mixe 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% mesto za veľmi peknú spotrebu.

Motor má vo vyšších otáčkach pekný zvuk, väčšinu jázd je ale jeho prejav dobre utlmený a celkom tichý. I na diaľnici pri rýchlosti 120 km/h neruší motor posádku a dobré odhlučnenie kabíny znižuje celkovú hlučnosť pod priemerné hladiny u konkurencie. Nameral som 68 dB.

Taká Kona má v rovnakom teste počuteľne vyššiu hlučnosť 71 dB (1,0 T-GDi aj 1,6 T-GDi), Arona i Captur nie sú výrazne lepší. Aerodynamický hluk neoklameš a neoklameš ani lacnejšie riešenia v snahe udržať väčšie auto na znesiteľnej cenovej hladine.

Jazda je i napriek zvýšeniu podvozku veľmi sebaistá. Auto sa v zákrutách správa slušne, kolesá veľmi dobre kopírujú cestu a v porovnaní so všetkými crossovermi je o kus istejšia i rýchlejšia. To hádam ani nemusím dvakrát opakovať, že jazdné vlastnosti sú o triedu lepšie než u crossoverov. Keďže svetlosť nešla príliš vysoko v porovnaní s klasickou Fiestou, rozdiel medzi hatchbackmi nie je takmer žiaden. Cítiť ho v správaní na väčších nerovnostiach. Fiesta Active má v porovnaní s klasickou verziou optimalizované nastavenie tlmičov, odlišné dorazy pôsobia v prospech vyššieho komfortu a lepšieho pocitu aj na zlých cestách. Pre tie ani nemusíte ísť mimo asfalt. Active si aj na realtívne ne-terénnych pneumatikách a veľkých diskoch R17 (205/45) drží nadhľad a diery v ceste pláta lepšie ako naši cestári. Keď už sa s ňou vyberiete do ľahkého terénu (rozbité poľno-lesné cesty) oceníte nielen mäkší podvozok a vyššiu svetlosť, ale tiež vypínateľnú kontrolu trakcie a tri jazdné režimy. Najmä ten terénny dokáže pomôcť v bahne, či na snehu podobne ako GripControl od koncernu PSA. Do ľahkého terénu nenájdete lepšie riešenie. Nezvýši cenu, spotrebu ani hmotnosť auta. Samozrejme, kto chce malé terénne auto, nech oplastovanú Fiestu nechá u predajcu. Rovnaké ale platí aj o malých crossoveroch. Malé terénne auto je vlastne iba jedno, ba dve. Volá sa Jimny, prípadne Ignis.

Výbava a priestor

Fiesta je malé auto, no na svoju veľkosť ponúka adekvátne rozmernú kabínu a bohatú výbavu. Teší ma výborná konektivita cez Apple CarPlay a Android Auto. Poteší fakt, že si môžete zakúpiť audiosystém BandO, i keď aj bez značkového aparátu hrá Fiesta veľmi pekne. Projektorové svetlá, ktoré tvoria základnú výbavu svietia slušne i za zhoršenej viditeľnosti. Vyhrievané čelné sklo sa v chladnom počasí môže hodiť. Azda prvýkrát som nemusel oškrabovať okno a za pár sekúnd stačilo použiť stierače. Je to príjemné, i keď ranná rozcvička v mraze mi zatiaľ až tak nevadí. Uvidím o tridsať rokov... 

Keď som auto vrátil, hneď si ho požičal iný novinár a spolu s ďalším kolegom nás od Fordu zaviezol bližšie k centru mesta. Úmyselne som si sadol dozadu. Priestorová ponuka ma prekvapila. Kolega s výškou 180 centimetrov mi ponúkol dostatok miesta pre pohodlný posed i s rezervou. Sedadlo vodiča ešte nastavené na moju výšku už toľko miesta za sebou neposkytovalo. Pod relatívne vysoko umiestnenou palubnou doskou pred spolujazdcom je dosť miesta aj na dlhé nohy, čo pasažierovi na pravom zadnom sedadle veľmi pomôže. Ak teda budete chcieť v aute viezť troch dlhých a jedného kratšieho, kratšieho umiestnite za vodiča. Odvezú sa tak všetci pohodlne.

I keď je papierových 285 litrov pre niekoho málo, ja som s veľkosťou kufra spokojný. Skrine z Ikea Fiestou asi neodveziem, no malé SUV vďačia za väčšie kufre litrom, ktoré sú skryté vo výške. Keď tak napríklad veziete nákup potravín, tie litre vám veľmi nepomôžu.

Finále

Ford Fiesta Active je voľbou srdca i rozumu. Fiesta je auto kvalitne spracované, hodnotne navrhnuté. Stačí sadnúť za volant a rozdiel zacítite. Pôsobí kvalitnejšie a komfortnejšie ako najbližší konkurenti a pôsobí hodnotnejšie ako konkurenti z kategórie SUV. Tí síce dokážu byť lacnejší, no sú tiež hlučnejší, dlhší a minimálne na diaľnici pažravejší a ani tie litre v kufri nie sú v skutočnosti tak zásadné, ako by sa mohlo zdať. Existujú aj lepšie malé hatchbacky, väčšie hatchbacky, no tiež drahšie hatchbacky.

Fiesta Active je pre mňa najlepšie malé SUV. Pretože je malá nielen vo vnútri, ale aj zvonka. Ľahko sa s ňou manévruje, výborne sa s ňou jazdí, má dostatočnú svetlosť na jazdu aj v horších podmienkach (+ 1,8 cm v porovnaní so štandardnou verziou). Je komfortná, tichá, pohodlná a ponúka dostatok miesta pre štvoricu pasažierov.

V kategórii vozidiel, kde je pohon všetkých kolies príliš drahý a v kategórii vozidiel, kde sa za väčšími vonkajšími rozmermi neskrýva viac miesta na palube, je práve malý hatchback s terénnymi úpravami esom v rukáve. 8 z 10 bodov.

 

 

Technické údaje

Model: Ford Fiesta 1,0 EcoBoost Active
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 998
Prevodovka: 6. stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  103/4500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 180/1400
Maximálna rýchlosť (km/h): 202
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,0
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,5-6,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4040/1736/1476
Rázvor náprav (mm): 2493
Objem batožinového priestoru (l): 285
Objem palivovej nádrže (l): 42
Rozmer pneumatík: 205/45 R 17
   
Základná cenníková cena modelu (3dv.): 12 090 €
Základná akciová cena modelu: 10 690 €
Cena 5dv. verzie: 10 990 €
Cena výbavy Active 15 890 
Cena výbavy a motorizácie 17 990 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku