2018-07-20 04:45:00
Opel Grandland X 1,6
Opel Grandland X 1,6 CDTi AT
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Opel Grandland X 1,6 CDTi – rodinná voľba a príjemný spoločník (II.)

Na mesiac do redakcie prikvitol Opel Grandland X. Za fešáckym názvom sa skrýva jednoduchá voľba.

Opel Grandland X je tou „rozumnou“ verziou nového crossoveru, ktorá vznikla v koncerne PSA. Kým Peugeot 3008 to hrá na city, emócie a uchvacuje originálnym dizajnom, Grandland X je ten racionálnejší z dvojice. Prináša obrúsené tvary, príjemnú vizáž a typickú masívnosť dizajnu značky Opel, ktorá od nepamäti patrila do koncernu GM. Po prvej časti nášho mesačného testu, ktorý spracoval kolega, pridávam pár poznatkov aj ja. 

Veru, na Grandlande X vidieť viac americké gény ako tie francúzske. Auto pôsobí robustne. Je veľké, ťažké, silné. Celým zjavom naznačuje, že bezpečnosť sa na ľahkú váhu nebrala. Svedčia o tom hviezdičky v crash testoch EuroNCAP. Autisko ale klame telom. Tvári sa podstatne ťažšie než v skutočnosti je. Nastavením riadenia a reakcií na prácu vodiča i nastavením dverí a ďalšími detailami ovplyvňujúcimi pocitovú hmotnosť vozidla dosiahli konštruktéri presne to, čo chceli. Auto na svojich necelých 1400 kilogramov nevyzerá. Aspoň o dve stovky kíl viac by ste mu odhadli po prvej jazde.

Zdroj: Ján Hargaš

Napriek peknej hmotnosti nejde o mušiu váhu a nejde ani o malé auto. Preto sa k nemu najlepšie hodí naftový motor. PureTech-y sú fajn, no na plnohodnotné využitie veľkého a vysokého auta treba prinajmenšom viac valcov, ak nie rovno naftový motor. Pravda, ak nie ste vyslovene odporca naftových riešení, či nehľadáte veľké auto na krátke trasy. V takom prípade je výkonnejší PureTech (Turbo) s výkonom 96 kW lepšou voľbou.

Motor, prevodovka, pružnosť a spotreba

Testovaný automobil mal Podkapotou odchádzajúci naftový štvorvalec s objemom 1,6 litra a s pôvodným označením BlueHDi. Štvorvalec papá nielen naftu, ale aj močovinu a vďaka tejto kombinácii sa bezpečne drží potrebných emisných pravidiel. V tomto ohľade bude ešte lepší nový motor 1,5 BlueHDi (CDTi), ktorý sa do Grandlandov X začína práve montovať. Auto tak bude mať nielen nový motor, ale aj novšiu automatickú prevodovku. Už teraz sme naň zvedaví. Kým ale príde, linky pripravili aj slovenským zákazníkom dostatočnú zásobu verzie s vyšším objemom a menším počtom prevodových stupňov automatickej prevodovky.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Poďme najprv k číslam: Naftový motor 1,6 CDTi disponuje maximálnym výkonom 88 kW (120 k) dostupným pri 3750 ot/min. Maximálny krútiaci moment 300 Nm dodáva už pri 1750 ot/min. Motor je spojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou EAT6 taktiež pôvodom z Francúzska. Made in France hateri prevracajú oči, no úprimne si treba povedať, že zastaraný automat od Opla je podstatne menej kultivovaný, pomalší a ešte aj výraznejšie zvyšuje spotrebu. Francúzske vnútornosti sa počas mesačného testu preukázali ako vhodne nastavené a plynulo pracujúce. Iba tá radiaca páka so zubami vedela niekedy pohnevať.

Najkrajšia na tejto kombinácii je rozhodne spotreba. Pohodlné tempo mimo mesta môže spôsobiť, že ukazovateľ ukáže na hodnoty ako 4,9 až 5 litrov nafty na 100 km. Počas mojich cca 800 km za volantom, ktoré všetky prebehli za jeden predĺžený víkend však ukázal 5,8 l/100 km. A táto úroveň svietila na druhom počítadle po celý čas. Autu teda svedčia nielen otvorené cesty ale i diaľničné tempo 130 km/h. Dokonca ani na kopcovitej R1 priemer nestúpol nad 6 litrov.

Pružnosť motora je jeho slabšou stránkou. Niežeby auto nedokázalo predbiehať, motor je primárne orientovaný na spotrebu. Pri zrýchlení z 80 na 120 km/h zaznamenal Grandland údaj 10,6 sekundy. Pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h zaznamenal čas 8,4 sekundy. Kickdown je pritom rýchly, ale motor už ťažšie vzdoruje tempu nad 90 až 100 km/h a pekná pružnosť v nižších rýchlostiach sa mení na rozvážne zrýchľovanie.

Zdroj: Ján Hargaš

Kabína v znamení rácia, jazda v znamení komfortu

Ticho na palube ale poteší. Priemerná orientačná hlučnosť na D2 v oblasti hlavy vodiča pri rýchlosti 120 km/h s vypnutým audiom a vzduchotechnikou sa pri Grandlande X pohybovala pri 68 dB. Nadpriemerná hodnota. Hlučnosť nebráni rozhovoru, potreba zvyšovania úrovne hlasitosti audia je nízka. Zvuky v kabíne nepohlcujú zvuk audia. To svedčí ako o odhlučnení tak i o vyššej čistote zvuku audiosústavy.

Jazdné vlastnosti neohúria ani nesklamú. Auto je primárne určené na pohodlné prekonávanie bežných ciest. I slovenské cesty zvláda a jazda s autom je príjemne komfortná. Ostrejšie jazdenie ale neobľubuje. Auto pri priečnej nerovnosti v zákrute celé uskočí, neistý je najmä ľahší zadok. Presvedčivejšiemu prejavu pri prudších manévroch by sa hodilo precíznejšie nastavenie zadnej nápravy.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Ani v ľahkom teréne sa auto nestratí. Systém Grip Control, ktorým PSA nahrádza pohon všetkých kolies nie je schopný pohon všetkých kolies nahradiť. To je zrejmé. Pre väčšinu zákazníkov ale práve Grip Control plne postačuje. Aj bez neho má auto jednu zásadnú prednosť – vyššiu svetlú výšku kombinovanú s komfortnejším podvozkom. Prípadné prešmykovanie kolies utlmí vyššia rýchlosť.

Grandland X sa v porovnaní so svojim vyčančaným bratom z Francúzska odlišuje nielen jemnejším a ľahšie stráviteľným dizajnom, ale tiež praktickými riešeniami v kabíne, ktoré sú pre značku Opel typické.

Zdroj: Ján Hargaš

Mierim tým najmä k palubnej doske bez sci-fi prvkov. Ovládacie prvky sú tradičnejšie, ich zmysel odhalíte ľahšie. Modernosť sa prejavuje v preferencii dotykového displeja. Rozhranie sa snaží vyzerať ako pravé nemecké, no rozloženie menu dáva najavo francúzsky pôvod. Zamrzí sklon stredového displeja. V ostrom slnku je ťažšie čitateľný. Poteší dedikované tlačidlo pre štart-stop i logické ovládanie palubného počítača. Opel vie ako človeku uľahčiť prácu so systémami. Pre koncern PSA je to niečo nové...

Zdroj: Ján Hargaš

Ergonomické sedadlá, výborne postavené pracovisko vodiča, to k súčasným autám značky Opel patrí. Vzadu je vďaka racionálnejšej palubnej doske o pár milimetrov viac priestoru. To sa prejaví najmä v prípade, ak si za volant sadne vodič s výškou nad 190 cm. Nemusí si sedadlo posúvať až tak dozadu ako v bratskom modeli a tak ponúkne viac miesta pasažierom vzadu. V automobile sa odvezú aj piati. Vzadu dokonca dieťa v detskej sedačke a dve osoby nižšieho vzrastu. Budú si k sebe až príliš blízko, no nad hlavou i pred kolenami budú mať dosť miesta. Priestorovú ponuku vpredu i vzadu mierne obmedzuje konštrukcia presklenej strechy.

Úspech tkvie v detailoch. Napríklad slnečná clona vzadu i vzduchotechnika dovedená dozadu, to nie sú nezvyčajnosti, ale každého kto nejazdí v aute sám to isto poteší. Obzvlášť tých, ktorí vedia aké ľahké je pre dieťa spotiť sa v autosedačke a aké nepríjemné môže byť pre spánok dieťaťa slnko dopadajúce na tvár. Rovnako potešia ventilované i vyhrievané sedadlá vpredu a vyhrievané sedadlá vzadu.

Potešil ma batožinový priestor. Rozmermi a využiteľnosťou konkuruje veľkým kombi v triede.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Hodnotenie

Opel Grandland X som mal doteraz zafixovaný ako Peugeot 3008 s inou maskou. Nemeckí inžinieri ale zmenili viac než len vizáž. Auto dodali nadčasovú eleganciu, konzervatívnejšie a predsa príťažlivé tvary, no najmä odstránili z interiéru všetky samoúčelné čačky-mačky, ktoré 3008 ponúka. Budíky ukazujú tak ako majú, to čo majú, ovládacie prvky majú hlavu a pätu a človeku netrvá týždne, kým si na ne zvykne. Kabína je vzdušnejšia, ponúka nepatrne viac miesta pre vodiča, a tak aj pre posádku za ním. Do kufra auta sa štvorčlenná rodina pobalí na predĺžený víkend bez problémov, rovnako i na bežnú dovolenku. S autom je najpríjemnejšie prekonávať veľké porcie kilometrov. Najlepšie sa cíti na diaľnici, či na cestách mimo mesta. Tam sa odvďačí krásnou spotrebou a komfortným zvezením.

Možno to auto nie je natoľko nemecké, ako by si človek presvedčený o nemeckej kvalite mohol želať. Pravdou ale je, že doteraz takmer žiaden Opel nebol natoľko nemecký, ako by si človek presvedčený o nemeckej kvalite mohol želať. Kooperácie, zdieľanie platforiem má Opel v génoch hlboko zapísané. Grandland X teda nie je ničím nezvyčajným, ničím novým. Prichádza v čase, keď sa závodom podarilo vychytať detské muchy. Taží z modernej ľahkej a pevnej konštrukcie, z najmodernejších motorov a prevodoviek a pridáva k tomu punc nemeckej precíznosti a racionality. Je to skrátka veľmi dobré auto, na ktoré si našinec zvykne veľmi rýchlo. Má množstvo pokročilej techniky, asistenčných systémov, má veľmi dobé svetlá, pohodlný podvozok, holduje tichu a nízkej spotrebe. Poteší v detailoch, poteší najmä pri dlhšom spolužití.

Zdroj: Ján Hargaš

Určite by si zaslúžil pohon všetkých kolies, určite si zaslúži aj hybridnú motorizáciu, už dnes ale ponúka dostatočne širokú paletu, aby uspokojil väčšinu zákazníkov. A to všetko ponúka vo veľmi pekných cenách. Škoda, že po prechode na novú emisnú normu nezostane v ponuke aj šesťstupňový automat. Nič mu totiž nechýba a mohol by pomôcť udržať nižšie ceny. Grandland X potešil a prekonal očakávania. Odo mňa má 8 z 10 bodov.


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku