2018-01-24 04:35:00
Citroen C3 1,2 PureTech
Citroen C3 1,2 PureTech 110 AT
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Citroen C3 PureTech s automatom – mestská pohodička

Testoval som novú C3 s turbomotorom a automatickou prevodovkou. Je to dobrá voľba?

Citroen C3 je automobil, ktorý z nákladných vlakov a kamiónov smerujúcich z Trnavy do sveta po dlhom čase vytlačil model 208. Tie vlaky vozili takých 30 modelov 208 a jeden model C3 Picasso, to isté aj kamióny. Dnes je situácia opačná, či minimálne vyrovnaná. C3 sa vozí z Trnavy jedna báseň a kde-tu sa prikmotrí aj 208... Generalizovanie na základe prechádzok so psom blízko diaľnice a železničnej trate. To nezvládne len tak niekto.

C3 ale má čo povedať a zákazníci to počujú. Dobre postavený cenník, pekné tvary, pohodlný podvozok. Naposledy som testoval benzínovú verziu s manuálom a s najslabším atmosférickým trojvalcom. Dynamika bola autu pri medzimestských presunoch cudzia, no v meste fungovalo dobre a ešte k tomu aj prijateľne úsporne. Čo sa s C3 stane v prípade, že dostane turbodúchadlo a automatickú prevodovku? Ožije a stane sa mestským rýchlikom. Náhle sa v nej objaví aj chuť predbiehať na okresných cestách.

Zdroj: Ján Hargaš

PureTech a automat sú v malom aute skoro luxusnou voľbou

Lebo malé auto za dobrú cenu nemusí byť pomalé a v dnešnej dobe ani nemusí byť len s manuálom, či neschopným automatom. Lebo EAT6 spĺňa i prísne kritéria a v rámci segmentu patrí medzi tie najlepšie voľby – ak chcete malé auto s benzínovým motorom a automatom, lepší kauf budete zháňať len ťažko. Či už pôjde o spomínanú 208-čku alebo C3, či C3 Aircross. Do výpočtu patrí aj Peugeot 308, 3008, Opel Crossland X alebo Grandland X, na to netreba zabúdať.

Skrátka, túto motorizáciu nájdete v modeloch troch značiek a vo všetkých prípadoch funguje dobre. Má svoje muchy, napríklad prenáša viac vibrácií v neutrálnych otáčkach než konkurenčné dvojspojky, na druhú stranu radí hladko a rozumne, využíva otáčky a nepodtáča motor. 

Zdroj: Ján Hargaš

V prípade menších áut je kombinácia PureTech s automatom odlíšená nižším maximálnym výkonom a krútiacim momentom. V prípade C3 tak trojvalcový priamovstrekový turbomotor disponuje maximálnym výkonom 81 kW (110 k) pri 6000 ot/min a maximálnym krútiacim momentom 205 Nm pri 1500 ot/min. V prípade C3 si motor nemôžete objednať s manuálom a táto verzia zároveň tvorí vrchol benzínovej ponuky.

V porovnaní s najvýkonnejšou verziou s manuálnou prevodovkou – PureTech 82, ktorá holduje atmosférickému plneniu je rozdiel v dynamike markantný. Kým 82 s manuálom dokáže zrýchliť z 80 na 120 km/h za približne 14 sekúnd, PureTech 110 to zvládne za necelých 9 sekúnd. To stačí na to, aby sa z defenzívneho jazdenia stalo dynamické a aby sa takmer nemožné predbiehanie stalo bezproblémové.

Zdroj: Ján Hargaš

Iste, 110 koní nie je enormne veľa, ale pre malé auto je to dosť. Turbodúchadlo v kombinácii s relatívne nízkou hmotnosťou C3 (1211 kg) a nízkym odporom vzduchu pomôžu zdvihnúť dynamiku, bez veľkých následkov na spotrebe. Priemer počas testu bol 6,4 litra na 100 km v kombinovanom cykle. Výrobca udáva 5,2. To nie je nedosiahnuteľný údaj, vyššia sila motora umožňuje pri identickom jazdnom štýle menej stláčať plynový pedál a tým stiahnuť desatinky. Mne sa ale skôr páčilo svižnejšie jazdenie, ktorému je motor naklonený, a tak spotreba stúpla. Na diaľnici pri 130 km/h odoberá z nádrže v priemere 7+ litrov v závislosti od podmienok. Spomalenie na 120 pomôže udržiavať spotrebu pod 7 litrov bez ohľadu na poveternostnú situáciu. Pri rýchlosti 120 km/h má motor 2500 ot/min. Na okresných cestách sa pri defenzívnom jazdení spotreba dostane aj pod 5 litrov, no chce to veľké sebazaprenie, najmä od človeka, ktorý si najvýkonnejšiu C3 kúpil aj preto, lebo je najvýkonnejšia.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazda je o komforte

Máloktoré auto v tejto triede ponúkne tak príjemne odladený podvozok. Šestnásť palcové kolesá v ňom nijako nebránia. Auto je mäkké ale nie príliš na to, aby ste strácali kontrolu. Náklony nie sú výrazné, dokáže však dobre odtlmiť a odhlučniť nepríjemné nedostatky údržby našich ciest. Čo nezvládne podvozok dokončia mäkké sedadlá. Sú vhodne anatomicky tvarované, no zároveň pôsobia ako taká sofa – sadnete si a ponoríte sa.

Jazdným vlastnostiam pomáha mimoriadne tuhá konštrukcia. Moderné spôsoby zvárania a lepenia prispievajú k vysokej tuhosti a tá zas prispieva k vysokej bezpečnosti, odolnosti konštrukcie a tiež k lepším jazdným vlastnostiam. Auto je predvídateľné, ľahko ovládateľné. Keď už sme pri ovládaní...

Zdroj: Ján Hargaš

Ovládacie prvky sú na dosah, to najnutnejšie nemusíte hľadať v dotykovom displeji, no aj práca s infotainmentom je už dobrá. Keď sa navyše naučíte ovládať infotainment palcom tak, že sa zvyšnými prstami chytíte horného okraja dotykového displeja, dokáže vykonať aj niekoľko nastavení počas jazdy bez toho, aby ste ohrozovali premávku. To najnutnejšie ale máte na peknom koženom a ešte k tomu multifunkčnom volante, či blízko pri ňom.

Zdroj: Ján Hargaš

Hluk na palube je vzhľadom na segment mierny a nerušivý. Aj rýchlejšie prejazdy diaľnicou nespôsobujú hluchotu. V aute sa skrátka človek cíti dobre. Dobrý pocit ale začína už pri ceste k vozidlu. Lebo C3 vie vyzerať veľmi šik. V tomto prípade jej svedčala čierna farba Perla Noir s bielou strechou Opale. Niekomu sa možno airbumps nepáčia, no mestuodolnosť auta zvyšujú a nielen tie. V štýle airbumps sú totiž aj okrasné kryty oceľových kolies s rozmerom 16 palcov. Ich jednotlivé segmenty by sa v prípade poškodenia mali dať vymeniť. Sú na nerozoznanie od zliatinových diskov, no pritom ich oprava po poškriabaní nebude ani zďaleka taká problematická.

Je zaujímavé ako veľmi stiesnene pôsobí interiér vozidla. Pritom sa v C3 bez problémov odviezla štvorica pasažierov a ešte aj 30 kilový pes. Neviem ako je to možné, príde mi to ako kúzlo. No je to tak. Nikto sa po jazde nesťažoval, nikto sa necítil dolámaný. Jednoducho aj malé auto dokáže odviezť viac osôb a to pritom celkom pohodlne. Môže za to kombinácia mäkkého čalúnenia i pohodlného podvozku. Ani kufor nie je extra malý a po sklopení zadných operadiel síce nenastane rovina, ale škatule z Ikei autíčko odvezie ľahko. Ak nejde o niečo príliš veľké samozrejme.

Zdroj: Ján Hargaš

Malá C3 je očarujúca. Iste, dizajnom nevyhovie každému, ale vyhovie mnohým a mnohí si na ňu časom zvyknú. Pre moju polovičku je C3 jasným lídrom medzi malými autami. Odvezie komfortne, bezpečne. Vyzerá dobre, originálne a za 15 tisíc je s automatom a dostatočne silným motorom i poriadne bohatou výbavou. Skrátka dobrá mašinka, ktorá nezaberá veľa miesta a aj v meste sa s ňou parkuje ľahko. Pritom cenou možno pohnúť. Veď vo výbave Feel máte C3 s turbomotorom a automatom za 12 590. S trochou snahy môže byť táto verzia za 14-tisíc.

Pravdou ale je, že mi chýba verzia turbomotora s manuálnou prevodovkou. Do istej miery ju dokáže nahradiť motor BlueHDi 75 za 11 990, ale len pre malé množstvo zákazníkov s väčším nájazdom.

Zdroj: Ján Hargaš

Ak by ste chceli tento motor (PureTech 110) s manuálnou prevodovkou, musíte si zvoliť jedno z drahších a väčších áut – C3 Aircross, alebo C4 Cactus. Nič ale neušetríte. Ponuka C3 je skrátka nastavená na slabšie atmosférické motory. V prvom rade je to teda auto do mesta, kde slabší motor stačí, pri zrýchlení na 60 km/h udrží krok aj s bratislavskou premávkou. So silnejším turbomotorom a s automatickou prevodovkou je ale C3 viacúčelová a vyhovie i náročnejším požiadavkám ako v meste, tak mimo neho. Automat zvyšuje komfort jazdy za každých okolností, aj keď sú v aute v niektorých situáciách vyššie vibrácie než by bolo vhodné. Turbomotor zvyšuje bezpečnosť jazdy i komfort vďaka vyššej dosiahnuteľnej dynamike, no zvyšuje aj cenu. Verzia však stojí za úvahu. Ak nemáte veľké priestorové nároky a dizajn i komfort sú pre vás dôležité veličiny, môže byť vhodnou voľbou. 7 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku