2018-03-19 06:30:00
VW Polo Comfortline 1.0
VW Polo Comfortline 1.0 TSI
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: VW Polo Comfortline 1.0 TSI – viac priestoru v každom smere

Autá v segmente malých vozidiel postupne rozmerovo dobiehajú modely nižšej strednej triedy.

Dôkazom je nový Volkswagen Polo šiestej generácie. Dokonca si z vyšších tried požičal navyše aj niekoľko užitočných technológií. Iba málo európskych áut sa môže chváliť takým dlhým rodokmeňom, ako Volkswagen Polo. Od roku 1975, kedy sa začala vyrábať jeho prvá generácia (Typ 86), vzniklo viac ako 14 miliónov kusov. Tá predposledná si pripísala 4,2 milióna exemplárov. Hoci Polo existuje takmer rovnako dlho ako Golf, nikdy nedosiahlo renomé väčšieho súrodenca. V každej ďalšej generácii sa však Golfu približuje stále viac. Nielen vzhľadom, ale aj jazdným prejavom.

Pri Volkswagene sme si už za posledné roky zvykli, že sa tvary kľúčových modelov menia pomerne pozvoľne. Platí to aj pre nové Polo. Pod relatívne konzervatívnym kabátom sa však schováva úplne nová technika. Nová generácia Volkswagenu Polo je revolučná, prichádza na novej platforme. Vďaka nej je nielen väčšia v interiéri, ale má tiež nové, modernejšie prvky výbavy, donedávna vyhradené väčším modelom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Novinkou číslo jeden je modulárna platforma MQB A0 určená pre malé vozidlá s priečnou zástavbou motora a výhradne pohonom predných kolies. Nové Polo je o 81 milimetrov dlhšie, 69 milimetrov širšie a o 8 milimetrov nižšie ako to predchádzajúce. Rázvor náprav sa pritom natiahol o 78 milimetrov na súčasných 2551 milimetrov. Tým sa Polo takmer dostalo na rozmery predchádzajúcich generácií Golfa. Pozoruhodné pritom je, že napríklad nová Ibiza, ktorá vyštartovala ako prvá s novou platformou, je ešte o 6 milimetrov dlhšia, 29 milimetrov širšia a má o ďalších 13 milimetrov väčší rázvor náprav. Základný objem batožinového priestoru je pritom 355 litrov, teda o 4 litre viac ako Polo.

Zdroj: Jozef Vydra

Zvonka vidno, že zmizli obliny minulej generácie. Teraz nastúpili hrany a zložitejšie detaily, najviac viditeľné na bokoch karosérie. Vozidlo opticky ešte viac rozširujú a znižujú. Bez priameho porovnania nejeden pozorovateľ nerozozná nové Polo od Golfu.

Najväčší rozdiel v porovnaní s minulou generáciou Pola je však v interiéri. Podľa priestoru, šírky v lakťoch a celkového pocitu za volantom totiž naozaj nespoznáte rozdiel medzi šiestou generáciou malého modelu a siedmym vydaním bestselleru Golf. Šírka na predných sedadlách je napríklad úplne rovnaká ako v Golfe, ktorý má rázvor kratší o 69 milimetrov. Vzadu chýba v porovnaní 2,5 cm. Takže aj keď ide oficiálne o auto pre päť ľudí, pohodlie v ňom nájdu iba štyria dospelí. V pozdĺžnom smere je to však celkom slušné. Mám 190 centimetrov a za seba som sa posadil bez problémov. Pred kolenami aj nad hlavou  s približne trojcentimetrovou rezervou. Nastupovaniu a vystupovaniu nebránia vysoké prahy, ani podbehy kolies.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Veľmi dobré je tvarovanie sedadiel a operadiel. Tie predné akoby vyrobili na mieru práve pre mňa. Už dlho som nesedel v tak komfortných sedadlách, ani vo vyšších triedach. Takto si predstavujem plnohodnotné sedadlá, nielen v segmente malých áut. Tuhosťou, tvarovaním, ale aj rozmery nemali chybu. Dĺžka sedadla 520 mm je v danom segmente nadpriemerná, rovnako ako výška operadla 630 mm. Polo tým predbehlo dokonca aj Golf, ktorý má iba pár milimetrov navyše na zadných operadlách.

Oproti minulosti sa sedí subjektívne nižšie a celková pozícia za dvojosovo nastaviteľným volantom pripomína viac kompaktný automobil, ako auto zo segmentu B. Je to dôsledok výrazne predĺženého rázvoru náprav. Dovoľuje sedenie s viac natiahnutými nohami vodiča. K tomu treba prirátať väčšie rozmery kabíny, kde sa zväčšila dĺžka vpredu. Možno aj trocha na úkor vzadu sediacich pasažierov. No sedieť sa tam dá celkom pohodlne, ak nie sú predné sedadlá posunuté príliš dozadu. Vzhľadom na ich veľký rozsah pozdĺžneho nastavenia to nie je potrebné.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Polo má medzigeneračne väčší aj batožinový priestor - 351, respektíve 1125 litrov. Je to o 71 a 173 litrov viac v porovnaní s predchodcom. Aj to vidno: šírka ložnej plochy v najužšom bode je 1010 milimetrov, podlaha sa dá nastaviť do dvoch polôh. Po plato od nej nameriate 430, alebo 540 milimetrov. Ani v tej vyššej polohe nevznikne po sklopení zadných operadiel úplne rovná plocha, čo v tejto triede nie je také dôležité.

Už minulá generácia Pola bola veľmi pohodlné auto a novinka sa samozrejme nenechala zahanbiť. Hoci nové Polo môže mať aj systém voľby jazdného profilu, my sme ho nemali a napriek tomu sme sa cítili ako v bavlnke. Je zaujímavé, že tlmiče a pružiny vozidla zvládali všetko na jednotku a v kabíne sa neozvala žiadna tupá rana ani na tých horších cestách. Dosť dlho som nezažil také tiché a pokojné malé auto. Bežné nerovnosti v ňom vnímate viac informatívne, než aby vás obťažovali. Dalo by sa povedať, že za to môžu mäkšie tlmiče, ale nie je to iba vďaka nim. Konštruktéri podvozka totiž pre Polo zvolili aj mäkšie uloženie náprav. Práve masívnym silentblokom vďačíme za tlmenie mikronerovností a celkovú plavnosť karosérie. Toto je jednoznačne najpohodlnejšie malé auto súčasnosti. Pritom v základe jazdí na 70-percentných štrnásťpalcových pneumatikách. Ešte aj v najvyššej výbave Highline sú štandardom pätnásťpalcové disky. Tie malo obuté aj nami skúšané auto.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Polo sa v zákrutách nehanbí nakloniť, podvozok občas pôsobí trochu gumovo. Aj vďaka tomu je však na nerovnostiach mimoriadne komfortné a plavné. Lenže všetok ten komfort nie je zadarmo a sú mu podriadené všetky športové ambície, ktoré štandardné Volkswagen Polo vôbec môže mať. Spoznáte to samozrejme hlavne na brzdách a v zákrutách. Poddajné silentbloky najskôr ľahko „uhnú“. Spôsobuje to tak trocha gumovitý pocit z podvozku. Až potom auto zatočí. Cítite isté nepresnosti v riadení a horšie sa odhadujú hranice, kam až môžete zájsť. Výsledkom je síce väčšia nedotáčavosť, ktorá neumožňuje jazdiť výrazne dynamicky. Ale to ani nebol zámer tvorcov. Aj predchodca bol veľmi komfortný, novinka posunula zvyklosti na novú úroveň. Z hľadiska bežného denného použitia sa mi to pozdáva. Pri tomto type auta beriem komfort jazdy ako výhodu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

S mimoriadne nízkou hlučnosťou plne korešpondujú jazdné vlastnosti, ktoré sú výrazne komfortné. Nové Polo je tak bez diskusie autom s najlepšou kvalitou jazdy nielen vo svojom segmente. Daňou za to je výraznejšie nedotáčavé správanie, viditeľné najmä v krátkych zákrutách a menej presné riadenie. Polo zatáča celkom svižne len pri malých rýchlostiach. Pri zvyšovaní tempa sa reakcia na pokyny volantu trocha spomaľuje, čím tak trochu pripomína modely SUV. Všetko je to o zvyku. Aj s takto výrazne komfortným podvozkom sa dá jazdiť svižne. Otázkou je, či to od Pola niekto chce. Iné to bude v prípade športovej verzie GTI, ale to je celkom iná káva, aj keď v podobnom balení.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Trojvalcové motory v mnohých vzbudzujú predsudky. Veľa motoristov stále vníma motory s troma valcami ako nejaké zlo, ktoré im nesmie do garáže. Ak sa však zveziete práve s litrovým TSI, možno zistíte, že trojvalcový motor môže byť vlastne aj celkom dobrým pohonom. Motor 1.0 TSI v žiadnej svojej verzii nepoužíva vyvažovací hriadeľ. Jeho úlohu supluje zámerne nevyvážený zotrvačník. Je v spojení s manuálnou prevodovkou pevný, v kombinácii s tlmičom torzných kmitov integrovaným do spodnej remenice pohonu príslušenstva. Výsledok snáh o zabezpečenie čo najvyššej kultivovanosti a nízkej hlučnosti je naozaj impozantný.

Že má motor len tri valce, je úplne jedno, pretože sa ho podarilo vyladiť do úplnej dokonalosti. Pri bežnej jazde o ňom vďaka skvelému odhlučnenie a kultivovanosti vlastne neviete, neprekážajú mu ale ani vysoké otáčky a rýchlosti. Polo s motorom 1.0 TSI s výkonom 70 kW napriek prvotným obavám z malého výkonu ukázalo, že sa vo Volkswagene s litrovým TSI pekne pohrali. So slabším výkonom motora sa dodáva päťstupňová manuálna prevodovka. Predpokladal som, že by mu slušala určite 6 stupňová, ako má silnejšia 85 kW verzia. Prevodovka má totiž dlhé prevody, aj rozstupy prevodových stupňov sú pomerne veľké. Motor si napriek tomu vedel poradiť v každej situácii. Subjektívne som vnímal, akoby mal vyšší výkon, ako udáva automobilka. Predlhé prevody prevodovky však v značnej miere prispievajú k hospodárnosti prevádzky. Nútia vodiča pri zrýchľovaní viac zošliapnuť pedál akcelerácie. Tým dôjde k otvoreniu škrtiacej klapky o väčší uhol, čím sa zníži odpor v nasávaní voči pohybujúcim sa piestom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Poradca radenia však veľmi časti nezmyselne nabádal k radeniu na vyšší prevodový stupeň aj v momente, keď mal motor málo otáčok. Napríklad pri rýchlosti 50 km/h odporúčal radiť najvyšší prevodový stupeň. To ale znamenalo, že otáčky spadli tesne nad hranicu 1100, čo sa trojvalcu nepáčilo a začal nepríjemne dunieť a klepať s celým autom. V rámci tlaku na čo najlepšie ekológiu zo strany EÚ sa objavujú prvky, ktoré nemajú logiku. Aj keď to podľa obrázkov v galérii tak nevyzerá, s testovaným motorom sa dá jazdiť aj za čosi viac ako 5 litrov na 100 km. Ak sa pokúsite o čo najviac športovú jazdu, očakávajte spotrebu 8-9 litrov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nedostatky? Áno, má ich pár aj najnovšie Polo. Napríklad stredová lakťová opierka sa nedá nastavovať výškovo a zavadzia pri manipulácii s ručnou brzdou. Tvrdé plasty v hornej časti výplne dverí kazia dojem z inak kvalitného výberu materiálov. Veď palubná doska je z poddajného penového plastu. Polo by malo byť presvedčivé vo všetkých smeroch. Najmä ak sa nejde „pretrhnúť“ ani pri štedrosti sériovej výbavy. Čo je tiež mínus – prakticky väčšina vychytávok je iba v príplatkových balíkoch. Dokonca ešte aj v najvyššej úrovni Highline sa pripláca za automatickú klimatizáciu, 8-palcové rozhranie infotainmentu, či dokonca diódové svetlá. V základe sú len halogénové.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Neviem, či sa dá o novom Volkswagene Polo stále hovoriť ako o malom aute. Skôr by som ho pasoval do kategórie „malej nižšej strednej triedy“. Viem, nič také neexistuje. Ale hoci nové Polo zvonka dobre maskuje svoje (zväčšené) rozmery, keď si sadnete za volant nebudete mať jasno. Vzdušný interiér navodzuje atmosféru, akoby ste sedeli v Golfe. Použitie kvalitných materiálov pôsobí hodnotne a posúva auto k súčasnej špičke. Vzadu je síce dosť miesta pre dvoch a možno ešte jednu kabelku, ale cestujúci majú pomerne dobré pohodlie najmä vďaka perfektne tvarovaným sedadlám.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Novému Polu sa dá vyčítať len málo čo. Je to všestranné auto, ktoré ponúkne solídny jazdný komfort, dostatok vnútorného priestoru a agilné správanie na ceste, aj so slabším motorom TSI. Nehrá to však na všetky strany. Je v prvom rade jednoducho pohodlné. To je všeobecná charakteristická vlastnosť šiestej generácie Volkswagenu Polo.

Vývojári navrhli výborné auto s minimom nedostatkov. Aj keď sa bude snažiť okrem „prvovodičov“ osloviť aj seniorov, tej prvej kategórii sa nemusí natoľko pozdávať. Chýba mu niečo, čím by zaujalo mladších záujemcov. Je totiž až priveľmi konzervatívne.

Technické údaje

Model: VW Polo Comfortline 1.0 TSI
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 5 stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  70/
Krútiaci moment (Nm/ot.): 175/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 187
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,6/3,9/4,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4053/1751/1461
Rázvor náprav (mm): 2551
Objem batožinového priestoru (l): 351/1125
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1145
Užitočná hmotnosť (kg): 495
Rozmer pneumatík: 185/65 R15 
   
Základná cenníková cena modelu: 10 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 13 110 €
Cena testovaného vozidla: 16 260 €

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku