2017-06-28 04:20:00
Renault Koleos 2017 Šamorín
Renault Koleos 2017 Šamorín
Zdroj: Ján Hargaš

PRVÁ JAZDA: Renault Koleos 2,0 dCi A/T aj M/T, Intens aj Initiale Paris

Renault Koleos som koštoval na medzinárodnej prezentácii v okolí Šamorína.

Modelová ofenzíva značky Renault neustáva. Dnes prichádza veľké SUV od francúzskej značky. Nie je to prvý pokus. Dokázal to Renault na druhý pokus?

Prvá generácia nezaznamenala veľký úspech, pokojne sa dá označiť aj za neúspech. Nejasný dizajn, slabé na ceste i v teréne, zvonku veľké, zvnútra menšie a ani ponuka motorizácií nebola ktovie čo.

Nový Koleos už vyzerá podstatne viac k svetu. Berie si dizajnové prvky moderných áut značky Renault a oblieka ich na veľkú karosériu. Pochádza z Južnej Kórei a ide o globálny model. To so sebou prináša niekoľko drobných rozdielov a odlišností, s ktorými európsky zákazník nemusí byť plne stotožnený.

Najväčším rozdielom je automatická prevodovka. Namiesto v Európe obľúbenej dvojspojkovej automatickej prevodovky sa o zmeny prevodov stará s výnimkou manuálnej šesťstupňovej výhradne CVT prevodovka Nissanu X-Tronic. I keď kombinácia CVT s naftovým motorom nie je nová a v zásade môže byť vydarená (Subaru), nie je všetko s kostolným poriadkom.

Ako globálny model tiež Koleos neponúka 7-miest aj keď by to mohlo mať zmysel a mohlo by na to vzadu byť miesto (keď môže mať 7 miest Grand Scénic...). Na druhú stranu, Renault pochopil rovnicu úspechu na európskom trhu veľmi dobre a ani sa neunúval ponúkať benzínovú alternatívu. Nie, prináša naftové motory.

Zdroj: Ján Hargaš

Základ tvorí moderný agregát slúžiaci dnes ako vrchol naftových motorizácii. Je ním motor 1,6 dCi. Namiesto biturbo verzie, ktorá je vrcholom v modeli Mégane, či v Talismane ale veľký Koleos ponúka objemnejší naftový štvorvalec s objemom 2,0 litra.

2,0 dCi ponúka aj Xtrail, prečo by mal väčšiemu Koleosu stačiť menší motor? Veru, Koleos je o kúštik väčší ako Xtrail, ale bez 7 miestnej verzie. Je tak viac luxusný ako rodinný.

Manuál alebo automat? Za nás manuál. Rozhodne.

Testovacie jazdy v okolí Šamorína som začínal s verziou Initiale Paris vybavenou najsilnejším motorom s automatickou prevodovkou. Automat pre menší motor Renault neponúka. Initiale Paris ako najvyššia výbava obsahuje všetko, čo by záujemca o veľké SUV s nádychom francúzskeho šarmu mohol chcieť. Azda okrem Multisense má auto všetko, čo európske Renaulty. Veľký displej, multifunkčný volant a veľmi príjemné pracovné prostredie. Odlišnosti sú len v detailoch palubnej dosky. Podstatné sú veľmi pohodlné nastaviteľné sedadlá a veľa priestoru po všetkých stránkach. Aj vzadu sa pohodlne odvezú dvojmetroví. 498 dm3 v batožinovom priestore nie je málo, i keď konkurenti dokážu ponúknuť viac. Batožinový priestor je dobre tvarovaný, dostupný a nemám k nemu žiadne výhrady. Ak by ste kufor naložili po strechu, máte tam 663 dm3. Ale poďme k jazde s automatom.

Zdroj: Ján Hargaš

CVT prevodovka pracuje jemne, plynulo a dokáže sa tváriť ako klasický automat so stupňami. Počas prvých kilometrov som si vlastne ani typické správanie CVT s motorom v rovnobežných otáčkach ani nevšimol. Dobré.

Dobré ale nie sú relatívne pomalé reakcie prevodovky. V automatickom režime trvá približne rok, kým prevodovka zareaguje na plynový pedál zatlačený na podlahu. Následná reakcia síce obsahuje podradenie, ale človeku sa nechce veriť, že motor disponuje výkonom 175 koní a krútiacim momentom 380 Nm pri 2000 ot/min. Veľká časť dynamického potenciálu motora sa stráca niekde medzi samotným agregátom a kolesami. Po niekoľkých neúspešných pokusoch o predbiehanie na kratších úsekoch a po niekoľkých návratoch späť za kamión, sa mi podarilo nájsť správny postup pri predbiehaní. Je to manuálny režim. Podradíte v dostatočnom predstihu a postupne zvyšujete tlak na plynový pedál, kým sa protismer neuvoľní. Môj pocit z jazdy s automatom vystihuje jedna veta: toto je dvojliter? Jednoducho CVT zabíja silu motora. Nevadí to, ak vyznávate pokojný jazdný štýl, no vadí ak žiadate od auta rýchle reakcie a pružné zrýchlenie dvojlitra. Nemá ich. Ani náplasť s manuálnym režimom nie je dokonalá, ale ak automat musíte mať (kvôli polovičke, či pohodliu), predbiehanie v manuálnom režime je bezpečnejšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Na druhý deň sa mi podarilo získať model vo verzii Intens s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou s radiacou pákou z modelov ako je Mégane. Intens sa od Initiale Paris na prvý pohľad líši len v detailoch, i Intens pôsobí hodnotne ba až prémiovo. Nebyť manuálneho nastavovania sedadla, by som si rozdiel ani nevšimol.

Práca s relatívne dlhou pákou je dobrá, dráhy sú obdivuhodne presné (na Francúza), kulisa príjemná. Čo je ale dôležitejšie, motor akoby mal o valec viac. 380 Nm sa len s manuálom ukáže v plnej kráse. Pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h na 5. prevodovom stupni podľa môjho merania trvá Koleosu cca 10 sekúnd. Podradenie na 4. prevodový stupeň zrýchlenie posunie až tesne nad 7 sekúnd a to je už naozaj pekná hodnota – najmä od veľkého SUV. Predbiehanie s manuálnou prevodovkou sa tak stáva malinou. Podradiť o stupeň, či o dva a následne vyraziť vpred. Auto má odrazu kopu sily, ťahá s presvedčením a chuť do zrýchlenia mu neubúda ani nad 140 km/h. Takto má jazdiť vrcholná verzia.

Aj tu nachádzam rýchlo ale. Vadí mi? Takmer vôbec. Turbodúchadlo síce disponuje variabilnou geometriou lopatiek, avšak neponúkne taký záťah z nízkych otáčok ako konkurenčné motory súčasnosti. Stručne povedané: pod 2000 ot/min sa skoro nič nedeje.

Zdroj: Ján Hargaš

Akoby sa naftový motor vrátil v čase 10 rokov dozadu. Dynamický rozbeh s 1300 ot/min? Tak to teda nie. Buď počkáte, kým sa motor nadýchne, alebo mu pomôžete dostať sa do vyšších otáčok spojkou. Do 1700 ot/min sa naozaj nič nedeje. Za touto hranicou ale cítite hlboký nádych motora a pri 2000 ot/min vás auto kopne do krčnej chrbtice ako staršie TDI-čka. Sila mu neubúda až k 4000 ot/min. Na 4500 ot/min ťah odíde tak rýchlo ako prišiel a krátko na to sa dostanete na obmedzovač.

Pásmo cca 2500 využiteľných otáčok ale stačí na to, aby ste s manuálnou prevodovkou dokázali udržiavať motor živý a silný. Prevody sú nastavené rozumne a spodné nie sú príliš dlhé.

Vybrali sme sa vo dvojici s dvomi autami na Pezinskú Babu, aby sme zistili ako sa auto chová na limite. Obe autá mali najsilnejší motor s pohonom všetkých kolies. Jedno malo automat, druhé manuál.

Výsledkom v mojom prípade bolo, že aj napriek menším znalostiam zákrut na Babe, som dokázal udržiavať krok so skúsenejším kolegom. Mal som totiž manuál. Na niektorých miestach na mňa dokonca strácal. Musel sa totiž trápiť s automatom a nepomáhal ani manuálny režim (ako som písal vyššie).

Zdroj: Ján Hargaš

4x4 je pohonom všetkých kolies najmä v teréne

Nemusíme sa klamať, pohon všetkých kolies pochádza od Nissanu a je to starosvetský pohon všetkých kolies primárne zameraný na jazdu v teréne. O prenos krútiaceho momentu sa stará elektromagnetická spojka, auto dokáže jazdiť so spojkou úplne rozpojenou, no disponuje aj režimom Lock, kde sa systém dôkladne snaží prerozdelovať krútiaci moment medzi nápravy. Čo dobre funguje v teréne, je slabšie na ceste. Na ceste pripája zadné kolesá len minimálne, navyše dosť pomaly. Svedčí o tom aj ukazovateľ prerozdelenia krútiaceho momentu. Pri ostrej jazde s AWD Auto v zákrutách dostáva zadná náprava maximálne štvrtinu krútiaceho momentu a navyše neskôr než najmodernejšie konkurenčné systémy. Znamená to, že sa Koleos pri rýchlej jazde hrnie von zo zákruty po nose ako typické veľké SUV s ťažkou prednou časťou a vysokým ťažiskom. Keď už to začína byť nebezpečné, pohon všetkých kolies sa spamätá, pošle niečo viac aj dozadu a auto sa vráti do zákruty. S vypnutým ESC (áno, tu to ide, no nevypne sa úplne) sa tak jazda v zákrutách môže zmeniť na celkom zábavnú.

V ťažšom teréne sa opäť netreba hrať na automatiku a rovno si zapnúť režim Lock. Režim Lock zabezpečí, že auto zvládne aj náročnejšie prekážky na offroad dráhe.

Pochváliť musím podvozok. Ten medzi konkurentami vyniká. Autom priečna nerovnosť v zákrute ani nepohne. Pritom dokáže filtrovať menšie i väčšie nerovnosti. Koleos je stabilný, istý a vodič má dobrý prehľad o situácii pod sebou.

Zdroj: Ján Hargaš

Takže Koleos, alebo ne-Koleos?

Z môjho pohľadu je Koleos vydarené vozidlo. So silným naftovým štvorvalcom a manuálnou prevodovkou sa dokáže vyškriabať na vrchol ponuky a v súboji ceny s protihodnotou je na tom enormne dobre. Odvážim sa tvrdiť, že Kodiaq má v rybníku poriadne schopnú rybu a silného protivníka s veľmi dobrou cenou. Samozrejme, vo veľkom rybníku väčších SUV nie sú Kodiaq a Koleos osamote, ale aktuálne segment vedú.

Automobil má zaujímavý a hodnotný dizajn. Páči sa mi svetelný podpis i zadná časť. Francúzsky elegán ako by mal byť. So slabším motorom by som sa nezahrával. Nie je zlý, ale Koleos si dvojliter zaslúži. Rovnako si zaslúži vrcholnú výbavu Initiale Paris. Škoda, že je dostupná iba s automatom. Každopádne ani Intens nič nepokazí a môžete si ju vyšperkovať k obrazu svojmu. Moje odporúčanie: 2,0 dCi Intens M/T za lákavých 32-tisíc vo výbave Intens. Automat je najmä pre vodičov uprednostňujúcich komfortné pokojné jazdenie. Ak dynamiku, odporúčam osvojiť si manuálny režim. Pohľad do cenníka vraví, že ak sa predsa rozhodnete pre manuál, za 35 tisíc tam máte všetko. Ak by som to mal premietnuť do bodov, je to za 7,5 z 10, nemyslím, že by na tom dlhšie spolužitie čokoľvek zmenilo. 

Zdroj: Ján Hargaš

Ján Hargaš

Komentáre k článku