2016-12-02 10:15:00
Kia Optima, Optima SW,
Kia Optima, Optima SW, GT, GT Line a PHEV
Zdroj: Ján Hargaš

Prvá JAZDA: Kia Optima, Optima SW, GT, GT Line a PHEV – skúsili sme všetky

V prvej jazde sme mali možnosť zoznámiť sa s novou Optimou vo všetkých kľúčových verziách.

Konkrétne sme odjazdili niekoľko kilometrov v troch nových verziách automobilu strednej triedy od kórejskej značky Kia a to Optimu SW GT, Optimu SW GT Line a na záver novú hybridnú Optimu PHEV.

Optima prichádza v celkovo už štvrtej generácii veľkého sedanu od značky Kia, prvé dve generácie sme ju poznali pod menom Magentis. Po prelomovej tretej generácii šesť rokov po jej uvedení, prichádza štvrtá, ktorá výrazný dizajn predchádzajúcej generácie posúva ďalej. Nielen dizajn je nový.

Prvé jazdy s týmito verziami síce nepovedia všetko, to kľúčové ale ozrejmiť dokážu. 

Kia Optima SW GT Line 1,7 CRDi - Racionalizovaný naftový štvorvalec v športovom balení

Ako prvú si zoberiem na paškál verziu kombi v takmer najvyššej výbave GT Line. Ako doteraz, aj odteraz je ponuka motorizácií nového kórejského modelu značne limitovaná. Nebudete si trápiť hlavu nad tým akú verziu akého motora zobrať. Tak ako sesterský Hyundai i40 kombi aj Optima má dve „hlavné“ verzie. Benzínovú so silným atmosférickým motorom 2,0 CVVL s maximálnym výkonom 120 kW (163 k), alebo naftovú verziu so známou jednotkou 1,7 CRDi s maximálnym výkonom 104 kW (141 k) a maximálnym krútiacim momentom 340 Nm. „Bonusom“ pre kombi verziu je vrcholný prepĺňaný benzínový štvorvalec 2,0 T-GDi s maximálnym výkonom 180 kW (245 k), tomu sa budem venovať neskôr. „Bonusom“ pre verziu sedan je zas hybridná alternatíva PHEV opísaná nižšie.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Ako pri sedane, tak pri kombi nemôžete rátať s pohonom všetkých kolies, no ani s objemnejším naftovým motorom, ktorý je v segmente strednej triedy považovaný za najvýznamnejší. Obe tieto skutočnosti znižujú predajný potenciál nielen Optimy a Optimy SW, ale dlhodobo aj modelu Hyundai i40 a i40 SW.

Čo však Kia Optima ponúka je optimalizovaná ponuka pre fleet, slušné motorizácie s dostatočným výkonom, automatické prevodovky a bohatú výbavu, na ktorej segment takpovediac stojí a padá.

Dizajnovo originálna Optima vo verzii GT Line pridáva viacero prvkov vyhradených pre plnokrvnú verziu GT. Konkrétne športové prvky karosérie ako zvýraznená mriežka chladiča, chrómované doplnky, difúzor v zadnej časti, dvojicu výfukov, väčšie zliatinové disky. V interiéri je to zasa plná paleta doplnkovej výbavy. Spomenúť treba vyhrievané a klimatizované sedadlá vpredu, kožené poťahy komfortných sedadiel, takmer všetky elektronické asistenčné systémy (s výnimkou elektronickej kontroly podvozku vyhradenej pre GT), xenónové svetlomety, navigačný systém s 8 palcovou obrazovkou a tiež prémiový audio systém Harman Kardon so subwooferom v batožinovom priestore namiesto rezervy.

Vo verzii GT Line však na benzínový motor môžete zabudnúť, takto si vypiplete jedine naftový motor 1,7 CRDi s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Za príplatok 2000 eur získate automatickú dvojspojkovú 7-stupňovú prevodovku DCT. Za 690 eur si zasa svetlá môžete vylepšiť na LED stretávacie s dynamickým prisvecovaním zákrut.

Takto vybavené auto je už skutočným manažérskym kombíkom schopným poslúžiť ako reprezentatívne, služobne i rodinne. 141 koní a 340 Nm automobilu plne postačujú a vďaka tlačidlu Sport nebudete mať problém ani pri dynamickej jazde na okresných cestách. Výkonnostná rezerva je dostatočná na rýchle predbiehanie. Auto má podvozok štandardne nastavený komfortne, verzia GT Line aj vďaka 18-palcovým diskom a menšiemu podielu gumy (235/45) môže na rozbitých cestách pôsobiť tvrdšie než by bolo žiadúce. Keď však chcete výhradne komfortného prepravcu, je tu výbava Platinum, bez športového nádychu GT Line. Istú nepohodu môžu cítiť práve pasažieri na zadných sedadlách. Tie disponujú slušným sklonom a naznačeným bočným vedením. Vzadu je dostatok priestoru po všetkých stránkach aj pre vyššie postavy.

Zdroj: Ján Hargaš

Ako som už naznačil, výbava auta je skutočne prémiová, za volantom možno stráviť dlhé hodiny bez strachu z bolesti chrbta, vďaka klimatizovaným sedadlám sa netreba báť leta, vďaka vyhrievaným predným i zadným sedadlám koža nebude predstavovať problém ani v zime.

Ergonómia v Optime je o krok ďalej než v aktuálnej generácii modelu i40, sedenie je anatomickejšie, nižšie a plne nastaviteľné. Za tých pár kilometrov nemám výhrady.

Verzia GT Line skutočne pôsobí ako plnohodnotné manažérske kombi, aj vďaka priestrannému kufru s maximálnym objemom 552/1686 litrov. Kufor má dvojité dno, s organizérom a elektronickým otváraním veka.

Optimalizácia Optimy na Fleet okrem iného zahŕňa aj veľmi štedrú záruku na úrovni 7 rokov alebo 150-tisíc kilometrov. Pre firemného zákazníka je ešte zaujímavejší dodatok hovoriaci o neobmedzenej záruke v prípade prvých troch rokov po kúpe. Za takýmto krokom možno vidieť veľkú dôveru vo vlastný produkt. Firemný zákazníci dokážu za tri roky po kúpe nabehať ozajstné státisíce km.

 

Kia Optima SW GT 2,0 T-GDi – nevybúrené kombi

Športová verzia kombi modelu Optima SportsWagon s prepĺňaným benzínovým motorom je ako nevybúrený mladík vo svojom prvom manažérskom obleku. Ulízaný, seriózny, ústa plné odborných fráz a skratiek, schopný poctivej práce i suverénneho vystupovania. No iba kým sa pred ním neotvorí voľná cesta a zopár zákrut. V tom okamihu sa mu pred očami zastrie, nahrnie sa krv do hlavy, z pravej nohy sa stane ťažké kopyto a všetky naučené pohyby odhodí v prospech svojho utlmeného násťročného JA rokmi cibreného na počítačových hrách.

I keď parametre automobilu nútia prirovnávať k modelu Škoda Superb 2,0 TSI s maximálnym výkonom 220 koní a pohonom iba prednej nápravy, nie sú z rovnakého cesta. Kým Superb je vyzretý starší pán s odporom k nafte, Optima SW GT je ostrý ázijský expres pripravený desiť posádku i okolie.

Zdroj: Ján Hargaš

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Skutočne ide o automobil s výhradne predným náhonom, navyše bez akejkoľvek pomoci v športovom diferenciále s obmedzenou svornosťou. Nie, toto je predohrab, ktorý ťahá za volant, vylieza zo zákruty po nose, hučí, reve, žerie a svižne zrýchľuje a jediné čo má, je elektronická náhrada samosvorného diferenciálu prostredníctvom pribrzďovania kolies. 

Silný benzínový štvorvalec alias dokonalý štvorec (vŕtanie: zdvih  86:86) má chuť do otáčok, avšak vo vyšších rýchlostiach ho limituje robustnosť vozidla a celková pohotovostná hmotnosť 1720 kilogramov (o 200 kg viac než spomínaný Superb). Auto má očarujúcich 180 kW (245 k) pri 6000 ot/min a 350 Nm od 1350 do 4000 ot/min. Všetku silu prenáša na predné kolesá prostredníctvom dobre vyladenej šesťstupňovej automatickej prevodovky s prívlastkom klasická, teda s hydrodynamickým meničom.

Z 0 na 100 km/h zrýchli za 7,6 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 232 km/h. Zaujímavé je i pružné zrýchlenie, auto z kolóny vystrelí až tak prudko, že práve ten spomínaný junior manažér bude mať čo robiť aby ho udržal na ceste, obzvlášť na kolajoch.

Auto má pritvrdený podvozok, navyše na veľkých 18 palcových kolesách (ako GT Line), takže veľký komfort vzadu nie je. Aj vpredu cítite nerovnosti. Chcelo by to pevnejšie riadenie s väčším odporom, no i na „mäkké“ sa dá zvyknúť.

Zdroj: Ján Hargaš

Optima SW GT je veľmi zaujímavým spestrením ponuky a výrazným počinom pre automobilku, ktorá len v ostatných rokoch objavuje vlastnú športovú stránku. Len tak ďalej Kia.

Samozrejme, nie je to dokonalé auto a v tejto cenovej relácii už máte naozaj blízko k výberu automobilu s obdobne výkonným dvojlitrovým benzínovým motorom doplneným pohonom všetkých kolies, ale v priamom porovnaní s konkurentmi si nevedie zle. Je to taký prerastený hot hatch so všetkým čo k tomu patrí, avšak s rozmermi a priestrannosťou strednej triedy. 

Zdroj: Ján Hargaš

 

Kia Optima PHEV

Hybridnú verziu Optima už mala. Pri prvom pohľade sa zdá, akoby sa veľa nezmenilo. Podkapotou vozidla je benzínový priamovstrekový štvorvalec s objemom 2,0 litra, ktorému asistuje elektromotor. Oba motory sú priamo spojené s prevodovkou a prenášajú svoje sily na prednú nápravu. V tomto prípade ide o 6-stupňovú automatickú prevodovku s hydrodynamickým meničom.

Teória je obdobná ako pri modeli Niro. Kým Niro disponuje šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou, Optima vsádza na klasický automat. Rozdiel je tiež vo výkonoch a dojazde čisto na elektrinu. Kým Niro prejde výhradne na elektrický pohon zhruba 1 až 2 kilometre, Optima má maximálny dojazd mnohonásobne vyšší. Dosiahne až na 54 km, vďaka čomu môže behom denných povinností fungovať ako elektromobil a benzínový motor nemusí zasahovať. Stačí ak po každej jazde pripojíte automobil na nabíjačku, respektíve do klasickej zásuvky a 9,8 kWh batériu nabijete v priebehu noci.

Zdroj: Ján Hargaš

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Hybridný systém pritom funguje automaticky. Ovplyvniť zapínanie jednotlivých motorov môžete samotným nabíjaním zo siete, tak aby elektrický motor s výkonom 50 kW vždy disponoval dostatkom energie, alebo stlačením plynu. Ak budete od auta chcieť maximalizáciu výkonu, riadiaca jednotka nakopne aj benzínový motor. Treba ale napísať, že na pohodlnú defenzívnu jazdu po meste, či na okreske stačí aj elektromobil, najmä vďaka krútiacemu momentu, ktorý si s ťažkým autom poradí.

Prehľadne spracované budíky disponujú všetkými potrebnými informáciami. Príkladne utlmená kabína spôsobuje, že spustenie spaľovacieho motora je takmer nepočuteľné, viac vám prezradia práve informačné panely.

Vďaka umiestneniu batérie nad zadnú nápravu má auto nadmieru vyvážené jazdné vlastnosti a pôsobí veľmi solídnym dojmom. Pruženie je komfortné, pritom virtuálny výkon oboch jednotiek je 205 koní. Vzájomnou spoluprácou dokážu motory preniesť na cestu veľkú časť z tohto údaju a auto dosahuje obdobnú akceleráciu ako naftová verzia, pocitovo je o kus schopnejšie. Je to taká upokojená eko verzia modelu GT.

Škoda, že Kia neponúka hybridné kombi. Práve väčší batožinový priestor by do značnej miery obmedzil negatíva „prerobenia“ klasického auta na hybrid. Batérie totiž zaberajú veľkú časť batožinového priestoru a tak z pôvodných 510 litrov máte k dispozícii približne 360. Pritom kufor nie je úplne rovný a v zadnej časti sa nachádza schod, pod ktorým je druhá časť batérií. Tá prvá je priamo pod podlahou kufra. Stačí nadvihnúť veko a uvidíte ju.

Zdroj: Ján Hargaš

V kabíne nie je veľa detailov, ktoré by poukazovali na hybridný pohon. Okrem tlačidla HEV, či niekoľkých eko znakov je kabína rovnaká ako v prípade klasickej verzie a to je dobre.

Hybridná Optima je na základe prvých dojmov jeden z najzaujímavejších hybridov v triede a pokojne sa odvážim hovoriť aj o najzaujímavejšom elektromobile. Je totiž "elektromobil", ktorý vás neobmedzuje, prináša slobodu klasického auta s dlhým dojazdom s ekonomickosťou jazdenia po meste na elektrinu. Spája to najlepšie z dvoch svetov. Umožní vám dochádzať do práce, či na krátke vzdialenosti lacno – za elektrinu, no zároveň sa nemusíte obávať o dojazd a nemusíte sa držať na dosah nabíjacích staníc, či sa báť, že na nich nebude pre vašu Optimu miesto. Sloboda je kľúčová a tej má Optima PHEV na rozdávanie. Zatiaľ môžem pochváliť hybridný pohon, ktorý patrí k tým najlepším vzhľadom na cenu a segment vozidla. Negatívom je menší batožinový priestor, ktorý potenciál auta značne obmedzuje. 

Toľko k prvým jazdám, uvidíme ako si vozidlá poradia v plnohodnotných redakčných testoch. 

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku