22.06.2016

PRVÁ JAZDA: SEAT Ateca – malý krok pre vodiča, veľký krok pre SEAT

Tak sme ho teda (konečne) vyskúšali aj za našu redakciu! Nový crossover patrí k tomu lepšiemu, čo segment ponúka.

Menom Ateca pokračuje SEAT v tradícii označovania svojich vozidiel podľa význačných miest v Španielsku. Teraz padla voľba na mesto Atteca neďaleko Zaragozy, ktoré je známe najmä svojím červeným vínom. Neviem, ako v porovnaní s vínom bude Ateca dozrievať, no už prvá ochutnávka zanechala príjemnú chuť zviezť sa znova a zas.

Ateca je auto, na ktoré fanúšikovia značky (aj predajcovia) čakajú už niekoľko rokov. Toľkokrát sľubované, toľkokrát poodložené, že už mnohí rezignovali a nedúfali. Predajcovia pomaly neverili, že konečne príde model, ktorý bude konkurovať v momentálne asi najpredávanejšej kategórii kompaktných SUV. Mnohí zo zákazníkov prestali dúfať a odišli ku konkurencii, najmä ázijskej. No ak sa ešte stále nerozhodli a ostala štipka záujmu, urobili dobre. Auto nielen dobre vyzerá, ale aj veľmi dobre jazdí. Mali sme možnosť preveriť to na poriadne zakrútených serpentínach v okolí Barcelony.

Prezentácia je rozplánovaná na dva dni. My sme, vzhľadom na skorý odlet lietadla na druhý deň a iba krátku cestu z hotela na letisko „museli“ všetko vtesnať do jedného dňa. Teda nemuseli, ale po prvých pár kilometroch sme sa rozhodli, že využijeme túto možnosť na maximum. Zhruba sedem hodín spolužitia so španielskou novinkou, z toho približne päť za volantom a zvyšok strávený fotením a krátkymi prestávkam nás presvedčili, že sme urobili dobre.

Už pri svojej oficiálnej premiére v Ženeve vzbudila Ateca veľmi príjemný pocit. Hoci je auto veľmi fotogenické, naživo vyzerá ešte lepšie. Výborne som sa cítil aj za volantom. A to je určite dobre, veď pre SEAT je to celkom zásadný model. Ateca mieri do trvalo rastúceho segmentu kompaktných SUV. Rozmerovo je asi najbližšie k najväčšiemu konkurentovi v triede, ktorým je Qashqai. No určite bude bojovať nielen na našom trhu voči modelom Kia Sportage a Hyundai Tucson.

Najprv však musím vysvetliť ten „malý krok“ pre vodiča z nadpisu. Na chvíľu zabudnime na vonkajšie krivky novinky, ktoré sú voľným pokračovaním úspešného modelového radu SEAT Leon. Po otvorení dverí totiž zistíte, že je to SEAT každým centimetrom vnútorného priestoru. V interiéri pokračujú známe prvky z iných modelov, pripomínajú hlavne Leon. Najmä vodorovným umiestnením palubných prístrojov pred vodičom aj displeja navigačného a zábavného centra nad stredovou konzolou. Predsa len pribudli novinky: nový otočný ovládač jazdných režimov SEAT Drive profile za radiacou pákou, ktorý nahradil tlačidlo na palubnej doske. Pribudli aj nové režimy. Okrem zvyčajných má Ateca s pohonom 4x4 aj režim Snow alebo Offroad. Príjemná je tiež grafika po prepnutí jazdných režimov na multimediálnom displeji. Nové je aj štartovacie tlačidlo alebo, či elektrické otváranie, ale aj zatváranie batožinového priestoru. Možno tak urobiť diaľkovým ovládačom, tlačidlom alebo aj nohou. Áno, Ateca má ako úplnú novinku v rámci koncernu VW nielen elektrické otváranie, ale aj zatváranie výklopných piatych dverí pohybom nohy pod zadným nárazníkom.

Robustná karoséria má svoje tajomstvá, ako dosiahnuť opticky niečo iné, než čo naozaj vidíme. Dozvedeli sme sa to od dizajnéra počas produktového predstavenia auta. Napríklad nelakované spodné časti opticky zdvíhajú auto. Svetlá výška je 187 milimetrov, no opticky sa zdá, že je to ešte viac. Patrí to v kategórii k štandardu. Podobne ako aj pohon všetkých kolies s medzinápravovou spojkou typu Haldex. Je k dispozícii pre silnejšie motory. Menej výkonným musí stačiť pohon iba prednej nápravy.

V interiéri je dostatok priestoru vo všetkých smeroch, je tu o poznanie viac miesta ako v Leone. Na pohodlných predných sedadlách sa bez problémov usadia aj nadpriemerne urastení členovia posádky. Podobne je to vzadu, kde je miesta aj pre trojicu troška menej vyrastených junákov. Dôležité však je, že počas jazdy som mal (a nie sám) pocit, že sedím v modeli Leon. Pre porovnanie: svetlá výška modelu Leon ST je 147 mm, Leon ST X-perience má 174 mm, Ateca s pohonom prednej nápravy 176 mm a štvorkolka 187. Preto je jasné, že za volantom sme sa naozaj cítili veľmi dobre, keď našu snahu o čo najostrejšie prejazdy zákrut podporoval elektronický diferenciál XDS+.

V aute sa síce sedí o niečo vyššie, ako v bežnom aute, ale nemusíte sa doň šplhať. Napriek vyššej stavbe sa auto v zákrutách takmer nenakláňa a výborne drží stopu. To hovorím o verzii s pohonom prednej nápravy a motorom 1,4 TSI s výkonom 110 kW (150 k), ktorá má iba jednoduchú zadnú nápravu s torznou priečkou. Napriek tomu bola jazda agilná a auto držalo stopu nadpriemerne dobre. Je to aj vďaka nízkej hmotnosti, necelých 1360 kg. Motor s nepatrnou turbodierou v nízkych otáčkach sa po pridaní plynu správal veľmi dravo a statočne ťahal až po obmedzovač otáčok.

Keď sme presadli do 4x4 verzie s naftovým dvojlitrom s výkonom 140 kW (190 k), napriek takmer dvojnásobnému krútiacemu momentu (400 Nm oproti 250 pri benzínovom motore) bolo auto ťažkopádnejšie. Môže za to aj o 230 kilogramov vyššia hmotnosť. Vzadu je náprava typu multilink, ktorá má väčšie priestorové nároky a zmenšila základných 510 litrov batožinového priestoru na 485. Motor je hlučnejší a výhodu vidím hlavne v teréne, kde sme sa presvedčili, že Ateca zvláda aj ťažké pasáže.

Hoci má auto pomerne vysoké spodné hrany bočných skiel a tiež dosť vysoko umiestnenú palubnú dosku, výhľad z auta je dobrý. Ak by ste predsa len niekam nedovideli pri parkovaní, je tu panoramatický kamerový systém. Potom presne viete, kam idete a aký máte odstup. Výhľad a dokonalý prehľad zabezpečujú štyri vonkajšie kamery, ktoré zobrazujú auto a okolitý terén v jeho bezprostrednej blízkosti z vtáčej perspektívy. Vyskúšali sme si to aj na uzavretej trati, kde sme cez okná nevideli nič. Orientovali sme sa iba podľa kamier – a úspešne. Bolo tam viac disciplín, v ktorých Ateca ukázala, že verzia s pohonom všetkých kolies sa naozaj v náročných podmienkach ťažkého terénu nestratí. Ale o tom neskôr... Možno aj s videodôkazom.

Ateca využíva to najlepšie z konštrukčnej kuchyne VW Group vrátane platformy MQB a moderné motory, ale tiež rad pokrokových prvkov vrátane samočinného parkovania, asistenta jazdy v kolóne (do 60 km/h), či stráženie mŕtvych uhlov zrkadiel. Za skratkou MQB sa skrýva modulárna platforma podlahy auta a zároveň unifikácia dielcov a častí v celom spektre modelov. Je to jedna z najsilnejších zbraní koncernu Volkswagen, ktorý tak výrazne šetrí náklady na vývoj a výskum. Aj výroba je jednoduchšia, čo zasa optimalizuje a zlacňuje výrobný proces. Od roku 2012, keď sa MQB objavila po prvý raz, už vzniklo asi 30 rôznych modelov s karosárskymi verziami. No na SUV bolo treba čakať najdlhšie, Teraz na nej prichádzajú tri modely: VW Tiguan, Audi Q2 a SEAT Ateca. Príde ďalší do partie – Škoda Kodiaq, ale to bude väčšie auto až pre sedem cestujúcich.

Hoci SEAT vždy vyrábal autá, ktoré mali blízko k emóciám, tentoraz je to máličko inak. SEAT vyrobil auto, ktoré využíva dobrodenie platformy MQB a kalkulovali ho presne tam, kde sa dnes dobre predávajú autá. Je pekné, pohodlné, priestranné, moderné, s dobrou výbavou a novými technológiami. No na to, že dizajn prebiehal v Španielskej centrále SEAT v Martorell, je trocha viac neutrálne (ak nechcem povedať, že v rámci koncernovej unifikácie trocha „nemecky chladné“). Emócie sú, ale čakal som trocha viac. Zrejme ich prinesie verzia FR, ktorá je už potvrdená. A šepká sa aj o verzii Cupra – tá by mala emóciami až sršať.

Oficiálne má prísť Ateca na slovenský trh v septembri a zachytili sme prvé správy, že základná cena auta sa má pohybovať tesne okolo 17 000 eur.

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku