2016-11-21 04:00:00
Peugeot 2008 PureTech Automat
Peugeot 2008 PureTech Automat
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Peugeot 2008 1,2 PureTech A/T – do mesta úsporne a s automatom

Peugeot 2008 prešiel nedávno faceliftom. Skúšali sme novinku s automatickou prevodovkou vo výbave Allure.

Kombinácia maloobjemových motorov a automatických prevodoviek je hitom súčasnosti. Vďaka moderným technológiám a turbodúchadlu dokážu konštruktéri vyťažiť viac z menšieho. Moderná automatická prevodovka zasa motoru neškodí až tak ako by to bolo kedysi.

Dokáže si však automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom poradiť s vrtkým prepĺňaným trojvalcom? Skúšali sme to v aute, pre ktoré je toto spojenie nové.

Módu malých mestských crossoverov Peugeot zachytil už v počiatkoch a do boja o rozvíjajúci sa segment postavil pred 3 rokmi práve malý Peugeot 2008. Ako názov napovedá ide o crossover v segmente B, teda tam, kde má značka silné zastúpenie v podobe sympatickej 208 vyrábanej na Slovensku. Crossover 2008 je nadstavbou a to nielen z hľadiska svetlej výšky, ale tiež batožinového priestoru, techniky a samozrejme imidžu. V preklade to znamená, že poslúži rovnako dobre ako nízka 208, akurát je vyšší, má väčší kufor a je drahší.

Zdroj: Ján Hargaš

Nenechajte sa oklamať jeho vonkajšími proporciami. Toto vozidlo nemá s terénom nič spoločné a na nespevnené povrchy nepatrí o nič viac ako menší kolega. Treba však uznať, že riziko poškodenia dolných partií je v porovnaní s 208-čkou nižšie. Automobil môžete vybaviť systémom Grip Control (za 725 resp 175 eur podľa výbavy) imitujúcim pohon všetkých kolies prostredníctvom špeciálnej funkcie stabilizačného programu. To vám môže výrazne uľahčiť prípadný výstup na klzký kopec, zázraky ale čakať nemožno. Touto fičúrou testovaný červený fešák vybavený nebol, jeho mestskosť je tak ešte výraznejšia.

Zato mal Podkapotou moderný a oceňovaný trojvalcový motor s priamym vstrekovaním paliva a turbodúchadlom s objemom 1,2 litra. Motor PureTech 1,2 s maximálnym výkonom 81 kW (110k) disponuje maximálnym krútiacim momentom 205 Nm pri 1500 ot/min. Motor vyniká nízkym trením, turbom s nízkou zotrvačnosťou a chuťou do otáčok.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor je tak ako agregáty konkurencie z tejto objemovej kategórie obdarený vysokou energickosťou. Navyše má maximum krútiaceho momentu naozaj nízko, takže vytáčať ho nie je nutné. I keď svojim charakterom láka vodiča k dynamickej jazde, a to najmä v meste, kde si s relatívne ľahkým autom a množstvom akcelerácií poradí na výbornú. Zaujímavý je i zvukový prejav. Najmä v nižších otáčkach ide o bežné vrčanie malého priamovstrekového trojvalca, ani vyššie sa nemení na nepríjemného spoločníka, I keď o charakternosti nemôže byť zmienka, zvuk vás nerozplače. Má svoje muchy, ktoré užívateľom starších agregátov s viacerými valcami nemusia vyhovovať.

Zvyk je železná košeľa a ten jeho typický zvuk a menej plynulý prejav inak ako zvykom nevyriešite. Na druhú stranu, medzi konkurentmi vyniká dobrou komunikáciou s vodičom cez autenticky nastavený plynový pedál a nie príliš veľké utlmenie zvukového prejavu. Nemáte tak pocit, že auto zrýchľuje preto, lebo vás roztláča vesmírna energia prúdiaca priamo na kolesá. Zrýchľujete preto, lebo benzín zmiešaný so stlačeným vzduchom pekne a rýchlo horí...

Zdroj: Ján Hargaš

2008 s týmto motorom nielenže nadpriemerne vzdoruje mestu, poradí si i s pokojnou jazdou mimo zastavaného územia, dokonca sa hrdinsky postaví aj proti dlhším jazdám po diaľnici. A čo je pozitívne, spotreba ani pri dodržiavaní maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici, neletí do stratosféry, ale drží sa na štandardných hodnotách. Priemerne motor počas testu spotreboval 7,2 litra paliva na 100 km. Spotreba výrazne klesala pri pokojnej jazde mimo mesta, či pri jazde po obchvate – vtedy podľa palubného počítača atakovala úroveň 5 litrov na 100 km. Diaľničné tempo rýchlosťou 130 km/h znamenalo zvýšenie priemeru na 7,5 l/100 km. Ďalšie navyšovanie nad 8 litrov by spôsobili jedine dlhé kolóny, či skutočne precítená dynamická jazda. Motor sa dobre vyrovnáva s vyššou stavbou automobilu, pažravý začne byť až po spomínanom svižnejšom jazdení, alebo zaťažení prostredníctvom dodatočných kilogramov.

Automatická prevodovka s označením EAT6 je pre nás už známa. Ide o relatívne novú prevodovku s hydrodynamickým meničom, ktorý sa po preradení automaticky uzamkne, aby nedochádzalo k preklzu. Automat dobre pozná charakter svojho motora a využíva jeho potenciál na maximum, taktiež sa úspešne snaží správnym radením znižovať odber paliva. Udržiava čo najnižšie otáčky, no motor nepodtáča a na zmenu tlaku na plynový pedál reaguje „přiměrene“. Všetko samozrejme záleží od vodiča, ak vyžaduje dynamiku, musí očakávať prudšie a citeľnejšie preraďovanie.

Zdroj: Ján Hargaš

Plynulo do kabíny

Polohy prevodovej páky sú výraznejšie odlíšené (po americky), takže zmýliť si smer vpred, či vzad je o niečo ťažšie, i keď zmýliť si neutrál s D zas také zložité nie je.

Páka a hlavica automatickej prevodovky patria k väčším, no nie sú ničím v porovnaní s gigantickou hlavicou a pákou ručnej brzdy. Niečo tak ohavné a extrémne veľké by sme malom aute pre dievčatá nečakali.

Facelift síce pomohol exteriéru, pridal nové prvky do výbavy, no túto obludku za elektronickú brzdu nevymenil. Škoda plastu.

Posed za volantom patrí pod priemer. Aj 2008 trpí skutočnosťou, že ide o model odvodený z menšieho hatchbacku. Konštruktéri uprednostili zvýšený posed pred pohodlím, a tak síce automobil vyhovie veľkej časti populácie, tí vyšší, či nebodaj náročnejší, nebudú s dlhými trasami v aute spokojní.

Zdroj: Ján Hargaš

Lepšie na tom nebude posádka vzadu. Tu je daň za úsporu nákladov najciteľnejšia. Jednak konštruktéri nepovažovali za dôležité ponúknuť pasažierom vzadu dostatok priestoru nad hlavou, ani pred kolenami, bohatosť nepatrí do slovníka auta ani v prípade priestoru v oblasti ramien. Ako vieme, dobrých ľudí sa všade veľa zmestí, ale prečo by sa zrovna dobrí ľudia mali tlačiť vzadu v tomto aute? Najhoršie sú takmer kolmé operadlá, tvrdé sedáky a úzke otvory dvier s ostrou hranou na úrovni okna. Toto naozaj nie. 

Je jasné, že aj v prípade tohto vozidla šli konštruktéri odzadu a ako prvé si stanovili teoretický objem batožinového priestoru, až potom riešili kam vložia dodatočných pasažierov. Lebo 422 litrov na auto s dĺžkou 4,1 metra je výborná hodnota. Kufor ale nie je práve hlboký, skôr vysoký, takže tých 422 litrov je nanajvýš relatívna hodnota. Batožiny dozadu vmestíte dosť, horšie to už bude s ťažko skladnými predmetmi ako kočík a podobne.

Zdroj: Ján Hargaš

Aká je jazda?

Veľa som naznačil už v predchádzajúcich odsekoch, zameriam sa najmä na podvozok. Ten zreteľne trpí tým, čím posed za volantom. Teda faktom, že vyšší posed je dôležitejší než pohodlie. V tomto prípade je vyššia svetlosť vyvážená tvrdším podvozkom. Nevybije vám zuby na bratislavských rozmlátených cestách, ale o dierach vás bude informovať zakaždým a veľmi zreteľne. Do istej miery môžu za nepohodu aj väčšie 17-palcové disky. 2008 v nich vyzerá výborne a nemôžem povedať, že sú vyslovene krásnym utrpením, 16-tky by ale mali byť hodnotnou náhradou, ak po väčších diskoch vyslovene neprahnete. Jednoduché riešenia podvozku cítiť pri nerovnostiach v zákrutách, aj 2008, tak ako najväčší francúzsky konkurent Captur, si ako taký capko na dierach poskáče, zatrasie, vydá dunivý zvuk a ešte aj mykne volantom. To čo ale stráca na dierach, dobieha v jazdných vlastnostiach. Nie, nie je to zázrak na vysokých opätkoch, ale tak ako mnohé moderné ženy (a muži), aj 2008 dokáže na opätkoch bežať. Nie zrovna rýchlo, ale dokáže.

Zdroj: Ján Hargaš

Oplatí sa kupovať benzín s automatom?

Oplatí, oplatí... To je otázka na hĺbku vašej peňaženky, či skôr bankového účtu. Z užívateľského pohľadu je to ale vynikajúca voľba a niečo, čo 2008 nevyhnutne potrebuje. Je to totiž taký šperk, mestský šperk. A práve v meste oceníte ako výkonný benzínový motor s výbornou akceleráciou v nižších rýchlostiach a prijateľnou spotrebou, tak aj možnosť nechať radenie v každodenných kolónach na automatickú prevodovku. Tá si s radením vďaka meniču poradí bez problémov. So xenonovými svetlometmi v zaujímavých rozdvojených svetlách, s krásnymi diskami a veľmi peknou červenou farbou ide naozaj o šperk a nebuďme naivný, takýto šperk sa k mestskej dáme hodí výborne.

Ak teda hľadáte sympatické mestské presúvadlo pre seba, pre kamarátku, pre psíka, prípadne pre dieťa v sedačke... Ak hľadáte auto, ktoré vyzerá dobre, má pekné farby, zaujímavé kombinácie diskov, farieb, poťahov, dobre svieti a bude vás dobre reprezentovať... Navyše jazdí bezstarostne, aj manžel/priateľ uzná, že do mesta radšej benzínový trojvalec, než filter pevných častíc (čo to je, vás nemusí trápiť, stačí vedieť, že do mesta nepatrí)... Tak si kúpte benzínový Peugeot 208. Ten vám ponúkne to, čo 2008, ale lacnejšie.

Ak sa ale k tomu všetkému bojíte obrubníkov a chcete mať z auta lepší výhľad, nebodaj oceníte litre v kufri navyše (kočík si to žiada) pridajte pár tisíc eur a kúpte si 2008.

Zdroj: Ján Hargaš

Peugeot 208 je vydarený malý hatchback, ktorý má odo mňa 8 bodov z 10. 2008 ale tak vysoko nerúbe. Síce model vyzerá pekne, je moderný, vie byť slušne vybavený, vynikať môže iba pri porovnávaní s ďalšími crossovermi nižšej triedy. Na 208 nemá, pretože 208 je lepšie auto. S konkurentom menom Captur vedie 2008 vyrovnaný súboj, po facelifte má mierne na vrch.

Ak to teda zrátam, odrátam, vydelím a podčiarknem, celkové hodnotenie tohto auta je na úrovni 6,5 z 10 bodov. Dáme do mesta sadne dobre, a to je cieľ, nie?  

 

 

Technické údaje

Model: Peugeot 2008 1,2 PureTech Allure
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1199
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  81/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 205/1500
Maximálna rýchlosť (km/h): 188
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,9/4,1/4,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4159/1829/1556
Rázvor náprav (mm): 2538
Objem batožinového priestoru (l): 422
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1150
Užitočná hmotnosť (kg): 540
Rozmer pneumatík: 205/50 R 17
   
Základná cenníková cena modelu: 11 190 €
Základná cena výbavy:  16 490 €
Základná cena verzie: 18 590 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku