2016-07-07 16:10:00
Mercedes S63 AMG
Mercedes S63 AMG
Zdroj: Ján Hargaš

JAZDA: Mercedes S 63 4MATIC AMG kabriolet – leto, more, vila, víno a auto

Leto sa začína, privítali sme ho s najväčšou možnou noblesou a v neposlednom rade i rýchlosťou.

Čím rýchlejšie ideš, tým bližšie je leto... alebo márnica, v závislosti od schopností a podmienok na ceste.

Najvýkonnejší sériový kabriolet triedy S sme okoštovali počas Kabriolet tour s kabrioletmi Mercedes. Ako sa hovorí, to najlepšie až na koniec. A tak sme vyberali aj my.

Podkapotou modelu S63 4MATIC AMG kabriolet sa nachádza 5,4 litrový V8 biturbo motor s maximálnym výkonom 585 koní pri 5500 ot/min. Výkon ide ruka v ruke s masívnym krútiacim momentom 900 Nm v rozmedzí 2250 ot/min až 3750 ot/min. Motor je spriahnutý s novou pokrokovou 7-stupňovou dvojspojkovou AMG prevodovkou Speedtronic, ktorá dokáže preradiť za 100 milisekúnd, čo je približne trikrát rýchlejšie ako žmurknutie oka. Sila motora sa prenáša na všetky štyri kolesá prostredníctvom systému 4MATIC. Automobil dokáže tabuľkovo zrýchliť z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy. Maximálnu rýchlosť má obmedzenú na 250 km/h, no pokojne by zvládol... letieť... aj rýchlejšie. Auto bolo vybavené LED osvetlením s kryštálmi Swarowski, LED adaptívnymi svetlometmi, balíkom asistenčných systémov vrátane nočného videnia, navigáciou, doplnkami od AMG a perleťovou bielou farbou. Vozidlo štartuje na cenovke 154-tisíc eur, s takýmito fičúrami sa ľahúčko preklopí cez 210-tisíc ani neviete ako (prípad tohto bieleho fešáka). Všetky vyššie uvedené tabuľkové údaje sa snažia čitateľovi naznačiť, že toto nie je bežné, ani menej bežné, ba priam ani prémiové auto. Toto je "bestrešný" vrchol, ktorý má Mercedes v ponuke. Viac môžete čakať jedine od uzatvorených verzií s označením S65, či od verzií Maybach, nebodaj Pullman.

Zdroj: Ján Hargaš

Tieto dve mená spolu s názvom automobilky nespomínam len tak náhodou. Tak ako Maybach, Pullman, tak i Mercedes S63 AMG kabrio odkazujú na časy dávno minulé. Časy nablýskané, časy keď vyrábať autá znamenalo pre väčšinu z výrobcov snahu o dokonalosť, o výber najlepších materiálov a o ich najlepšie spracovanie. Časy, keď vlastníkov áut trápili jedine emisie dlhopisov a akcií, časy, ktoré naše malé krásne Slovensko iba jemne ofúkli...

Presne predstavu tohto obdobia vyvoláva pohľad na S63 kabrio. Mierne „zažltnutá“ slonovinová ligotavá farba, retro-moderný dizajnový jazyk Mercedesu, kryštáliky Swarowski, koža, krásne disky a nepochybne najviac zo všetkého plátená strecha. To všetko navodzuje atmosféru v štýle zlatých dvadsiatych, tridsiatych rokov minulého storočia skombinovanú s modernými technológiami. Tie na prvý pohľad zastupujú dva nezávislé displeje slúžiace ako „budíky“, ako palubný počítač a infotainment v jednom, spolu s množstvom detailov na palube vozidla. O komforte vyhrievaných a klimatizovaných sedadiel spolu s automaticky uzatvárateľnou strechou sa mohlo ľuďom v prvej polovici 20. storočia iba snívať rovnako ako o výkone 585 koní a zrýchlení na 100 km/h za menej než štyri sekundy, a to všetko pri extrémne pohodlnom podvozku, s nebom nad hlavou a klobúkom, ktorý ani vietor neodfúkne. Tým, ktorých dnes ešte stále najviac trápia emisie dlhopisov a akcií, tento luxus môžu zažiť práve v S-ku.

Zdroj: Ján Hargaš

Počas jazdy za volantom a vedľa volantu v tomto vozidle som si len málo všímal všetky tie elektronické počítačové fičúry, ktoré na palube triedy S môžete získať. K ich pochopeniu a odhaleniu  by sa aj budúci majiteľ mal odhodlať až potom, čo (zabehne auto) okoštuje jeho schopnosti a jazdné vlastnosti.

Obrovský vyše dvojtonový kabriolet (2185 kg) ponúka výkon superšportových automobilov. Ich jazdné vlastnosti ale len imituje a aj to len do istej miery. Kľúčom k úspechu tohto vozidla v žiadnom prípade nie je rezanie zákrut, i keď aj v zákrutách sa vyzná. Kľúčom je pohodlná jazda vysokými rýchlosťami, desenie okolitých živých bytostí zvukom a ohromnou, až badateľnou silou motora.  

Výkon a dosiahnuteľná rýchlosť je neuveriteľná. Najmä z pohľadu vodiča a spolujazdca, ktorým sánka prekvapene padne až potom, čo sa pozrú na digitálny tachometer. Vediac, že táto digitálna mašinka sprostosti neukazuje, obaja nasucho preglgnú a minimálne jeden z nich podvedome dupne na brzdu.

Plaziť sa s S63 AMG rýchlosťami určenými pre „obyčajných smrteľníkov“ je frustrujúce a vyvoláva to pocit, akoby ste šli krokom, aj keď vám ten istý neomylný tachometer ukazuje 56 km/h. Predovšetkým potom, čo ste mimo obce dosiahli rýchlosť, ktorú z obavy o „vreckové“ a vodičský preukaz radšej ani nikomu nepoviete.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazda s autom nie je ostrá, je dynamická (pre pozorovateľa brutálne desivá). A pritom je výrazne rýchlejšia i ostrejšia ako v mnohých športovo ladených vozidlách. Akosi si to ale na palube neuvedomujete. Rýchlosť je relatívna a v prípade S63 „ešte viac“ ako v prípade SL 500.

Najvýraznejší pocit, ktorý pri jazde medzi obcami budete mať, je mierna obava. Mierna obava spojená so zhmotnenou otázkou: ako je možné, že sa to hebedo stále drží cesty a neskončilo omotané na tamtom strome? Je to otázka, na ktorú nedokáže odpovedať ani konštruktér vozidla. Nevoľky totiž vytvoril auto popierajúce fyzikálne zákonitosti. Cítite, že auto má dve tony, viete, ste si istí, že túto zákrutu už neprežijete, a predsa sa podarilo a to bez jediného zapískania pneumatík.

Ale pritom všetkom veľmi dobre cítite ako sa konštrukcia okradnutná o spevnenie prostredníctvom tuhej strechy krúti a vlní. Cítite ako sa kolesá kde-tu nadľahčia, ako jedno z nich stratí priľnavosť, cítite ako mocne zasiahne elektronika a aj napriek tomu sa vám v kopcovitej nerovnej šikane podarí neúmyselne spôsobiť krátky šmyk, ktorý sa pokúsi vytrhnúť vám volant z rúk a poslať auto za krajnicu. Napriek  všetkej tej hmotnosti a výborne nastavenému podvozku bez väčších problémov dosiahnete v zákrute drift – všetkými poháňanými kolesami. Pravda v prípade, ak ste už so superšportmi čo to najazdili a ak ste za privádzanie áut na kraj ich schopností platení. V opačnom prípade pre vás vyššie uvedené neplatí a touto cestou vám chceme pogratulovať – s veľkou pravdepodobnosťou sa dožijete vyššieho veku ako autor tohto článku a jemu podobní. Stručne má auto v sebe zvláštny paradox - myslíte si, že je neomylné, budí vo vás dojem, že vy ste neomylní, že rýchlosť je len číslo a predsa pri troche snahy odhalíte, že aj za volantom tohto vozidla fungujú zákonitosti a že spomalenie z 200 km/h predsa len chvíľu potrvá...

Zo všetkých tých tlačítok má zo začiatku vodič možno zmätok, ale už po prvých minútach za volantom vozidla som vedel, že na rozdiel od ostatných AMG-čiek toto nemá vypínateľnú kontrolu trakcie. O ďalších niekoľko krátkych okamihov som pochopil prečo je to tak. S63 AMG kabrio je pravdepodobne jediné AMG, ktoré nebolo stvorené ako zábavná driftovacia mašina. Respektíve je to jediný Mercedes, ktorému sa tento „zdrojový kód“ AMG nepodarilo naplno vštepiť. Trhanie asfaltu ale zvláda lepšie než väčšina áut na planéte...

Zdroj: Ján Hargaš

Pre koho je teda S63 AMG určené? Pre úspešnejšieho z dvojice businessmanov (prvý má SL 500), pre toho, komu je SL500 málo, pre toho, kto možno nevie/nemieni až tak dobre až limitne šoférovať (alebo hľadá pokojné prenášadlo pre svoje trofeje z pretekov F1), ale rozhodne vie dupnúť na plyn a rozhodne ho nezaujíma priemerná spotreba na úrovni 20 litrov na 100 km (ak aspoň trošku dbá na predpisy). 

Je to úžasné vozidlo, ku ktorému 4MATIC nepochybne patrí. Je to auto, v ktorom sa cez nemeckú diaľnicu na Francúzsku riviéru dostanete za pár krátkych chvíľ. Následne si môžete užívať slnečné lúče na plešine a pohľady okolitých... mužov a zlatokopiek... Stereotyp dokonaný, koniec hlásenia.

Zdroj: Ján Hargaš

Ján Hargaš

Komentáre k článku