2016-07-06 15:40:00
Mercedes SL 500
Mercedes SL 500
Zdroj: Ján Hargaš

JAZDA: Mercedes SL 500 – športové náradie pre starších a náročnejších

Mercedes SL 500 púta pozornosť kade stojí, kade jazdí. Nevšedný roadster patrí k veľkým suverénom, ktoré automobilka s trojcípou hviezdou ponúka.

Jazdíte ako pirát, no ako pirát sa v žiadnom prípade necítite. Ste navoňaný majster sveta idúci tak akurát, tak ako to cesta dovolí. Máte pocit, že idete pokojne, noblesne, že sa len nechávate unášať prúdom a všetko stále držíte pod kontrolou. A predsa na vás svet pozerá cez prsty a myslí si o vás, že jazdíte ako prasa. Nuž možno ako prasa, ale ako prasa v žite.

Mercedes SL 500 je auto ku ktorému patrí peňaženka prepchatá bankovkami s najvyššou nominálnou hodnotou, no ani to nemusí stačiť. Pokuty prichádzať budú, s tým sa treba pri kúpe tohto automobilu zmieriť.

Bodaj by nie, veď typický roadster so zadným náhonom skrýva podkapotou 4,663 litrový osemvalec V8 s maximálnym výkonom 335 kW (455 k) pri 5250 ot/min a maximálnym krútiacim momentom 700 Nm pri 1800 až 3500 ot/min. Vo výsledku tak vozidlo zrýchli z pokoja na 100 km/h za 4,3 sekundy a maximálnu rýchlosť má obmedzenú na 250 km/h. Motor tohto takmer AMG (k dispozícii sú verzie SL400, SL500 a SL63 AMG a SL 65 AMG s dvanásťvalcom) je spriahnutý s 9-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá radí výborne a v športovej jazde dostatočne rýchlo, nie je to taká bleskurýchla zmena prevodov ako v prípade AMG dvojspojky. Treba však povedať, že SL 500 je mimoriadne silné vozidlo, ktoré má všetko čo by zákazník mohol chcieť. Pravda, okrem šialenosti spojenej s AMG. 

Mercedes SL 500 roadster sme jazdili počas press tripu Mercedes Kabrio. Model SL absolvoval na jar facelift, ktorý okrem nových diskov a zvýšenia schopností motorov priniesol i nové technológie vrátane nakláňania sa do zákrut, či nových full LED svetlometov. Fešák s dlhočiznou kapotou skrývajúcou prepĺňaný osemvalec je vo svojej podstate taký ako predtým - nevšedný roadster s nemeckou luxusno-športovou charizmou ovenčenou modernými technológiami.

Zdroj: Ján Hargaš

Prvý rozmer jazdy s SL 500, ktorý som si všimol bol komfort na cestách. Či v meste, mimo neho, či pri diaľničných rýchlostiach, auto sa pohodlne plynulo a ticho prenáša k cieľu. Nepotrebujete porušovať predpisy, aby ste vedeli, že jazdíte vo výnimočnom aute, ale úprimne, porušovať predpisy budete, a to úplne prirodzene, pohodlne, nenútene až takmer nechcene.

Dôvodom je práve dominancia motora, dlhej kapoty, palubnej dosky ale i strechy za chrbtom, či v prípade horšieho počasia nad hlavou. V prvom rade za to môžu schopnosti na ceste. Tento „krížnik“ dokáže preniesť na cestu obdivuhodný výkon a v priebehu krátkych sekúnd vás dostane vysoko nad všetko dovolené, zákrutou prejde takou rýchlosťou až by len spomienku na ňu mali cenzúrovať a pritom sa nespotíte, dokonca sa vám ani nemusí zdvihnúť vlna adrenalínu. Stále totiž jazdíte pohodlne, komfortne. Jediné, čo sa zvýšilo bol hluk a bočné preťaženie. Hluk spôsobuje rozozvučaný osemvalec s obdivuhodnou silou. Motor ťažké 1,8 tonové auto rozpohybuje akoby to bola najľahšia vec na svete a výfukom opľuje všetky tie „obyčajné“ športiaky po ktorých dnes ľudia túžia... Bočné preťaženie neutralizujú nafukovacie vankúše bočného vedenia sedadla, ktoré sa dofukujú podľa zákruty, v ktorej sa práve nachádzate tak, aby vás udržali na mieste bez straty komfortu.

Zdroj: Ján Hargaš

Niežeby sa s autom nedalo jazdiť veľmi ostro, dá, jednoznačne, no auto má schopnosť prejavy ostrej jazdy a vnemy z nej prameniace mierne potlačiť. I vo vysokých rýchlostiach pôsobí pokojne. Ak teda hľadáte spoločníka na dlhé cesty maximálne vo dvojici, chcete mať istotu, že naraz predbehnete aj tri kamióny a pritom nechcete svoju polovičku strašiť – pretože viete, že vystrašená polovička je nahnevaná polovička a nahnevaná polovička je menej prístup... v takom prípade je SL 500 pre vás. No a keď jednu, druhú, alebo tretiu polovičku necháte doma, môžete jazdiť ako pirát a necítiť sa tak. To auto je ako umlčané svedomie. I keď príliš ticho skutočne neznie, aspoň teda zvonka:

Interiér automobilu pôsobí tak ako by SL500 mal. Červená koža, čierne kvalitné plasty, chrómované detaily, to všetko pôsobí ako by pravý luxusno-športový nemecký roadster mal. Malá radiaca páka je smiešna a veríme, že sa výrobcovia nesnažili ňou nič naznačovať, napriek tomu sa s ňou pracuje dobre (prvý z obrázkov nižšie). Jazda s otvorenou strechou je príjemná, pozitívom je i veľmi dobre pôsobiace chladenie sedadiel. Výhodou je, že sa nemusíte báť, že by vám auto odpálilo kríže, nejde o priame "fúkanie" na chrbát ako v prípade lacných napodobenín, skôr o odvádzanie prebytočného tepla. Nastavíte iba ako veľmi chcete, aby teplo odchádzalo.

Zdroj: Mercedes
Zdroj: Mercedes

To najdôležitejšie je pochopiť pre koho je vlastne SL500 určené. S istotou môžeme povedať, že nie pre toho, kto nedokáže v priebehu krátkeho času vyprodukovať finálnych 153-tisíc za toto auto, no má to ešte ďalšie obmedzenia. SL500 patrí k staršiemu pánovi, ktorý sa za každú cenu nepotrebuje blázniť a nepotrebuje prežívať vysokú rýchlosť veľkými dúškami. Chce jazdiť svižne, chce počúvať vynikajúci soundtrack motora, chce byť výnimočný, chce mať auto, ktoré len tak niekto nemá, no mladícke nerozvážnosti má za sebou. Je to auto pre "pohoďáka" ktorý vie ako prejsť zákruty bokom, no vie, že väčšinu času bude jazdiť pokojne, i keď celkom pravdepodobne rýchlejšie než dovoľujú predpisy. Pokojne to napíšeme: SL500 má cieľovú skupinu 50+. To síce neznamená, že sa nepáči mladším, znamená to len toľko, že Mercedes dokáže mladším ponúknuť zážitok uliaty na mieru im - napríklad SL 63 AMG, či iné...

Zdroj: Ján Hargaš

 

jh

Komentáre k článku