2016-01-07 15:16:33
BMW 335d xDrive GT
BMW 335d xDrive GT
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: BMW 335d xDrive GT – štýlový individualista

BMW 335d GT xDrive tak trochu klame telom. Má svaly a pľúca maratónskeho vytrvalca v mierne obéznom tele.

Napriek zmene vizáže ho však nemožno obviniť z nepraktickosti, či nebodaj z vysokej spotreby. A to ani preto, že mu v tomto prípade pod kapotou pradie na dnešné pomery veľký preplňovaný motor. Najsilnejší v ponuke. Už sme mali v redakcii tú časť stretnúť sa s modelom umiestnenom o stupienok nižšie - BMW 330d xDrive GT. Zmena je vlastne v motore. Začnime ale vonkajším vzhľadom a jeho odlišnosťami od sedanu, ktorý je v očiach mnohých fanúšikov značky akýmsi etalónom "bežných" športovo založených áut značky.

Karoséria s elegantne splývavou zadnou časťou nie je ani kupé, ani sedan a určite nie kombi. Osobne sa mi Gran Turismo páči viac než BMW radu 3 Touring, čiže kombi. A ešte o čosi viac ako podobné GT päťkového radu. Hoci som skôr priaznivcom karosérie kombi, trojkové BMW má podľa mňa príliš malý batožinový priestor.

Veď porovnajme: GT má 520 litrov, kombi  495. Ešte čosi: hoci nepatrím medzi zbožňovateľov a skalných fanúšikov značky z Mníchova, považujem tieto autá ako veľmi dobré a vydarené. No a trojkové GT okrem športového naturelu ešte aj vyzerá elegantne. Má reprezentatívnosť sedanu, praktickosť kombíka, eleganciu kupé a majestátnosť SUV. Veľmi dobrý mix, čo poviete?

Pod kapotou „vrzúka“ diesel

Že má motor na naftu mu teda „odpustím“, lebo sa správa nadmieru vhodne. Má 230 kW (to je viac ako 310 koní!) a od zhruba 1500 otáčok už poriadnych 630 Nm krútiaceho momentu. Toto dokáže vystreliť auto z nuly na stovku za 4,9 sekundy. Aj vďaka pohonu na všetky 4 kolesá xDrive to naozaj ide aj reálne, nielen ako technický údaj z katalógu. Musíte byť na to pripravení, aby sa vám telesné tekutiny a iný obsah vášho tela nepopremiestňoval príliš pri skúšaní dynamických parametrov tejto mašiny.

Keď sa pozriete na (udávanú) spotrebu oscilujúcu v okolí hodnoty 6 litrov na 100 kilometrov, padne vám sánka. Veď toľko „zožerie“ ktorýkoľvek dvojliter TDI, pričom sa s dynamikou môže ísť hanbiť. Pozoruhodné je, že motor BMW sa nechá celkom bez protestov „ponaháňať“ až k červenému poľu, ktoré sa začína pri 5000 otáčkach za minútu. Vrčí pri tom ako puma pred tým, než sa vrhne na korisť. Čo môžu byť všetky pomalšie autá pred vami...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vlastne, ako sa tak pozerám na napísaný text, skoro by som aj mohol skončiť. Veď základné údaje som spomenul, auto pochválil, spotrebu uviedol, radosť z dynamiky tiež. Chýba tomu ešte niečo? No jasné, trocha lyriky k tým suchým, epickým technickým údajom. Všetky síce nezhrniem do tabuľky, ale už som z nich uviedol dosť. Poďme sa teda pozrieť trocha viac na zúbok tomuto vyfešákovanému elegánovi.

Jazda je paráda a juchuchúú

Začnime dnes práve tou jazdou. Je to naozaj radosť za volantom tohto auta. Veľkú rolu v tom má výborná prevodovka v podobe osemstupňového automatu ZF. Radí neobyčajne hladko, rýchlo a tak akosi nenútene, či skôr nenápadne. Jednoducho paráda. Na páčky radenia pod volantom môžete pomaly zabudnúť, takmer ich nepotrebujete. Pohon všetkých kolies xDrive využijete a nielen na zasnežených, či mokrých cestách. Auto sme mali k dispozícii na prelome leta a jesene a pohon všetkých kolies som si nevedel vynachváliť. Pridáva totiž tak potrebnú trakciu pri výjazde zo zákruty, pričom je auto dobre vybalansované. Navyše stále cítiť prevahu výkonu, ktorý sa posiela na zadné kolesá. Prejazd zákrutou sa tak dá citlivo korigovať nielen volantom, ale aj plynom. Nadšenie, istota a dôvera sa striedali v rýchlom slede. Tu GT boduje na plnej čiare. Toto auto dáva zmysel, veď oproti sedanu je väčšie a praktickejšie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

GT je oproti sedanu iba o 7 centimetrov vyššie a na dĺžku mu pribudlo 20 cm. Rozdiely pri šoférovaní nemáte šancu zistiť. Trocha sa zdvihla hmotnosť, o 115 kg, takže dynamika ľahučko zaostáva, ale pozorovateľne iba pri priamom porovnaní. Inak je záťah motora doslova brutálny a najlepšie to cítiť po prepnutí do športového režimu. Z normálneho, ktorý je vhodný na pohodové „plávanie“, či splývanie pri jazde krajinou, „naskočí“ auto do dravého módu. Iba čaká na povel a vyrazí vpred. Pružne zrýchľuje, mení sa na dravca. Človek by nepovedal, keby neskúsil, ako sa z pokojného baránka, určeného primárne na komfortné a pokojné zdolávanie vzdialeností zrazu doslova rinie dynamika športovo ladených, až rýdzo športových áut. To sa prejavuje čiastočne aj na komforte jazdy, podvozok je predsa len tvrdší. Podľa mňa to však spôsobujú nízkoprofilové Runflat pneumatiky s tvrdšími bočnicami. Po výmene za klasiku a vyššie profilové číslo by bolo všetko tip – top.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Teda až na volant, ktorý je síce príjemný do ruky, ale riadenie nesprostredkováva (takmer žiadnu) spätnú väzbu, ako by sa pri športovejšom režime čakalo.  Napriek tomu výnimočne presné riadenie umožňuje šoférovať auto v zákrutách s neuveriteľnou jemnosťou.

Papanie nie je extrémne

Pár slov o spotrebe – papierových 5,6 v priemere? No, asi iba po rovine, alebo dole kopcom. Spotreba 6,5 litra je reálnejšia hodnota, ale neudržateľná dlhodobo. Tam sa spotreba dostala pod 7 litrov a to som nejazdil extra pomaly, ale ani výnimočne rýchlo. Pri „miernom“ zrýchlení vo všetkých režimoch (mesto, mimo mesta aj diaľnica) stúpla na 7,8. To je celkom fajn, veď auto má silný motor a pohon všetkých kolies, čo nie je zadarmo. Oproti udávaným hodnotám je to ešte akceptovateľné. Ak by som chcel jazdiť „na spotrebu“ podľa udávaných hodnôt, priestor na to je, len nechajte auto jazdiť v eco režime.
 

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ovládateľnosť je lepšia, ako očakávania

BMW trojka GT je ako auto s nafúknutým kufrom dynamické, obratné, až vrtké a dobre ovládateľné. Nielen pri vysokých rýchlostiach a úzkych vlásenkových zákrutách. Aj napríklad na parkovisku. Pomáha mu pritom parkovací asistent, aby sa zvýšila manévrovacia schopnosť a pre zlepšenie prehľadu má auto zadnú kameru. Takže vyčítať trojkovému „gétéčku“ horšiu ovládateľnosť? Určite nie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Charizma v kabíne

Načo extra popisovať interiér BMW 3 GT? To by som musel písať, že sa neodlišuje od typického prostredia súčasných bavorských modelov. Čiže notoricky známe prvky, ako napríklad zo stredového panelu „vystrčený“ displej palubného rozhrania. Zvyšok je dobre ergonomicky rozmiestnený a opticky slušne „uprataný“ s väčšinou potrebných prvkov v zornom poli vodiča. Na prístrojovej doske sú digitálne ukazovatele. Prehľadné, funkčné, ale možno až veľmi strohé. Materiály v kabíne kvalitné, dizajnové prvky príjemné na oko, aj na dotyk. Dlhší rázvor náprav sa prejavil na dostatku miesta hlavne na zadných sedadlách. Tie sú sú priestranné a pohodlné. Predné sedadlá sú veľmi dobré s príjemne tuhým čalúnením a dostatočne pevným bočným vedením. Dajú sa nastaviť pre dlháňov, aj pre nižších vodičov (a spolujazdcov). Vydržať v nich pri cestovaní na dlhých cestách je úplne bez problémov.

Zdroj: Jozef Vydra

Záverečné slovo, čo sa volá verdikt

BMW 335d GT xDrive síce nenadväzuje na historický odkaz značky, ale vytvára nové, rovnako silné piliere pre rozšírenie klientskej základne. Pri objektívnom pohľade je BMW 335d GT xDrive elegantné auto, so silným a relatívne úsporným motorom, s veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami a veľkým kufrom.

Auto už svojim vzhľadom nabáda k viac uvoľnenej jazde. Pritom sa šoféruje lepšie ako X3, či X4, má viac miesta na zadných sedadlách aj v kufri ako sedan. Auto odkukalo aj bezrámové okná a zvažujúcu sa zadnú časť s aktívnym spoilerom na veku batožinového priestoru od kupé. Má síce tuhší podvozok, ale autá z Mníchova sú predsa športovo ladené. Kto si ho teda kúpi, bude mať v ňom z každého trocha. Je vhodné na každodenné jazdenie s rodinou, so psom, či športovým vybavením v kufri. Vyniká silným motorom, pomerne nízkou spotrebou a veľkým priestorom. Pre koho teda je? Možno ako charakterové auto pre rodinu, ale ešte viac pre dvojicu, ktorá má zmysel pre výrazný aktívny životný štýl. Vlastne, keď tak premýšľam, v tej rodine sa určite nestratí.

Technické údaje

Model: BMW 335d xDrive GT
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2993
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  230/4400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 630/1500-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,6/5,1/5,7(5,6)
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4824/1828/1508
Rázvor náprav (mm): 2920
Objem batožinového priestoru (l): 520
Objem palivovej nádrže (l): 57
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1820
Užitočná hmotnosť (kg): 570
Rozmer pneumatík vpredu: 225/45 R19
Rozmer pneumatík vzadu: 225/40 R19
Základná cenníková cena modelu (318d GT): 37 650 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 55 850 €
Cena testovaného vozidla: 77 057 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku