2015-11-09 14:15:00
BMW M6 Gran Coupe
BMW M6 Gran Coupe 2015
Zdroj: Ján Hargaš

PRVÁ JAZDA: BMW M6 Gran Coupe – superšport so štyrmi dverami. Pán si želá drift?

Obrovské auto, s obrovským výkonom, s neprehliadnuteľným vzhľadom, luxusom a... nie je toho už veľa?

Pre tých z nás, ktorým pohľad na ľadvinky a vrtuľku v znaku spôsobuje vyplavovanie hormónov šťastia (najmä s kľúčom v ruke) je ponúknutie Bavora s písmenkom M na krátke zoznámenie sa šancou, ktorá sa neodmieta.

Pre tých, z nás, ktorí písmenko M považujú za urážlivé a vzbudzuje v nich agresivitu je to približne taký istý pocit ako keď dostanete do rúk kľúč od auta s označením akéhosi modelu písmenami a čislami AMG 63. A pre tých, ktorí sú vnútorne presvedčení, že štyri kruhy sú viac ako päť, je to ako ponuka kľúča od auta, ktorého označenie začína na RS ...

BMW M6 Gran Coupe je s výnimkou kravsky veľkých X5M a X6M, tým najväčším, najdlhším a najvýkonnejším, čo divízia M ponúka. Zároveň aj tým najdrahším, veď cena začína od 130-tisíc eur. Pokojne sa vám podarí zvýšiť ju v konfigurátore až na 178-tisíc. Testované BMW od tejto ceny nemá ďaleko, toľko až ale nestojí (o trošku menej).

Zatiaľ čo pri X5M a X6M si o vás každý pomyslí... čo len chce, M6 Gran Coupe je jedno z najelegantnejších áut na trhu. Navyše má bližšie k ostrému jazdeniu na horských priesmykoch než vyššie uvedené paneláky. Zároveň je to nádherná limuzína vhodná na dovolenku v Monaku a podobných destináciách.

Zdroj: Ján Hargaš

S výkonom 570 koní (6000-7000 ot/min) a krútiacim momentom 680 Nm (1500-5750 ot/min) ide o nefalšovaný superšport. Avšak elegantný dizajn s dlhým rázvorom naznačujú, že viac než o ostré športové náradie ide o luxusný sedan s enormným výkonom. A presne také Gran Coupé je.

Od štandardného M6 Coupé ho okrem druhej dvojice dverí odlišuje väčšia dĺžka o 113 mm a tiež väčší rázvor o rovnakých 113 mm. M6 Gran Coupé je tiež o 20 mm vyššie. Celkovo je to viac ako päťmetrové a takmer dvojtonové auto. Jeho rozmery zakrýva aj fakt, že je doslova prilepené k zemi. Má široký posed s veľkým rozchodom ako predných tak najmä zadných kolies. K jednotlivým detailom a vzhľadu samotného auta sa bližšie vyjadrovať nebudem, nemá to zmysel. Radšej si pozrite galériu.

Ide jednoducho o nádherné auto, ktoré iba pred pár mesiacmi prešlo faceliftom. Ani ste to nevedeli, všakže? Nemusí vás to mrzieť, facelift bol asi najmiernejší na svete. Zmenili sa len LED svetlomety, ktoré sú po novom v základe a... a to je všetko. Gran Coupe je na trhu len krátko, facelift si teda nevyžadoval veľa zásahov. Navyše načo meniť niečo, čo je vydarené?

V interiéri je to typické luxusné BMW vyššej triedy. Mimoriadne komfortné a plne nastaviteľné sedadlá s typickým BMW dizajnom palubnej dosky vlastne ani neprezrádzajú, že ide o M-ko. Lenže iba slepý by si nevšimol M-volant a M-radiacu páku automatickej 7-stupňovej DCT M prevodovky. M-kové sú aj lištičky a samozrejme, že M-ková je aj očarujúca matná „fóliová“ oranžová farba exteriéru.

Zdroj: Ján Hargaš

Posed za volantom je prvotriedny o tom tiež netreba veľa diskutovať, rozdiel je iba v tom, že sedíte naozaj pekelne ba priam športovo nízko. To síce obmedzuje nastupovanie, avšak umocňuje športový pocit. Taktiež vám to znemožňuje sledovanie diania v tesnej blízkosti auta. Pozor na obrubníky!

Vzadu si nájdu miesto iba dvaja a v prípade výšky nad 190 cm sa nebudú cítiť práve pohodlne. Do tejto hranice je ale všetko v poriadku a pokojne tam môžete odviezť tých, ktorí si s vami trúfnu v takomto aute cestovať. Viac ako štyria nebudete, stredové sedadlo vzadu absentuje. Spomenúť treba tiež kufor. Áno, Gran Coupe M6 má kufor a nie je malý.

Omnoho dôležitejšie je však to, čo má presne na opačnej strane – Podkapotou. S tým súvisí aj ďalší dôležitý parameter – teda čo, respektíve kto sedí za volantom. Verte, že toto nie je auto pre každého a nenarážam iba na cenu...

Zdroj: Ján Hargaš

Dlhonohá sexica rýchla ako Bolt

Známy šprintér na sto a dvesto metrov je vhodný príklad. Je totiž nenormálne rýchly, no musí mať výbornú obuv a tiež výborné podmienky. Nehovoriac o tom, že je najlepší v šprinte v priamom smere, pohyblivosť a výbušnosť futbalistu mu chýba.

A niečo podobné sa dá povedať aj o Gran Coupé. Aj keď sa tvári na estéta, elegána a pohľad naň poteší ako oko tak i dušu, v skutočnosti je to beštia. Extrémne rýchla beštia s neskutočnou náložou Podkapotou, ktorá by najradšej trhala horúci asfalt na veľkom okruhu. Na suchu je auto pekelným strojom, avšak na výbušnosť a mrštnosť modelu M3, či M4 stráca. Je to práve vyššia hmotnosť a dlhší rázvor, ktoré z M6 Gran Coupé robia skôr exkluzívneho hltača kilometrov vo vysokých rýchlostiach, než draka na úzku cestičku v horách.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Napriek tomu musím uviesť, že to auto drží v zákrutách omnoho lepšie ako by ste po týchto riadkoch čakali. Môžu za to vyvážené proporcie spolu so širokými pneumatikami. Avšak výkon tohto stroja je taký veľký, že by mal budúci majiteľ dostať pár okruhových lekcií v cene. Stačí to trošku prehnať v zákrute, stačí troška štrku v jej rohu a už sa zadné kolesá odlepia od cesty. Našťastie má auto kontrolu trakcie a ďalších pomocníkov, ktoré dokážu zareagovať skôr než vodič. Pre puristu však len kazia športový zážitok. V prípade, že sa ich tak ako ja odhodláte úplne vypnúť, dopredu vás varujem. To auto sa utrhne tak rýchlo a intenzívne, že nemať cvik, skončíte v hodinách (pri najlepšom).

Ešte rizikovejšie je vypínať asistentov v prípade, že je asfalt mokrý. V daždi, hoci len slabom sa treba nachystať na kontru aj v meste, aj v zápche aj na parkovisku a v podstate vždy, keď motor ide. Vypínať tak kontrolu trakcie pri daždi, snehu, kalamite je pri bežnom jazdení iba dráždenie tigra pichaním paličky do oka. To zviera sa v momente naštve a vy už len budete piatimi metrami dĺžky zrážať obrubníky, semafory, stĺpy, chodcov, autobusy... skrátka všetko.

Zdroj: Ján Hargaš

Chcem tým povedať, že aj keď  bláznenie s M6 Gran Coupe na úzkych horských cestičkách nie je najdokonalejšia vec na svete, na toto auto musíte dávať taký pozor ako na ozajstný superšport. Inak sa objavíte so svojim vrakom na internete medzi desiatkami tých, ktorí síce na superšport majú peniaze, ale nie schopnosti.

Na druhú stranu stačí v daždi nájsť dostatočne veľký voľný priestor a vyskúšať si aké je to driftovať v päťmetrovej beštii. Poviem vám, je to ako driftovať s plachetnicou. Desivá, ale famózna zábava. Auto sa do šmyku dostane skutočne ľahko, ale udržať ho v drifte nie je ľahké. Nemáte totiž k dispozícii ani ručnú brzdu, tá je totiž len elektronická...

Zdroj: Ján Hargaš

Výkon motora je skutočne neskutočný. Dvojica turbodúchadiel umiestnená medzi ôsmimi valcami s celkovou kubatúrou 4,4 litra umožňujú limuzíne zrýchliť z nuly na 100 km/h za 4,2 sekundy. Avšak tento údaj je v prípade M6 GranCoupe iba znamením na začiatok zábavy. Ťah ala prúdové lietadlo nekončí ani po dosiahnutí 200 km/h a nebyť obmedzovača bez väčších ťažkostí dosiahnete na 300 km/h.

K výbornému pocitu z výkonu prispieva aj vydarená dvojspojka od M-ka. Nielenže môžete radiť pod volantom a pákou podraďujete OD SEBA. Ešte s vami dokáže zatriasť pri každom preradení a vy sa pristihnete pri myšlienke nech sa tá cesta nekončí. Lenže všetko dobré sa končí a aj krátke zoznámenie sa s M6-tkou. Nič to, ten zvuk rozzúreného osemvalca mi zostane v ušiach ešte dlho. M-káči sa postarali o to, aby turbá veľa radosti neubrali, i keď ubrali dosť. Najmä pri nižších otáčkach znie motor ako elektromotor.

Zdroj: Ján Hargaš

Po zábavu treba ísť skrátka vysoko. Keďže zvuk M-ko obetovalo v prospech výkonu, nemôžeme im to vyčítať. Snáď ten motor dlho vydrží. Po ostrejšej jazde štandardne dlhšie počkám, kým motor vypnem. Tu som dochladzoval asi päť minútovou jazdou pokojným tempom a ešte cca dvoma minútami chladením na neutrále (M-ko nemá parkovaciu polohu radiacej páky P) v zaparkovanom aute. Až potom som vypol motor, no trvalo ešte cca 10 minút, kým sa vyplo automatické dochladzovanie. BMW jednoducho nerado počúva, ak sa zákazníci sťažujú na zapečené turbá a toto je jedno z opatrení. Fajn!

Zdroj: Ján Hargaš

Ján Hargaš

Komentáre k článku