2015-10-27 16:55:00
Nissan Juke Nismo RS
Nissan Juke Nismo RS
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Nissan Juke RS Nismo – surovec na tabletkách má šarm tuningu spred dekády

Nissan Juke dostal výrazný upgrade a zmien sa dočkala aj ostrá verzia Nismo RS. Dokáže si získať priazeň zákazníka?

Nissan Juke Nismo RS, to je pojem, ktorý mnohých v našich končinách nenadchne. Ak si hľadajú ostrú verziu bežného auta, obvykle siahnu po niečom konzervatívnejšom. Chápem to, asi by som urobil to isté, Juke vo verzii Nismo RS má však niečo čo konzervatívnejším prístupom k téme hot-hatch (predstavte si pod tým, čo len chcete) nedosiahnete. Obsahuje totiž surovosť japonského tuningu a tá dokáže vyraziť dych.

Pred testom som bol plný predsudkov, nech totiž model Juke obchádzam z akejkoľvek strany, nie a nie si zdôvodniť načo okrem inakosti takýto model je. Hlavne predchádzajúca verzia bola viac iná než čokoľvek. Tá aktuálna však pridala schopnosti a danosti potrebné pre malý hatchback (na vysokých podpätkoch). Ponuku vyskúšať Nismo RS sme z úcty k písmenkám RS neodmietli. A je celkom možné, že nabudúce neodmietneme ani test štandardnej verzie. Prvý pohľad totiž môže klamať a inakosť nie je jediná vlastnosť nového Jukea.  

Ospravedlňujem sa všetkým milovníkom dizajnu modelu Juke, ale mne jednoducho nevyhovuje. To auto je pre mňa slušne napísané veľmi špecifické a typickú novinársku barličku, že je tak škaredé špecifické, až je pekné nedokážem použiť. Juke je Juke, tu by som dišputu o dizajne aj mohol ukončiť... Dizajn je jednoducho príliš vzdialený, príliš iný. Je taký iný, že ho ani neviem uchopiť. Kde to má predok a kde zadok, kde sú svetlá, kde má „tvár“?

Zdroj: Ján Hargaš

Obvykle po štandardnom týždňovom spolužití s testovaným vozidlom prichádza zvyknutie si. Síce neprestanem vnímať vady, no pri jazdení sa ich snažím „obchádzať“ či skôr nevšímať si. Na Juke som si nezvykol. Avšak z nejakého čudného dôvodu mi to nevadilo, pretože kedykoľvek som sa pozrel na parkovisko, Juka som zbadal hneď. A hneď ho zbadal úplne každý. To auto kričí, že je iné. A keď si v ňom zajazdíte, pochopíte, že byť iný, nemusí nutne znamenať byť povrchný a zameraný na imidž.

Ázijské automobilky sa v Európe snažia prispôsobiť a predávajú autá, ktoré sú iné len tak trochu. Čím menej sú iné, tým lepšie sa totiž predávajú. Celkom právom sa domnievajú, že každý Európan podvedome chce Volkswagen, len sa to nemusí volať Volkswagen a môže to vyzerať inak než Volkswagen... Nissan nie je iný, no vo svojej ponuke má aj autá, ktoré sú tak výrazne japonské až sa zdá, že si ich Európan nemôže kúpiť. To je rarita. 

Zdroj: Ján Hargaš

Takou raritou je na jednej strane model GT-R, či 370Z a na strane druhej Juke. Vo verzii RS Nismo sa opäť nesnaží byť konzervatívny, no Európanovi ponúka pocit, že má doma japonské auto vytunené japonskou firmou.

Nismo RS nie je verzia, je to tuning

Iste, na tejto vetičke nie je nič pravdivé. Nismo Rs je skutočne najvýkonnejšia verzia Juka, avšak pôsobí surovo a stroho. Je to akoby ste si sadli do modernej reinkarnácie japonského turbo auta vylepšeného v garáži.

V prvom rade je to totiž stále Juke so svojim neortodoxným zjavom, no s podstatne vylepšenými jazdnými vlastnosťami a silným motorom so zvukom, ktorý pri iných motoroch s týmto objemom len tak nenájdete. Znie skutočne pekne, môže za to najmä vyladený výfuk a nie žiadne zvukové aktuátory, či reproduktory.

Má tuhší podvozok ako bežná verzia, avšak vôbec nie je tak tvrdý ako by mohol byť. To sa pochopiteľne odrazí aj na jazdných vlastnostiach, no môžete si byť istí, že tú trochu komfortu predsa len oceníte viac ako sto-jeden-percentnú istotu v zákrute podobnú značke Mini.

Takisto má pekne vyladený motor, ktorý ale nezapiera fakt, že väčšina jeho mohutného výkonu pochádza z produkcie turbodúchadla a vôbec sa netrápi slovnými spojeniami ako lineárny nárast výkonu a podobne...

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

No a potom je tu upravený interiér s ozajstnými škrupinami Recaro, ľahkou a športovo pôsobiacou alcantarou na volante, na tienidlách budíkov a na ďalších miestach. Má tiež športové riadenie, fantastickú manuálnu prevodovku, ručnú brzdu ala páka, ostré brzdy, ale zato modernú Juke kabínu so všetkými vymoženosťami dnešných dní vrátane dotykového displeja, infotainmentu, navigácie a palubného počítača.

Interiér

Ten pôsobí skutočne športovo a dopĺňa dizajn exteriéru v štýle Ninja. Typický Nissan volant odetý do alcantary, „karbón“ v oblasti prevodovky, tvrdá palubná doska a zároveň kopa športových údajov vrátane preťaženia a mapy výkonu. Pritom sa do auta pohodlne vmestia štyria pasažieri s výškou do 190 cm. Pozícia za volantom je dobrá, pritom nemáte pocit sedenia v nákladiaku, iba čo lepšie vidíte do okolia. Samotné sedadlá stoja za zmienku (viac ráz). Sú nekompromisne športové s výborným bočným vedením, ktoré môže až obťažovať pri nasadaní, no s veľmi dobrým držaním tela a adekvátnym pohodlím.

Zdroj: Ján Hargaš

Vzadu je miesta menej, no stále dosť a prekvapí na Juke dosť rozmerný kufor. Ten za svojich 354 litrov vďačí absencii pohonu 4x4. V prípade verzie 4x4 (iba s CVT) je kufor výrazne menší.

Zaujme aj ovládanie vzduchotechniky a jazdných režimov. Prepínanie je skvelý fígeľ na ušetrenie množstva tlačidiel. Navigácia je štandardná s neveľkým displejom, no s dostatočnou informačnou základňou systému. Zobrazené mapy však trpia na menšiu prehľadnosť.

Informácie palubného počítača sú dostatočné, budíky ukazujú aj teplotu motora, čo už nebýva vždy zvykom. Škoda len, že počítač ovládate tlačidlom, za ktorým sa musíte načiahnuť skrz volant.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Jazdné vlastnosti, motor a prevodovka

Práve tu tkvejú najsilnejšie a zároveň najslabšie stránky auta. Pri novej generácii Nissanu Juke vo verzii Nismo RS totiž pribudla aj verzia s výhradne predným náhonom i keď v ponuke zostala verzia 4x4 s prevodovkou CVT. Z užívateľského hľadiska je to výborné, z hľadiska radenia ešte lepšie, avšak z hľadiska jazdných vlastností trocha škoda. Keby tak bola k dispozícii verzia 4x4 s manuálom... Ale človek nemôže mať všetko a jazda s predokolkou nie je vôbec zlá. Fňukanie môže prísť až pri skúšaní limitov na okruhu, či horskom priesmyku.

Auto totiž krásne drží stopu. Je s ním veľká radosť jazdiť a každý výjazd mimo mesto som si užil naplno. Riadenie je komunikatívne a poskytuje pomerne dosť informácii o dianí pod kolesami. Juke je malý, svižný a obratný. Dobre reaguje aj na jazdu s ručnou brzdou, ktorou si v istých momentoch môžete veľmi pomôcť a dobrým dávkovaním potlačiť nedotáčavosť. Škoda všetkého toho pípania pri jej zatiahnutí.

Práve nedotáčavosť je najväčšou slabinou auta, i keď je vplyvom pohonu a vyššej svetlej výšky pochopiteľná. Auto je pomerne vysoké, má tiež predný náhon. Inžinierom z Nissan Motorsport (NisMo) sa podarilo podvozok nastaviť veľmi dobre, avšak to dnes už nestačí. Preto auto dovybavili samosvorným diferenciálom. Avšak pri ostrej jazde to príliš necítiť. Respektíve takmer vôbec. V porovnaní s nižšími hot-hatchmi je Juke nedotáčavý ako bežné auto. V momente výjazdu zo zákruty a prudkého stlačenia akcelerátora sa kolesá prešmykujú ako na lade (pritom sú na suchom asfalte), otáčky letia hore, no auto spomaľuje. Bez vypnutia kontroly trakcie vám dotoho navyše kafre aj stabilizačný systém. Až keď sa kolesá chytia alebo vodič povolí tlak na pedál, Juke začne zrýchľovať. Zákrutou tak nemôžete prejsť tak bezohľadne ako v takej Cupre, či iných hot-hatchoch a musíte rozumnejšie dávkovať plyn. V režime Sport s vypnutou kontrolou trakcie mlčí ESC ako hrob a nechá vám kolesá prešmykovať.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Pri jazde na nerovných cestách s vypnutou trakciou a neaktívnym ESC však môžete dopadnúť veľmi zle. Auto sa k vám totiž nestavia ako moderné športové autá, teda ako k neschopnému blbečkovi odchovanému na pretekárskych hrách. Ak totiž brzdíte na nerovnosti, či v zákrute, budete mať čo robiť aby ste to ustáli. Juke Nismo RS jednoducho v režime Sport s vypnutou trakciou odmieta držať vás za ručičku a bdieť nad vami (pod vami) ako strážny anjel. Ak urobíte chybu, máte smolu a bodka. Podľa mňa je to skvelé. Práve to je jeden z dôležitých aspektov surovosti a nekompromisnosti, ktoré som spomínal na začiatku. Isto sa ale nájdu takí, ktorí povedia, že auto je nestabilné...

Motor je v režime Sport prudko reaktívny a má veľkú chuť vystreliť vpred. Vôbec ale nejde o motor, ktorý by sa tváril športovo pri 2000 ot/min, i keď je aj vtedy pomerne akčný. Jeho čas a turbo kopanec prichádza v okolí 3000 ot/min podľa prevodu. V podstate vás najprv kopne pri 2000 potom pri 3000 a nakoniec si ešte kopne okolo 4000 ot/min. Nad 5000 však rýchlo ovädá a veľa potenciálu už neposkytuje. Pritom výkon má vrchol až pri 6000 ot/min. Nad 5000 ale rýchlo klesá krútiaci moment a záťah turba. Navyše sa vo vyšších rýchlostiach prejavuje vyššia stavba auta. Vadí to však? Možno áno, možno nie. Pre mňa je to športový turbo motor ala surovec od známeho tunera... Istým spôsobom to pripomína staršie turbomotory. Mám tendenciu k spomienkovému optimizmu, takže mňa to veľmi bavilo, navyše kopance od turba sú naozaj ostré a vedia vystrašiť posádku.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Zlatým bodom programu je jednoznačne prevodovka. Tá má nielen športovú kulisu, ale aj vďačne krátke dráhy, krátke prevody a radiť s ňou je skrátka radosť. Aj tá mi bránila v pomalej rozvážnej jazde „na spotrebu“. Zakaždým keď prevod zapadol na miesto, musel som dupnúť na plyn a vytočiť motor. Nedalo sa mi inak. Rovnaká slasť je podraďovanie. Skrátka jazda v režime Sport je prudko návyková a baví ako na rovinke, tak pri predbiehaní (pružné zrýchlenie po správnom podradení je dychberúce) a poteší aj na bežných okreskách. Vracáky sú achillovka a a pozor si treba dávať aj na nerovnosti. Toto je ostré auto, nie počítačová hra.

Spotreba

Takto vytunený motor s krátkymi prevodmi však útočí na ekonomickú spotrebu. Úprimne sa priznám, že po prvom dni testovania som mal len polovicu nádrže – po 200 km. Druhý deň sa zásoba scvrkla na štvrtinu a ďalší deň... ďalší deň som skúsil jazdu v režime eko – je to jediný režim, ktorý Nismo RS ako tak upokojí. To auto však na eko jazdu vôbec nie je stavané a je to trápenie.

Ale späť k spotrebe. Aj napriek rýchlemu úbytku paliva z nádrže (Nissan odporúča Natural 98, mne tam naliali 95 a aj to bola divočina) priemerná spotreba nešla nad 10 litrov. Problém tak bude skôr v malej sotva 45 litrovej nádrži. Môj dojazd na jednu bol niečo vyše 460 km...

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Pri týchto autách spotreba nie je až tak dôležitá, celkový priemer 8,6 (po ostrom jazdení a eko „dojazde“) je identický s priemerom Octavie RS 230, ktorú som jazdil týždeň pred Jukom. Problém je, že krátke prevody vyženú otáčky pri jazde na diaľnici k úrovni 4000 ot/min (cca 142 km/h). Motoru to nevadí, síce sa pekne zapotí, ale chladenie sa zdá byť v poriadku. Problém má skôr posádka, keďže na to, aby ste počuli športový prejav motora ubudlo z jeho utlmenia, takže v kabíne je na diaľnici hlučno a Juke Nismo RS nie je z tohto hľadiska ideálny na dlhé diaľničné presuny. Rovnako vám pri snahe o pokojnú rýchlu jazdu na diaľnici nepomáha veľmi strmé riadenie. I malé korekcie vtedy dosť cítiť.

Záver

Dizajn Juka Nismo RS sa vám nemusí páčiť. Mne tiež práve nevyhovuje, avšak musím uznať, že pri verzii Nismo RS majú ninja krivky väčší zmysel ako pri štandardnej verzii a tešilo ma, že to auto vzbudzuje toľkú pozornosť. Dôležitejšie však je, či auto spĺňa požiadavky kladené na hot-hatch, či hot-cross-hatch (toto označenie som si práve vymyslel, aby pasovalo na Juke). Technici Nissanu urobili kus dobrej roboty a auto je skutočne výbornou voľbou na jazdenie. I z cesty do práce vám umožní spraviť pekelnú jazdu. Treba sa ale krotiť a divoké chúťky nechať na voľné cesty. Verzia Nismo RS je jazdecky skvelá a Juke nie je až tak nepraktický ako sa môže zdať. Autu nevadia obrubníky a odvezie viac ako len malý nákup i keď na dlhé presuny po diaľnici to nie je.

Zdroj: Ján Hargaš

Absencia pohonu 4x4 uberá z potenciálnych jazdných vlastností v zákrutách, avšak tento deficit vynahradí výborná „zážitková“ manuálna prevodovka. Juke Nismo RS je skôr raritou, i keď práve jeho raritnosť môže byť pre niekoho rozhodujúca. Teraz konečne chápem, že človek vlastniaci Juke Nismo RS celkom dobre vie čo robí. Asi...

Technické údaje

Model: Nissan Juke Nismo RS
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem motora 1618
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 160/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 280/3600-4800
Maximálna rýchlosť (km/h): 220 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,0
Spotreba mesto/mimo mesto/kombinovaná 9,5/7,2/5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4165/1765/1565
Rázvor náprav (mm): 2530
Objem batožinového priestoru (l): 354
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1315
Užitočná hmotnosť (kg): 445
Rozmer pneumatík: 225/45 R18
   
Základná cenníková cena modelu Juke: od 13 590 €
Základná akčná cena verzie Nismo RS: 23 390 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku