2015-10-23 03:20:00
Nissan Navara NP300 2,3d
Nissan Navara NP300 2,3d Twin Turbo Double Cab
Zdroj: Ján Hargaš

PRVÁ JAZDA: Nissan NP300 Navara 2,3d Twin-Turbo – drsný offroad, pohodlný on-road

V poľskom Gródeku nad Dunajcem sme ako prví v Európe skúšali nový európsky Nissan Navara.

Nissan Navara je automobil, ktorý vychádza z 80-ročnej tradície značky vo výrobe pick-upov. Najnovšia generácia sa svetu predstavila ešte pred rokom, avšak výrazne modifikovaná európska verzia prichádza na starý kontinent až teraz. Za Tatrami v Poľsku sme spolu s Čechmi, Poliakmi a Maďarmi jazdili na posledných predprodukčných verziách v európskej predpremiére. Zvyšok Európy odskúša Navaru až o niekoľko týždňov.

Nová Navara NP300 s kódovým označením D23 prináša do segmentu pracovných pick-upov technológie známe skôr z crossoverov. Navara sa v európskej verzii snaží poskytnúť viac komfortu. Zákazníci ocenia i štýl a výrazné možnosti modifikácie vrátane hardtopov a množstva doplnkov.

Navara NP300 bude u nás ponúkaná s dvoma typmi kabíny – King Cab a Double Cab, s dvoma verziami nového naftového agregátu (118 kW a 140 kW) a s dvoma prevodovkami - manuálna šesťstuňová a 7-stupňová automatická.

My sme testovali tú najpohodlnejšiu a zároveň najsilnejšiu s takmer najlepšou výbavou. Testovaná Navara bola vybavená kabínou Double Cab a Podkapotou mala twin-turbo naftový štvorvalec s objemom 2,3 litra s maximálnym výkonom 140 kW (190 k) pri 3750 ot/min a maximálnym krútiacim momentom 450 Nm pri 1500 až 2500 ot/min. Disponovala  manuálnou šesťstupňovou prevodovkou s elektronickou redukciou, najnovším infotainmentom Nissan Connect, navigáciou, full LED svetlometmi a zatvoreným nákladovým priestorom klasickým „deklom“.

Zdroj: Ján Hargaš

Nová Navara zaujme spočiatku dizajnom prednej masky. Nové plne LED svetlá s novým dizajnom, denné svietenie a výrazná maska chladiča sú spolu s „panelákovou“ výškou nosa a samotnej kabíny typickým prejavom novej poriadne vybavenej Navary. I keď ide o pick-up dizajnérom sa auto podarilo vyvážiť a nepôsobí ako nákladiak. O dizajne sa v zadnej časti nedá veľa hovoriť, koniec koncov práve tu ide najmä o účelnosť, napriek tomu možno konštatovať, že zadná časť nie je v priveľkom kontraste s „vyčačkaným“ predkom. Celkovo auto pôsobí robustne, novo a štýlovo. K „šmrncu“ prispievajú aj 18-palcové zliatinové disky a nové farby vrátane zlatej. V nej vyzerá Navara skutočne zaujímavo.

I keď ide stále o pracovný nástroj s rebrinovým rámom, Navara v najvyššej špecifikácii prináša aj úplnú novinku (okrem iných) – viacprvkové zavesenie zadnej nápravy. Vďaka tomu je auto na cestách omnoho komfortnejšie ako verzie s listovým pružením. Pritom viacprvkové zavesenie neznížilo nosnosť (práve naopak) a podľa „Nissanistov“ neznižuje ani životnosť. Samozrejme na extrémne ťažkú prácu sú stále lepšie listy, preto ich Nissan ponúka vo väčšine verzií. Tá najvyššia však nie je iba pracovným nástrojom, poslúži aj ako komfortný dopravný prostriedok na bežných cestách/necestách. Päťbodové zavesenie zadných kolies je o 25 kíl ľahšie ako listy v predchádzajúcej generácii. Pritom má Navara aj novú verziu listov, ktoré sú zavesené v strmeňoch a oproti predchádzajúcej verzii zavesenej zospodu sú ľahšie o 7 kg, majú o 3,1 % lepší nájazdový uhol zadných kolies a znižujú hlučnosť podvozku.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Jazda po serpentínach a úzkych cestách v okolí Grodeku nad Dunajcem ukázala, že podvozok najvýkonnejšej verzie je na ceste skutočne komfortnejší a hlavne sebaistejší ako v prípade pick-upov s listovými pružinami vzadu. Navara pritom zostáva verná štandardnej koncepcii s prioritne poháňanou zadnou nápravou. Auto je vo väčšine jazdných situácií výhradne predokolkou a nedisponuje pripájaním prednej časti v prípade nutnosti. Túto voľbu necháva našťastie na vodičovi, ktorý si môže vybrať mód 4WD. Vtedy auto jazdí s oboma poháňanými nápravami a dokáže to do rýchlosti 100 km/h. Teda istotu dodá vodičovi prakticky vo všetkých jazdných situáciách. Ďalší režim je redukcia. Tá je využiteľná do cca 40 km/h a poskytuje istotu v stredne ťažkom až ťažkom teréne, teda tam, kde majú crossovery v záujme vlastnej bezpečnosti a životnosti úplný zákaz.

Prešli sme niekoľko kilometrov kľukatých ciest na pomerne kvalitnom asfalte, kde to len miestami vyzeralo ako na Slovensku – práve tam, na menších nerovnostiach je komfortnejšia zadná náprava výhodou. Ešte väčšou bola v prípade výjazdu na úseky, kde bolo možné zvýšiť rýchlosť. Tam ani väčšia nerovnosť v zákrute auto nerozhodila. Zadná časť zostala istá, neskackala, neplávala, držala stopu a pomáhala posádke auta cítiť sa lepšie. Nie je to však len o zadnej náprave. Celkovo je nová Navara bližšie k ceste ako predtým a to v pozitívnom zmysle slova. Vodič je dobre informovaný o dianí pod kolesami a má lepší zážitok z jazdy, riadenie je presnejšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Pozitívne prekvapil aj nový motor. Navara pre Európu opúšťa 2,5 litrový agregát a prichádza s menším ale rovnako výkonným resp. výkonnejším motorom, pritom sľubuje úsporu paliva. Keďže ide o motor do pracovného stroja, moje očakávania neboli veľké ale prekvapil nižšou hlučnosťou za studena a tiež v nižších otáčkach. Pohyb ručičky otáčkomera nad 2500 ot/min už znamená výraznejší zvukový prejav, Navara je na tom v tejto oblasti lepšie ako v minulosti a možno tiež hovoriť že nezaostáva za konkurentmi, skôr naopak. Motor však počuť, a to v takomto aute nie je na škodu. Agregát disponuje veľkou výkonnostnou rezervou i pri svižnom jazdení. Prevody sú nastavené tak, aby skúsenejší vodič nemusel sledovať otáčkomer a mohol jazdiť „naslepo“ iba na základe zvuku motora. Motor je mimoriadne silný nad 1500 ot/min, avšak bez väčšieho reptania zvládne aj nižšie otáčky, najmä na nižších prevodoch. To sa hodí v prípade, že ste príliš zaneprázdnení sledovaním cesty, či už pre snahu nájsť správnu šipku vytýčenej trasy na novinárskej prezentácii, alebo v prípade jazdy v ťažšom teréne.

Zdroj: Ján Hargaš

Očakával som, že na tomto mieste napíšem niečo v zmysle, že auto je aj tak prioritne určené na zlé cesty a do terénu a že je to pracant a tomu nekomunikatívnosť riadenia nevadí. Ale nepíšem, lebo to nie je treba. Navara sa na ceste zlepšila, šofér môže naplno využiť lepší rozhľad z vyššie položenej kabíny a pritom si nepripadá, že by sedel na strome, i keď je jasné, že sedí vysoko. Kolesá robia to, čo im volant rozkáže, auto drží stopu, pravda do tej miery do akej je to s takýmto obrom únosné (nikto v tom nebude pretekať na ceste). Celkovo dojem z jazdy prekonáva moje očakávania. Trošku to kazí prevodovka s dlhou pákou a s dlhými prevodmi, ktorá sa zdá byť menej presná. Vyžaduje si viac energie na zaradenie prevodu. Spiatočku zaradíte stlačením páky a jej odsunutím až za šestku.

S terénom si rozumie výborne. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou klesla svetlá výška o zanedbateľné 2 mm. Zanedbateľné z hľadiska priechodnosti, avšak významné z hľadiska zníženia aerodynamického odporu. Zväčšili sa previsy vpredu aj vzadu, avšak zároveň sa zmenšil rázvor, čím tieto straty NP300 doháňa. Nájazdový uhol vpredu je v prípade verzie DoubleCab 30,4 %, vzadu 25,6 %. Prejazdový uhol je 22,5. Svetlá výška je 208 až 223 mm v závislosti od verzie. Najlepšiu hodnotu má práve testované auto. Navara si pritom polepšila aj z hľadiska nosnosti a priestoru ložnej plochy. Nosnosť sa zväčšila na 1080 kg a ložný priestor je v porovnaní s predchádzajúcou verziou (Double Cab) väčší o 67 mm - má 1578. Celkovo je ťažná sila 3500 kg.

Zdroj: Ján Hargaš

Terénne schopnosti auta sme najprv skúšali v ľahkom teréne, kde sa Navara prezentovala suverénnosťou aj pri vyššej rýchlosti jazdy. Následne si na miesto spolujazdca prisadol inštruktor a každý novinár mal možnosť zajazdiť si v térene, ktorý bol vzhľadom na svoj profil niekde medzi stredne ťažkým až ťažkým, avšak vďaka skutočnosti, že niekoľko dní neprestajne pršalo a blato sa zmenilo na hlboké bahno, možno terén bez väčšieho váhania označiť za ťažký. Inštruktor pribudol preto, lebo pri takto schopnom aute a daných podmienkach nezáleží ani tak na milimetroch rozdielov v konštrukcii ako na skúsenostiach vodiča.

Bez redukcie by to nešlo

Zaradená dvojka, občas jednotka a hor sa do terénu. Odrazu nie je dôležité, či sa tam, či onam zmestím a či náhodou neoškriem nejakú ochrannú lištičku. Teraz je dôležité iba prejsť, vyhrabať sa a točiť volantom omnoho skôr než príde „odbočka“. A auto ide, ide, ide. Pomaly, všetky kolesá sa točia a príliš nezáleží na natočení volantu. Ale ide a iba zo dva razy sa niečo obtrie o podvozkový rám. Aj lak zostal celý, aj auto nemusel traktor vyťahovať. Pritom išlo o terén, ktorý nebol zdolateľný pešo a bez znalosti podmienok/inštruktora, či rokov skúseností s terénom by sme museli pár krát vystúpiť a premyslieť si postup. Inštruktor mi potom na finálnu časť offroadu zveril Navaru do vlastných rúk. Finálna časť pozostávala z ľahšieho terénu, ktorý by mala Navara zvládnuť vyššími rýchlosťami. Trasa po rozmočenej štrkovo bahnitej lesnej ceste bol sprevádzaný šplechotom hlbokých mlák, ktorý dotváral výbornú atmosféru. Tento terén by síce zvládli aj lepšie SUV-čka, avšak ani zďaleka nie takou rýchlosťou ako poriadny pick-up. Letieť po totálne rozmlátenej zablatenej poľnej ceste s dierami, že by ste tam nechali koleso malého auta rýchlosťou 50 km/h je silný zážitok. No na Navaru stále málo. Keďže ma po chvíli predbehla druhá Navara, kde maďarskému novinárovi dodával odvahu inštruktor znalý tunajších ciest – ten fičal zhruba 80 km/h... Nuž dá sa... ale mne úprimne odľahlo, že som nakoniec Navaru vrátil v celku, bez jediného škrabančeka, či inej ujmy, tak ako som mal pôvodne v pláne.

Zdroj: Nissan

Navara s novým motorom preukázala ohromnú silu (na zmenšený motor) a tiež odolnosť v teréne. Teším sa na štandardný redakčný test, kde síce do takéhoto „marazmu“ nezavítam, zato sa budem môcť pozrieť lepšie na auto ako na celok. Za hodinu a pol jazdy si človek nevšimne všetko a navyše sa môže zmýliť. Redakčný test nám povie viac, zatiaľ však možno s čistým svedomím konštatovať, že nová Navara je vydarený moderný pick-up, ktorý nielenže ponúka to, čo dané autá už desiatky rokov, pridáva tiež komfort na ceste, prekvapivo nízku spotrebu (priemer po náročnom testovaní 8,8 litra na 100 km), výbornú dynamiku (na takého obra), nové technológie, ktoré pomôžu ako na ceste (panoramatický parkovací systém), tak i mimo nej (elektronická redukcia, režim zjazdu z kopca...) a pridáva tiež vyššiu bezpečnosť. Nielen vďaka novým materiálom a konštrukcii, ale aj vďaka bezpečnostným prvkom a asistentom akým je napríklad asistent výstrahy pred čelným nárazom s automatickým brzdením, či Full-LED svetlá s výbornou svietivosťou. No už i taká funkčná navigácia je v pick-upe niečím bežne nevídaným.

Zdroj: Nissan

Nová Navara príde do predaja začiatkom budúceho roka, ceny sa dozvieme v nasledujúcich týždňoch. Nissan bude na Navaru ponúkať plnú 5 ročnú záruku do 160 000 km.

PS: fotografie zachytávajú tú najtvrdšiu časť jazdy iba čiastočne, fotografi to mali v danom teréne veľmi ťažké...

Ján Hargaš

Komentáre k článku