2015-03-23 03:50:00
Smart ForFour 1,0 SCe
Smart ForFour 1,0 SCe First Edition
Zdroj: Ján Hargaš

Smart ForFour 1,0 SCe First Edition – lebo Twingo nie je Mercedes

Smart ForFour je lepšie vybaveným a aj drahším spolužiakom modelu Renault Twingo. Stoja príplatky za to?

Nikto nemôže spochybniť skutočnosť, že nové Twingo a nový ForFour sú súrodenci narodení z partnerstva Daimler – Renault. Vyrábajú sa na tej istej výrobnej linke Renaultu v Slovinsku, majú tie isté motory, tie isté prevodovky, no vyzerajú inak, majú odlišné prvky výbavy, bezpečnosti a každý je mierený na iného zákazníka.

Pred niekoľkými týždňami som mal možnosť detailne sa zoznámiť s Twingom, teraz som Twingo porovnal so Smartom ForFour. Sú to tie isté autá? Nie, majú spoločné plusy, ale i spoločné neduhy. Niektoré významné nedostatky ForFour úspešne odstraňuje.

Začnem najprv pocitom po skončení testu. Renault Twingo je auto, ktoré vyzerá ako veselé šteňa. Odvezie vás a aj troch ďalších, plus nejakú tú nákupnú tašku. Má motor vzadu a s tým súvisia rôzne výhody i nevýhody. Po dvoch týždňoch s Twingom som ho mal na jednu stranu rád, na druhú mi liezol na nervy. Smart ForFour dokázal odstrániť väčšinu menších prekážok bezproblémového spolužitia, no neodstránil tie základné. Nanešťastie.

Motor, prevodovka, spotreba

Keď som testoval Twingo s tým istým trojvalcom 1,0 SCe s výkonom 52 kw (71 k) a krútiacim momentom 91 Nm, povedal som si, že to nie je až také zlé. Motor vie Twingo rozhýbať, na dvojke je auto celkom svižné a to tak, že sa vám ani nechce radiť vyššie stupne. Lenže to bolo Twingo.

Smart by si predsa len zaslúžil niečo lepšie. Možno by stačila lepšie odstupňovaná prevodovka, pretože päťstupňový manuál vám toho veľa nedožičí, no úplne rovnaké schopnosti oboch áut mi jednoducho prídu nepatričné, hlavne s ohľadom na výrazne vyššiu cenu Smarta.

Zdroj: Ján Hargaš

Atmosférický motor 1,0 SCe zo spoločného vývoja Daimleru a Renaultu (konštrukciu má na svedomí Daimler) nie je vôbec zlý. Na taký malý objem má prijateľné parametre, aj keď porovnateľný motor VW montovaný napríklad do Škody CityGo (i Fabie) má o 3 kW vyšší maximálny výkon a o 4 Nm vyšší krútiaci moment. Avšak maximálny výkon má dosiahnuteľný vo vyšších otáčkach ( o 200 ot/min), detto krútiaci moment ( o 150 ot/min). Mohlo by sa teda zdať, že motory budú pocitovo vyrovnané, ale nie je to tak. Citigo je živšie, hlavne ak motor vytočíte. Môže za to aj lepšia 5-stupňová manuálna prevodovka.

Tá od Renaultu má dlhú jednotku, trojku, štvorku i päťku. Výborne je nastavená dvojka, ktorá v rýchlostiach kedy to v meste naozaj potrebujete, umožňuje pekné zrýchľovanie. Zaradenie vyššieho prevodového stupňa síce motor úplne nezabije, ale akcelerácia sa zhorší, detto ďalšie stupne. Päťku pri jazde v meste vôbec nevyužijete, je dobrá mimo mesta a na diaľnici. Tam má motor síce pomerne vysoké otáčky, no vzhľadom na špecifikáciu to inak ani nemôže byť. Motoru by sa tak hodilo kratšie nastavenie aspoň prvých troch stupňov.

Nadarmo však budeme plakať nad rozliatym mliekom, zlepšenie môže priniesť až facelift. I tak sa s ForFour dá jazdiť svižne, treba to ale vedieť s prevodovkou. Motor má pekne lineárny nárast výkonu ako to pri atmosférických autách býva. Tlačiť však do plynového pedálu a dúfať, že to potom pôjde lepšie je zbytočné a akurát to zvyšuje spotrebu. V prepchatom meste a na krátkych trasách sa palubný počítač nehanbí ukázať spotrebu aj 8 litrov. Pravda, reálnejšie je to okolo 7 litrov na 100 km v meste. Moja priemerná spotreba meraná na nádrž bola na úrovni 6,9 litra na 100 km, pričom som z mesta počas testu takmer ani päty nevytiahol. Neustále sneženie, zápchy a havárie mi to spolu s plným programom neumožnili. I tak som mal možnosť okoštovať jazdu po diaľnici, i jazdu mimo mesta.

Zdroj: Ján Hargaš

Smart pri rýchlosti 100 km/h (tachometer) točí zhruba 2900 ot/min. Pri 120-tke je to už vyše 3500 ot/min a pri rýchlosti 140 km/h je to už temer 4000 ot/min.

Jazda

Bola to asi veľká náhoda, že testovanie oboch, Twinga i ForFour, prebiehalo počas zasnežených týždňov, no vďaka tomu mám na obe autá tak trochu odlišný názor ako moji kolegovia. Najmä potom, čo som najväčšiu snehovú nádielku za ostatné roky v Bratislave zažil práve pri Smartovi. Veru, nebolo mi všetko jedno.

Koncepcia všetko vzadu má svoje nevýhody, jednou z nich je, že bez veľmi účinného ESP a kontroly trakcie by ste na snehu robili hodiny na takmer každej zákrute. Našťastie auto ESP má, no i tak treba dbať zvýšenú pozornosť a dobre si rozmyslieť nájazdovú rýchlosť do zákruty. ESP je síce snehovzdorné a skoro až ľadovzdorné, blbuvzdorné nie je a ťuknúť obrubník, či nebodaj protiidúce auto sa ešte stále dá.

Od pohonu vzadu si nesľubujte jazdenie bokom ani na ľade. Na to by ste sa museli kafrať v elektronike auta (z čoho vyplývajú možné problémy vrátane problémom so zárukou). Navyše 1,0 SCe nemá veľa výkonu. Keď však veľmi chcete a naučíte sa ako na to, dokážete sa pekne pošmýkať a urobiť aj pár hodín. Viac zábavy si ale užijete aj s prednokolkou. Na ľade je zábavný aj traktor ak máte zmysel pre humor. ForFour je však veľmi zaujímavý na suchých cestách. I také malé auto môže potešiť ducha. Vťahovanie do zákrut v takom malom aute vám nedožičí žiaden konkurent. Viem si predstaviť športovú verziu s tvrdším a nižším podvozkom, silnejším motorom a lepšou prevodovkou. To by bola ozaj paráda. Ozaj... a ešte s vypínateľným ESP. Jaj, snívanie je fajn.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Na koncepciu všetko vzadu treba pozerať skôr ako na možnosť lepšieho manévrovania v meste. Smart ForFour, rovnako ako Twingo sú jednoznačne najlepšie ovládateľné malé autá na trhu, a to predovšetkým pri parkovaní a jazde v stiesnených priestoroch. Uhol vytočenia predných kolies je vďaka uvoľnenému priestoru (vpredu naozaj nie je motor) skutočne obrovský a niekedy to vyzerá tak akoby bol ForFour skôr vysokozdvižný vozík, než auto.

Interiér, infotainment

Nevýhodou ale je, že motor vzadu i pohon vzadu uberajú z batožinového priestoru za zadnými sedadlami bez toho, aby na oplátku vrátili niečo späť pod prednou kapotou. Škoda. Kufor má i tak slušných 195 litrov, čo znamená, že tesne, ale predsa vyhráva nad najväčšími konkurentmi – Trojčatami z Kolína. Nad nimi vyhráva dvojica ForFour/Twingo i v oblasti zadných sedadiel. Štyria pasažieri vo ForFour nemusia byť piadimužíci a dokonca si za seba sadnú aj osoby s výškou nad 180 cm. Znie to neuveriteľne, ale je to pravda – odskúšané! Piaty pasažier môže ale byť maximálne čivava, možno mops.

Subjektívne mi pripadá interiér Smartu ako lepšie urobený než v Twingu. Veľký displej infotainmentu do takéhoto auta patrí a výrez za obrazovkou nám má pripomenúť napríklad Mercedes triedy A.

Infotainment je vydarený, ovládanie jednoduchšie a zrozumiteľnejšie ako v prípade základného rádia, kde sa mi osobne dosť ťažko prelaďovala stanica, ak nebola v predvolených.

To, v čom je Smart ďalej než Twingo je zobrazovanie informácií o vozidle. Nielenže má zabudovaný otáčkomer (v štýle staršieho Smarta – ako tykadlo), má aj omnoho informovanejší palubný počítač. Ten zobrazuje napríklad údaje o ekonomickosti jazdy, údaje o spotrebe v prehľadnom grafe, servisný interval, hlásenia a skrátka veci, ktoré o aute chcete vedieť. V Twingu to štandardne zistíte až po napojení smartfónu a stiahnutí vhodnej aplikácie.

Spomienka na starší Smart je jednak v použitých materiáloch a kombinácii farieb, no tiež vo výduchoch ventilácie a v ďalších detailoch.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Volant je príjemný na dotyk, možno by mohol byť o niečo menší, no to je len detail. Je multifunkčný a priamo na ňom ovládate ako audio, tak i zo dva asistenčné systémy.

Do auta sa skutočne oplatí dokúpiť vyhrievané sedadlá. V zime je umiestnenie motora vzadu dosť veľkou nevýhodou. Motoru trvá dlhšie kým sa zohreje, navyše kúrenie nie je dvakrát účinné. Vyhrievanie sedadiel má však rýchly nástup a výbornú účinnosť.

Asistenčné systémy

Práve bezpečnosť je to, v čom sa Twingo a ForFour najviac odlišujú. Daimler vybavil ForFour systémami, ktoré sme doteraz mohli zažiť iba v Mercedese a ktoré sú v danom segmente ešte stále veľmi neobvyklé.

Najneobvyklejší je asistent bočného vetra, ktorý sa na diaľnici úspešne snaží eliminovať účinok bočného vetra na pomerne vysokú karosériu. V Smarte sa vám tak nestane, že pri silnom bočnom vetre pôjdete po diaľnici, ktorá sa stáča doprava s volantom natočeným doľava ako sa to stalo mne v Twingu. Asistent nedokáže s autom urobiť to, čo s Mercedesom V, v ktorom sme sa so systémom stretli prvýkrát, no problémy vychádzajúce z relatívne vysokej konštrukcie auta zmenšuje.

Prítomný je aj asistent jazdných pruhov, ktorý vás síce nevráti späť do žiadaného pruhu v prípade jeho náhodného opustenia, no na jeho opustenie vás upozorní a vy si tak môžete včasne uvedomiť, že SMS-kovať za volantom za jazdy je riadna hlúposť...

Zdroj: Ján Hargaš

ForFour má tiež systém aktívneho brzdenia v meste, ktorý dokáže úplne zastaviť vozidlo v nižších rýchlostiach. Stráži si odstup od vozidla vpredu, tak i vzadu. A v prípade zníženia rozostupu na nebezpečnú úroveň rozsvieti červenú kontrolku v tvare auta a hlasno zapípa.

K tomu pridáva tempomat, ABS, ESP, kontrolu trakcie, airbagy atď.

Dizajn

Ako som naznačil už v titulku, Smart ForFour je pre mňa vylepšené Twingo. Slovo vylepšené však pri dizajne možno nahradiť slovkom ako "vyčačkané".

Zatiaľ čo Twingo je podarené šťeniatko s veselým pohľadom, ForFour je vyspelejší a atraktívnejší. K inakosti mu pomáhajú rôzne farebné kombinácie, no tiež odlišné nárazníky i svetlomety. Tie sú navyše vybavené denným LED svietením v štýle Mercedesu, čo opäť podčiarkuje príslušnosť k nemeckému koncernu. LED-ky sú použité aj v zadných svetlách.

Zdroj: Ján Hargaš

Samozrejme, dizajn je subjektívna záležitosť, no je vidieť, že Daimler si zobral Twingo a zamyslel sa nielen čím môže auto ozvláštniť, ale tiež čím môže auto vylepšiť a zlepšiť jeho imidž.

Záver

Smart ForFour je bezpochyby lepšie auto ako Twingo. Zatiaľ čo Twingo sa snaží ponúknuť mestskú mobilitu za čo najnižšiu sumu, Smart ForFour je určený pre náročnejšieho zákazníka. Obe autá rovnako patria do mesta a najbližšieho okolia, Smart dodáva prvky, ktoré modelu ForFour umožňujú preskočiť v podstate všetku konkurenciu. Ak si k tomu prirátate výbornú manévrovateľnosť v meste, dostačujúci priestor vzadu a v kufri, s pohodlným vyvýšeným posedom za volantom, môže vám vyjsť vhodné auto na mestské dobrodružstvo. Problémom je vysoká cena. Áno, ForFour ponúka výnimočné asistenčné systémy v triede, no to nestačí, aby bola jeho výsledná cena 17-tisíc eur. Pravda, ak by doň Daimler vložil hoci aj staršiu dvojspojkovú prevodovku, alebo by nebodaj „oturbil“ motor 1,0 SCe, mohlo by to byť dokonalé. Zatiaľ je to len pre ozajstných fanúšikov značky a tých, ktorí si uvedomujú, čo to znamená mať plnú 6-ročnú záruku a servis v cene od Mercedesu na také malé auto.

Technické údaje

Model: Smart ForFour 1,0 SCe First Edition
Počet valcov/ventilov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 939
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 52/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 91/2850
Maximálna rýchlosť (km/h): 151
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 14,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,6/3,9/4,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3 595/1646/1544
Rázvor náprav (mm): 2494
Objem batožinového priestoru (l): 188
Objem palivovej nádrže (l): 35
Pohotovostná hmotnosť (kg): 864
Užitočná hmotnosť (kg): 494
Rozmer pneumatík: 185/50 R16
   
Základná cenníková cena modelu : od 11 589 €
Základná cena verzie First Edition: 15 054 €
Cena testovaného vozidla: 17 111 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku