2012-11-16 08:04:09
Neoriginálne airbagy môžu byť
Falošné airbagy nezachraňujú, ale pôsobia skôr ako vybuchnutý granát

Neoriginálne airbagy môžu byť životu nebezpečné

Máte opravené auto po nehode, kde vystrelili airbagy? Ak ste navštívili neautorizovaný servis, kde vám namontovali nové airbagy, možno sú to len falošné napodobeniny!

Sú nebezpečnejšie, ako keby ste namiesto nich nemali vôbec nič! Nedávno prebehla médiami správa, že  pri nehode zahynula mladá vodička - namiesto airbagu mala vo volante iba kus peny! Airbag jej mohol zachrániť život, takto oň prišla. Auto bolo kúpené z druhej ruky, v tomto prípade neviete, čo kupujete. Svietiaca kontrolka airbagov nie je zárukou, že je práve tam, kde by mal byť... Ale aj vy, ak ste mali nehodu so svojim starším jazdeným autom, asi ste si ho dali väčšinou opraviť v neznačkovom servise. Veď ide v prvom rade o cenu. To platí bez výnimky nielen nás, či v USA. Nuž a zdá sa, že toto je kameňom úrazu reinkarnácie havarovaného vozidla. V servise vám totiž môžu pokojne nainštalovať falošné airbagy. Vôbec nie naschvál, ale nevedomky.

Airbagy ako zbraň

Nejde o to, že nepripútanej osobe hrozí väčšie nebezpečenstvo. Americká agentúra pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA zistila, že náhradné airbagy nainštalované v automobiloch môžu spôsobiť dokonca ťažké zranenie, či smrť. Agentúra totiž objavila v jazdených autách opravovaných po nehodách nefunkčné komponenty bezpečnostných airbagov pochádzajúce hlavne z Číny. Neoriginálne náhradné vzduchové vaky, ktoré organizácia priamo a bez okolkov nazýva falzifikátmi, podrobila testom. 

Pri nich sa zistilo, že vodičov airbag sa buď vôbec nenafúkne, alebo, čo je ešte horšie, doslova vybuchne priamo do tváre, na hrudník a ruky. Pritom sa oddelí od volantu, čím sú následky pre sediacu osobu pri náraze väčšinou tragické. Pri vystrelení airbagu sa okrem toho uvoľnia vnútorné kovové časti volantu – a tie sa správajú ako šrapnely. Oficiálne video NHTSA poskytuje dôkaz - vyzerajú ako konfety. Úlomky tak namiesto záchrany života pôsobia ako zbraň. Pripomeňme, že aj celkom funkčné vaky sa naplnia rýchlosťou hraničiacou s rýchlosťou 300 km/h a samotné môžu zraniť nepripútaného človeka. Pri tejto skúške napodobenín vakov však figurína bola pripútaná. Napriek tomu by si na jej miesto asi nesadol ani najotrelejší kaskadér...

Problémom sú autá po nehode

Chyba sa môže objaviť pri starších modeloch, pri ktorých už originálne vzduchové vaky nie sú k dispozícii a boli v posledných troch rokoch vymenené za náhradné dielce. Hlavne tými podozrivo lacnými, kúpenými napríklad cez elektronické obchody, kde je cena okolo 400 dolárov (okolo 320 €) za kus. Falošné airbagy nielen môžu, ale zväčša aj majú celkom totožné  označenie ako certifikované originály a sú od nich na nerozoznanie - kvalita je však celkom iná. Ako sa tomu vyhnúť, je ťažká otázka a ešte ťažšia odpoveď. Zistenie toho, čo máte v aute je už jednoznačné. Ak sa obávate, čo vám namontovali, dohodnite si kontrolu priamo v značkovom servise. Má to však háčik - ak vám zistia, že máte namontovaný falzifikát, tu záruka neplatí a za výmenu musíte "zacvakať" z vlastného vrecka.

Nové autá sú OK

Ako NHTSA priznala, nedokáže kompletne odhadnúť šírku celého problému. Jediné, čo sa vie je to, že (vraj) na 100% nie sú postihnuté nové vozidlá. Vydala iba zoznam značiek a modelov, ktorých sa tento problém môže týkať. Je zaujímavé, že v zozname sú výrobcovia od Acury cez Audi, BMW, Buick, Chevrolet, Ford, Hondu, Hyundai, Infiniti, Kia, Land Rover, Lexus, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki, Toyotu a VW až po Volvo. Väčšinou ide o modelové roky 2002-2011 (s výnimkou Nissanu - nemá uvedené). NHTSA vo svojom vyhlásenín uviedla, že si až doteraz nie je vedomá žiadneho úmrtia, či ťažkého zranenia posádky, ktoré by sa spájali s falzifikátmi a verí, že sa závada dotýka maximálne desatiny percenta vozidiel v USA. Napriek tomu upozornila na možný problém, ktorý sa môže prejaviť kedykoľvek.

Odporúčanie: navštíviť servis

Pri všetkých jazdených autách, ktorým v posledných troch rokoch menili po vystrelení vzduchový vankúš, existuje hrozba vadných airbagov. Agentúra preto majiteľom všetkých potenciálne ohrozených áut odporúča, aby navštívili odborný a predovšetkým autorizovaný servis. Hoci kontrola airbagov zaťaží ich rozpočet, následky v prípade objavenia falošných komponentov však nebudú tak hrozivé, aké by sa prejavili až v počas nehody. Súčasne by mal vodič upovedomiť políciu a nechať celý problém vyšetriť. Krajinu pôvodu falzifikátov síce NHTSA v oficiálnej tlačovej správe neuvádza, no je celkom zrejmá. V každom prípade je dôležité vedieť, že distribúciu a predaj takýchto dielcov zaisťujú v USA kanály v rámci organizovaného zločinu, takže príslušné úrady majú o prácu postarané.

Máme sa báť?

Je jasné, že tento problém je v prvom rade americký. Zistenia sa totiž v prvom rade týkajú amerických servisov, ale ani v našich podmienkach nemusia byť opravovne celkom imúnne. Autoservis v tom môže byť pritom celkom nevinne. Objednať dnes totiž lacný výrobok cez internet môže znamenať, napriek dobrej viere, aj krok vedľa. Napodobeniny sú dnes na nerozoznanie od originálov aj v iných oblastaich života. nuž nečudo, že aj v tajto lukratívnej časti náhradných dielcov. Hlavne v prípade starších vozidiel, kde sa skončila zákonná doba dodávania originálnych častí. Nerobme si však ilúzie, žetak ako za veľkou mlákou sa podobne „nekšeftuje” s podobnými súčiastakmi aj u nás. Pritom vôbec nemusí ísť len o "jazdenky" dovezené z Ameriky. Zoberte si preto radu americkej asociácie k srdcu - ak ste si kúpili jazdené auto, ktoré malo v minulosti nehodu, nechajte si nielen pre pokoj svojho svedomia poriadne preveriť airbagy pri najbližšej návšteve servisu.

Jozef Vydra
ZDROJ: NHTSA

Komentáre k článku