2012-11-16 07:56:15
Toto by ste mali
Kvalitné stierače zaručia bezpečný výhľad.

Toto by ste mali vedieť o stieračoch

Kedy ste naposledy menili stierače? Máte pocit, že fungujú stále dobre, alebo ste si na nedostatky postupne zvykli? Dobrý výhľad je dôležitý, hlavne s príchodom jesenných a zimných pľuští.

Stierače oprávnene patria ku kritickým bezpečnostným prvkom auta. Možno tomu ani neuveríte, ale prvý mechanický stierač ovládaný ručne z vnútra auta vynašla Mary Andersenová z Alabamy, keď v zime roku 1903 navštívila New York. Nechala si ho patentovať, ale nikto nemal o výrobu záujem a nápad skončil v zásuvke. Elektrické stierače priniesla firma Bosch v roku 1926, ale spočiatku boli dostupné iba pre luxusné modely áut.

Na výhľade záleží

Stierače nám umožňujú vidieť, kam vlastne ideme. Dobrý výhľad z auta považujeme za úplnú samozrejmosť. Čisté sklo je základom včasného predvídania a reakcií na udalosti v premávke. Dnešné moderné bezpečnostné prvky, výkonné pneumatiky, či airbagy nám pomôžu v kritických situáciách. Jasný výhľad zabezpečí, aby vôbec nenastali.

 

Stierače sú skutočne dôležité a kladú sa na ne vysoké nároky. Podliehajú pritom mnohým negatívnym vplyvom. Vzhľadom na ich citlivosť na teplo a zimu sa opotrebúvajú aj vtedy, keď sa dlhšie nepoužívajú. Účinnosť stieracích líšt klesá vplyvom počasia a hlavne priameho slnečného žiarenia. To zvyšuje aj  mechanické opotrebenie stieračov. Hrany gumových líšt sa postupne zoderú, sú drsné. Nahromadené nečistoty a prach namiesto zotretia iba rozotierajú po čelnom skle. Znižujú viditeľnosť, keď ju najviac potrebujete. Dá sa tomu predísť kontrolou a včasnou výmenou.

Kontrola je na mieste

Nesmierne dôležité je dbať na kvalitu mikrohrán gumenej stieracej lišty. Tie sa totiž môžu poškodiť čo i len niekoľkými pohybmi po suchom špinavom skle, alebo keď sme nechali primrznúť v zime gumovú lištu ku sklu. Nikdy sa ju nesnažte násilne odtrhnúť od skla, alebo spustiť stierače s s primrznutýmu gumičkami.

Pamätajte: nikdy nezapínajte stierače za sucha, alebo keď sú gumené lišty primrznuté ku sklu.

Používaním opotrebovaných stieračov dochádza aj k poškodeniu čelného skla. Vznikajú na ňom rôzne drobné škrabance, ktoré ovplyvňujú dobrú viditeľnosť hlavne v noci, alebo pri prudkom protisvetle (zapadajúce slnko a podobne).

Dobrá rada:

Ak nejazdíte často a parkujete v prašnom prostredí, predĺžte si životnosť stieračov aj skiel jednoduchým trikom. Skôr ako stierače použijete, umyte, alebo aspoň opláchnite sklo vodou, aby ste odstránili prach. Najviac ho vždy býva pri gumenej lište, ktorú nadvihnite a opatrne utrite navlhko. Lišty umývame mäkkou špongiou namočenou v saponátovom roztoku. Hlavne po zimnom období skontrolujte, či gumená lišta nie je odtrhnutá, alebo inak poškodená. V prípade, že lišty nezotierajú časti skla, vyberte celú pružiacu časť a narovnajte ju tak, aby sledovala zakrivenie skla. Najlepšie je však vymeniť celý stierač. Veľa výrobcov automobilov odporúča výmenu po pol roku používania, najneskôr raz za rok.

Najčastejšie prejavy chybných stieračov:

Prezrite si vaše čelné sklo a podľa toho, aké nedostatky uvidíte po zotretí okna, budete vedieť, kde je chyba a čo ju spôsobuje. Pridali sme aj rady, ako ich odstrániť.

 

Nezotreté pruhy

Gumička stieracej lišty je buď popraskaná, alebo zodratá následkom mrazu, tepla a zlého počasia. V jednom smere môže stierať dobre, no pri návrate späť sklo nezotrie, ale vodu iba poroztiera. To je nebezpečné - zvyšky môžu rýchlo na skle zamrznúť a znemožniť výhľad. Jediné vhodné riešenie tohto problému je pritom celkom triviálne - gumičky treba vymeniť. 

 

 

Rozotretá clona

Spôsobujú to väčšinou nečistoty prichytené (a zaschnuté) na čelnom skle, alebo na gumičke stieracej lišty - v takom prípade ich treba dôkladne odmočiť a odstrániť. Druhým problémom býva gumička sploštená pod veľkým tlakom ramienka - tu treba (nechať) ramienko nastaviť. Ak gumička stvrdla účinkom starnutia, alebo tepla, pomoc je jednoduchá - treba ju vymeniť.

 

 

Nezotreté miesta

Príčin je v tomto prípade viacero: buď za to môže nedostatočný tlak ramienka - v tom prípade ho treba nastaviť. Alebo za to môže nadvihovanie stieracej lišty pri vysokých rýchlostiach, prípadne tlak stieracej lišty na čelnom skle je zle rozložený – v jednom aj druhom prípade odporúčame vymeniť celú stieraciu lištu, pri nadvihovaní použiť lištu s prítlačným spoilerom - a pomáha aj nastavenie uhla nábehu.

 

 

Skákanie stieračov + hluk

Toto veľmi často spôsobuje stvrdnutá gumička účinkom starnutia alebo tepla - vymeňte ju. Že nie je v poriadku, zistíte už pri poklese teplôt na jeseň a pri daždi - dovtedy tiché "stieradlo" zrazu začne vŕzgať a poskakovať. Ak je gumička sploštená pod veľkým tlakom ramienka, treba ho nastaviť. Treťou príčinou môže byť príliš veľká vôľa v spojení ramienka so stieracou lištou - treba vymeniť lištu, alebo aj ramienko.

 

TIP: Ak sa vaše stierače zadrhávajú a gumičky robia hluk, chyba môže byť aj v zlom uhle nábehu. Existuje na to špeciálny prípravok – dajte si to skontrolovať v servise.

 

Vymeňte stierače Vášho vozidla keď:

- pískajú, vŕzgajú, drhnú alebo poskakujú

- zanechávajú pruhy alebo šmuhy

- na skle zostávajú špinavé a rozmazané miesta

- sú ich častizdeformované, gumičky sú stvrdnuté

 

Pár dobrých rád:

Aby nám nevznikali na skle šmuhy alebo vodný film, dokonale ho odmastite niektorým z prípravkov, ktoré dokážu odstrániť aj zvyšky silikónových lešteniek a voskov po umývaní auta.

Naneste na sklo „tekuté stierače“, teda prípravok, ktorý odpudzuje vodu zo skla (aj spätných zrkadiel a reflektorov) a výrazne zlepšuje videnie počas dažďa a sťaženej viditeľnosti.

Umyte najmä čelné sklo zvnútra, na ktorom sa vytvára nepríjemný povlak z výparov z plastových hmôt, alebo z cigaretového dymu  - okrem zlepšenia výhľadu sa bude sklo menej rosiť.

Ak máte nastaviteľné trysky ostrekovačov, nasmerujte prúd zmesi do hornej tretiny skla – počas jazdy ho prúd vzduchu „pritlačí“ nižšie.

Doplňte nádržku kvalitnou ostrekovacou zmesou (v zime nemrznúcou) - pomôže vám účinne odstrániť nečistoty zo skla či reflektorov.

V zime nepoužívajte stierače skôr, ako rozmrazíte sklo. Keď už primrzli, najprv ich opatrne mechanicky uvoľnite.

Jozef Vydra
ZDROJ: Bosch, VW, Citroën

Komentáre k článku


Stream naživo