Mazda 6e - v Európe (zatiaľ) výhradne ako elektromobil
Mazda svoju starnúcu, no stále noblesnú šestku poslala do histórie. Jej elektrická alternatíva klope na dvere.
Tichý odchod spaľovacej Mazdy 6 do zátišia dejín prehlušuje príchod novej elektrickej šestky s európskym označením 6e. Auto, ktoré vzišlo zo spolupráce Mazdy s čínskou automobilkou Changan sa v Číne volá EZ-6 a aj tam nahradila starnúce číslo Šesť.
Kým však v Číne prichádza od začiatku v podobe čisto elektrickej verzie a aj v podobe elektrickej verzie s predlžovačom dojazdu, v Európe je na programe dňa 6e s dvomi veľkosťami batérie a bez predlžovačky. Model rozhodne nepatrí medzi kompakty, i keď tomu pomerne hranatý dizajn napovedá. S dĺžkou 4,921 metra a rázvorom 2895 mm teda rozmerovo prekonáva predchodkyňu a sľubuje vzdušnejšiu a priestrannejšiu kabínu, avšak zatiaľ bez detailnejších špecifikácií.
Model disponuje najnovšou čínskou technikou v oblasti konektivity a infotainmentu. K dispozícii má napríklad audiosústavu od Sony a môže sa pochváliť napríklad 50-palcovým head-up displejom, ktorý premieta rozšírenú realitu na prakticky celé čelné sklo vďaka čipsetu od Qualcommu s označením Snapdragon 8155 - ten poháňa celý informačno-zábavný systém novej generácie. Ktoré konkrétne prvky výbavy ale prídu do Európy a v akých výbavách budú namiešané a čo sa prípadne zmení, to ukáže až čas. Podstatné je, že toto nie je sedan, ale liftback. Prezrádza ho okrem iného zvýšená línia zadnej časti.
Mazda 6e má základy zdieľané s modelom Deepal SL03, no model má v Číne výrazne prémiovejší charakter a ten si prenáša aj k nám. Čerstvú novinku výrobca predstavil na nedávnom bruselskom autosalóne s akumulátormi s kapacitou alebo 68,8 kWh, alebo 80 kWh. Kým prvá verzia má dodať dojazd do 479 km, druhá sa pýši dojazdom do 552 km. Model disponuje rýchlonabíjaním DC s výkonom do 200 kW, čo znamená, že model dokáže získať dojazd cca 235 km za zhruba 15 minút na nabíjačke a na 80% sa nabije za približne pol hodinu (22 minút pri verzii s kapacitou 68,8 kWh).
Verzia s menšou batériou disponuje elektromotorom s výkonom 190 kW (258 k) umiestneným na zadnej náprave. Verzia s väčšou baterkou má o trošku slabší motor (v prospech väčšieho dojazdu) s výkonom 180 kW (245 k). Oba motory majú 320 Nm krútiaceho momentu, oba zrýchlia na stovku za menej než 8 sekúnd a dosiahnu maximálku 175 km/h.
Vráťme sa ale na chvíľu do Číny, pretože plug-in hybridná verzia s označením EREV (electric range extended vehicle) pracuje na podobnom princípe ako model MX-30 s rotačným motorom Podkapotou. Avšak veľký liftback v Číne využíva štandardný spaľovací štvorvalec s objemom 1,5 litra, ktorý do veľkej miery nahrádza veľký balík batérií. Podobne ako MX-30 vie EZ-6 EREV odjazdiť menšiu porciu kilometrov v elektrickom režime (do 200 km podľa oficiálnych čínskych info) a zvyšok v hybridnom, kde spaľovací motor len generuje elektrickú energiu. Dojazd vozidla sa tak dostáva na úroveň 1300 km bez nutnosti zdĺhavo nabíjať na vysokovýkonných nabíjačkách.
Bude zaujímavé sledovať, či sa Mazda pri tomto modeli rozhodne priniesť aj EREV verziu, alebo bude chcieť využiť svoj Wankel motor, či prípadne aj v budúcnosti bude 6e čisto elektrický model. Pri premiére to tak je. V Číne model EZ-6 (6e) prekonáva očakávania a iba pár mesiacov po štarte výroby, koncom minulého roka, výrobca oznámil zvýšenie výroby pre silný dopyt po vozidle.
AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Mazda
Komentáre k článku