2025-01-20 13:24:00
Toyota C-HR Hybrid AWD-i
Toyota C-HR Hybrid AWD-i
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Toyota C-HR Hybrid AWD-i - pokračuje tam, kde skončila, iba výraznejšie

Toyota s modelom C-HR ešte väčšmi útočí na city. Nielen navonok, aj dovnútra.

Jeden zo zahraničných novinárov po teste modelu Prius napísal: načo je komu elektromobil, keď môže mať toto? Veta výnimočne presne vystihuje model Prius i súčasný stav oblasti elektromobilov. Prius má v sebe to čo elektromobil, no pridáva ešte niečo navyše. A síce má: štýl, využitie slnečných kolektorov, dynamiku, moderné technológie, no má aj bezstarostnosť. A ako vidíme, to s čoraz väčším nástupom elektromobilov práve elektromobilom začína absentovať. Paradoxne, pretože EV-čka sa ešte ani nestihli k bezstarostnosti naplno rozbehnúť a už ich limituje ich počet. Nie všade, no na mnohých miestach áno.

Súvisiace video:

Samozrejme, elektromobil vie byť v mnohom lepší ako Prius, nepochybne vie mať nižšiu emisnú stopu, vie byť dramaticky výkonnejší i rýchlejší, no tí, ktorí sme Prius mali možnosť jazdiť sa nepochybne zhodneme, že toto je s predstihom najlepšia generácia modelu, hádam od tej prvej generácie, ktorá bola jednoducho prelomová. Prečo strácam čas na začiatku testu modelu C-HR práve Priusom? A nie je to jasné? Veď sa na tie autá pozrite. C-HR je Prius na opätkoch. Nie je auto, ktoré by bolo väčšmi crossover, azda s výnimkou modelu Juke, no ten ani zďaleka nedosahuje popularitu svojho konkurenta.

Zdroj: Ján Hargaš

C-HR má tak ako Prius plug-in hybridný pohon s výkonom 223 koní a má tiež hybridný pohon s výkonom 197 koní. Má, aj keď u nás je Prius len plug-in hybrid, v zahraničí môže byť obdarený aj špecifikáciou, ktorú som mal v teste modelu C-HR. Obe verzie majú rovnakú podstatu. Tak ako Prius i C-HR útočia na rovnaké signálne skupiny. Štýl, modernosť, špecifickosť, odlišnosť, výraznosť a k tomu našťastie aj výrazné pohonné jednotky i jednoznačné šetrenie životného prostredia i paliva.

C-HR bolo v minulosti iba jedným z dvoch riešení v prípade, že ste chceli crossover/SUV od Toyoty. Mohli ste si vybrať SUV Coupé orientované na štýl – C-HR, alebo praktickú RAV4. Dlho Toyote trvalo, kým do RAV4 vôbec začala montovať hybridný pohon. Keď sa to stalo – ešte pred príchodom súčasnej generácie – rýchlo sa z veľkého hybridu stal hit. Medzitým Toyota predstavila hneď dva praktické SUV modely, ktoré z pohľadu výrobcu doplnili ponuku produktov v portfóliu, no z pohľadu zákazníka znížili pravdepodobnosť, že si z poličky vyberie práve toto auto. Ak totiž hľadá šikovné druhé auto do rodiny, ktoré bude jazdiť prevažne v meste a blízkom okolí, najlepšou voľbou je Yaris Cross. Štyroch a núdzovo aj piatich odvezie, má hybridný pohon, dokonca aj s možnosťou 4x4, má všetkých asistentov, solídnu bezpečnosť, stojí vysoko a je o kus lacnejším autom ako práve C-HR. A keby chcel niekto druhé auto do rodiny ale z vyššej triedy, má tu Corollu Cross s rovnakými motorizáciami ako má C-HR. Nevyzerá zle a má viac miesta vzadu, to miesto je lepšie dostupné a aj kufor je o niečo väčší.

Zdroj: Ján Hargaš

Otázka tak je, pre koho je nové C-HR? Rodinným autom nebude, ani na to nebolo stavané. Druhým autom v rodine byť môže, no opodstatnenosť vyššej finančnej záťaže tkvie najmä v dizajne, výkone a vyššej sofistikovanosti. Skrátka auto je o kus lepšie odhlučnené a komfortnejšie ako Yaris Cross, čo spolu s unikátnym dizajnom môže byť presvedčivým argumentom. Zvlášť, keď Toyota ponúka 142 koní zo základného hybridu s motorom s objemom 1.8 litra a to za nejakých 30-32 tisíc eur.

Druhý zákazník je ten, ktorý rodinu ešte nemá, neplánuje, alebo deti už vyviedol z nory a na príležitostné návštevy, príbuzných a potenciálne vnúčatá až tak praktické auto nepotrebuje. Dôležitejší je štýl a fakt, že toto nie je malé auto – minimálne vonkajšími rozmermi. Takíto užívatelia si môžu vybrať slabší či silnejší motor, no môžu si zvoliť aj testovanú verziu s pohonom všetkých kolies, prípadne plug-in hybrid pre ešte zaujímavejšiu jazdu.

C-HR naozaj nie je obzvlášť praktickým autom. Síce vzadu dvoch, pri najhoršom troch ľudí odvezie a aj do kufra sa voľačo zmestí, dôležitejší je v jeho prípade tvar karosérie a ten skrátka dosť obmedzil niektoré parametre používania zadnej časti vozidla. I keď miesta nad hlavou je dosť, aby si vzadu sadli aj vyšší pasažieri, nebudú sa cítiť extra príjemne. A to aj preto, lebo výrez dverí je menší a viac tvarovaný. Ak ste väčších rozmerov, či staršieho roku výroby, vzad sa vám nebude chodiť ľahko – o tom hovorí tá druhá časť karosárskeho označenia – SUV Coupé. No a v kufri ani menšiu almarku nevtlačíte. Obzvlášť, ak má auto väčšiu nabíjaciu batériu, či pohon aj zadnej nápravy.

Zdroj: Ján Hargaš

Vpredu sa ale sedí dobre. Napriek vyššiemu posedu a akémusi „obklopeniu“ karosériou a stredovým tunelom máte všetko po ruke a sedíte dosť športovo. Navyše v prípade tejto výbavy aj na športových sedačkách, ktoré vyzerajú výborne, no uberajú ďalší kus z toho mála vzdušnosti, čo v druhom rade zostal.

Novinka disponuje väčším displejom infotainmentu. Aj ten sám je nový, i keď nemôžem povedať, že by bol z tých najlepších. To čo od neho žiadate však splní a na ostatné je konektivita Carplay a Android Auto.

C-HR má podobne ako Prius i ďalšie nové modely zmenšený volant. Dôvodom je infračervený senzor na paneli riadenia, ktorý sníma pozornosť vodiča. Dobrá vec, ktorá vám pomôže uvedomiť si, že do toho mobilu pozeráte príliš často. Zároveň systém núti vodiča držať volant oboma rukami v správnych polohách a nie ako reper zo starého videoklipu.

Zdroj: Ján Hargaš

Pozitívne tiež hodnotím prácu s asistenčnými systémami. Cez volant sa dostanete ku všetkým, a tak odpadá hľadanie systému v infotainmente. Navyše, počas jazdy som s asistentmi ani nemal problém. Výnimkou bolo len upozornenie na rýchlosť, ktoré som vypínal zakaždým. Nie je také ostro otravné ako u iných výrobcov ale otravné je. A keď začnete rezať zákruty na horskom priesmyku, asi si tiež vypnete kontrolu jazdy v pruhoch. Pri bežnom jazdení na bežných cestách ale reaguje aj Lane Assist veľmi múdro a snaží sa vás zbytočne neotravovať. To je taktiež veľmi osviežujúce. Zároveň však nedovolí vyliezť vám do jarku preto, lebo obdivujete krásy okolia.

C-HR si môžete kúpiť s menším štvorvalcom s objemom 1,8 litra, alebo s väčším dvojlitrom. Takmer každému záujemcovi o toto nové vozidlo menšia pohonná jednotka stačí. Má viac výkonu ako v minulosti, má lepšiu pružnosť ako v minulosti. Nedá sa však napísať, že má nižšiu spotrebu ako v minulosti. To preto, lebo nie je určená vodičom s ťažšou pravou nohou. Je pre tých, ktorí si hybrid kupujú pre pohodu za volantom a chcú jazdiť na spotrebu. Nie pre tých, ktorí radi pritlačia na pílu. Ak sa skôr vidíte v druhej kategórii vodičov, na základnú pohonnú jednotku zabudnite. Rozdiel vyše 50 koní jednoducho cítiť. A keď už teda tlačíte, bola by škoda tlačiť len predkom, treba aj zadkom. Výhody sú zrejmé prakticky v každej situácii a nevýhody nie sú. Spotreba paliva väčšia nie je. Zadný elektromotor sa zapája len vtedy, keď ho treba. Žiaden kardan, žiaden výrazný mechanický odpor. Iba "mŕtva" hmotnosť malého elektromotora na zadnej náprave. Nevýhodou môže byť menší kufor, no ako sme si už jasne ozrejmili na začiatku, toto nie je auto, ktoré má byť praktické. Keď má kufor a zadné sedačky, ba dokonca zadné dvere, spĺňa všetky potreby budúceho majiteľa.

Zdroj: Ján Hargaš

Verzia AWD-i zlepšuje uplatnenie všetkej sily pohonných jednotiek v nízkych rýchlostiach. Rozbehy v meste sú len s máločím také dynamické. Ani každý elektromobil nevie to, čo vy s C-HR. Pružnosť je v mestských rýchlostiach skutočne výnimočná. No zároveň tu nie sú žiadne trhance, žiadne radenie, žiadne negatíva, ktoré by takáto dynamika mala pri spaľovacích autách. A ešte aj to výraznejšie brzdenie je vlastne benefitné, pretože primárne brzdíte-nabíjate a až potom (alebo miestami hocikedy, ale to je iný príbeh) brzdíte-brúsite-brzdové-obloženie.

Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebieha za 5,49 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,03 sekundy. V oboch prípadoch nadpriemerné čísla. Najmä ten druhý údaj dokazuje, že C-HR tých takmer dvesto koní má a nebojí sa ich použiť. A priemerná spotreba? Nájazd v pomere 40:40:20 - diaľnica:okresky:mesto znamenala v premenlivom počasí 5,8 litra spotreby. A to s vodičom, ktorí schopnosti agregátu využíval vždy, keby mohol. Skúsenosť s Corollou Cross s 1,8 litrovým motorom pritom hovorí, že snaha o podobne dynamickú jazdu by so slabším motorom priniesla o pár deci vyššiu spotrebu (i keď bol priemer v teste identický - dynamika identická nebola). Netreba si to však predstavovať ako rapídne zvýšenie spotreby. Aj tak budete musieť tráviť veľa času na diaľnici a seriózne tlačiť každú chvíľu, aby ste boli nad 6-timi litrami celkovo. Na diaľnici je to tak za 7 až 7,5 s C-HR. Inak, v nižších rýchlostiach má "jednaosmičkový" hybrid podobné parametre pružnosti. Ak si odmyslíte prešmykovanie predných kolies pri rozbehu na mokre (a nižšiu trakciu pri rozbehu vo všeobecnosti), až do 100 km/h je to veľmi tesné. Nad 100 km/h sa prejaví rozdiel vo vrcholnom výkone (čo azda nikoho neprekvapí). Pritom zrýchlenie s pevným štartom sa líši o približne 2 sekundy. To je však skôr rozdiel krútiaceho momentu a priľnavosti, až potom ide o vrcholný výkon.

Zdroj: Ján Hargaš

Stručne a skrátka, toto je dizajnovo orientované vozidlo, ktorého predajný potenciál je aj vďaka príchodu áut ako Corolla Cross a Yaris Cross nižší. Tí, ktorí rozmýšľajú či presadnúť zo staršieho C-HR potrebujú odpoveď na otázku, či to má zmysel. Do istej miery áno. Auto je novšie, ponúka nové možnosti, nových assitentov a v základnej motorizácii má markantne viac výkonu. Z hľadiska morálneho a technického zastarania však minulá generácia nepatrí do starého železa. S výmenou hybridu by som teda asi počkal. Ak ale máte C-HR s benzínovým motorom, choďte do toho. Rozdiel je generačný. 8 z 10 bodov. Ak od auta neočakávate priestrannú kabínu a jeho dizajn i prísľub dynamiky bez trestu v podobe vysokej spotreby vám pasuje, budete spokojní. Majte však na pamäti, že je to crossover medzi SUV a športovým Coupé. A to prináša nejakú tú obetu v prospech dizajnu.

 

 

Technické údaje

Model: Toyota C-HR Dynamic Force AWD-i Executive Premiere Edition
Motor:

2,0 DF

Zdvihový objem motora (cm3): 1987
Prevodovka: eCVT
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon (kW/ot.): 112/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 190/4400-5200
Celkový výkon sústavy (kW) 145
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s):

7,9

Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 5,0-5,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4360/1830/1564
Rázvor náprav (mm): 2640
Objem batožinového priestoru (l): 348
Objem palivovej nádrže (l): 43
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1580
Hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 725
   
Základná cenníková cena modelu  30 790 €
Základná akciová cenníková cena modelu 27 990 €
Akciová cena motorizácie 34 790 €
Akciová cena motorizácie a výbavy 41 790 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku