25.04.2019

PRVÁ JAZDA: Tretia Kia Soul je už len čisto elektrická. Prekvapila.

Po dvoch generáciách sa „Duša“ značky Kia – ako znie doslovný slovenský preklad modelu Soul, zelektrizovala.

Celkom a načisto je odteraz už len elektrická. Je zaujímavé, že od roku 2009 sa predalo 1 672 993 modelov dvoch generácií. Pred desiatimi rokmi vytvoril Soul segment mestských crossoverov a keď Kia predstavila variant Soul EV, bol to prvý plne elektrický crossover.

Nová Kia e-Soul predstavuje ešte väčší prelom, keďže v Európe bude štandardne vybavená elektrickým pohonným ústrojenstvom s predĺženým dojazdom – bez možnosti výberu spaľovacieho motora. Je zaujímavé, že keď sa v posledných rokoch výrazne zmenil trh, v roku 2018, čiže v poslednom roku predaja končiaceho modelu, spoločnosť Kia predala v Európe viac bezemisných vozidiel Soul EV než benzínových a naftových verzií dohromady.

Takže pred nami je v prípade modelu e-Soul už len a výhradne  elektrická možnosť. Upozorňujem, že nemám veľmi rád elektrické autá. Ešte stále som sa s nimi celkom nestotožnil. Neľutujem však, že som prijal pozvanie na prvé jazdy s touto „električkou“. Kia e-Soul je totiž zaujímavá „káva“. Alebo skôr kára..? Nuž, sám neviem, lebo s autom sa mi doteraz vždy spájali motor (čím viac valcov, tým lepšie), prevodovka a zvuk z výfuku. Niekto povie hluk, no pre petrolheada je hlavne taký ladený výfuk a zvuky z neho vychádzajúce doslova rajskou hudbou. Mimochodom – hudba. Tiež má čosi spoločné so soulom.

Ten anglický názov kórejského modelu vo mne totiž vyvoláva ešte inú emóciu, ako by meno naznačovalo. Nie je to len o duši. Je to aj o hudbe. Soul, ako hudobný štýl... no. Možno to nie je celkom to pravé, podobne ako džez. Naturelom som totiž rocker. Rebel. No jazda v novom elektrickom Soule vo mne vyvolala iné spomienky. Do hlavy sa mi dobýjal text pesničky od Mariky Gombitovej a Mira Žbirku: „Ako víno žiari chutí ako v ústach med.... ak ju nosíš v tvári krajšej tváre niet... je taká zvláštna, rozpovie ju kvet...

Názov skladby je: V slepých uličkách. Čo to všetko má spoločné s elektrickými autami a hlavne skúšaným modelom e-Soul? Je to iba parabola, teda akési básnické prirovnanie, alebo reálny základ? Dlhý čas tvrdím, že (čisto) elektrické autá zatiaľ nemajú veľkú nádej na úspech. Zatiaľ. No ak slúžia ako rodinný „taxík“ na rozvoz detí do školy, na krúžky a späť, na nákupy a podobné použitie – môže byť. Na elektroautách nevidím nič zlé – trápi ma však spôsob získavania energie pre ne. Ak je to z hnedouhoľných elektrární, slová o ekológii vyznievajú prinajmenšom alibisticky.

Okrem výkonnejšej verzie, ktorú spomínam vo videu, existuje aj štandardná verzia, ktorú sme ale nemali možnosť „prevetrať“. No aspoň pár údajov aj o nej: motor má rovnaký krútiaci moment, maximum sa končí skôr, pri 2400 otáčkach, nižší je aj výkon 100 kW  (136 k) od 2600 do 8000 otáčok za minútu. Napája ho akumulátor s napätím 327 V, ktorý pojme 39,2 kWh energie. Dokáže vydať maximálne 104 kW výkonu a jeho kapacita je 120 Ah. Maximálna rýchlosť je 155 km/h a zrýchli z nula na 100-ku za 9,9 sekundy. Energetická účinnosť modelu predstavuje 145 Wh/km (kombinovaná metodika WLTP), čo je o 30 % viac než má najpredávanejšie auto na elektrický pohon v Európe, čím sa stáva jedným z najúspornejších elektromobilov na svete.

Pre porovnanie ešte stručné údaje o nami skúšanej výkonnejšej verzii s dlhším dojazdom:

Striedavý synchrónny motor s permanentným magnetom má maximálny výkon 150 kW (204 k) v rozsahu 3800 – 8000 otáčok za minútu a maximum krútiaceho momentu je 395 Nm od 0 do 3600 otáčok za minútu. Je to o je o 39 % viac ako mal predchádzajúci model Soul EV. Motor napája akumulátor s napätím 356 voltov a kapacitou 180 Ah. Dokáže dodať 64 kWh a jeho nominálny výkon je 170 kW. Maximálna rýchlosť je 167 km/h a auto s pohotovostnou hmotnosťou 1682 kg (maximálne 2180 kg) zrýchľuje z 0 na 100 km/h je za 7,9 sekundy. Dojazd v tomto prípade 452 kilometrov, pričom spotreba energie je 157 Wh na kilometer jazdy.

V oboch prípadoch sa dodáva štandardne nabíjačka s nominálnym výkonom 7,2 kW. S ňou sa výkonnejší model dobije z bežnej siete z 0 na 100% za 6 hodín a 10 minút. Obidva modely sú ale štandardne vybavené kombinovaným systémom nabíjania (CCS) rýchlonabíjačkou, s ktorým sa dajú skrátiť zastávky na dobíjanie. Obidva akumulátory možno dobiť z kapacity 20 % na 80 % len za 42 minút pomocou 100 kW rýchlonabíjačky s jednosmerným prúdom.

Bez ohľadu na vybranú verziu, obidva varianty ponúkajú podstatne lepší dojazd než končiaci model Soul EV. Lítium-iónové polymérové akumulátory Kia novej generácie ponúkajú väčšiu energetickú kapacitu než akumulátory mnohých iných elektromobilov, bez ohľadu na cenu. Energetická hustota akumulátorových článkov 250 Wh/kg sa dosiahla novými chemickými vlastnosťami. Umožňuje uložiť v článkoch až o 25 % väčšie množstvo energie vo vymedzenom objeme než akumulátor končiaceho modelu Soul EV s pomerom 200 Wh/kg.  Kia vďaka tomu zachovala čo najvyššiu mieru kompaktnosti a nízkej hmotnosti akumulátora. Podarilo sa jej tak urobiť doslova skok v dojazde vozidla v nulovými emisiami v porovnaní so svojím predchodcom a inými elektrickými vozidlami na trhu.

Kia e-Soul ma síce neočarila úplne. Lepšie povedané neučarovala mi natoľko, aby som sa hneď a zaraz zbláznil do elektrických áut. Dala mi však najavo, že s tou „elektrikou“ treba začať už naozaj rátať. E-Soul je vážne šikovná „električka“ , ktorá však namiesto koľají dopraví svojich pasažierov kam potrebujú (takmer) bez hluku, bez smradu a pohodlne. Neveril som, že to niekedy priznám, ale tá elektrika má naozaj niečo do seba...


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku