21.03.2019

PRVÁ JAZDA: VW T-Cross skompletizoval rodinu SUV

Najprv som si ho „preliezol“ na ženevskom autosalóne. O pár dní som už bol za jeho volantom.

Na výstavisku vyzeralo najmenšie SUV z dielne značky Volkswagen, akoby som ho už niekde videl. Poznáte to, klasické Deja-vú... No bodaj by nie, keď sa mnoho modelov v rámci koncernu VW veľmi výrazne ponáša na seba.

Netreba chodiť ďaleko, „zmenšený Tiguan“ má veľmi blízko k španielskemu súrodencovi, ktorý už nejaký čas brázdi aj naše cesty.

Snažil som sa ho teda preskúmať čo najpozornejšie vediac, že o nejaký čas už budem za jeho volantom na medzinárodnej prezentácii. Prvý dojem: je to Volkswagen, resp. dizajn exteriéru je úplne v línii väčších modelov produktového radu SUV značky. Od najväčšieho modelu Touareg, cez Tiguan Allspace, Tiguan a T-Roc po najmenší T-Cross nezaváhate s identifikáciou.

Hlavne spredu, kde sa čelné partie všetkých spomínaných áut ponášajú na seba, akoby... akoby ich jedna značka mala. V interiéri je to už dobre známe koncernové prostredie. So snahou o zmeny, hlavne v oblasti tvarovania a farebnosti povrchov častí prístrojového panelu, ale aj poťahov sedadiel. Pôsobí to príjemne, odľahčene a farebné kombinácie dávajú dosť možností na výber.

Malé SUV štartuje na Slovensku v dvoch verziách vybavenia Life a Style s prepĺňaným benzínovým trojvalcom 1.0 TSI s dvoma hodnotami výkonu 70 kW (95 k) a 85 kW (115 k). Od apríla 2019 sa bude dať už aj na Slovensku objednať T-Cross aj so štvorvalcovým turbodieslom 1.6 TDI s výkonom 70 kW (95 k) v kombinácii s 5-stupňovou manuálnou alebo 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG.

Všetky motory pre T-Cross sú vybavené filtrom pevných častíc a spĺňajú najnovšiu emisnú normu Euro 6d-TEMP, ktorá začne platiť od septembra budúceho roka. Na prezentácii sme sa dozvedeli, že je pripravený aj výkonnejší benzínový štvorvalec 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a prevodovkou DSG. Kedy? Podľa neveľmi ochotne šírených (presnejšie podľa zaručene zatiaľ nepotvrdených)  informácií priamo na prezentácii vraj naj(ne)skôr pred koncom tohto roka.

Počas testovania sme mali najprv k dispozícii naftovú verziu motora 1,6 TDI s výkonom 70 kW (95 k). Kombinuje sa buď s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, alebo môže byť vybavená aj 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Možno by sa mohlo zdať, že aj základu chýba šiesty prevodový stupeň, ale nie je to tak. Motor je pomerne pružný, hoci jeho maximum krútiaceho momentu 250 Nm je k dispozícii iba v pomerne úzkom rozsahu od 3250 do 4000 otáčok. Odstupňovanie prevodovky je urobené tak, že aj 5 stupňov celkom bez problémov využíva výkonový potenciál auta. V obsadení dvoma osobami (a primeranou batožinou) však T-Cross nemal problémy nielen s pokojnou, ale ani relatívne dynamickou jazdou pri primeranej spotrebe – tá sa hýbala okolo 5 litrov na 100 kilometrov.

Podvozok je veľmi dobre odhlučnený a to isté platí aj o motore, o ktorom by ste ani nepovedali, že je to diesel. Dynamika jazdy bola skutočne dobrá a auto presvedčilo svojimi vlastnosťami, že to nebude len mestské približovadlo, ale aj vozidlo vhodné na dlhšie cestovanie. Hlavne rodiny s malými deťmi majú možnosť využiť hlavne variabilitu auta, kde sa môže batožinový priestor zväčšiť na úkor miesta pre nohy na zadných sedadlách – a samozrejme naopak.

K dispozícii sme mali aj silnejší benzínový trojvalec, s výkonom  85 kW (115k) a v kombinácii s prevodovkou DSG. Jeho maximálnych 200 Nm sa dá využiť v rozsahu od 2000 do 3500 otáčok za minútu. Vďaka dvojspojkovej prevodovke dobre zladenej s parametrami motora bola jazda v nižších otáčkach zhruba rovnako dynamická, ako s dieselovým motorom s nižším výkonom. Auto však zrýchľovalo lepšie aj do vyšších rýchlostí. Užívateľsky nebol významnejší rozdiel medzi oboma pohonmi, benzínový motor sa mi zdal byť tichší. Bude teda záležať na preferenciách užívateľov, čo budú mať pod kapotou.

Pre zaujímavosť  ešte jeden detail, ktorý ma zaujal. Na rozdiel od niektorých iných európskych trhov sa T-Cross na Slovensku nebude predávať v najnižšom, neoznačenom stupni výbavy. Línia Life ta fakticky zodpovedá úrovni Comfortline a výbava Style zasa línii Highline pri iných modeloch značky Volkswagen. Už za základnú cenu tak bude k dispozícii bohato vybavené moderné auto. Za príplatok sa dá doplniť rozličnými inovatívnymi bezpečnostnými a komfortnými prvkami, tiež je možné individualizovať dizajn.

Verzia Life má štandardne napríklad 6 airbagov, bezpečnostný systém Front Assist s rozoznávaním chodcov Pedestrian Recognition a funkciou autonómneho brzdenia City Brake, asistenčný systém na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu Lane Assist a systém núdzového volania pri nehode eCall. Nechýbajú výškovo nastaviteľné predné sedadlá, stredová lakťová opierka vpredu, multifunkčný kožený volant, klimatizácia, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, ale tiež elektrické ovládanie všetkých okien a vonkajších spätných zrkadiel. Multimediálne vybavenie zahŕňa rádio Composition Colour s farebným dotykovým displejom 16,5 cm (6,5“) a rozhraním Bluetooth. Vozidlo má sériovo zadné LED svetlá a jazdí na 16-palcových diskoch z ľahkej zliatiny.

T-Cross vo vyššej výbave Style má aj predné LED reflektory, svetlá do hmly, radarový adaptívny tempomat ACC a rádio Composition Media s displejom 20,3 cm (8“) a šiestimi reproduktormi. Športový vzhľad dodávajú interiéru predné športové sedadlá, ambientné osvetlenie a veľkoplošné dekoračné obklady.  Zvonka je auto rozoznateľné aj vďaka 17-palcovým diskom z ľahkej zliatiny, chrómovým lištám v spodnej časti bočných okien a strieborným strešným lištám.

Z ponuky príplatkového vybavenia sa dá vybrať napríklad digitálny združený prístroj Active Info Display, navigačný systém Discover Media, cúvacia kamera, parkovací asistent Park Assist alebo ozvučovací systém beats audio s celkovým výkonom 300 W. Pre osobné prispôsobenie sú k dispozícii okrem rozličných príplatkových farieb karosérie a kompletu R-Line aj tri farebné dizajnové komplety a bohatá ponuka diskov z ľahkej zliatiny v rozmere od 16 do 18 palcov.

Volkswagen T-Cross má kompaktné rozmery s dĺžkou päťdverovej karosérie 4,11 metra. Môže to byť ideálne mestské vozidlo, ale nielen, ako som už spomínal. Vďaka veľkému vnútornému priestoru a maximálnej variabilite to nemusí byť iba ako druhé auto v rodine. Zabezpečuje ju o 14 centimetrov pozdĺžne posuvné zadné sedadlo.

Podľa polohy zadného sedadla a podlahy má batožinový priestor objem od 385 do 455 litrov. Pri sklopení obidvoch častí asymetricky deleného operadla vznikne rovná nákladná plocha a maximálny využiteľný objem je až 1 281 litrov (pri naložení po strop).  Na neveľký model je to celkom slušný „sťahovák“. Konštatujem, že koncept „malé zvonka, veľké zvnútra“ sa podaril a aj toto malé SUV môže byť pokojne plnohodnotným rodinným autom.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku