18.01.2019

Legenda sa vracia – nová Toyota GR Supra vo svetovej premiére

Piata generácia legendárneho športového vozidla značky Toyota sa predstavuje na medzinárodnom autosalóne NAIAS v Detroite.

Je to zároveň prvý globálny model GR z produkcie TOYOTA GAZOO Racing. Novú Toyotu GR Supra koncipovali ako športové vozidlo v  najrýdzejšej forme. Bez kompromisov, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť zážitok z jazdy. Hlavný konštruktér Tecuja Tada sa držal klasickej podoby s radovým šesťvalcom vpredu a pohonom zadných kolies, v duchu tradícií predošlých generácií modelu Supra a pôvodného športového modelu 2000GT. Podarilo sa spojiť výkon, agilitu a ovládateľnosť, založené na kombinácii krátkeho rázvoru a širokého rozchodu kolies, malej hmotnosti, nízkeho ťažiska a veľmi tuhej karosérie.

Motor so zdvihovým objemom 3,0 litra s turbodúchadlom Twin Scroll má najvyšší výkon 250 kW (340 koní) a krútiaci moment 500 Nm. O vyladenie jazdných schopností nového športového vozidla sa postarali špecialisti z TOYOTA GAZOO Racing. Vďaka intenzívnemu testovaniu na preslávenej Severnej slučke okruhu Nürburgring a okolitých cestách v Nemecku dosiahli mimoriadnu agilitu, stabilitu a výborné jazdné vlastnosti. Ďalšie detailné testovanie absolvovala novinka na rôznych cestách po celom svete. Na okruhu Nürburgring ho najprv osobne otestoval prezident Toyoty Akio Tojoda v úlohe jazdeckého majstra a až potom dostal tento model zelenú.

Dizajn pravého športového vozidla

Už na prvý pohľad je zrejmé, že sa na dizajne novej Toyoty GR Supra odrazili tradície športových vozidiel značky Toyota. Vplyv modelu 2000GT konkrétne vidieť na dlhej kapote, kompaktnej karosérii a dvojitom vydutí strechy. Markantný výzor Supry štvrtej generácie zachytávajú tvary prednej aj zadnej časti, najmä v podobe vydutých zadných blatníkov a oblúka integrovaného spojlera. Podoba však nie je iba optická. Nová Toyota GR Supra stavia na rovnakom formáte klasického športového vozidla s výkonným radovým šesťvalcom vpredu a pohonom zadných kolies, ako jej slávni predchodcovia.

Dizajnový motív Toyoty Supra sa prvýkrát predstavil v podobe koncepčného vozidla Toyota FT-1 od kalifornského dizajnového štúdia CALTY, ktorý odhalili pred piatimi rokmi v roku 2014 tiež na autosalóne NAIAS v Detroite. Hlavný návrhár Toyoty Supra Nobuo Nakamura dal svojmu tímu veľmi stručné zadanie, aby návrhári mohli slobodne vyjadriť svoju víziu pravého a individualistického športového vozidla s naozaj originálnym dizajnom.

Výsledná podoba vozidla je postavená na troch kľúčových prvkoch: krátkom rázvore, veľkých kolesách a širokom postoji; čisto vyhotovenej dvojmiestnej kabíne; a dlhej kapote v kombinácii s kompaktnou karosériou. Nakamura mal predstavy o vozidle s nesporne moderným dizajnom, ktorý by však svojím štýlom pripomínal nostalgickú krásu klasických športových vozidiel. Výsledok sa priblížil hranici toho, čo vôbec možno vo väčších sériách vyrábať. Platí to napríklad pre mohutné krivky zadných blatníkov. Rázvor je kratší než v prípade kupé GT86, pričom kolesá sú väčšie. Rozkročený postoj vozidla s úzkymi proporciami kabíny a širokým rozchodom kolies sa odráža na skvelej manévrovateľnosti a stabilite.

Dizajn kalkulovali s ohľadom na optimálny odpor vzduchu a vztlakové sily, najmä ideálne rozloženie hmotnosti medzi prednú a zadnú nápravu. Napríklad dvojité vydutie strechy nie je iba prvkom inšpirovaným tradíciami, ale účinne znižuje čelný odpor vzduchu vďaka menšej čelnej ploche vozidla bez nutnosti obetovať priestor na hlavu v kabíne.

Návrh prednej časti sa inšpiroval štvrtou generáciou modelu Supra, teraz je však ešte expresívnejšia vďaka nízkemu postoju. Svetlomety používajú usporiadanie so šesticou LED zdrojov s integrovanými smerovými a dennými svetlami. Pri pohľade zboku vytvára nízka kapota dynamickú krivku prechádzajúcu smerom dozadu od nízkej prednej časti vozidla. Zadná hrana kapoty je pritom prakticky rovnakej vysoko, ako zadný spojler. Spodná časť karosérie je mierne sklonená smerom dopredu, kabína sa výrazne nachyľuje dozadu. O vysokej tuhosti vozidla vypovedajú robustné bočné prahy. V Európe bude Toyota GR Supra štandardne jazdiť na ľahkých a veľmi tuhých 19-palcových kovaných diskoch z ľahkej zliatiny s tenkými lúčmi. Vypuklá hrana zadného spojlera bola optimalizovaná tak, aby potlačila vztlakové sily.

Toyota Supra sa bude lakovať v ôsmich rôznych farebných odtieňoch karosérie, vrátane výraznej červenej, žltej alebo modrej. Pre špeciálnu edíciu bude k dispozícii nová matne sivá Storm Grey s náznakom modrého tónu, ktorá ešte viac opticky zdôrazní zdanlivo kovovú extúru zakrivených plôch vozidla.

Kokpit: vodič v strede diania

Kokpit navrhnutý tak, aby sa vodič mohol čo najlepšie sústrediť len na riadenie, sa priamo inšpiroval usporiadaním z pretekárskych monopostov. Nízka a štíhla vodorovná prístrojová doska umožňuje najlepší výhľad cez čelné sklo. Kľúčové ovládacie prvky sú zoskupené blízko seba, aby sa dali rýchlo a jednoducho používať. Smerom nadol potom kokpit prechádza do mäkkej kolennej opierky v oblasti výplní dverí a na boku stredového panela. Ich tvar navrhli aj na základe skúseností tímu TOYOTA GAZOO Racing na pretekárskych okruhoch.

Priamo pred vodičom je projekčný displej, prístroje a radiace páčky. Ďalšie spínače sú na trojramennom volante. Samotný volant obšitý kožou zaručuje svojím tvarom skvelé držanie. Veľký 8,8-palcový displej na prístrojovom štíte je skvelo čitateľný pohľadom cez volant, používa otáčkomer s 3D efektom a indikátor radenia. Naľavo je digitálny rýchlomer, napravo údaje palubného informačno-zábavného systému a navigácie.

Asymetrický stredový panel v kabíne Toyoty GR Supra tvorí deliaci prvok medzi kokpitom vodiča a  otvorenejším priestorom pre spolujazdca. Kolenné opierky sú aj na tejto strane. Na stredovom paneli je ovládací panel klimatizácie s dotykovými spínačmi a pamäťou Trocha vyššie je 8,8-palcový centrálny multimediálny displej, ktorý sa dá ovládať buď dotykovo, alebo pomocou otočného ovládacieho prvku.

Batožinový priestor je dosť veľký na uloženie všetkých nevyhnutností pre dvojicu ľudí vyrážajúcich na víkend. Možno ho rozšíriť pomocou demontovateľného panelu v zadnej časti kabíny, čím vznikne dosť miesta na golfový vak, či na osobné vybavenie potrebné na pretekársku dráhu.

Dizajn sedadiel sa inšpiroval svetom pretekárskych vozidiel a používa integrované opierky hlavy. Zaručujú pohodlie a vynikajúcu oporu najmä pri prechádzaní zákrut. Čalúnenie sedacej časti a hornej časti operadla má vypchávky, ktoré zaručujú výbornú oporu tela.

Parametre motora

Športovým srdcom novej Toyoty GR Supra je radový šesťvalec so zdvihovým objemom 3,0 litra s výkonom 250 kW (340 k) a krútiacim momentom 500 Nm. Okrem turbodúchadla typu Twin-Scroll má motor veľmi presný systém priameho vstrekovania paliva a systém plynule premenného časovania ventilov. Zabezpečuje v danej kategórii špičkový krútiaci moment už od veľmi nízkych otáčok. Výkonná jednotka s hladkým chodom ľahko dosahuje vysoké otáčky a zaručuje výborné zrýchľovannie. Je spojená s bleskurýchlo radiacou osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá má krátke prevody pre nižšie prevodové stupne. Vodič môže radiť sám páčkami pod volantom, tiež zvoliť jazdný režim Normal alebo Sport podľa nálady či aktuálnych podmienok. Funkcia riadenia rozjazdu Launch Control zabezpečuje maximálny záber pre najlepšiu akceleráciu z miesta a dosiahnutie rýchlosti 100 km/h iba za 4,3 sekundy. V režime Sport sa automaticky upraví zvukový prejav aj odozva motora, charakter radenia, nastavenia tlmičov, riadenia a odozva aktívneho diferenciálu. Stabilizačný systém VSC (Vehicle Stability Control) v špeciálnom nastavení Track (okruh) má obmedzené zásahy systému a vyššiu kontrolou vodiča nad dynamickými schopnosťami vozidla.

Aktívny diferenciál

Všetky verzie Toyoty GR Supra v Európe budú mať aktívny diferenciál, ktorý sa prejavuje pri akcelerácii aj spomaľovaní a umožňuje nastavenie od nulovej až po 100 % uzávierku. Špeciálna elektronická riadiaca jednotka (ECU) monitoruje širokú škálu vstupných parametrov (natočenie volantu, poloha škrtiacej klapky, zošliapnutie brzdového pedála, otáčky motora a rýchlosť stáčania), na základe ktorých potom upravuje nastavenie aktívneho diferenciálu. Jeho zásadný prínos z hľadiska stability a účinnosti sa prejavuje v podmienkach, keď sa pneumatiky blížia k hraniciam svojich schopností. Výsledok je zrejmý vo všetkých fázach zatáčania, od zvýšenej stability počas fázy brzdenia a vjazdu do zákruty, až po maximálny záber pri akcelerácii vozidla počas výjazdu.

Pre optimálne vyváženie podvozka s dôrazom na agilitu a jazdné správanie vozidla je kľúčovým výpočtom pomer medzi dĺžkou rázvoru a šírkou rozchodu kolies. Ideálne sa skvelá ovládateľnosť a špičková stabilita dosahuje, keď je tento pomer 1,5 až 1,6. Dosiahnuť „zlatý pomer“ 1,55 si preto vývojári Toyoty GR Supra určili ako východiskový bod a kľúčový stavebný blok, od ktorého sa optimálne odvíjalo všetko ostatné.

Na dosiahnutie vásledkov v dynamike bola nevyhnutná vysoká konštrukčná tuhosť (dokonca ešte vyššiu ako v prípade superšportu Lexus LFA), ťažisko nižšie ako pri kupé GT86 a ideálne rozdelenie hmotnosti 50 : 50 medzi prednú a zadnú nápravu. To si vyžiadalo aj odvážne konštrukčné rozhodnutia. Pre hmotnostné vyváženie bolo treba posunúť motor čo najviac dozadu. Tým vznikli nové problematické otázky pri výrobe.

Vysoká tuhosť karosérie umožnila precíznejšie a detailnejšie vyladenie geometrie zavesenia, ako aj vyladenie tlmičov. Nová konštrukcia zavesenia kolies má vzpery McPherson s vinutými pružinami a dvojitými kĺbmi na prednej náprave a päťprvkové zavesenie kolies vzadu. Extrémna tuhosť prednej nápravnice a bodov upevnenia priečnych ramien nápravy je zaistená precízna charakteristika pri zatáčaní, pričom sa použitím hliníka na ramená znížila neodpružená hmotnosť vozidla. Nová GR Supra zároveň používa športovo koncipované náboje kolies s väčším uhlom odklonu a optimalizovanou kinematikou. Elektrický posilňovač riadenia bol vyladený s ohľadom na športovú jazdu a umožňuje nastaviť režim riadenia Comfort alebo Sport.

Zavesenie zadných kolies používa ľahkú konštrukciu tuhej nápravnice a vzpier na prepojenie s karosériou, čo zabezpečuje mimoriadne precízne vedenie kolies. 19-palcové kované disky z ľahkej zliatiny majú obuté pneumatiky Michelin Pilot Super Sport s vysokou priľnavosťou. Zadné pneumatiky sú o niečo širšie ako predné. Vhodne dimenzované brzdy používajú štvorpiestikové strmene Brembo.

Počas prvého roka po uvedení na trh v Európe nájde svojho majiteľa prvých 900 nových vozidiel Toyota GR Supra. Prvé vozidlá Toyota GR Supra si zákazníci prevezmú koncom leta 2019. Všetky vozidlá sa budú vyrábať v rakúskom Grazi.

Úvodný modelový rad v stupňoch výbavy Active a Premium

Na slovenský trh bude uvedená výbava s označením Supra, s ponukou dynamicky zameraných prvkov a systémov umožňujúcich vodičovi vychutnať si športový potenciál vozidla. Napríklad aktívny diferenciál, adaptívne odpruženie AVS, 19-palcové kované disky z ľahkých zliatin a vysokovýkonné brzdy.

Z ďalších prvkov dvojzónovú automatickú klimatizáciu, adaptívny tempomat s podporou zastavovania a rozjazdu, bezkľúčový vstup do vozidla a spúšťanie motora tlačidlom, kožou obšitý volant, spínače na volante a digitálny prístrojový štít pred vodičom. Adaptívne svetlomety, zadné svetlá aj denné svetlá využívajú technológiu LED; vonkajšie spätné zrkadlá i spätné zrkadlo v kabíne disponujú automatickou clonou. Pohodlie zvyšujú stierače s dažďovým senzorom a zadná kamera. Športové sedadlá potiahnuté čiernou kožou majú funkciu elektrického nastavenia (vrátane bedrovej opierky) a integrovaného vyhrievania. Palubný informačno-zábavný systém má audiosystém s 10 reproduktormi, 8,8-palcový displej, navigáciu, Bluetooth a konektor USB.

Z bezpečnostných prvkov je súčasťou balíka Supra Safety+ systém monitorovania mŕtveho uhla a systém upozornenia na opustenie jazdného pruhu, systém monitorovania premávky za vozidlom (RCTA), systém výstrahy pred nárazom do zadnej časti vozidla a inteligentné parkovacie senzory s automatickým brzdením. K dispozícii je tiež systém monitorovania tlaku v pneumatikách a funkcia E-Call, ktorá v prípade vážnej nehody automaticky odošle záchranným zložkám informáciu o polohe vozidla. Všetky vozidlá Toyota GR Supra sú vybavené alarmom.

Ďalšími prvkami výbavy sú napr. prémiový audiosystém JBL s 12 reproduktormi, projekčný (HUD) displej pred vodičom, bezdrôtové dobíjanie mobilných telefónov a balíky úložných riešení alebo osvetlenia. Podrobné špecifikácie a cena pre slovenský trh sa objavia v priebehu januára 2019.

Toyota GR Supra A90 Edition

Prototyp Toyoty Supra urobil počas svojej premiéry na Festivale rýchlosti v Goodwoode 2018 mimoriadny dojem na davy fanúšikov tejto medzinárodnej akcie. Pri svojom kratučkom predstavení vyvolal spomienky na preslávený kód „A“ podvozkov Supry, s novým označením „A90“. Ako oslava tradície modelu Supra sa pri uvedení piatej generácie najprv vyrobí iba 90 exemplárov exkluzívneho modelu Toyota GR Supra A90 Edition. Budú lakované v novom atraktívnom matne sivom odtieni Storm Grey, jazdiť na matne čiernych zliatinových diskoch a kokpit vodiča bude čalúnený červenou kožou. Vozidlá Toyota GR Supra A90 Edition sa exkluzívne ponúknu prvým 90 európskym zákazníkom.

Toyota GR Supra je prvý model s označením GR, ktorý bude vyrábať TOYOTA GAZOO Racing pre globálne trhy. TOYOTA GAZOO Racing (TGR) je zastrešujúcou organizáciou globálneho programu aktivít Toyoty v oblasti motoristického športu. V minulom roku sa jej tím stal víťazom pretekov 24 hodín Le Mans v rámci svetového šampionátu vytrvalostných súťaží FIA (WEC) a víťazom pohára konštruktérov v rámci svetového šampionátu FIA v rely (WRC).

Počnúc Toyotou GR Supra bude TOYOTA GAZOO Racing prenášať technické poznatky z pretekárskych okruhov alebo etáp rely do vývoja nielen nových generácií športovo orientovaných modelov GR, ale aj širšieho radu vozidiel používaných desiatkami miliónov ľudí po celom svete.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Toyota

Komentáre k článku