19.11.2018

PRVÁ JAZDA: Svalovec na steroidoch – za volantom CUPRA Ateca

Na prvý pohľad žiadna zmena. Skôr sa vynára otázka – pre koho je takéto auto určené? Na čo vôbec vznikla nová značka?

To všetko sú len hypotetické otázky s virtuálnym podtónom do chvíle, keď si sadnete za volant auta, ktoré vyzerá civilne, ale pod kapotou drieme dravec, ktorého sme dostali šancu (s)krotiť a ovládať.

Španielska značka SEAT sa dlhodobo profiluje ako športová. Modely označované Cupra, boli a sú naozaj športovo „rezané“. Čo tak využiť potenciál a vydať sa na cestu čisto športovej značky, v ktorej sa dajú zužitkovať skúsenosti so športovými autami a pretekárskymi špeciálmi? V SEAT-e sa rozhodli pre novú značku, ktorá dostala meno CUPRA. Prvým „civilným“ modelom je Ateca. Auto z kategórie v poslednom čase stále obľúbenejšej kategórie SUV. Značka pripravila aj e_Racer, elektrické pretekárske auto s výkonom 500 kW (680 k), ale to je celkom iná liga a mimo nášho záujmu vyskúšať si ostrú, teda poriadne ostrú Atecu.

Vysoko výkonné SUV symbolizuje začiatok novej éry a je zároveň správnym automobilom pre vstup značky CUPRA na trh. Stalo sa pravidlom, že v tomto segmente áut dominujú hlavne prémiové značky. Ale uvedenie modelu CUPRA Ateca narušilo doterajšie zvyklosti. Spôsobilo, že sa pozornosť ľudí presúva od zaužívaného, konvenčného a bežného pohľadu k aktuálnej vízii športovosti, ktorá však nepotrebuje luxus na vytvorenie pocitu jedinečnosti.

To som si uvedomil tesne predtým, ako som mal možnosť sadnúť si za volant výkonného SUV, ktoré pod kapotou ukrýva stádo 300 koní. Tých 221 kW výkonu je poriadna nálož, ktorá preverí odhodlanie, schopnosti a vodičské schopnosti každého za volantom.

Na prvý pohľad je to celkom normálne auto. No práve pod pláštikom „obyčajnosti“ sa skrýva náboj jedinečnosti. CUPRA Ateca má nápadný vonkajší dizajn, elegantný interiér a vysoký výkon. Táto kombinácia je výborný vklad k schopnostiam auta. Pod kapotou modelu CUPRA Ateca je jeden z technologicky najvyspelejších motorov na trhu – turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva 2.0 TSI, ktorý dosahuje pozoruhodný výkon 221 kW (300 k) a maximálny krútiaci moment 400 Nm. V kombinácii so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a systémom pohonu všetkých kolies 4Drive zabezpečuje modelu CUPRA Ateca suverénne jazdné výkony a výrazný športový charakter.

Tak to aspoň stojí v materiáloch, ktoré sme dostali k dispozícii. Samozrejme, že to len posilnilo našu chuť vyskúšať si, čo auto naozaj dokáže. Okolie Barcelony je pre rôzne testovacie jazdy ako stvorené. Je v ňom množstvo priamych, rýchlych úsekov, ale aj plno zákrut, ktoré dajú zabrať nielen rukám. Na svoje si prídu aj ostatné časti tela, podľa intenzity, akou premiešate telesné tekutiny a obsah niektorých orgánov.

Prvá časť viedla uzučkými, poriadne zakrútenými serpentínami. Chybou krásy bolo, že nás na chvíľu spomalila dvojica autobusov, ktorá sa opatrne a pomaly predierala vpred v zákrutami posiatom území. No netrvalo to dlho, odbočili a potom nastali tie pravé jazdné orgie!

Keď vidíte vozidlá CUPRA Ateca pred sebou, za sebou v strhujúcom rytme flamenca na úzkej, stále sa krútiacej vozovke a plyn a brzdu využívate v rýchlom tempe ako kastanety, pochopíte. Načo, pre koho a prečo vlastne CUPRA vznikla. Už viem, pre koho je určená. Pre náruživých motoristov, sršiacich entuziazmom. Pre športovo založených a odhodlaných vodičov, bažiacich po adrenalíne, dynamike a báječnom pocite z ovládania sily pod kapotou.

To všetko sme zažili a mali možnosť pocítiť na prvých desiatkach kilometrov. Pomerne úzke cesty plné zákrut preverili nielen charakter auta, ale aj vodičov. Mnohé úseky boli doslova „na srdce“ a menej skúsení jazdci radšej prenechali miesto rýchlejším. Predsa len – dynamika auta je skutočne výborná. Takmer neuveriteľná na auto, ktoré váži pripravené na jazdu s dvojicou pasažierov okolo 1700 kg. Prázdna hmotnosť je 1540 kíl.

Môže za to pôsobivý výkon 221 kW (300 k) v rozsahu od 5 300 do 6 500 otáčok za minútu  a pôsobivý maximálny krútiaci moment 400 Nm. Ten je k dispozícii v širokom pásme otáčok od 2 000 do 5 200 za minútu. Tento výkonový potenciál umožňuje modelu CUPRA Ateca dosahovať maximálnu rýchlosť 247 km/h a zrýchlenie z nula na 100 km/h za 5,2 sekundy. K tejto vynikajúcej akcelerácii prispieva aj novo vyvinutá 7-stupňová dvojspojková prevodovka DSG. Umožňuje rýchlejšie, presnejšie a mäkšie radenie ako 6-stupňová manuálna prevodovka.

Mal som pocit, že sme si vyskúšali auto poriadne a prevetrali mu pierka... Lenže to sme ešte poriadne netušili, čo nás čaká. Po krátkej prestávke a briefingu sme sa vybrali na pomerne krátky cestný okruh s vylúčením inej premávky. Cesta olivrejovaná zvodidlami z oboch strán s prevýšeniami smerom dole aj hore, miernymi, aj ostrými zákrutami, takmer ideálnym, ale aj dosť rozbitým povrchom symbolizovala všetko, čo sme si mohli vyskúšať: zrýchlenie, ovládateľnosť auta, účinnosť bŕzd, aj mechanický grip, teda priľnavosť. CUPRA Ateca má nezávislé zavesenie všetkých kolies vpredu na vzperách McPherson a vzadu na viacprvkových závesoch ako východiskový model. Pruženie je ale doplnené tlmičmi DCC (Dynamic Chassis Control) s elektronickou reguláciou charakteristiky. Vodič môže prepínať nastavenie podvozka podľa potreby v niekoľkých režimoch: Normal, Sport, Individual, Snow, Off-Road a prirodzene CUPRA.  Pri režime CUPRA sa okrem charakteristiky motora mení aj zvuk výfukovej sústavy a tlmiče pruženia s adaptívnou reguláciou DCC sa nastavia pre maximálnu jazdnú dynamiku. Nastavením jednotlivých režimov sa vždy citeľne zmení charakter celého automobilu. Najviac nás zaujímali tentoraz športový a samozrejme CUPRA.

Na Barcelonu a toto ročné obdobie občasné mrholenie nepridávalo na pokoji jazdcom, no nerobilo žiadne vrásky organizátorom. Po prvom kole chcete vyskúšať ďalšie, potom ešte a znova... Vďaka športovej výfukovej sústave so štyrmi koncovkami zvuk motora zodpovedá jazdným výkonom a akusticky zvýrazňuje dramatickosť jazdy.

Vrcholom bol štart do tejto cestnej rýchlostnej skúšky s využitím funkcie rozjazdovej automatiky systému Launch control v režime CUPRA pre maximálne efektívnu akceleráciu s pevným štartom. Čo vám poviem, sediac najprv na mieste spolujazdca – mal som pocit, že mi odtrhne hlavu! Pocit kameňa vystreleného z praku – to je správne prirovnanie k zrýchleniu, ktoré CUPRA Ateca dokázala predviesť. Po zmene sedadla za ľavé prichádza sústredenie – ľavá noha na brzde, pravou otáčky nad 4000 za minútu a štart! Auto doslova „zaľahlo“ na zadné kolesá a vystrelilo vpred. Hodnota zrýchlenia udávaná výrobcom na hranici 5 sekúnd z nuly na stovku nie je iba papierový marketing výrobcu, ale reálna hodnota! Vždy sme sa dostali pod 5,5-6 sekúnd, štartovali sme pritom mierne do kopca a začalo mierne popŕchať.„Dravec, svalovec, beštia“ – blúdia hlavou slová a vyslovujete iba – paráda! Zážitok, ktorý bude doznievať ešte niekoľko hodín. Keby som nezažil, neuverím.

Ešte jeden postreh: brzdy. Pre vysoký výkon konštruktéri modifikovali brzdovú sústavu. Športové SUV má brzdové kotúče väčšieho priemeru 340 mm vpredu a 310 mm vzadu, zvyšujú účinnosť bŕzd. Na želanie sa montuje komplet Performance Pack s brzdami Brembo s kotúčmi priemeru 370 mm a čiernymi brzdičmi.

Neskôr sa vraciame „na základňu“. Do hotela, kde nás čaká kratučký oddych a potom odchod na produktovú prezentáciu modelu. Netreba veľa vysvetľovať, zdôvodňovať. Prečo takto, práve teraz, ktorý vstupný model a na čo to všetko. To som pochopil počas jázd. Vnímam, že SEAT a značka CUPRA očakávajú, že tento ich prvý model pritiahne nových zákazníkov, ktorí hľadajú jedinečný automobil medzi masovým segmentom a klasickým segmentom premium. Ani sa nečudujem ich nadšeniu a očakávaniam. CUPRA Ateca má na to – zaujať, zamiešať karty, pritiahnuť pozornosť a zlákať kupujúcich.

Možno táto možnosť nepotrvá veľmi dlho, čoraz prísnejšie emisné predpisy tlačia neuveriteľne a nezmyselne dole hodnoty CO₂, tým aj spotrebu a samozrejme aj výkon. No kým existuje možnosť, kým sa dá, treba mať možnosť vybrať si aj takéhoto supermana, pri ktorom pookreje srdce nejedného motoristu.

Pozor, CUPRA Ateca je návyková, ale nie je pre každého! Kombinácia športovo vyladeného podvozka a progresívneho riadenia zabezpečuje vynikajúcu ovládateľnosť auta. Napriek pohonu na všetky štyri kolesá a výborne vyladenému podvozku, je to v rukách neskúseného vodiča čosi ako odistený granát. Preto neodporúčam, aby sa o tento bolid na cestách zaujímali šoféri s malými skúsenosťami. No tí, čo majú najazdené  kilometre aj s výkonnými „mašinami“, je to auto dvoch tvárí. Pokojné, prispôsobivé, praktické pre rodinu, aj jednotlivca. Na bežné jazdenie, do práce, za zábavou. No a tá môže byť dvojstupňová. Druhá tvár Atecy s prekríženou dvojicou štylizovaného písmena C v znaku, je výrazná, výkonná, voňajúca adrenalínom a emóciami pri krotení silného stáda. Jednoducho CUPRA...


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku