27.09.2018

EXKLUZÍVNE: Pýtali sme sa vývojárov a vedenia automobilky SEAT

Na nedávnej prezentácii modelu Tarraco v španielskej Tarragone bola tiež príležitosť pýtať sa na budúcnosť značky.

Prinášame otázky a odpovede na rôzne témy, ktoré boli určené pre mnohých ľudí z automobilky. Je to celkom zaujímavá exkurzia do zákulisia príprav nových modelov, plánov a smerovania španielskej automobilky.

SEAT v uplynulých rokoch rozšíril svoj modelový program o tri SUV - Ateca, Arona a teraz Tarraco. Už ste ale oznámili nové modely na najbližšie dva roky. Aké sú očakávania pre Tarraco? Akú rolu bude mať tento nový model v portfóliu SEAT?

SEAT Tarraco má veľký potenciál. Sme o tom presvedčení a zároveň veľmi hrdí na našu novú vlajkovú loď. Prinesie nám nových zákazníkov, posilní imidž značky a bude mať veľký vplyv na tvorbu zisku, pretože je to model s veľkou maržou. Bude sa vyrábať vo Wolfsburgu, v materskom závode koncernu Volkswagen. Demonštruje dôveru v značku SEAT a potvrdzuje synergie vytvorené v rámci koncernu.

Nový model Tarraco zavŕšil ofenzívu SUV značky SEAT a je najväčším modelom, aký značka vo svojej histórii vyrábala. To nie je všetko - máme projekty, ktoré budú predstavovať pre značku veľký krok vpred v oblasti alternatívnych pohonov ako sú elektrické a hybridné modely, ako aj so značkou CUPRA.

Prvým krokom v našej elektrifikačnej ofenzíve bude SEAT Leon novej generácie s pohonom plug-in hybrid a prvý elektrický model SEAT, ktorý príde v roku 2020. To je naše ťažisko elektrických pohonov v krátkodobom horizonte.

Chystáte sa vyrábať všetky vaše elektrické modely mimo Európy? Budete do Európy dovážať elektrické automobily vyrobené v Číne?

V júli SEAT podpísal dohodu o vytvorení spoločného podniku medzi  Volkswagen Group China a JAC. Budeme teda vedúcou značkou koncernu Volkswagen v spoločnom podniku, no to neznamená, že ideme vyrábať všetky naše elektrické automobily mimo Európy. Je to uvedenie značky SEAT na čínsky trh a začiatok novej éry, ktorá nám umožní globalizovať značku a urýchliť vývoj elektrického vozidla. Podporuje to aj inovácie a zdieľanie  know-how. Budeme sa aktívne podieľať na vybudovaní výskumno-vývojového centra v Číne, ktoré bude mať kompetenciu vyvíjať elektrické vozidlá, konektivitu a technológie pre autonómnu jazdu špecificky adaptované pre čínsky trh, vrátane potrebných komponentov a kľúčových technológií. To je veľký míľnik pre značku.

Aké alternatívne pohony bude mať Tarraco? Dočkáme sa niekedy aj modelu CUPRA Tarraco tak, ako je to s modelom CUPRA Ateca?

Plánujeme vyrábať Tarraco s pohonom plug-in hybrid, táto verzia príde neskôr. Čo sa týka značky CUPRA, teraz sme sa sústredili na model CUPRA Ateca, ktorý bude prvý model značky. Máme veľké očakávania vo vzťahu k novej značke. Ak by mal prísť model CUPRA Tarraco, včas to oznámime.

Ktorý model CUPRA bude predstavený ako ďalší po CUPRA Ateca a kedy?

Počas úvodného podujatia predstavujúceho značku CUPRA sme oznámili, že do roku 2021 budú uvedené na trh 3 modely. Prvým je CUPRA Ateca – športovo-úžitkové vozidlo s výkonom 221 kW (300 k), pohonom všetkých kolies 4Drive a novou 7-stupňovou prevodovkou DSG. Pracujeme s pohľadom do budúcnosti a CUPRA Ibiza a Arona sú dizajnovými cvičeniami, ktoré demonštrujú potenciál novej značky. To je niečo, čo je potrebné brať do úvahy odkedy SEAT a CUPRA budú zdieľať rozličné projekty. Keď budú potvrdené ďalšie modely, povieme to.

Ktoré modely budú mať alternatívny pohon na CNG do roku 2020? Bude sa  SEAT ako líder v oblasti pohonu CNG podieľať a vývoji infraštruktúry CNG?

V súčasnosti sme v rámci koncernu Volkswagen aj v rámci európskych výrobcov značkou s najširšou ponukou automobilov poháňaných CNG a s príchodom modelu SEAT Arona TGI do konca tohto roka budeme ponúkať zákazníkom jediné SUV s pohonom CNG na svete. Už to je dôvod na hrdosť. Podieľame sa aj na vývoji infraštruktúry, pretože automobily s pohonom na alternatívne palivo sa nedajú používať bez príslušnej siete čerpacích staníc dostupných pre zákazníkov. Pri tom je nevyhnutná účasť verejnej správy a štátnych inštitúcií. V Španielsku sme uzatvorili partnerstvá s veľkými plynárenskými spoločnosťami ako Naturgy.

Tarraco je prvým modelom, ktorého meno vybrali fanúšikovia značky. Aké sú skúsenosti z kampane „SEAT Seeking name“? Naozaj ste rešpektovali hlasy verejnosti?

Iniciatíva  ľudí pri hľadaní mena bola úžasná. A sme na to hrdí, že sme sa stali prvou automobilovou značkou, ktorá poskytla ľuďom možnosť hlasovať o mene nového modelu. Tento projekt vzbudil taký veľký záujem, aký sme ani neočakávali. Účasť bola veľmi masívna hneď od začiatku. Možnosť zúčastniť sa na výbere mena využilo veľa priaznivcov značky. Tisíce ľudí nám zaslalo návrhy na meno a na finálnom hlasovaní sa ich zúčastnilo vyše 145 000. Stali sme sa aj trendovou témou na sociálnych sieťach pri mnohých príležitostiach. Samozrejme, máme certifikáciu od nezávislej inštitúcie, potvrdzujúcu výsledky. 

Tarraco bolo najčastejšie vybrané meno, na ktoré pripadlo 52 % hlasov a teraz je to meno nášho nového SUV, ktoré sme vytvorili spoločne.

Pás, spájajúci zadné svetlá modelu Tarraco je novým prvkom oproti ostatným novým modelom ako Ateca alebo Arona. Bude sa podľa toho meniť dizajn všetkých modelov SEAT?

Tarraco naznačuje nové výrazové prostriedky dizajnu SEAT a poskytuje náhľad na to, ako sa bude naša značka uberať pri vstupe do nového segmentu. Zanecháva hlboký prvý dojem vďaka elegantnému, súčasne však športovému dizajnu. Preto je osvetľovacia technológia veľmi dôležitým aspektom nového modelu Tarraco. Nové SUV využíva na 100 % technológiu LED a prvok, spájajúci zadné svetlá predstavuje nové dizajnové riešenie. Aj nová maska chladiča dodáva autu výraznejší charakter. Všetky tieto prvky boli navrhnuté a vyvinuté v našom dizajnovom centre v  Barcelone a Martorell.

SEAT predáva väčšinu svojich automobilov v Európe. Už viackrát zaznelo, že jedným z vašich cieľov je znížiť závislosť od európskeho trhu. Pomôže Tarraco globalizovať SEAT?

Samozrejme. SEAT je najväčším španielskym priemyselným exportérom a neustále hľadáme nové možnosti na rozličných trhoch. V súčasnosti pracujeme na globalizácii značky, nielen v Európe ale aj mimo nej, na všetkých piatich kontinentoch.

Najlepšími príkladmi nášho globálneho prístupu je Severná Afrika a nedávna správa o našom pripravovanom vstupe do Číny. Pozeráme sa aj na Latinskú Ameriku a analyzujeme každú krajinu. Aby sme posilnili a rozšírili našu účasť na trhoch, kde sme už zastúpení a dosiahli nové trhy. Tarraco bude súčasťou tohto projektu.


AUTOR: © Zoznam/jv

Komentáre k článku