16.05.2018

Kia predstaví naftový hybrid. Už tento rok príde mild-hybridný Sportage!

Kia predstavuje mild-hybridnú technológiu so vznetovým motorom a elektromotorom 48V. Volať sa bude EcoDynamics+.

Model Kia Sportage s mild-hybridnou vznetovou hnacou sústavou bude v predaji v druhom polroku 2018; po ňom budú nasledovať ďalšie modely a nová polohybridná hnacia sústava aj so zážihovým motorom.

Spoločnosť Kia Motors predstaví v druhom polroku 2018 svoju prvú mild-hybridnú technológiu so vznetovým motorom a elektromotorom 48V. Nová hnacia jednotka s názvom „EcoDynamics+“ znižuje emisie CO2 pridaním zrýchlenia pomocou elektrickej energie z dodatočného 48-voltového akumulátora.

Mild-hybridná technológia EcoDynamics+ má podľa výrobcu ponúknuť neprekonateľný pomer nákladov a výkonu v porovnaní s full-hybridnými pohonnými jednotkami, čo je v súlade s cieľom spoločnosti Kia vytvárať inovatívne automobily, ktoré budú cenovo dostupné pre širokú spotrebiteľskú verejnosť. Kompaktný charakter komponentov znamená, že túto technológiu je možné integrovať do existujúceho vozidla a architektúry hnacej sústavy bez toho, aby ovplyvnila jeho praktickosť či usporiadanie. Mild-hybrid nebude vodiča nijako obmedzovať. Jeho naftový Sportage bude silnejší a pritom úspornejší bez potreby vyhľadávania elektrických nabíjacích staníc.

Kia Sportage bude prvým modelom, ktorý bude ponúkať novú polohybridnú hnaciu sústavu so vznetovým motorom EcoDynamics+, a to od druhého polroka 2018. Druhým modelom, ktorý prinesie novú hnaciu jednotku v roku 2019, bude nová Kia Ceed tretej generácie.

Elektrifikačnej stratégie Kia 2025

Mild-hybridná hnacia sústava 48V je prvou novou technológiou, ktorú Kia uvedie na trh v rámci svojej širšej stratégie elektrifikácie vozidiel. Uvedenie novej 48-voltovej hnacej jednotky na trh znamená, že spoločnosť Kia je prvým výrobcom, ktorý v celom svojom modelovom rade ponúkne zákazníkom hybridnú, plug-in hybridnú, plne elektrickú a aj 48-voltovú technológiu. Do roku 2025 plánuje Kia uviesť na trh 16 elektrifikovaných vozidiel: päť nových hybridov, päť plug-in hybridov, päť elektrických vozidiel a – v roku 2020 – nové elektrické vozidlo na palivové články.

Vďaka mild-hybridnej vznetovej hnacej sústave EcoDynamics+ chce Kia ponúkať čistejšie vznetové motory. Systém je spojený s technológiou selektívnej katalytickej redukcie (SCR) s aktívnym riadením emisií, ktorý znižuje emisie CO2 o 4 % v rámci nového Celosvetovo harmonizovaného skúšobného postupu pre ľahké vozidlá (WLTP).

Mild-hybridná vznetová technológia EcoDynamics+ s režimami „motor“ a  „generátor“

Mild-hybridná technológia od Kie obsahuje kompaktný 48-voltový lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 0,46 kWh a nový polohybridný štartér (MHSG). Elektronickým riadením generátora MHSG pomocou meniča, sa systém plynulo prepína medzi dvoma režimami: „motor“ a „generátor“. Generátor MHSG je remeňom spojený s kľukovým hriadeľom vznetového motora a pri zrýchlení poskytuje až 10 kW elektrickej energie do hnacej sústavy v režime „motor“, čím sa znižuje zaťaženie motora aj produkcia emisií. V režime „generátor“ systém zberá kinetickú energiu z vozidla počas spomaľovania a brzdenia a využíva ju na dobíjanie akumulátora. V podstate rovnaký systém dnes vo veľkom pretláča medzi sériové automobily koncern Volkswagen. Naposledy dostal mild-hybrid model Golf s motorom 1,5 TSI.

Ako funguje technológia EcoDynamics+ na ceste

Pohonná sústava je skonštruovaná tak, aby na ceste zabezpečovala vyššiu účinnosť zo spaľovacieho motora, a to pomocou dodávanej elektrickej energie a plynulej rekuperácie.

V režime „motor“ sa akumulátor pri zrýchlení vybíja, a poskytuje tak dodatočný krútiaci moment motora v záujme mierneho zvýšenia výkonu pri prudkom zrýchlení alebo v záujme zníženia zaťaženia motora počas mierneho zrýchlenia. Pri spomalení, alebo pri jazde dolu kopcom či príjazde ku križovatke sa systém MHSG prepne do režimu „generátor“, v ktorom rekuperuje energiu z kľukového hriadeľa na dobíjanie akumulátora počas jazdy.

Systém riadi elektronická riadiaca jednotka (ECU), ktorá vypočíta najefektívnejšie využitie dostupnej energie a podľa toho upraví nastavenia, pričom berie do úvahy množstvo zostávajúceho náboja v akumulátore vozidla.

Energia z akumulátora sa môže použiť aj na zabezpečenie novej funkcie „pohyblivého“ vypnutia a spustenia motora. Ak má akumulátor dostatočný náboj, spaľovací motor sa počas spomaľovania a brzdenia automaticky vypne. Systém MHSG potom môže motor opäť bez problémov naštartovať, a to v každej situácii – stačí, ak vodič zošliapne plynový pedál.

Kompaktné rozmery a integrácia do existujúcej architektúry

Kompaktný charakter technológie umožňuje pomerne jednoduchú integráciu mild-hybridnej sústavy EcoDynamics+ do existujúcej architektúry vozidla. V závislosti od vozidla bude 48-voltový akumulátor umiestnený pod podlahou batožinového priestoru, čím sa minimalizuje vplyv na praktickosť vozidla. Keďže systém MHSG sa integruje priamo s motorom a poháňa kľukový hriadeľ pomocou remeňa, priestor motora potrebuje len minimálne úpravy.

Menič jednosmerného prúdu (DC/DC) akumulátora 48V umožňuje pripojenie akumulátora k palubnému zdroju napájania vozidla, čo vedie k výraznému zníženiu veľkosti akumulátora 12V, ktorý je potrebný na napájanie pomocnej elektroniky vozidla. Zavedenie systému MHSG zároveň znamená, že klasický štartér môže byť zmenšený a použitý najmä na studený štart pri nízkych teplotách. Vo väčšine situácií motor spúšťa 48V akumulátor.

Čo je azda najzaujímavejšie je, že mild-hybrid od Kie nevyžaduje osadenie automatickej prevodovky. Mild-hybridná vznetová hnacia sústava EcoDynamics+ je kompatibilná s manuálnou aj automatickou prevodovkou a možno ju prispôsobiť konfigurácii pohonu predných, zadných aj všetkých kolies. Táto sústava bude upravená aj na používanie so zážihovými motormi. Viac by sme sa mali dozvedieť v priebehu tohto roka. Už je teda jasné, prečo sa v okolí Žiliny tak húfne premávajú maskované Kie Sportage. Mild hybrid by mal byť súčasťou balíka omladenia modelu Sportage a možno ho očakávať už v druhej polovici tohto roka.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Kia

Komentáre k článku