09.09.2015

Rolls-Royce Dawn – ranné brieždenie v prepychovom balení

Koľko ste ochotní dať za neskonale dokonalý luxus Nič? Nájdu sa takí, čo na sumu nehľadia...

V tom prípade bude nový „malý“ kabriolet Rolls-Royce hýriaci možným aj nemožným, určite hodný ich záujmu. Ale budeme vedieť, koľko za to „zacvakali“? Výrobca síce oficiálne neoznámil, za akú sumu mieni predávať svoj „super luxury Drophead“. Rolls-Royce predsa nie je len taký nejaký obyčajný „convertible“, no nie?!

Ak sa to chcete dozvedieť, tak navštívte oficiálnu stránku s konfigurátorom, kde sa dozviete, že do predaja sa nový Dawn dostane na začiatku budúceho roka a jeho základná cena bude štartovať okolo 250 000 GBP (cca345 100 eur). Za to zákazník získa sadu kamier, drevené dekory, kašmírový strop, kožené čalúnenie, navigáciu, 20 palcové zliatinové kolesá a adaptívne LED svetlá, ktoré samočinne menia svoju intenzitu a neoslňujú.

Dawn historicky nadväzuje na model Silver Dawn, z ktorého sa ešte v Crewe medzi rokmi 1949-1955 vyrobilo 780 kusov. Poháňali ich radové šesťvalce s objemom 4,3 a 4,6 l. Automobilka výkony svojich modelov oficiálne neuvádzala, ale považovala ich za „dostatočné“. Karosérie už vyrábala priamo automobilka, prvý exemplár z dvadsiatich ôsmich v otvorenom prevedení však vznikol v dielňach Park Ward.

Rolls-Royce Dawn (záblesk, úsvit, svitanie) je na pomery britskej aristokratickej značky skutočne malý, na dĺžku meria totiž „iba“ 5285 mm. Drobček má šírku 1947 milimetrov a jeho výška je 1502 mm, čím zhruba zodpovedá východiskovému modelu. Nový Dawn z Goodwoodu nadväzuje na modely Phantom a Ghost druhých sérií, ktoré značka predstavila v rokoch 2012 a 2014. Ale najmä na Wraith, čo je Gran Turismo v gentlemanskom britskom poňatí. Je to vlastne jeho otvorená verzia, pritom až osemdesiat percent panelov karosérie je úplne iných. Podvozok má rázvor 3112 mm zhodný s Wraithom, oproti Ghostu je vzdialenosť medzi nápravami kratšia o 180 mm. Rozchod zadných kolies je naopak väčší o 24 mm.

Zmenili sa aj ďalšie rozmery – napríklad predný nárazník je predĺžený o 53 mm. Klasická maska ​​chladiča so zvislým rebrovaním a soškou Spirit of Ecstasy je nižšia o 45 mm. Bez zmeny zostala dlhá kapota a tiež dlhý zadný, ako aj kratší predný previs. Rovnako zostala zachovaná protismerne otváraná dvojica dverí. Dawn tak vraj patrí k „najsexy“ autám, aké kedy vyšli z tovární Rolls-Royce. Na strechu použili klasické plátno ako sa sluší a patrí. Zadné okno je sklenené, lebo plastové by asi „hightech“, či skôr highsociety klientela ťažko „rozdýchala“. Auto vyzerá s natiahnutou strechou elegantne, pričom mu nechýba svalnatý vzhľad nielen pri dvadsaťpalcových kolesách, ale zároveň aj o palec väčších. Ich výška je presne polovicou výšky boku karosérie. Strechu zloží za 22 sekúnd pri rýchlostiach do 50 km/h. V automobilke sa postarali o poriadne odhlučnenie, takže zvuk motora sa zrejme v bežných podmienkach do interiéru nedostane.

Na firemných fotkách má Rolls-Royce Dawn tmavo modrú farbu s oranžovou „coachline“, rovnaký odtieň má aj koža v kabíne, ktorá je doplnená ušľachtilým drevom. Z neho je aj kryt strechy, hornú časť vozidla obklopuje nerezová oceľ, ktorá poslúžila aj na výrobu kľučiek. Do kufra sa zmestí 244 l, predpokladáme, že je to objem pri zloženej streche, lebo keď sa vytiahne, zväčší sa na 295 litrov. Interiér je síce štvormiestny, no zadné samostatné sedadlá môžeme brať skôr len ako núdzové napriek tomu, že je pred nimi dostatok miesta na nohy. Špeciálne pre jazdu so stiahnutou strechou ladili odborníci v Goodwoode audio systém so šestnástimi reproduktormi vrátane dvoch basových. Výsledkom má byť zvuk, ktorý má znieť lepšie, ako pri živom koncerte.

Dawn má aj desaťpalcový displej a podporuje rozmanité multimédiá. Ovládajú sa tlačidlami na volante a pomocou touchpadu, ktorý akceptuje „písanie“prstom latinkou, navigácia sa môže aj hlasovými príkazmi. Kabriolet je vybavený aj tempomatom s radarom a kamerou a tiež systémom ochrany pri prevrátení. Head-up display pomáha pri jazde v noci, kde pre zvýšenie bezpečnosti slúži aj detekcia chodcov a zvierat.

Štyridsaťosemventilový vidlicový dvanásťvalec s priamym vstrekovaním s objemom 6592 cm³ dosahuje výkon 420 kW pri 5250 otáčkach za minútu. Krútiaci moment vrcholí hodnotou 780 Nm už pri 1500 otáčkach za minútu. Osemstupňová automatická prevodovka ZF využíva dokonca GPS dáta, ktoré jej umožnia pripraviť sa vopred na radenie podľa jazdného profilu trasy. Dawn váži 2560 kg, čo je o 200 kg viac, ako má Wraith. Napriek tomu je schopný zrýchliť z pokoja na stovku za 4,9 sekundy, pričom sa dostane na elektronicky obmedzených 250 km/h. Preto budú dve ploché koncovky výfuku ostatní vodiči vidieť zväčša zozadu. Automobilka uvádza kombinovanú spotrebu 14,2 l/100 km, v meste si auto vypýta 21,4 litra, no mimo neho len 9,8 l. Odporúčame vám brať tieto údaje s rezervou. Auto obúva pneumatiky runflat. Dá sa na nich prejsť až 160 km rýchlosťou až 80 km/h, hoci už vo vnútri nemajú vzduch.

Na záver ešte jedna myšlienka: Britská automobilka Rolls-Royce zrejme vstupuje do novej éry. Je spojená s moderným digitálnym vekom. Totiž nový Dawn sa predstavil vôbec prvýkrát v histórii značky v online prezentácii. Ako poznamenal Torsten Müller-Ötvös, šéf Rolls-Royce, je to hlavne pre stále mladšiu zákaznícku základňu automobilky. Skrýva sa však za tým aj ďalší, závažný fakt: dnešné svetové autosalóny už nemajú taký význam. Takže akákoľvek premiéra na nich už nemá také čaro, keď sa všetko odhaľovalo až na mieste. Napriek tomu sa Rolls-Royce Dawn ukáže na budúci týždeň vo Frankfurte.

Jozef Vydra

Komentáre k článku