2014-08-07 03:45:00
Rolls Royce Wraith
Rolls Royce Wraith
Zdroj: Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: Rolls Royce Wraith je jachta na štyroch kolesách

Kormidlo kupé od bájnej značky Rolls Royce treba držať v rukavičkách. Frak tiež nie je na škodu.

Mali sme tú česť, nasadnúť a jazdiť s anglo-nemeckým sirom. Wraith je prvý Rolls Royce, ktorý chce, aby ho riadil jedine majiteľ.

- James, dnes to preberiem ja.

- Ste si istý, pane?

- Iste.

Rolls Royce Wraith sa po svete pohybuje už viac než rok, no z hľadiska automobilky akou je Rolls Royce je rok iba nepodstatným ukazovateľom. Podstatný je pocit z jazdy, estetika a neopísateľný luxus.

Royce ťaží ako z vlastnej histórie a z vlastnej povesti, tak z prítomnosti materskej automobilky BMW. Wraith, tak ako každý moderný Rolls Royce skrýva pod kožou, drevom a ďalšími vyberanými materiálmi techniku a hlavne elektroniku z Bavorska. Očakávali by ste, že bude mať iba to najmodernejšie, iba to absolútne najnovšie. V skutočnosti zažijete v novej X6-tke modernejšiu elektroniku ako vo Wraithovi. Dôvod je jednoduchý. V Rolls Royce nemôže byť nič, čo by mohlo zlyhať, či nefungovať správne.

Keď som prvýkrát sadol za volant, nadobudol som pocit, že moje tričko a nohavice sú skutočne nepatričné. Myšlienku, že by som sa mal ísť domov prezliecť som rýchlo odbil. Frak ani biele rukavičky jednoducho nemám. Pocit nevhodného oblečenia som tak radšej potlačil

Zdroj: Jozef Vydra

Skutočnosť, že máte Podkapotou šesťlitrový dvanásťvalec neodhalíte ľahko. Z prvých metrov sa mi zdalo akoby som jazdil v elektromobile. Ako môže byť niečo také veľké a silné, také tiché a pokojné? Pri mestských rýchlostiach naozaj neviete, že máte V12-tku. Užívate si absolútne ticho. Tešíte sa, že máte v rukách volant, ktorý rozmermi pôsobí ako kormidlo jachty. Ani mi nenapadlo dupnúť na plyn. Znova narážam na slovo nepatričné. Poštekliť všetkých 632 koní v meste, to sa k autu takejto povesti nehodí. Túrovanie motora na rozbitých cestách prenechávam mladším, slabším, menším a lacnejším.

Osemstupňovú automatickú prevodovku, ktorú bežne nájdete v najnovších modeloch BMW sme už veľa ráz chválili. Radí úžasne hladko, rýchlo a rozumne. V Royce všetky prívlastky v predchádzajúcej vete vynásobte aspoň dvoma. To auto jednoducho nepreraďuje! Aj tie najlepšie automatické prevodovky sú hladké, rýchle a rozumné, no iba do chvíle, kým na to poriadne dupnete. Potom sa správajú dravo a preraďovanie cítite. Patrí to k tomu. Prevodovka vo Wraithe radí stále hladko, rýchlo a rozumne bez ohľadu na to, či máte pedál akcelerátora na podlahe, alebo nie. Pomáha jej v tom aj systém SAT – satelitom riadené radenie. Systém je za pomoci sledovania údajov z GPS a zo sledovania správania vodiča schopný pripraviť vozidlo na to, čo ho čaká, tak aby vodičovi nikdy nechýbal požadovaný výkon, či naopak požadovaná plynulosť.

Zdroj: Jozef Vydra

Z miesta, kde som auto prebral smerovali moje kroky domov, za polovičkou. Ani ona si nemôže jazdu v niečom takom nechať ujsť... Po sídlisku sa jemne a v tichosti pohyboval obor. Odbočil na príjazdovú cestu pred hnilý panelák zo 60-tych rokov. Kým zastal, obišiel zhruba tridsať áut, no súčet ich ceny mu nesiahal ani po členky. Postavil sa rovno pred vchod do paneláku tak, že zatarasil nielen príjazdovú cestu, ale v podstate celý okolitý vesmír. Dvanásťvalec ticho ševelil, dážď pomaly padal a dvere nášho vchodu sa otvorili. Musela sa smiať a ja s ňou. Ten pohľad bol absurdný ako dubajský šejk v galošiach na návšteve ovčej farmy v Hornej Dolnej.  

Odchod zo sídliska znamenal tiež príchod na miesto fotenia. Lialo, nemohli sme si veľmi vyberať. Nádvorie zámku, či aspoň pekná krajinka v pozadí padli, nahradilo ich parkovisko pod Mostom Lafranconi...

Wraith opäť pôsobil ako päsť na oko a okamžite prilákal pozornosť okolostojacich. Že sme na miesto určenia prišli aj s druhým autom – novým a veľmi zaujímavým hot-hatchom (na ktorý by viacerí aj mali peniaze na rozdiel od Wraitha) nikoho netrápilo. Rolls je skrátka Rolls.

To najzaujímavejšie nás však ešte čakalo. Jazda po kvalitnejších okresných cestách a tiež úsek na diaľnici. Deväťdesiatka, osemdesiatka? Pri akcelerácii na takúto rýchlosť sme aspoň na chvíľu započuli, že Podkapotou drieme drak, no bolo to iba také zamrmlanie zo spánku. Pocit z jazdy pri bežných rýchlostiach je naozaj neuveriteľný. Sedíte v tichu, v pohodlí aké vám neposkytne ani kreslo v izbe v päťhviezdičkovom hoteli. Nad hlavou máte tisíc (LED) hviezd a vôbec nemáte potrebu spustiť audio. Aj keď my sme ho vyskúšať museli (výborné). Odvšadiaľ na vás pozerá chróm, mäkučká koža, drevo, chráni vás masa ocele a bezpečnostné systémy od majstra v obore... A potom prišla diaľnica. Záväzok neprekročiť maximálnu rýchlosť bol preč tak rýchlo ako sa prebral dvanásťvalcový drak. 632 koní bolo odrazu pri plnom vedomí a Wraith vyštartoval ako superšport. Jazdiť po nemeckej diaľnici by nebolo v nijakom inom aute pohodlnejšie. Wraith má maximálnu rýchlosť obmedzenú na 250 km/h, no motor by zvládol omnoho, omnoho viac. Pri rýchlosti nad 160 km/h skôr či neskôr prichádza aj pri najlepších autách postupné zvyšovanie sa hluku – aerodynamika i motor. Pochopili sme, že obmedzovač na 250 km/h v tomto aute nie je pre bezpečnosť, či pre úsporu paliva, šetrenie motora... Obmedzovač je tam preto, lebo až nad 250 km/h začínate tušiť, že svet naokolo predsa len obsahuje nejaké zvuky a stratu ideálov o tichom, pokojnom svete naokolo si predsa Wraith nemôže dovoliť!

Po kilometroch na diaľnici s obavou o svoj vodičák a zdravý rozum sa krátke zoznámenie s jediným kupé bájnej značky skončilo.

Zdroj: Jozef Vydra

Návrat do stajne schopnej uživiť to stádo Podkapotou prišiel rýchlejšie než sme čakali. Bolo to troška smutné, ale nič nemôže trvať večne.

A teraz trošku technickejšie

Wraith je dlhý 5269 milimetrov, široký 1947 mm a vysoký 1507 mm. Rázvor má hodnotu až 3112 mm a ručička váhy sa zastaví na 2360 kg. Objem kufra je 470 litrov, má pravidelný obdĺžnikový tvar, s umiestneným batožiny tak nebude problém. Podkapotou mu pradie pravdepodobne najtichší dvanásťvalec s maximálnym výkonom 465 kW (632 k) pri 5600 ot/min a s maximálnym krútiacim momentom 800 Nm, ktorý je k dispozícii od 1500 do 5500 ot/min.

Wraith je plnohodnotné štvormiestne vozidlo s dverami, ktoré sa otvárajú ako za starých časov (naopak). Nastupovanie dozadu je ľahké a zmestia sa tam bez problémov aj nadrozmerné postavy. Sedadlá z bielej kože všetkých štyroch členov posádky doslova pohltia. Otvoriť sa dajú aj zadné okná, samotné otváranie je divadlo. Rovnakým divadlom je možnosť „zatiahnuť“ sošku Spirit of Ecstasy, to ak by ste zaparkovali napríklad... v Bratislave. Rolls Royce myslí na pohodlie aj mimo auta, dáždnik vo dverách je toho typickým príkladom. 

Aj keď je Wraith štvormiestne kupé a je v rámci značky najšportovejší, na okruhu netromfne športové autá. Je veľký, masívny, ale radšej lieta po rovinke, než po zákrutách. Napriek rozmerom a mäkkému naladeniu je schopný držať stopu prekvapivo dlho, ostré prejazdy zákrut nie sú jeho „šialok“ kávy. Je to skrátka nepatričné. Nezodpovedá to jeho aristokratickej výchove.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Keď sme s autom/jachtou plávali späť do Bratislavy, zamyslel som sa, prečo Wraith nebol autom roka. Prečo sa autom roka stane auto, ktoré mu nesiaha ani po kamienok zarazený v pneumatike? Wraith je moderný, používa prvotriednu techniku, o bezpečnosť sa v ňom báť naozaj nemusíte, je silný, výkonný a pritom vzhľadom na schopnosti a danosti úsporný. Je neuveriteľný, obdivuhodný, púta pozornosť všade kam príde a poskytuje pohodlie pri cestovaní, ktoré nedokáže dodať takmer nikto. Ak by to bolo možné, odporučil by som ho každému vodičovi. Aspoň na chvíľu.

Navyše sa pri ňom nemusíte strachovať o to, či sa vám pokazí tesne pred koncom záruky alebo až potom. Niečo také sa pri aute z tejto kategórie skrátka nenosí. Tak prečo sa nestal autom roka? Lebo je pre väčšinu z nás nedostupný? No a? Prečo by sme mali autá roka kupovať? Omnoho radšej by som ich obdivoval. To ale bežne nie je možné. Sú to iba autá.

Zdroj: Jozef Vydra

A to je pointa tejto prvej jazdy. Doteraz som si myslel, že by mal každý motoristický fanúšík aspoň raz za život sadnúť za volant áut niektorej zo značiek Ferrari, Lamborghini, Pagani, McLaren... Vyskúšať si aké to je krotiť tú obrovskú silu pochádzajúcu z motora uprostred je nutnosťou. Ale okrem týchto značiek by si mal každý vyskúšať jazdu v aute značky Rolls Royce, či v podobnej. Vyššie spomenuté superšporty sú neskutočné a raz za život ich treba vyskúšať. Ale Rolls Royce je z úplne iného cesta a z úplne inej dimenzie. Aspoň raz byť kráľom :).

No a koľko stojí? Neudáva sa :). Cena takmer nejazdených sa pohybuje okolo 300 000 eur, nový však bude výrazne drahší.

Ale teraz späť do reality... A vlastne nie, ešte si pozrite galériu.

Technické údaje

Model: Rolls Royce Wraith Coupe
Počet valcov: 12
Zdvihový objem motora (cm3): 6,0
Prevodovka: 8-stupňový automat
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 465/5600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 800/1500-5500
Maximálna rýchlosť (km/h): 250 (limitovaná)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 20,5/9,6/14,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5250/1448/neuvádza sa
Rázvor náprav (mm): 3112
Objem batožinového priestoru (l): 470
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2360
Rozmer pneumatík: 255/40 R21
Ján Hargaš

Komentáre k článku