2015-07-10 10:12:15
Honda HR-V
Honda HR-V sa predstavila na cestách v okolí Lisabonu.

PRVÁ JAZDA: Honda HR-V prichádza v štýle Tsuya

Tsuya nie je síce tsunami, ale oproti pôvodnej generácii je to poriadna zmena, ktorá prináša celkom iné auto.

Po 16 rokoch od uvedenia prvej generácie sa predstavuje model, ktorý sa zrejme nebude musieť obávať o nezáujem zo strany zákazníkov. Hoci nevýrazná karoséria ukrývala už na ten čas zaujímavé riešenia, práve príliš jednoduchý a obyčajný dizajn mohol byť jeden z dôvodov, prečo odišla do histórie pôvodná generácia auta s označením HR-V. Teraz je všetko inak a Honda nenechala nič na náhodu.

Nová Honda HR-V prichádza po domácom japonskom, aj americkom trhu s odstupom roka tiež na európsky a výrobca auto deklaruje ako top model vo svojej triede. Štýl tsuya (číta sa to pekne „po slovensky“ - cuja...) odráža dva hlavné prvky v grafickom znázornení japonského označenia, ktoré pozostávaj z dvoch znakov: ľavý označuje lesk, pravý farbu. Spoločne to má byť výraz pre briliant...

Či takým bude novinka pre výrobcu, ukáže čas. Ale ambície na to má. Auto, ktoré vizuálne kombinuje prvky vozidiel kupé so štýlom triedy SUV a praktickosťou malých MPV je naozaj na prvý pohľad malé. No dizajnérom aj konštruktérom sa podarilo to, o čom sníva asi každá žena s veľkou nohou: aby bolo zvnútra „o pár čísel väčšie“ ako to vyzerá pri pohľade zvonka.

Prvé posadenie za volant, ale ej neskôr na sedadlá v zadnom rade ma presvedčili, že aj na obmedzenom priestore pri dĺžke auta tesne pod 4,3 metra (4294 mm) s rázvorom 2610 mm sa podarilo vďaka vyššej stavbe karosérie (auto má 1605 mm pri svetlej výške 185 mm) urobiť v interiéri skutočne prvotriedny priestor. Vlastne, hoci je nové HR-V štvordverovým SUV s piatimi sedadlami, tri dospelé osoby na zadných sedadlách je záležitosťou skôr len dočasného, či núdzového riešenia. No pre dvoch (aj pomerne nadrozmerných cestujúcich) má Honda HR-V pripravenú štedrú priestorovú ponuku. Nielen na šírku, ale aj pred kolenami a hoci to zvonka tak nevyzerá, zostalo ho dosť aj nad hlavou. Sám mám vyše 190 cm a vzhľadom na triedu, do ktorej výrobca auto sám zaraďuje (segment B) je tam miesta naozaj viac, ako by ste čakali.

To je práve ďalšia výhoda moderne tvarovanej karosérie – priestrannosť vo vnútri, ktorú podporujú aj kvalitné použité materiály. Auto pôsobí veľmi kompaktne a pevne aj počas jazdy, kde nič neškrípe, nevŕzga a veľmi dobre je odhlučnený aj podvozok. Podvozok a karoséria nového modelu HR-V tvoria veľmi pevnú konštrukciu, ktorej 27 % tvorí oceľ s vysokou pevnosťou. Väčšiu pevnosť majú aj spoje rámu. Pevná karoséria poskytuje pevný základ pre zavesenie (vzpery MacPherson vpredu a vlečná vzpera v tvare H s torznou priečkou na zadnej náprave), čo spolu s nízkym ťažiskom a minimálnym klopením karosérie poskytuje tuhosť a pri jazde navodzuje pocit bezpečia a istoty. Zatiaľ síce nie sú známe výsledky bezpečnostných testov Euro NCAP, no po skúsenostiach s výsledkami v ostatných častiach sveta očakáva Honda najvyššie hodnotenie. Ešte jeden prvok zaujme, hoci v podaní Hondy nejde o nič prevratné. Predsa však riešenie použité aj pri iných modeloch s nádržou premiestnenou na bezpečnú pozíciu pod predné sedadlá zvyšuje praktickosť, aj vysokú úroveň variability a využitia vnútorného priestoru – sú to už známe zadné sedadlá so systémom Magic Seat. Vyklopením sedacej časti nahor vynikne nadpriemerný priestor na prepravu vyšších predmetov, naopak po ich sklopení dopredu (a po preklopení operadla spolujazdca dozadu do horizontálnej polohy) odveziete v aute predmety s dĺžkou až 2445 mm, teda pokojne aj surfovaciu dosku.

Základný objem batožinového priestoru je 470 litrov, po sklopení sedadiel až 1032, hoci na prezentácii padlo aj neuveriteľné číslo 1533 litrov. Tak, či tak, veľmi slušné hodnoty na triedu. Široké dvere batožinového priestoru nového modelu HR-V (1180 mm) a malá nakladacia výška (650 mm) zaisťujú jednoduchý prístup k nákladnému (batožinovému) priestoru.

Pozrime sa na predné sedadlá. Pre útlejších vodičov by vraj možno prospelo výraznejšie bočné vedenie, mne bolo tak akurát – nešmýkal som sa ani do strán, ani pri brzdení. Brzdy má pritom HR-V poriadne razantné. Prístrojovému panelu dominuje v strede umiestnený 7 palcový displej systému Honda Connect, ktorý pracuje na základe operačného systému Android a v Európe sa prvýkrát predstavil vo vozidle CR-V 2015. Je súčasťou štandardnej výbavy modelov HR-V strednej a vyššej úrovne a súčasťou voliteľnej výbavy základného modelu. Sú v ňom združené zábavné, navigačné a ovládacie prvky. Súčasťou najvyššieho stupňa výbavy, prípadne ako voliteľný prvok ostatných stupňov ponúka Honda záujemcom o HR-V satelitný navigačný systém Garmin. Navigácianás trocha potrápila užívateľsky nie práve najpríjemnejším ovládaním. Hlasovo bola v poriadku, aj fotorealistické náhľady smerových tabúľ a radenia do jazdných pruhov, no automatické priblíženie mapy pred križovatkou sa omeškávalo a križovatku sme detailne videli neraz až po jej opustení. Ale hoci si neraz „vymýšľala“ až neuveriteľné „skratky“, po prvom pokuse sme jej už ale „nenaleteli“ a nedali sa nachytať... Zvolila teda režim „Prepočítavam“ a doviedla nás vždy do cieľa.

Za volantom sa sedí o čosi vyššie, pri jazde má vodič líniu očí vyššie o 100 mm v porovnaní s priemerným sedanom alebo kombi. Zvýšená je aj podlaha a vyvýšená poloha pri sedení poskytuje lepší prístup do kabíny pri nastupovaní a vystupovaní. Pred vodičom je prístrojový panel s tromi ukazovateľmi, ktoré sú lemované „vznášajúcimi sa“ svetelnými kruhmi a funkciou ECO Assist, ktorá mení farbu podsvietenia rýchlomeru z bielej na zelenú pri palivovo efektívnej jazde.

Jazda bola veľmi príjemná aj vďaka širokému použitiu tlmiacich a zvukovo absorpčných materiálov. Aj vďaka tomu sa výraznejšie zvukovo (či hlukovo) neprejavil nový 1,5 litrový benzínový štvorvalcový motor i-VTEC, ktorý sme zvolili pre prvý pokus v kombinácii s bezstupňovou prevodovkou CVT. Má síce preddefinovaných 7 stupňov, ale snaží sa nastaviť prevodové pomery tak, aby motor s výkonom 96 kW (130 k) pri 6600 ot./min. a s maximálnym krútiacim momentom 155 Nm pri 4600 ot./min. pracoval pri optimálnych otáčkach. S „cévetéčkom“ sa musíte trocha zžiť, ale jazda s touto prevodovkou je bezproblémová. Auto s ňou dosahuje zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za 11,2 sekundy. Priemernú spotrebu udáva výrobca 5,2 l/100 km, no v kopcovitom Lisabone a jeho okolí a pri dynamickej jazde s využívaním športového módu prevodovky to bolo iba zbožným želaním. Pri spomínanom športovom móde motor radí pri podstatne vyšších otáčkach, čím auto „potiahne“, no rastie hluk aj spotreba, ale je to daň vyššej dynamike.

Program EDDB (Early Downshift During Braking) pomáha vodičovi „predvídať“ pri brzdení. Ak systém rozpozná spomaľovanie, jazdu dole svahom, či prejazd zákruty, program EDDB automaticky zvýši otáčky motora pomocou prevodovky CVT, aby zabezpečil dostatočné brzdenie motorom. To zabezpečí rýchlu opätovnú akceleráciu pri výjazde zo zákruty alebo pri brzdení.

Program Fast Off meria rýchlosť uvolnenia pedálu akcelerátora vodičom. Ak je to rýchlo, program udržuje otáčky motora na brzdenie motorom. Tento program exkluzívne testovali na európskych diaľniciach. Ak rozpozná že sa chystáte predbiehať auto pred sebou, ale nemôžete začať predbiehací manéver, automaticky udržuje zvýšené otáčky motora pre následujúcu rýchlu akceleráciu. Šikovná vecička...

Pocit agility zvýrazňuje nový systém elektrického posilňovača riadenia s bezkontaktným motorom, ktorý sa prispôsobuje pohybu. Na minimalizovanie nedotáčavosti vozidla má zavesenie prednej nápravy nižšie predný stred klopenia kolesa, čím sa zlepšuje stabilita. Zavesenie zadnej nápravy má zasa zvýšený stred klopenia. Spoločným výsledkom sú pozoruhodne lineárne jazdné vlastnosti, vďaka ktorým boduje HR-V v segmente crossoverov. Je naozaj pozoruhodné, že napriek obyčajnej zadnej náprave v tvare H je podvozok naladený dostatočne komfortne, ale pritom zároveň dostatočne tvrdo. Vie sa tak vysporiadať s dobrými cestami aj s rozbitým povrchom, kde ho síce troch viac počuť, ale inak dobre drží zvolenú stopu. Posilňovač riadenia má 2,79 otáčky medzi krajnými polohami pri benzínovom motore a 2,71 pri naftovom 1,6 i-DTEC, ktorý už poznáme napríklad z radu Civic, ale aj CR-V. Riadenie je pomerne strmé aj okolo stredovej polohy a vodičom, ktorí nemajú vláčne pohyby volantom sa môžu cestujúci hlavne na zadných sedadlách sťažovať, že ich „hrčkajú“ zo strany na stranu...

Jazda s rovnakým motorom a štandardnou mechanickou 6 stupňovou prevodovkou nepriniesla prekvapenia – je to typická Honda, ktorá sa správa ako Honda. Dokonca máte pocit, že je to podobné, ako pred zhruba 10-15 rokmi, keď éra turbomotorov bola len víziou. Je to príjemné, pre niekoho prekvapujúce, ale hladké radenie, dobré odstupňovanie vám dávajú pocítiť, čo má Honda na mysli pod pojmom jazda.

No a ešte vznetový motor – má lepší záťah, veď disponuje takmer dvojnásobným krútiacim momentom (300 Nm pri 2000 otáčkach za minútu) pri polovičnom počte otáčok ako benzínový. Napriek jeho dispozícii nie je takmer o nič hlučnejší, ale to je z iných modelov Honda známe. Tento pracant má pritom papierovo spotrebu len 4 litre. Uvidíme pri redakčnom teste..

Skúšali sme všetci odušu nový inteligentný obmedzovač rýchlosti, ale o ňom a novom benzínovom motore niekedy inokedy. No aspoň zmienka o ďalších systémoch, ktoré nám v hustej lisabonskej premávke uľahčovali život: modely so strednou a vyššou výbavou majú už v štandardnej výbave pokročilý systém podpory riadenia, ktorý využíva radarové snímače a prednú a zadnú kameru. Tento komplexný balík aktívnych bezpečnostných technológií zahŕňa: upozornenie na čelnú kolíziu, systém rozpoznávania dopravných značiek, inteligentný obmedzovač rýchlosti, upozornenie na neúmyselné vybočenie z jazdného pruhu a automatické prepínanie diaľkových svetiel.

City-Brake Active je špeciálne navrhnutý tak, aby predchádzal nehodám alebo zmiernil dopad nehôd pri nízkych rýchlostiach, využíva laserovú radarovú technológiu na snímanie cesty pred vozidlom a keď hrozí zrážka, najprv predbežne brzdí a vodiča zvukovo aj vizuálne varuje, potom prípadne automaticky aktivuje plné autonómne brzdenie, aby sa auto zastavilo. Funguje pri rýchlostiach nižších ako 32 km/h. Zistil som, že funguje. Naozaj.

Ak sa pýtate na cenu, Honda HR-V sa začne predávať na našom trhu od konca septembra za sumu od 17490 eur za model najnižším stupňom výbavy. HR-V so stredným stupňom výbavy bude stáť od 19190 eur a s vyšším stupňom výbavy bude stáť od 22090 eur. Cena za vlajkovú loď Honda HR-V 1,6 i-DTEC Executive je 24290 eur. Pritom už základný model je vlastne hotové auto a ak si nepotrpíte na (polo)kožené sedadlá a bohatú doplnkovú výbavu, stačí aj ten. My sme dokonca tiež mali k dispozícii aj autá v základe, akurát s doplnkovým navigačným systémom, za čo Hondu chválim. Nemusíte mať predsa všetkým možným nadupané auto, aby ste „museli“ vidieť, ako taká Full výbava vyzerá a čo prináša. No vidíte – prežili sme to úplne v pohode. Aspoň viem, aké sú aj tie základné látkové sedadlá...

Väčšia zvnútra ako zvonka, pritom priestranná, príjemná, aj dizajnovo vydarená – nová Honda HR-V má dosť ťahákov pre budúcich zákazníkov.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo