10.06.2015

PRVÁ JAZDA: Honda Civic Type R - 310 koní na okruhu aj na cestách

Dávno avizovaná, dlho sľubovaná a túžobne očakávaná športová verzia je konečne tu.

Prečo to tak dlho trvalo? Lebo Honda chcela mať istotu, že nepustí k zákazníkom nedokončený produkt. Keď pred časom avizovali, že na trh ponúknu najrýchlejšie pretekárske auto na cesty, potrebovali ho naozaj vybrúsiť do detailu. V tomto sú Japonci známi, že sa neuspokoja s polovičným riešením. Doviesť veci k vysokej úrovni, aby bol spokojný v prvom rade zákazník – motorista, je typickým prístupom Hondy. Preto ten dlhý čas čakania.

Označenie Type R získalo v novodobej histórii značky Honda viac áut. Patrili medzi ne od roku 1992 modely NSX, Integra aj Accord. Prvý „tajp-ár“ s typickým R, ktoré u Hondy znamená „Racing“ patriaci k modelu Civic prišiel v roku 1997. Odvtedy ich bolo pár a dole Dunajom, na brehu ktorého sa v Bratislave a okolí odohráva medzinárodná prezentácia najnovšej generácie, pretieklo veľa vody.

Čo sa dalo od novinky čakať? Honda nenechala nič na náhodu a svoj  pretekársky bolid v kabáte takmer sériového vzhľadu vybavila množstvom základných, podstatných, aj príjemných prvkov. Znamenajú možnosť poriadneho adrenalínu na okruhu, ale aj celkom pohodovej jazdy na normálnych cestách. Hoci to znie asi trocha nepravdepodobne, viac zábavy si s autom máte možnosť užiť na dobrých kľukatých cestách mimo miest, ako na okruhu.

Dynamická prezentácia modelu Honda Civic Type R najnovšej generácie je rozdelená do dvoch fáz: jedna skupina novinárov najprv jazdila po rakúskych cestách neďaleko Bratislavy, kde ich čakala porcia takmer 140 kilometrov. Druhá, v ktorej som sa ocitol, sa dostala najprv na okruh. Privítal nás Slovakia Ring, kde sme dostali šancu zistiť, ako sa správa toto pretekárske auto určené na cesty aj v rýdzo športovom prostredí. Tam nepotrebujete všetkých možných elektronických asistentov zvyšujúcich bezpečnosť, pohodlie a komfort jazdy v bežnej premávke, ale skôr výkon, dobré jazdné vlastnosti, výborné brzdy a samozrejme aerodynamiku.

Tá je dôležitá, veď nový Type R dosahuje maximálnu rýchlosť 270 km/h. Najmä v časoch elektronických obmedzení na maximum 250 km/h je to pozoruhodné číslo. Výrazné zadné krídlo na aute preto nie je iba dizajnový prvok, ale dôležitá súčasť na vytváranie prítlaku auta. Podporuje ho aj plochá spodná časť podvozka a difúzor v zadnej časti medzi dvojicou výfukov. Aby som nezabudol – pozoruhodne je auto zvonka tiché po naštartovaní, aj v oblasti rýchlostí okolo 200 km/h, ktoré sa na slovenskom Ringu dali s autom dosiahnuť. Viac hluku ako v bežnom rodinnom hatchbacku si užijete práve v kabíne auta.

Predná časť tiež strávila hodiny v aerodynamickom tuneli a predný nárazník výrazne ovplyvňuje obtekanie vzduchu. Znižuje tým aerodynamický odpor, zvyšuje prítlak na prednú nápravu a privádza aj potrebný chladiaci vzduch k ventilovaným a odvŕtavaným dvojitým kotúčom predných bŕzd s priemerom 350 mm. Systém (čiastočne zaslepených) výduchov na hornej časti predných blatníkov a na ich zadnej časti pomáha chladiť aj motorový priestor. Zadné brzdy majú plné kotúče s priemerom 296 mm a hneď na tomto mieste musím povedať, že brzdy nepoznajú pojem vädnutie. Ani po vyše dvojhodinovom „naháňaní“ sa na okruhu nejavili žiadne známky zníženia účinnosti.

Keď sme sa už dostali k jazdným vlastnostiam - špeciálne navrhnutá os natáčania kolies prednej poháňanej nápravy s ich zavesením na dvojosovej vzpere  mala podľa informácií odborníkov značky znížiť sily potrebné na ovládanie auta aj pri plnom výkone – niečo na tom bude. Na okruhu (ale ani na cestách) nebolo treba vyvinúť žiadnu extra námahu na riadenie, ktoré určite nemožno označiť za preposilňované. Možno by vás prekvapil  pohľad na zadnú nápravu – nie je to prekvapujúco žiadne komplikované viacprvkové zavesenie kolies, ktoré by ste pri takto výkonnom a rýchlom aute očakávali. Zadná náprava je totiž vlečená v tvare písmena H s torznou priečkou. Tuhosť však vďaka inovatívnej rúrkovej sploštenej konštrukcii vzrástla podľa údajov výrobcu na 177 percent prechádzajúcich riešení. Inovatívne je v tomto segmente aj použitie lepených spojov karosérie namiesto bodových zvarov, vďaka čomu sa zvýšila tuhosť karosérie o 18 percent a zároveň o 4,5 kg klesla jej hmotnosť. Všetko sa to pozitívne prejavilo na jazdných vlastnostiach, keď je auto mimoriadne tuhé pri zrýchľovaní aj brzdení, kde naň pôsobia značné sily. K vyváženým jazdným vlastnostiam prispievajú aj štyri adaptívne tlmiče a tiež sériové, no predsa na mieru „ušité“ 19 palcové pneumatiky Continental s rozmerom 235 35 R19.

Keď Honda avizovala, že príde (po prvý raz) s turbomotorom, bol som skeptický. No to, čo predviedli inžinieri, si zaslúži uznanie. Pod kapotou je 2,0 litrový preplňovaný benzínový štvorvalec. S výkonom 228 kW (teda 310 konských síl) pri 6500 otáčkach a s krútiacim momentom 400 Nm od 2500 otáčok. Motor s červeným poľom otáčok začínajúcim sa pri 7000 ot./min., je súčasťou novej generácie motorov od spoločnosti Honda série Earth Dreams Technology. Má nový pokročilý systémom turbodúchadla s legendárnou technológiou variabilného časovania ventilov a elektronického riadenia zdvihu (VTEC) a duálneho variabilného časovania (VTC). Zvyšujú reakciu pri nízkych otáčkach a súčasne zabezpečujú plynulé zrýchľovanie. O podrobnostiach niekedy inokedy, no z praxe treba povedať, že sa ich vlastnosti prekrývajú a systémy sa tak výborne dopĺňajú. Výsledkom je plynulý, lineárny záťah od zhruba 2500 až po vyše 6500 otáčok.

Hondu Civic Type R som si vyskúšal za volantom sám priamo na Slovakiaringu, kde v úlohe radcu a inštruktora sedel jeden z profesionálnych jazdcov. Schopnosti auta som si však naplno uvedomil, keď som bol na sedadle vpravo a auto bolo v rukách skúseného profesionála. Pred rokmi by sme sa ani len neodvážili dúfať, kam sa dostanú autá iba s predným pohonom. Klobúk dole.

Celý výkon musia spracovať predné kolesá s pomocou diferenciálu s čiastočnou mechanicky obmedzenou svornosťou vďaka špirálovému ozubeniu (pseudo torsen). Ostrý Civic sa aj vďaka tomu správa takmer prísne neutrálne, s tendenciou k nedotáčavosti, kde je limit poriadne vysoko. Vyviesť z miery ho dokázali až profesionálni jazdci (ja som si demo jazdu vychutnal ako spolujazdec Štefana „Štofiho" Rosinu...) no tam sa bežný vodič dostane takmer iba ak omylom. Pri miernom pribrzdení a potom plnom plyne pomáha spomínaný diferenciál lepšie vyviesť auto zo zákruty. Ak pustíte mierne plyn v zákrute, auto veľmi dobre drží stopu. Pretáčavé začína byť až pri extrémne agresívnej jazde – na ukážku použil „Štofi“ mechanicky ovládanú ručnú brzdu. To však bežne robiť vodič nebude... Aj v takej krízovke napriek iba obyčajným trojbodovým bezpečnostným pásom sú predné sedadlá tvarované tak dobre, že sa vďaka dobrému bočnému vedeniu udržíte na mieste.

Auto má zvláštny režim +R, pri ktorom stuhnú adaptívne tlmiče o vyše 30 %, riadenie má ostrejšiu odozvu a podobne reaguje aj plynový pedál. Hoci auto stuhlo, tlmiče aj v tomto prípade boli príjemne pohodlné. Nielen na okruhu, ale tiež pri cestnej skúške v druhej polovici testov. Možno aj vďaka tomu, že sa jazdilo po kvalitných rakúskych okreskách a nie našich tankodrómoch...

Čo dodať na záver našich prvých dojmov z novinky? Nový Civic Type R je súčasťou novej generačnej vlny a úplne nových vozidiel Honda, ktoré sa predstavia v roku 2015. Tento model, ktorý bude dostupný len ako päťdverový s dvoma stupňami výbavy, chce doslova katapultovať Hondu späť na čelo segmentu výkonných hatchbackov s pohonom dvoch kolies. Parametre a vlastnosti na to má. Podľa mňa patrí Honda Civic Type R momentálne k asi k najviac radikálnym autám kategórie  hot hatch, ktoré sú k dispozícii. Vlastne v prípade Civica toto tvrdenie platí až od júla, kedy sa dostane do predaja v rámci Európy.

Jozef Vydra

Komentáre k článku