26.08.2014

Toto je nové Volvo XC90! Pozrite si ho z každého uhla

Volvo dnes v Štokholme predstavilo svoj nový kľúčový model celému svetu. Máme pre vás 76 fotografií!

Volvo nás naťahovalo už niekoľko mesiacov. Najprv prišli neoficiálne fotografie od autoexpressu, a potom začalo postupne odhaľovať fakty a fotografie. Nakoniec sme sa dočkali a po prvotných obavách musíme konštatovať, že dizajn novej vlajkovej lode zo švédskeho Gothenburgu vyzerá lepšie ako sa najprv zdalo.

Už na prvý pohľad je jasne viditeľný odkaz na prvú generáciu veľkého Švéda a viacero dizajnových prvkov z nej vychádza – napríklad zadné svetlá. Aj keď sa novinka zdá byť menšia ako predchodca, nenaplnili sa obavy z toho, že to skôr ako SUV bude zdvihnutý kombík. Auto pôsobí mohutným dojmom, skoro tak ako predchádzajúca generácia. Z nových fotografií navyše vyplýva, že okrem klasickej uhladenej verzie bude Volvo ponúkať aj drsnejšiu „terénnejšiu“ s tmavými ochrannými plastmi okolo spodných partií karosérie. XC90-tka bude samozrejme k dispozícii aj v 7 miestnej verzii, pričom po sklopení zadných dvoch radov sedadiel vznikne v aute úplná rovina. Na fotografiách si môžete pozrieť aj ďalšie detaily z interiéru a exteriéru, spolu s obrázkami infotainmentu a niektorých jeho funkcií.

Podkapotou Volva XC90 odzvonilo legendárnym päťvalcom a v motorovom priestore nenájdete viac než 4-valcové motorizácie. Platí to ako pre benzínové, tak i naftové verzie. Vyšší výkon bude zabezpečovať elektromotr, ten nájdete v najvyššej verzii T8 a vďaka nemu bude mať najsilnejšie Volvo viac než 400 koní. Pre menej náročných zákazníkov má Volvo pripravené minimálne dve verzie naftového štvorvalca D4 a D5. V D4-ke bude dieselový dvojliter naladený na 140 kW (190 k) a 400 Nm. D5-ka bude mať ten istý štvorvalec akurát s výkonom až 165 kW (225 k) a krútiacim momentom 470 Nm.

K dispozícii bude tiež benzínový štvorvalec rovnakého obsahu, ktorý bude prepĺňaný ako kompresorom, tak i turbom. Jeho presné parametre nepoznáme, no práve ten bude v T8-čke spriahnutý s elektromotorom Drive-E.

V novej XC90-ke bude prvýkrát použitá Scalable Product Architecture, ktorá prináša inžinierom a dizajnérom viac voľnosti. Eliminuje doterajšie konštrukčné obmedzenia napríklad rázvoru kolies, previsov karosérie, výšky karosérie alebo výšky prednej časti vozidla. Nové podvozkové technológie prinášajú zmenšenie hmotnosti a zlepšenie rozloženia hmotnosti vozidla, čo zvyšuje pocit z komfort jazdy bez zhoršenia jazdného komfortu.

Veľké zmeny v interiéri zahŕňajú aj úplne nové sedadlá, ktoré poskytujú viac priestoru pre cestujúcich, pri zvýšení celkového komfortu jazdy. Nový je už spomínaný infotainment s obrovským dotykovým displejom, ktorý výrazne zvyšuje konektivitu auta. Prirodzenosťou sú nový bezpečnostný asistenti, z fotografií vyplýva, že Volvo bude vedieť strážiť priestor aj po bokoch karosérie, čo nedokáže v podstate žiadne súčasne auto (pomáhajú si kamerami a mŕtvy uhol postupne zmenšujú).

Nová architektúra prináša okrem výhod pre konštruktérov najmä výhody v oblasti bezpečnosti. Volvo je odpradávna posadnuté bezpečnosťou a nenadarmo sa o Volvách hovorí ako o najbezpečnejších automobiloch súčasnosti. Použitie vysokopevnostnej bórovej ocele umožňuje, aby boli autá s architektúrou SPA kompaktnejšie a zároveň bezpečnejšie. Súčasťou SPA je aj inovatívna elektrická architektúra, ktorá výrazne zvyšuje úroveň inteligencie vozidiel. Je navrhnutá tak, aby sa do nej dali ľahko integrovať nové technológie v rýchlo sa vyvíjajúcich oblastiach, ako sú mikroprocesorové, senzorové alebo kamerové technológie. To uľahčí zavádzanie nových bezpečnostných systémov zameraných na predchádzanie nehodám – a umožní rýchle zavádzanie nových riešení v oblasti multimédií a konektivity.

Navyše architektúra SPA umožňuje vyrábať rôzne modely na tej istej výrobnej linke bez obmedzení. Na tejto architektúre totiž Volvo postaví niekoľko ďalších modelov v blízkej budúcnosti.

 

 

 

Ján Hargaš, Jozef Vydra
ZDROJ: Volvo, carscoops.com

Komentáre k článku