Audi Sport quattro je späť! Silnejšie, rýchlejšie, väčšie, hybridné a... žlté
Čím bližšie je autosalón vo Frankfurte, tým viac konceptov prichádza na svet. Automobilka z Ingolstadu sa doteraz tvárila, akoby sa jej Frankfurt netýkal. Opak je pravdou.
Zatiaľ čo niektoré automobilky pred autosalónom ponúkli len obrysy a zopár strohých informácií, väčšina značiek priniesla nadšencom poriadne lesklé fotografie konceptov a pár dychberúcich údajov. Dnes sa k nim priradilo aj Audi. A môžeme povedať, že im doslova vypieklo rybník.
Existujú obľúbené autá, existujú milované autá, existujú legendy a potom je tu Sport quattro. Jedno z prvých áut na rely, ktoré využívalo systém pohonu všetkých štyroch kolies (a myslelo to s ním vážne), vo svojej dobe vyhrávalo čo sa dalo. Okrem šampionátu v rely stanovilo rekord na Pikes Peaks v roku 1987. Audi Sport quattro bolo prvé Audi so stálym pohonom 4x4 a prvá štvorkolka s turbom vôbec.
Koncept, ktorý prichádza tridsať rokov po uvedení Audi Sport quattro vyzerá veľmi dobre. Všimnite si predovšetkým mohutnú mriežku na prednej maske. Mal by to byť nový dizajnový smer značky a takto by mali v budúcnosti vyzerať všetky nové Audiny. Zaujmú veľmi prísne a ostro pôsobiace predné LED svetlomety využívajúce technológiu Audi Matrix LED. Svetlá vďaka počítačom riadenému systému natáčania a zhasínania jednotlivých žiariviek neoslepujú vodičov v protiidúcich autách a zároveň naplno svietia na miesta priamo pred vodičom a za krajnicou. Pohľad lákajú tiež výrazné oblé línie nad kolesami, zmenené zadné svetlá a prieduchy za prednými kolesami. Audi postavilo Sport Quattro z vysokopevnostnej ocele, hliníku a karbónových vláken. Vlákna sú viditeľné najmä na prednej maske, použité sú však aj na streche, či vo dverách.
Súboj s váhou bol pre Audi významný pre baterky, ktoré si Sport musí vláčiť zo sebou. Je to totiž plug-in hybrid. Elektromotor ponúka výkon 110 kW (149 koní) a dokáže maximálne štvorčlennú posádku odviesť až do vzdialenosti 50 kilometrov bez toho, aby čo i len na chvíľu prebudil benzínového kolegu. Benzínový kolega totiž nie je žiaden lilipután, a keď sa prebudí, poriadne zareve. V8-ička s obsahom štyroch litrov, s dvoma turbami a výkonom 412 kW (560 koní) je sama o sebe poriadna „pecka.“ Spolu s elektromotorom ponúkne Audi Sport poriadne veľký záprah – viac než 700 koní! V8-čka má „krutý“ krútiaci moment 700 Nm. Elektromotor sa tiež nemusí hanbiť a so svojimi 400 Nm krútiaceho momentu nepatrí medzi slabochov. Sport quattro zrýchli z nuly na sto za 3,5 sekundy a ručička tachometra sa zastaví na úrovni 305 km/h.
Toto auto však nie je len besniace športové vozidlo s pohonom všetkých štyroch (na to má Audi R8-čku). Sport Quattro myslí (aspoň trošku) na praktickosť. Dôkazom sú vyššie spomínané štyri sedadlá a tiež 300 litrový kufor.
Hybridný pohon okrem zvýšenia výkonu poskytuje aj zníženie emisií a spotreby. Z výfuku by malo Audi vykašľať v priemere iba 59 gramov emisií na kilometer a jazdiť by malo za 2,5 litra benzínu na 100 km. Tieto údaje sú samozrejme určené iba eurobyrokratom (a ich predstavám o svete). Nevieme si totiž predstaviť človeka, ktorý by si kúpil Audi Sport quattro a jazdil celý čas ekonomicky/ekologicky, aby sa udržal na takejto spotrebe.
Sme zvedaví, či sa nakoniec dostane do výroby, alebo zostane len v rovine konceptu. Jeden koncept s názvom Audi Sport tu už bol pred troma rokmi. Tento z neho očividne vychádza, no zdá sa byť reálnejším. Tak uvidíme.
ZDROJ: Audi
Komentáre k článku