31.05.2020

Autá prídu definitívne o volanty, otázka je, či naozaj a kedy

Možno si aj vy myslíte, že volant patrí k vozidlám od čias zrodu prvých automobilov.

Lenže zdanie možno klame, hoci to vyzerá tak, že volant patrí k tým mechanickým zariadeniam, ktoré sa z hľadiska tvaru aj funkcie menili v priebehu vývoja automobilov iba minimálne. Napriek tomu sa vyvíjal, hoci sa jeho kruhový tvar prakticky nemenil.

Na začiatku to však nebol kruh, ktorý sa používal pri riadení. Vozidlá sa riadili rôzne, až neskor prišiel praktický kruhový tvar volantu. Postupne však vidno jeho prerod od jednoduchého mechanizmu k multifunkčnému zariadeniu. Pôvodne bol volant naozaj veľmi jednoduchý a jeho jedinou funkciou bolo smerové riadenie vozidla. Postupne  však pribúdali aj ďalšie funkcie a volant sa stával komplexnejším.

Najprv sa objavil klaksón, potom tlačidlá pre rádio, ovládače tempomatu a obmedzovača rýchlosti, sekvenčné radenie a v neposlednom rade zabudovaný airbag. V priebehu času sa výrazne zmenili aj používané materiály. Veniec volantu, pôvodne drevený, sa začal vyrábať najprv z ocele, neskôr z hliníka a napokon z horčíka.

Niečo z histórie

Úplne prvý volant sa objavil v júli 1894 na Panharde 4 HP Alfreda Vacherona počas pretekov Paris-Rouen. Tie organizoval Pierre Giffard, novinár z Le Petit Journal, čo bol parížsky denník, vychádzajúci medzi rokmi 1863 až 1944. Skôr než o preteky išlo v tom čase o niečo iné  - bola to skvelá príležitosť pre predstavenie nového vynálezu: auta.  Na 100 km dlhej trase z Paríža do Rouen mali vozidlá s motorom s vnútorným spaľovaním preukázať  svoju spoľahlivosť.

S kľukovým riadidlom v úlohe volantu, dvomi rýchlosťami a štyrmi valcami vyzerali prvé autá Peugeot skôr ako motorizované dvojmiestne bričky. Vo väčšine ostatných sedeli cestujúci oproti sebe, podobne ako v dovtedy používaných klasických veľkých kočoch. Postupne sa ale začal presadzovať trend odklonu od dizajnu, vychádzajúceho z koňmi poháňaných modelov.

Na týchto pretekoch sa zúčastnilo vyše sto automobilov s rôznymi druhmi pohonu (para, olej, benzín, elektrina, stlačený vzduch, pedále...). Aj vďaka skutočnej technologickej inovácii v podobe volantu Alfred Vacheron a jeho Panhard 4 HP skončili na 4. mieste a na zdieľanom prvom mieste skončili Panhard a Levassor spolu s modelom spoločnosti Les fils de Peugeot frères, čo boli vozidlá vybavené tyčovými, resp. kľukovými riadidlami.

Kľukový riadiaci mechanizmus sa postupne nahrádzal klasickým okrúhlym volantom. Po technologickej stránke to znamenalo definitívny rozchod s dizajnom, odvodeným od koňmi ťahaných kočov. V roku 1901 Peugeot Type 36 s konečnou platnosťou definitívne ukončil éru motorizovaných kočov. Prišiel s dvomi zásadnými novinkami: s motorom umiestneným vpredu a okrúhlym volantom namiesto tyčových riadidiel.

Volant ako odrazový mostík pre inovácie

Volant je mechanické zariadenie, navrhnuté pre ovládanie kolies vozidla. Je súčasťou riadiaceho systému vozidla, ovládaného vodičom. Priekopníci, stojaci pri zrode automobilu, si uvedomili, že pre vodiča bude jednoduchšie riadiť auto pomocou kruhového volantu, než pomocou tyčových resp. kľukových riadidiel. Tento tvar totiž umožňuje ľahšie ovládanie auta pri zatáčaní a zároveň efektívnejší prenos sily, potrebnej na otáčanie kolies. Navyše takto možno jednoduchšie na volant napojiť aj posilňovač riadenia, ktorý umožňuje  natáčanie kolies s použitím menšej sily aj pri nízkej rýchlosti.

Volant sa stal výrazným konštrukčným  prvkom, ktorého dizajn má priamy vplyv na viditeľnosť ďalších prístrojov, čitateľnosť piktogramov na ovládacích prvkoch pod ním a za ním, na rovnomernú distribúciu vzduchu v kabíne cez ventilátorové mriežky a je zároveň dôležitým prvkom pre celkovú ergonómiu.

Začiatkom deväťdesiatych rokov sa masívnejšie rozšírilo používanie airbagov a posilňovača riadenia, čo zásadným spôsob zmenilo aj uhol pohľadu, akým sa konštruktéri dívali na volant. Z jednoúčelového zariadenia sa postupne stalo multifunkčné. Okrem svojej základnej funkcie riadenia kolies postupne začalo plniť aj ďalšie, najmä tie, súvisiace s pasívnou bezpečnosťou.

Tieto inovácie sa zákonite premietli aj do zmeny v materiáloch, používaných pri výrobe volantov. Mäkké výplne jeho venca a brúsená koža  sa stali významnými znakmi značky Peugeot pre zvýšenie komfortu. V základných modeloch sa naďalej využíva volant z polyuretánovej peny, brúsená koža je vyhradená pre vyššie modely.  Volant však umožňuje aj pridanie ďalších luxus umocňujúcich prvkov: komfort sa zvyšuje napríklad využitím ergonomicky tvarovaných opierok na palce, sploštením jeho kruhového tvaru, použitím perforovanej kože, pridaním radiacich páčok automatickej prevodovky (GTi, GT-Line)  alebo farebného prešívania. To sú typického znaky, prevzaté zo sveta výkonných športových áut.

Motoršport je veľmi často hybnou silou technologických inovácií a vylepšení. Volanty využívané v sériových vozidlách napríklad prevzali rovnaký systém, aký využíva pretekársky špeciál Peugeot 908, ktorý mal všetky ovládacie prvky priamo na volante. V závislosti od úrovne výbavy sa na ramenách volantu nachádza ovládanie rádia, telefónu, aj tempomatu.

Peugeot posunul inovácie do vyššieho levelu revolučnou zmenou interiéru, ktorá prišla v roku 2012 s uvedením modelu Peugeot 208s o systémom Peugeot i-CockpitÒ.. Základnými súčasťami sú kompaktnejší a menší volant, dotykový displej a zvýšený prístrojový štít v zornom poli vodiča. Ako kľúčový element umožňuje kompaktnejší volant jednoduchšie manévrovanie, zároveň zvyšuje pozitívny pocit z ovládateľnosti vozidla. Jeho tvar sa zmenil, aby vodičovi umožnil komfortnejšie držanie, poskytol mu  lepší výhľad a viac priestoru pre nohy.  Odvtedy sa vyvíjal aj samotný Peugeot i-Cockpit®. Dnes toto unikátne vylepšenie, ktoré v automobilovom svete momentálne nemá obdobu, využíva vyše šesť miliónov zákazníkov.

Užší úchop znamená menší rozsah pohybov rúk, čo umožňuje aktívnejšie a rýchlejšie riadenie a zároveň pohodlnejšiu pozíciu za volantom. Peugeot i-CockpitÒ sa neustále zdokonaľuje, aktuálne je súčasťou výbavy modelov Peugeot 208, 2008, 308, 3008, 5008, 508, Rifter a Partner. V roku 2016 sa volant s uvedením nového SUV Peugeot 3008 ešte viac zmenšil. Jeho veniec sploštený na dvoch stranách zlepšuje držanie aj výhľad vodiča a poskytuje viac priestoru pre nohy. V roku 2019 prišla na trh verzia i-CockpitÒ 3D s novými modelmi Peugeot 208 a 2008.

Je to súčasťou hlavnej ambície značky: poskytnúť technologické riešenie, ktoré dovoľuje do budúcna navrhovať originálny dizajn interiérov a zároveň umožniť maximálnu možnú úroveň pasívnej bezpečnosti pri využití pokročilých technológií, navrhnutých tak, aby boli využiteľné kdekoľvek na svete.

Znamenajú autonómne autá koniec éry používania volantu?

V roku 2014 bolo predstavené „Google-auto“ a spolu s ním aj nový trend plne autonómnych vozidiel bez kľúčových ovládacích prvkov, ako sú volant, akcelerátor, alebo brzdový pedál. Malo iba jediné ovládacie tlačidlo, slúžiace na jeho vynútené zastavenie.

Od júla 2015 pracuje skupina PSA na projekte AVA „Autonomous Vehicle for All“, čiže autonómne vozidlá pre všetkých. Stala sa tak prvým automobilovým výrobcom, testujúcim vo Francúzsku autonómne vozidlá na verejných komunikáciách. Tento program zahŕňa široké spektrum funkcií - na základe želania vodiča využiť čiastočne alebo plne autonómnu jazdu.

Bude zahŕňať niekoľko jazdných režimov, ktoré zodpovedajú päťstupňovému programu automatizácie riadenia autonómnych vozidiel podľa OICA (Medzinárodná organizácia výrobcov motorových vozidiel):

  • Úroveň 1 “Hands on” (Ruky na volante): vodič musí ponechať ruky na volante,
  • Úroveň 2 “Hands off” (Bez rúk): vodič  môže vykonávať inú činnosť, musí však sledovať premávku a byť pripravený kedykoľvek spätne prevziať nad riadením plnú kontrolu,
  • Úroveň 3 “Eyes off” (bez priamej vizuálnej kontroly): vodič nemusí neustále sledovať premávku, avšak stále musí byť pripravený prevziať and riadením kontrolu,
  • Úroveň 4 “Mind Off” (bez potreby ľudského zásahu): vodič nemusí sledovať premávku ani kontrolovať vozidlo,
  • Úroveň 5 “Driverless”(bez vodiča): 100% autonómna jazda, vodič nie je potrebný.

V súčasnosti sú dostupné v rámci programu AVA v niektorých vozidlách Peugeot funkcie a asistenčné systémy, umožňujúce autonómnu jazdu úrovne 1 a 2. Patria k nim napríklad:

  • Aktívny systém varovania pred neúmyselným vybočením z jazdného pruhu (ALDW), umožňujúci upravenie jazdnej dráhy vozidla automatickým protipohybom volantu tak, aby auto naďalej išlo v pôvodnom jazdnom pruhu,
  • Plnohodnotný parkovací asistent, ktorý v novom modeli Peugeot 208 aktívne pomáha pri parkovaní tým, že pri vchádzaní a vychádzaní z parkovacieho miesta automaticky kontroluje riadenie, pohyb a aj brzdenie,
  • Monitoring únavy vodiča, ktorý vyhodnocuje úroveň pozornosti vodiča tým, že na základe cestného značenia sleduje, nakoľko sa vozidlo odchyľuje od optimálnej jazdnej dráhy vo zvolenom jazdnom pruhu a zároveň aj to, či má vodič neustále ruky na volante.

V roku 2018 predviedol Peugeot na parížskom autosalóne koncept e-LEGEND, ktorý je technologickou víziou. Stelesňuje predstavu, ako by mal vyzerať zážitok na palube  plne autonómneho vozidla. Priniesol aj nový „responzívny i-Cockpit“, ktorý ešte viac umocňuje benefity systému Peugeot i-Cockpit. Zvýšený prístrojový štít s tromi ukazovateľmi je priamo v zornom poli vodiča a ultrakompaktný volant sa môže zasunúť pod soundbar. Uvoľní tak priestor pre veľký 49-palcový displej. Posádka sa potom môže venovať obľúbenej zábave: videohrám, alebo sledovaniu filmov.

Autonómne riadenie zmení náš prístup k automobilom. Dnes je samozrejmá predstava, že v autách budeme mať volant, schopný na naše želanie sa zasunúť do prístrojovej dosky, aby sme mali viac priestoru pre iné aktivity. Ppiata úroveň autonómnej jazdy, pri ktorej už volant nebude potrebný vôbec, je ale ešte stále veľmi vzdialená.

Dnes spoznáte hudobných fajnšmekrov podľa toho, že preferujú vinylové gramoplatne. V budúcnosti spoznáte automobilových nadšencov podľa toho, že budú chcieť mať vo svojich autách stále aj volant. Budú tak „osamelými rytiermi a hrdinami modernej doby” ako bol napríklad David Hasselhoff, ktorý ovládal legendárny automobil „KITT“ v televíznom seriáli Knight Rider...


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku