07.05.2020

Telefonát aj SMS za volantom môžu počkať, vlastne musia

Mnoho vodičov nedodržiava zákaz používania telefónov počas jazdy. Zdvojnásobujú riziko nehody.

Pri odpovedaní na prichádzajúci hovor, vytáčaní čísla, či pri čítaní alebo písaní SMS sa vodič nepozerá na cestu, čo viac ako zdvojnásobuje pravdepodobnosť kolízie. Je tiež nebezpečné držať volant nesprávne a odvádzať pozornosť telefonovaním.

Pravdepodobne každý vodič videl na ceste nezvyčajne sa pohybujúce vozidlo, napríklad kľukatú, alebo podozrivo pomalú jazdu, prípadne brzdenie na poslednú chvíľu pred priechodom pre chodcov. Veľmi často sa ukazuje, že osoba, ktorá sedí za volantom, drží telefón. Prečo má používanie takýchto zariadení počas jazdy taký veľký vplyv na bezpečnosť?

Keď sa pozriete na telefón, na chvíľu nepozorujete cestu a v prípade núdze môže prísť reakcia príliš neskoro. Štúdie ukazujú, že činnosti, ktoré si vyžadujú, aby ste odtrhli oči z cesty, dvojnásobne zvyšujú pravdepodobnosť kolízie. Vyplynulo to zo štúdie Virginia Tech Transport Institute, z roku 2016, kde vedci určovali riziká vodiča pomocou rozsiahlej naturalistickej databázy zameranej iba na havárie. Ďalšie nebezpečenstvo je spojené so samotným držaním telefónu v ruke.

„Siahnutie po telefóne, vytočenie čísla alebo odpoveď na SMS vám bráni správne držať volant. Zdá sa, že vodiči majú kontrolu nad vozidlom, ale keď sa na ceste náhle objaví prekážka, nemusí stačiť ovládať volant len jednou rukou.,“  pripomínajú tréneri Renault Safe Driving School.

Podľa zákona je telefonovanie za volantom dovolené iba pomocou handsfree / hlasitého odposluchu. Mali by sme ho však používať iba v nevyhnutných prípadoch. Je lepšie nechať konverzácie na neskôr, keď nešoférujete.

„Hoci hovoríme o hovorovej pozornosti, je prakticky nemožné sústrediť sa na viacero úloh naraz. Vedenie vozidla vyžaduje neustálu ostražitosť a rýchlu reakciu. Hovor cez telefón to sťažuje, pretože naša myseľ je čiastočne zaneprázdnená konverzáciou. Preto je optimálnou možnosťou umiestniť telefón počas jazdy mimo dohľadu, napríklad do odkladacej schránky, a skontrolovať zmeškané hovory alebo textové správy po zastavení vozidla,“ konštatuje Adam Knietowski, riaditeľ Renault Safe Driving School.

Škola Renault Safe Driving je prvá značková škola zlepšovania jazdnej techniky Renault na svete. Je členom Partnerstva pre bezpečnosť na cestách a Poľskej asociácie centier zlepšovania techniky jazdy. Škola má tréningovú dráhu vybavenú 2 tréningovými miestami a 4 klznými doskami s celkovou plochou 3900 m2 (základná klzná doska, veľká klzná doska + jazdec, klzný kruh a kopec s klznou doskou; automatické prekážky, programovateľné vodné clony, rýchlostné displeje).

Škola pôsobí v centre zlepšovania jazdných techník Tor Modlin. Jej ponuka zahŕňa školenia pre individuálnych zákazníkov a zákazníkov vozového parku, ktoré pomáhajú predchádzať cestným rizikám, ako aj defenzívne a ekonomické kurzy jazdy pre každý typ vozidla. Školenia môžu byť podporené workshopmi s dopravným psychológom a kurzom prvej pomoci.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Renault Slovensko, szkolabezpiecznejjazdyrenault.pl

Komentáre k článku