2020-03-21 13:01:21
BMW 320d xDrive AT
BMW 320d xDrive AT
Zdroj: Ján Hargaš

Dotykové ovládanie infotainmentu za jazdy je horšie ako alkohol a marihuana

Dotykové ovládanie infotainmentu, ale i hlasové povely spôsobujú výrazné spomalenie reakcií vodiča.

Nová štúdia, ktorú vykonala britská organizácia IAM Road Smart má dokazovať, že, či už ide o „textovanie“ za volantom, alebo ovládanie vstavaného infotainmentu cez dotykový displej, ale najmä ovládanie mobilu prostredníctvom dotykového displeja cez systémy ako Apple CarPlay a Android Auto, všetko toto zhoršuje pozornosť vodiča viac ako intoxikácia marihuanou a alkoholom. Konkrétne štúdia píše o „požití marihuany“ (žeby 1 joint?) a o alkohole v krvi, ktorého množstvo sa pohybuje na maximálnej možnej tolerovanej úrovni v UK (0,8 promile).

Aby sme nelavírovali na tenkom lade, poďme porovnávať stratu pozornosti a zhoršenie reakcií pri práci s infotainmentom a smartfónom zrkadleným na infotainment s požitím alkoholických nápojov.

Ovládanie funkcí smartfónu zrkadleného cez dotykový displej vozidla je 5-krát horšie ako jazdenie s 0,8 promile alkoholu v krvi.

Zdroj: KR PZ Košice

V štúdii pritom odborníci porovnávali nielen ovládanie Apple CarPlay a Android Auto cez dotykový displej, ale aj cez hlasové ovládanie. Úplne najhoršia je práca so smartfónom cez dotykový displej, o niečo lepšie je hlasové ovládanie. Práca so smartfónom cez CarPlay a Android Auto je podľa štúdie horšie ako práca so samotným smartfónom držaným v ruke. „Prácou“ v tomto prípade myslím všetko od písania správ – textovania, až po prehliadanie webu.

Štúdia išla pri sledovaní pozornosti a reakčných časov celkom hlboko. Napríklad si všimli, že aj pri používaní CarPlay a Android Auto je situácia, keď je priemerná pozornosť vyššia – keď človek vyberá hudbu cez Spotify. Hádam nie je sponzorom práve táto streamovacia služba...

Vodiči v štúdii prechádzali rovnakú trasu s plným vedomím – bez vyrušovania, následne s ovládaním CarPlay a Android Auto hlasovými povelmi a na záver s ovládaním cez vstavaný dotykový stredový displej infotainmentu automobilu. Ich reakcie boli horšie ako pri udržiavaní auta v pruhu, tak pri udržiavaní rozostupu od vpredu idúceho vozidla a najmä pomalšie reagovali na neočakávané situácie – napríklad intenzívnejšie brzdenie vozidla pred nimi. Ukázalo sa, že hlasové ovládanie je lepšie, no stále výrazne zhoršuje reakcie. Tu to vidíte v prehľadnej tabuľke.

Zdroj: IAM road smart

Vodiči v štúdii si uvedomovali, že pri práci s dotykovým displejom auta nevenujú všetku pozornosť riadeniu, no svoju nepozornosť výrazne podceňovali – premietnuté do času až o 5 sekúnd v porovnaní s reálnym „nesledovaním“ cesty. Jednoducho si mysleli, že dávajú väčší pozor, než reálne dávali, a to dosť výrazne. Pritom pri dotykovom displeji a práci s ním vedeli stráviť viac než 16 sekúnd súvislým pozeraním na displej infotainmentu namiesto sledovania cesty. To je pri jazde po diaľnici viac než pol kilometra naslepo. Konkrétne viac ako 500 m pri rýchlosti 110 km/h. S vyššou rýchlosťou sa pochopiteľne počet slepých metrov zvyšuje.

Britská organizácia k štúdii prilepila množstvo bezpečnostných odporúčaní. Tým najužitočnejším však je, že ak si máte niečo v aute nastaviť – od navigácie, cez hudbu, urobte tak už pred jazdou. Výrobcom zas odporučila viac zvažovať používanie nových konektívnych technológií aj vzhľadom na pozornosť vodiča.

_________________________________

Nuž, na jednu stranu musíme v autách „strpieť“ čoraz otravnejších asistentov vrátane jazdy v pruhoch a adaptívnych tempomatov, na druhú stranu máme čoraz väčšie displeje infotainmentov, čoraz viac displejov infotainmentov, čoraz lepšiu konektivitu. Čiže výrobcovia nám pomáhajú zvyšovať bezpečnosť jazdy asistenčnými systémami. no čoraz viac pozornosti z toho mála, ktoré venujeme jazde, smerujú na dotykové displeje a nové funkcionality. To máte ako s čoraz populárnejším behaním. Viete si vôbec predstaviť, že by ste bežali bez funkčného prádla, bez prvotriednej bežeckej obuvi, bez potítok, bez smartfónu, bez smart hodiniek, bez možnosti zdieľať nabehané kilometre na sociálnych sieťach? Čo by to bol za beh? Len tak v teplákoch mávať rukami a nohami niekde v prírode?

Azda bolo šoférovanie v minulosti o niečom inom, než o hudbe, telefonovaní, textovaní a „ďobaní“ na dotykové displeje... Ale o čom?


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: IAM road smart

Komentáre k článku


Stream naživo